Ghost of Tsushima

preview  42
Martin Šmíd, 16. 6. 2018 13:39
Vývojáři ze studia Sucker Punch Productions nám hned na začátku života PlayStationu 4 přinesli povedenou akční hru InFamous: Second Son, která i dnes patří k tomu vizuálně nejpůsobivějšímu, co se na poslední konzoli od Sony urodilo. I proto mnozí byli zvědaví, do čeho se vývojáři dále pustí. Spekulovalo se o pokračování InFamous s jiným hrdinou, také proběhly nějaké spekulace o westernu. I proto bylo velkým překvapením, když koncem minulého roku byla oznámena hra Ghost of Tsushima, která nás vezme do Japonska v době mongolské invaze na ostrově Tsushima. Letos během E3 byla hra více odhalena, přičemž mnohé ohromila nejen svým vizuálním zpracováním, ale také zajímavou hratelností. Více níže v mém preview.

Hra Ghost of Tsushima vyjde nejdříve v příštím roce pro PlayStation 4

Hra Ghost of Tsushima se odehrává v roce 1274, kdy japonský ostrov Tsushima napadla mongolská armáda a začala ho plenit. Vy se ujmete samuraje jménem Jin Sakai, který musí hrůzám, které Mongolové páchají, přihlížet. Mezi nimi je i zabíjení jiných samurajů, a i proto se bude muset hned na začátku Jin rozhodnout, jestli bude ctít bezmezně samurajský kodex, k němuž byl od malička vychováván, což by mohlo mát za následek jeho smrt a ovládnutí feudálního Japonska mongolskou armádou, nebo povstane ze samurajského stínu a stane se něčím jiným. Stínem z Tsushimy, který se pokusí s nezvanými hosty něco udělat.

Vývojáři během prezentace rádi říkali, že chtějí, aby hra byla jakýmsi strojem času a co nejlépe ukázala onu dobu, v níž se odehrává. Jak krvavá a svým způsobem nádherná byla. Zároveň jde jen o co nejvěrnější vyobrazení oné doby, ne o příběh jako takový, který jen lehce čerpá z historie, ale jede si prakticky svoji cestičkou. Něco jako Assassin’s Creed série, která rovněž interpretovala historii svým vlastním způsobem, aby byla hlavně zajímavá pro hráče. Ghost of Tsushima v tomto bude stejný, ačkoliv se vývojáři chtějí více držet při zemi a historických faktů. "Mám originální příběh v reálném čase a místě. Současně je to příběh, který musí zaujmout moderní hráčské publikum. A tak se nesnažíme vyprávět historicky přesný příběh," říkají vývojáři.

Na druhou stranu je určitě zajímavé, že samurajskou hru vytváří americké studio, která navíc vypadá velmi věrně. Když se podíváme na samurajské hry od japonských vývojářů, naleznete v nich hodně fantasy prvků, jimž se chtěli vývojáři Ghost of Tsushima vyhnout. Zřejmě tak půjde o první hru se samuraji, která se bude snažit vyobrazit dané období co nejvěrněji. „Pracujeme velmi tvrdě, abychom našli správné lidi v Sony i mimo, aby nám pomohli vytvořit hru, která respektuje tuto kulturu, dobu i místo. Máme hodně odborníků, kteří nám pomáhají s bojem, náboženstvím i historií,“ říkají vývojáři. I proto třeba vyslali do Japonska speciální tým, který měl za úkol pořídit stovky fotografií, nahrát zvuky místních zvířat a tak dále, což se následně pochopitelně zpracuje do hry.

Více toho zatím o samotném příběhu, založeném na pomstě a naději, nevíme, protože vývojáři sami během E3 prozradili, že mise, kterou ukazovali, byla vedlejší. Z hlavní příběhové linky jsme tedy zatím nic neviděli, což je asi i dobře, že si vývojáři vše ohledně zápletky střeží, aby byl následně hráč překvapen. Každopádně v ukázce z vedlejší mise jsme poznali jednu z dalších postav, a to Masako, pro niž se nechali vývojáři inspirovat skutečnou historickou postavou. Ta má být pro hlavního hrdinu velmi důležitá, měli spojit své síly, aby vyhnali nezvané hosty ze své domoviny, ačkoliv z ukázky bylo patrné, že ne vždy se spolu shodnou. Ostatně mnich, kterého nechal Jin v ukázce jít, zradil její rodinu. To možná odkazuje na historii Masako, protože má mít tragickou minulost, o níž zatím ale nic nevíme. Každopádně i proto poukazují vývojáři na to, že v jejich světě i dobří lidé dělají špatná rozhodnutí, kterých budou následně litovat. I hlavní hrdina má dělat během příběhu důležitá rozhodnutí, ovlivňující příběh, a do toho má bojovat sám se sebou. Ostatně vnitřní konflikt je dle vývojářů jedním z hlavních témat hry.

Ghost of Tsushima je hra s otevřeným světem. Samozřejmě vývojáři nezpracují do hry celý ostrov Tsushima, to by bylo asi nereálné, ale říkají, že jde o jejich doposud největší hru a mapa světa je daleko větší jak ta v InFamous: Second Son. V herním světě by tak neměl být problém se ztratit, alespoň dle slov vývojářů. Mapa má být od počátku plně otevřena, aby bylo možné prozkoumávat nádherná místa a objevovat různá tajemství. Zároveň vývojáři počítají se změnou denní doby, s níž by měl mít možnost hráč sám manipulovat, což má mít vliv na určité herní situace. Každopádně herní svět, rozdělený do několika zcela odlišných lokací, by měl být plný zajímavých NPC postav, hlavních i vedlejších úkolů a dalších výzev, jako je tomu v jiných hrách s otevřeným světem. Jen doufejme, že všechny aktivity budou propracované a nezačnou třeba postupem času nudit, jako tomu bylo trochu u inFamous série. Na to si musíme ještě počkat. Po herním světě pak bude moci hlavní hrdina Jin Sakai cestovat pěšky, ale i pomocí svého koně. Toho by měl mít možnost si kdykoliv přivolat.

Protože je Ghost of Tsushima hlavně akční hrou, nebudou v ní chybět pochopitelně střety s protivníky, které jsme ostatně viděli už během ukázky. Vývojáři říkají, že budou prakticky dvě možnosti, jak hru hrát. Bude možné využívat stealth prvky a pokoušet se likvidovat nepřátele pěkně potichu, či z dostatečné vzdálenosti, aby byla menší šance, že bude Jin zabit. Když už si ale Jina nepřátelé všimnou, bude se umět bránit díky umění samuraje. Soubojový systém má být rychlý s řadou různých úderů i zakončovacích seků (hra bude hodně krvavá a bude v ní i usekávání končetin nepřátelům), založený na správném načasování, jako třeba v Souls hrách, ačkoliv celý systém nebude tak náročný a nebude ani vyžadovat takovou přesnost. Ostatně vývojáři během E3 oznámili, že hra bude mít několik stupňů obtížnosti, protože chtějí, aby si ji užili i sváteční hráči, hlavně tedy její příběh. Každopádně na soubojovém systému pracovali vývojáři s odborníky, aby působil věrně, ale také byl hodně efektivní. Proto si brali inspiraci z řady samurajských filmů, což ostatně na E3 ukázce bylo hodně vidět. Během E3 se zatím vývojáři nechtěli moc vyjadřovat o možnosti vylepšovat hlavního hrdinu, ale naznačili, že určité RPG prvky hra obsahovat bude, stejně tak vylepšování zbraní. Více zřejmě prozradí později. 

Než své povídání ukončím, tak ještě zmíním tři důležité věci. První je japonský dabing. Ten bude přítomen už v základu při vydání. Vývojáři počítali i s tím, že japonský dabing bude v ukázce z E3, ale nedokázali včas připravit anglické titulky. Proto se rozhodli raději pustit hru s anglickým dabingem. Každý tedy bude moci si zvolit, s jakým dabingem bude hru hrát. Druhý věc je Photo režim. Z ukázky je patrné, že Ghost of Tsushima je nádherná hra, takže by byl přímo hřích, aby neobsahovala oblíbený Photo režim. Toho si jsou vývojáři vědomi a už ho tedy na E3 potvrdili. Zároveň se vyjádřili i k chybějícímu interfacu v ukázce. Chtěli, aby záběry ze hry během ukázky nic nerušilo, proto byl interface vypnutý. Zřejmě tuto volbu budeme mít i my, až hra vyjde. Každopádně s interfacem se počítá a bude v základu zapnutý.

Ghost of Tsushima vypadá zatím z předvedené ukázky i dostupných informací naprosto fantasticky. Marně vzpomínám, kdy jsme tu měli naposled takto výborně vypadající hru se samuraji, která by navíc neměla fantaskní prvky. Snad se tedy povede vývojářům vše dotáhnout do zdárného konce. Pokud ano, mohli bychom tu mít opravdovou herní bombu. Jedinou kaňkou je zatím datum vydání. To neznáme. Vývojáři trochu naznačili, že by hra mohla vyjít už v příštím roce, tak doufejme, že se jí skutečně dočkáme. 

Ghost of Tsushima

ps4
Sucker Punch, Sucker Punch
Datum vydání hry:
17. 7. 2020
Žánr:
Hack and slash/Beat 'em up, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře