Konzolista.cz

Forza Motorsport 3

previewneděle 28. června 2009Petr Strecker
Hlavní obrázek článku: Forza Motorsport 3
Těžko na cvičišti, lehko na bojišti, jak by se dalo říct o mnoha případech herního průmyslu. Studio Turn 10 nám před dvěma lety přivezlo z garáže závodní simulaci Forza Motorsport 2, která se každému motoristovi usadila v paměti na dlouhou dobu. Doba pokročila a my jsme byli svědky nového odhalení. Forza 3 nejen, že vypadá opravdu překrásně, ale nabízí ještě extrémně rozvinutý systém z předchozího dílu, jenž nabobtnal do extrémních rozměrů. Hra se ale také dostala ze stádia simulace pouze pro fanoušky do stádia pro všechny. Každý, ale opravdu každý si bude moci hru s přehledem zahrát a ona mu na oplátku uštědří šikovné rady nebo facky. Pojďme si v rychlosti shrnout vše, co o hře víme.
Již při pohledu na trailer si člověk uvědomí to množství věcí, které se změnily od posledního dílu. Grafika je nyní daleko přitažlivější, vozy se lesknou, modely vypadají opravdu nadějně, a to nemluvě o interiéru aut, který je propracován dle reálných předloh. To je právě jedna z těch nejdůležitějších změn. Konečně pohled z interiéru vozu, kdy se doslova posadíte za volant a kočírujete našlapaný motor řvoucí na limitu otáček. Ať si kdo chce, říká, co chce, pohled, kterým na vaše auto nahlížíte, je jednou z věcí, která dokáže změnit váš úsudek a chápání auta jako takového. Co se ovšem zdá být trošku podivné, je kontrování volantem. Pokud si všimnete, v ukázkách řidič opravdu ani zdaleka neotáčí celým volantem, ačkoli by některé zatáčky vyžadovaly jeho celé využití. Řekněme, že se jedná o nějaký momentální detail, který se do budoucna opraví. I trať, kterou jsme mohli vidět, nyní působí spíše jako vyhlídková jízda. Jedná se pravděpodobně o jednu ze smyšlených verzí okruhů, jež se skládá z ostrých zatáček a velice úzkých silnic, kde mají problém dva vozy vedle sebe. To jsou změny patrné na první pohled. Pod kapotou jich je ovšem daleko více, ale zatím se o nich moc nemluví. Když se mluvilo o přizpůsobivosti hry pro všechny druhy hráčů, nebylo tím ani zdaleka myšleno zjednodušení jízdního modelu nebo samotných závodů. Hra půjde v oblasti fyziky aut ještě dál a umožní hráčům ještě preciznější nastavování vozů. Ale Forza Motorsport 3 bude pro masy dostupná právě díky obtížnosti, která bude dynamicky nastavitelná jako ve druhé Forze, tentokrát však ještě vyspělejší, a dokonce se bude přizpůsobovat samotnému hráči. Už předchozí díl nabídl opravdu mnoho možností, jak si vyladit obtížnost k obrazu svému, což spočívalo zejména v zapínání elektronických pomocníků, poškození, docházení paliva a životnost pneu. Nyní se měly tyto obzory ještě trochu rozšířit, a tak si hráč bude moci zapnout automatické přibržďování do zatáček nebo vracení času, což jsme si vyzkoušeli již u GRIDu. Předem podotýkám, že tyto nástroje může využít kdokoli, jsou ale cílené na absolutní nováčky v oblasti závodních simulací. Proto nad nimi zkušený jezdec může jenom pohrdavě mávnout rukou. Čím více odvahy v sobě ale naleznete a více věcí ”povypínáte”, tím větší budou vaše odměny za vyhrané závody, což je vskutku férová a pochopitelná věc. Jak se traduje po desetiletí, pravý charakter vozu vyčtete pouze z jeho přírozeného chování. Tedy bez všech elektronických pomocníků, kteří dopomáhají blondýnám k parkování. Tím se samozřejmě nechceme nikoho dotknout, ale určitá skepse vůči ženám za volantem nebo autům bez řidiče tu vždycky byla a bude. Ačkoli výjimka potvrzuje pravidlo. Co se týče obsahu, přijde na řadu evoluce, kterou prostě není možné zastavit. Předchozí Forza nabídla vskutku mnoho rozdílných závodů pro všechny druhy vozidel, tudíž jste se ani na vteřinu nenudili. Podle ohlasů vývojářů ze studia Turn 10 se celý kariérní režim rozroste ještě o mnoho více. V podstatě se tak náhle ocitnete ve víru sezóny a závody si budete vybírat v kalendáři. Co je ale lepší, že hra bude zkoumat váš jízdní styl, druh vozů, se kterým rádi jezdíte a spousty dalších faktorů, aby se vám přizpůsobila. Dle vývojářů hra sbírá data prakticky celou dobu vašeho hraní a pokročilá analýza vašeho jízdního stylu bude mít veliký dopad na obtížnost závodů, kterými budete procházet. Vše se znovu odvíjí od obtížnosti a jejího nastavení. Výhodou je, že tento systém je univerzální pro všechny, ale naopak, pokud nebude kvalitně zpracován, mohou nastat nemalé komplikace. I počet vozů se rozroste daleko za tři stovky, přičemž se dočkáme všech exotických značek, jako je Ferrari, Lamborghini a spousty dalších, přičemž se hlavní tváří hry stala nová, deseti válcová Audi R8. Představenou novinkou jsou také 24 hodinové závody, které si berou příklad z reálných závodů, a zejména tedy nejslavnějšího vyvrcholení závodní série v Le Mans. Závody budou trvat opravdu celých 24 hodin a bude v nich důležitá týmová taktika, nevyjímaje ani řidičské schopnosti. K této příležitosti byly představeny nové vozy, včetně extrémní Audi R15 nebo nového Peugeotu 908. Chování soupeřů prošlo razantní změnou, v záznamech si lze všimnout, jak ostatní dělají chyby i daleko většího rázu, než je špatné vyjetí stopy. Tím se myslí zejména vycestování hluboko do pískové oblasti vedle trati. Hlavním tahákem hry jsou ale komunitní služby a celkově komunita. Vozy si lze upravovat ve všech směrech. Nejzajímavější je designová část, kde není problém vytvořit cokoliv. Opravdu! Pokud máte dostatečně propracovanou fantazii a čas, který svému vozu obětujete, můžete si vytvořit naprosto cokoli. A vězte, že hráči ví, jak tvrdou práci ocenit. Pokud budete dobří, tak hra bude automaticky posílat časy do tabulek. Ovšem pouze ty nejlepší časy a pak ty pomalejší, ale s vaším souhlasem. Dokonce i záznamy ze závodů bude možné sdílet. Hráči jej poté budou hodnotit, a čím větší hodnocení, tím výše budou v tabulce. Jak vidíte, vše je založené na spolupráci několika tisíců hráčů. V druhém díle také vznikaly spolky nebo závodnické klany, jak je můžeme také nazvat. Bohužel neoficiálně, což se má tentokrát změnit a hráči tak budou moci tvořit oficiální gangy kolem aut a tvořit vlastní promo videa. Materiál vytvořený hráči tedy hraje první housličky. Laděné verze stávajících aut, pomalování, to vše můžete na internetu předvést nebo prodat. S rostoucí kvalitou vašich výtvorů bude růst i prestiž. Jak vidíte, vše se bude zaznamenávat do tabulek. Forza Motorsport 3 vypadá působivě již od prvního pohledu. Luxusní vozy, poškození a uživateli generovaný obsah jsou jedny z mnoha věcí, které se nám tolik líbí. Pokud vše vyjde podle plánů, dočkáme se hry již za tři měsíce, což je rozhodně výtečná zpráva. Prozatím si můžeme vyleštit volanty a navoskovat kapoty. Bude to dlouhá a sakra šťavnatá jízda.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (49)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Maverick_cz
Maverick_cz #G.B. club
👍1

jj přesně chápu tvůj termín "realistická simulace" .. přesně tohle od závodní hry očekávám, pokud nechci vyloženou simulaci. Škoda, že ten rallisport dvojka je jenom na prvním xboxu. Myslím, že ten je opravdu stělesnění toho o čem píšeš. Je tam rallycross mod a tam jsme se vyblbli s bratránkem moc! Opravdu nádhera na to koukat jak při závodě, tak při replayi, jak se ty auta chovaj a jak to reaguje... takovou hru jsem druhou nikde bohužel neviděl.

S tim WRC to bude ode mě možná neoprávněná kritika, protože nevím, kterej to byl díl, ale co se týče Colina, tak tomu jsem fakt na chut nepřišel. Jednička byla skvělá a dvojku hraju do dneška.

RedX
RedX #japanpower

ty po tech hrach chces moc simulace:) to by se ti nelibilo ani to WRC2 (zminuju tenhle dil, protoze jizdnim modelem byl mnohem zabavnejsi nez nasledujici dily):) Mne se teda jizdni model Colina 5 zamlouval, prislo mi ze navazal prave tam, kde skoncil fenomenalni C2.. Tahle serie stejne nikdy nebyla simulaci, slo o to, ze mela skvelej rallyovej feel a look (omg to je mluva:D). Ze se auta nechovaj pedantsky realisticky, ale tak jak to clovek ocekava, podle toho co vidi v televiznich zaberech... smyky, vracaky pres rucku atd.:) Je to takova ta kategorie realisticky arkady, trochu jako PGR4, kde se auta chovaj jako auta (realisticky se naklanej, smykujou na brzde, daj se rozhodit, ale stale zustavaj ovladatelny), ale neklade to na cloveka naroky jako cista simulace. Asi tak:D

Maverick_cz
Maverick_cz #G.B. club

co se týče WRC tak nemůžu soudit, ale co jsem viděl, když to někdo hrál, tak mi to přišlo, jak stařičký rally 2000, kde jsem nemoch přijít na chuť tomu, jak se auto chovalo. Když jsem zatočil, tak se okamžitě zatočilo celý auto.. žádná dynamika mezi tim, když zatočí kolo - zmáčkne se pneu a pružiny - pak teprve celý auto. Nejlepší pocit v tomhle jsem měl z Rallisport Challenge 2.. to byla opravdu nádhera a skvělej mix mezi patřičnou dávkou reality a zábavy. Co se týče Colina 5, tak zase nemůžu souhlasit. Colin 3 byl neskutečně uklouzanej, že se prakticky nedalo držet na trati.. ve čtyřce to chtěli vylepšit a zase to drželo jak přibitý a úplně chování auto prostě tahalo za oči.. v pětce jsem neviděl rozdíl oproti čtyřce. Colin je pro mě bohužel po druhym díle mrtvá série a ten rychlej sled dílů 3 až 5, kdy to vyšlo snad během roku a půl všechno tomu jenom nasvědčuje, že bylo něco špatně a že se tam chtěli jenom vydělat penízky.

RedX
RedX #japanpower

to jo, ale ten jizdni model nebyl na pomaly technicky pasaze moc stavenej.. a hlavne v malejch rychlostech se za autem neotacela kamera takze clovek videl prd kam jede:) Kdyby mel MS takovej jizdni model jako WRC2 nebo Colin 5, byla by to podle me lepsi hra, s mnohem silnejsim automobilovym feelingem a pritom porad dostatecne arkadova, aby se v ni dalo vyblbnout.

Maverick_cz
Maverick_cz #G.B. club

jj moje první hra na PS3 a přesně nad těmahle věcma jsem měl spadlou čelist.. opravdu krásný.. nebo pohyby tý pneumatiky se špuntama... škoda jen, že jich tam nebylo víc.. nebyly to čtyřkolky a nebyl tam nějakej ten autocross mod ;o)) za to bych dal cokoli... až moc se v tom skáče a jede na plnej plyn... málo MÁÁÁLO technickejch pasáží...

RedX
RedX #japanpower

No, tak to byl proste asi jen pocit:)) veda mluvi proti tobe:)) Ale tak to je, sme lidi a ne stroje, mame barvity pocity a ne prosty cisla... Ja sem byl zas okouzlenej z zivosti odpruzeni rallycrossovejch bugin v Motorstormu:D v tom jak ladne se ty ramena pohybovaly nahoru a dolu bylo neco neuveritelne opravdovyho:)

*EDIT: tak sem to vystrachal - FM3 na 60fps z ust vyvojare link :)

Maverick_cz
Maverick_cz #G.B. club

aha ok.. tak díky za vysvětlení, jsem zase o něco informovanější ;o)

co se týče framerate, tak s tebou sdílím to, že určitě je 60 lepší, než 30 ;o) ale pro mě pokud jde závodní hra 30stabilně, tak nemám jidenej problém a radči bych těch zbylejch třicet snímků potenciálu konzole věnoval třeba většímu počtu aut, nebo jinejm efektům. Králem závodních her ve framerate pro mě byla hra Grand Prix Legends... ta byla sice na počítač a tak o plynulosti hry rozhodovala síla hardware, ale hlavně hra šla pořád 36fps bez sebemenšího zaváhání a vypadala neskutečně plynule, ani z GT ani z Ridgeraceru jsem takovej pocit neměl.

RedX
RedX #japanpower

Ja sem se taky nestacil divit, kdyz sem se poprve dozvedel ze nejakej upscaling existuje:D od ty doby se v tom vrtam, protoze nechci aby me nekdo oblafaval:D AC na Xku bezelo v 720p30, ale narozdil od ps3 verze ten framerate dokazal udrzet a mel antialiasing, tudiz hladci obraz moh subjektivne budit dojem vyssiho rozliseni, ale full HD to urcite nebylo:)

RedX
RedX #japanpower

Jeste bych dodal, ze jsem drtivej zastance 60ti fps:) Singleplayer pribehovy hry si klidne muzou bezet na 30, tam neni vubec zadnej problem, pokud jsou schopny tech 30 udrzet stabilne (coz vetsina neni:D). Uncharted DF, RFOM, Resistance 2 (u ty mimochodem framerate neklesne ani v multaku pri 60ti hracich, a to se dokonce i ten multak da hrat ve dvou lidech ve splitscreenu a porad to jede hladce!!) - tyhle hry kuprikladu ukazujou co je to stabilnich 30 (jaka nahoda ze jsou to zrovna hry ps3 exkluzivni...). Ale pro multiplayery, bojovky, sportovni a zavodni hry proste MUSI bejt standardem 60 fps, jinak hrou pohrdam a je to shit... Opravdu ten rozdil je moc poznat.. Nedavno jsem stravil hodne casu u GT4, a jak uz sem z GT5P zvyklej na ty "pomaly" replaye, uplne me pak GT4 replay prastil do oci a uzival sem si tech krasne zivejch a sviznejch 60ti fps.. Nebo taky jina moje "framerate prihoda" - po hrani CoD4 jsem zapnul Resistance(1) a mel sem pocit ze panacek nechodi plynule, ale poposkakuje po 10cm!:)

Maverick_cz
Maverick_cz #G.B. club

ty hry jsou mi nějaký povědomí. Vím, že jsem to hledal kdysi dávno.. cca rok, dva... a existuje stránka, kde jsou vypsaný ty full hd hry, ale neni vůbec aktualizovaná a je tam pořád to samý a jsou tam právě jenom tyhle hry tuším. Já měl totiž za to, že třeba takovej Assasin creed běží právě ve Full HD a snad i v 60fps, oproti pstrojkovejch 720p a 30fps. Četl jsem na to hodně komentů a nějaký ty recenze, kde na ten rozdíl právě upozorňovali, ale jak říkám, doteď jsem věřil krabičkám, co mi kámoš ukazoval, co všechno mu jede ve Full HD, ale to Halo mě zvyklalo a teď když čtu od tebe, že je to všechno upscalink, tak už nevím vůbec čí sem :o)))

RedX
RedX #japanpower

jj s tim rozlisenim je to osidny... Halo 3 jede v 640p. Jinak co sem se dopidil, na X360 jedou nativne ve full HD hry Virtua Tennis 3, NBA Street Homecourt, FIFA Street 3 a nejnoveji Sacred 2, tot vse (pak jeste samozrejme nejaky ty Arcade hricky). A zrovna treba u ty FIFY je to takovy prdelni, protoze v 720p jede na 60fps, ale v 1080p uz jen 30. Mimochodem existuje jenom jedna jedina hra bezici v 1080p60, a to Ridge Racer 7 na ps3. Ano, launchova hra... Ani to GT5P neni 100% full HD, renderuje se v 1280x1080, replay jede 1440x1080, s pridanym blur efektem a mozna jeste nejakym vylepsovakem, ale frameratem na 30fps (tenhle "trik" delala myslim i Forza 2 a delaj ho i nektery ostatni hry, proste v replayi snizi framerate na polovinu coz dovoli naboostovat grafiku a prihodit nejaky ty efekty pro oko. Zakladem samozrejme je aby hra bezele in-game na 60fps, aby bylo kam snizovat, takze takovej GRID nebo DIRT si tohodle neuzijou).

Maverick_cz
Maverick_cz #G.B. club

aha... no tak v tom evidentně nemá jasno ani spousta kluků co maj xboxi. Nemáte někdo stránku, kde je seznam her, který opravdu jedou ve Full HD na xboxu? Protože podle krabiček se na to moc spolíhat nedá, když i na Halo 3 krabici je zezadu zaškrtnuto Full HD a to jde Halo jestli se nemílím jenom v 576řádkách

RedX
RedX #japanpower

jenom trochu poupravim ty udaje... F3 pojede nativne v 720p, z konzole to sice poleze v 1080p, ale to uz bude dilko upscalingu (mimochodem velice kvalitniho, x360 na to ma specialne urcenej cip). KZ2 jede na 30fps, pri VELKYCH vravach poklesava k 25, vyjimecne se dotkne 20ti..

Maverick_cz
Maverick_cz #G.B. club

a máš to něčím potvrzený, nebo je to jenom tvůj názor? GT jde taky ve Full HD při 60fps a je tam navíc 16 aut.. to že to je díky tomu, jak je konzole brutálně o třídu lepší než xbox věřej jenom fanboyové. Mám ps3, věřím, že je lepší, pokud se s ní umí pracovat, ale rozhodně určitě o tolik lepší v prvních fázích nebude a tak, když si vemu, že GT prolouge už běhá v 16 autech ve full hd v 60fps (více či méně stabilních, pokud nevidím zrovna moc aut najednou), kterej vyšel už před rokem, čili rok po startu ps3 už to dokázali, tak nevidím důvod, proč by to nemohli dokázat na xboxu 3 roky po startu. Jak už jsem psal, pro mě je Forza 2 jenom o něco hezčí v o něco vyšším rozlišení, než je forza 1 a pokud tedy udělali novej engine na trojku, nevidím důvod, proč by nedokázali vyžvejknout dostatečnej výkon na full hd a 60fps v osmi autech najednou. Jedna věc je, že si myslím, že to neni taková utopie, druhá věc je, že si stejně myslím, že to nakonec bude klasika 30fps stabilních, protože mezi 30fps a 60fps už je rozdíl jenom pro zkušenný oko a nebo hnidopichy ;o) stabilních 30fps bohatě stačí a je to určitě lepší, než kolísavejch a za každou cenu dosáhnutelnejch 60fps, tak proč si zbytečně přidělávat starosti, když těch 30stačí. Jenže marketingový porovnávací čísla 1080p 60fps u GT a u forzy 1080p 30fps vypadá špatně ;o) a tak je možný, že doopravdy do toho půjdou i přes mrtvoly, já doufám, že ne.

LordikDevil

Tak to je jen reklamni blaf. Forza 3 ve 1080p ?? To beru . Neklesajici 60 framerate?? To teda neberu. Tohle neda nikdo mozna za rok az 2 roky. Zvlast na XBOXu . Na PS3 to taky nedaj ani chlapci z Guerrilla Games. KZ2 ma 50-60 framerate, ale 60 framerate neda proste nikdo

Tomesh
Tomesh ##whocares

Je to naaaaaajs .... tise zavidim [s4] [s1]

Homer
Homer #Hommeer

vypada to slibne

Maverick_cz
Maverick_cz #G.B. club

však to ti nikdo nebere, ale vyjadřuješ se jako sedlák

Maverick_cz
Maverick_cz #G.B. club

absolutně s tebou souhlasím.. mám stejný podezření. Hlavně co kluci, který se o forzu zajímaj řikaj už dlouho, tak to má jít 1080p a 60fps, což je se vším všudy okolo docela pokrok k "neuvěření" ;o) pravdou je, že Forza 2 byla prakticky stejná jako jednička, jen v lepším rozlišení a o něco hezčí grafice, čili pouze vylepšenej první díl na druhou generaci konzole. U třetího dílu, kterej běží na jinym enginu to prostě může potom být opravdu velký skok, který nám už na podzim předvedou a bude konec spekulací ;o) ...

Maverick_cz
Maverick_cz #G.B. club

nenazval jsem tě kreténem, jen jsem ti řikal, co mi od tebe nesedělo toď vše... Na druhou stranu, tim vyvracením co tu píšeš se jenom kopeš do prdele.. Hele ber to v klidu, jen příště víc zapřemejšlej ;o)

TonyRocky

Jednou jsem napsal že forza je spíše arkáda, ale po té jsem to už asi stokrát vzal zpět s tím, že forza akáda rozhodně není. Pouze jsem se tady chytnul s jedním děckem, které si sem se svími 70ti body za přístup přišlo zanadávat a u toho mě trošku ujelo slovo "arkáda" v souvislosti s hrou Forza což byla moje chyba. Tak mě tady ještě dvacetkrát napište že sem kretén a bude zase fajn...Nebo kolikrát mám ještě vzít zpět že jsem to napsal blbě a beru to zpět...Jsme lidi a baví nás společná věc, tak si to užívejme a nerýpejme v hloupostech...

RedX
RedX #japanpower

no, nic o frameratu sem nezaslech... tak buď nic neřikal nebo sem to přeslech.

ApsidalTill
ApsidalTill #One/U/PS4

video som ti hodil ako odpoveď na tvoje framerate špekulácie

RedX
RedX #japanpower

Apsi: jop, viděl sem. Nebos mi tim chtěl sdělit něco víc? something special?:)

ApsidalTill
ApsidalTill #One/U/PS4
RedX
RedX #japanpower

No, docela by mě zajímalo jak to bude s frameratem. Je fajn slyšet od tvůrců že to má novej grafickej engine a auta mají 10x víc polygonů a 4x vyšší rozlišení textur a oproti FM2 je tam opravdu markantní rozdíl na první pohled. Jenže jsme pořád na stejnym hardwaru, neřikam že to je problém, ale že by dokázali až takhle překonat sami sebe? Znamená to že FM2 byla buď technologicky sakra nevyspělá a nechávala si slušnou rezervu nebo že Turn 10 jsou fakt megaborci a novej engine je fakt megadělo a ždíme z HW všechno možný i nemožný. Třetí možnost je taky reálná, a to že se prostě někde musely udělat ústupky. Čemuž by napovídala i patrná snaha přiblížit hru i obyčejněším hráčům, pro které je vizuální pozlátko víc než superhladkej framerate.. Z internetovejch videí to poznat neni a že by se tvůrci někdy někde zmínili o fps, sem nepostřeh... Uff, detektivka. Sem zvědavej každopádně a držim palce, i když to neni "moje" platforma.

ApsidalTill
ApsidalTill #One/U/PS4

Forza je arkáda?! aha.. takže aha.. no nič.. aha.. Forza je arkáda!

bože deti trocha sa uvedomte než niečo pustíte von cez svoje mliečne zuby ..

RedX
RedX #japanpower

Audi R15? ok... Jen na screenech ukazujou R10:)

Maverick_cz
Maverick_cz #G.B. club

no já měl na mysli tuhle tvojí větu "Gran Turismo je závodní hra pro zkušené hráče, plná reálného závodění. Zatímco například Forza je arkáda a ani si nikdy na nic jiného nehrála" ještě před tím si napsal něco o tom, že GT a Forza je jako srovnávat hrušky s jabkama.. Proto jsem psal, že tyhle dvě hry maj k sobě nejblíž ze všech závodních her a obě se zaměřujou právě na simulaci ve více či méně úspěšný podobě

TonyRocky

Upřímně s tebou souhlasím! Popravdě já ale neřekl že si myslím že GT je lepší než Forza nebo PGR nebo GRID nebo TOCA. Jen jsem řekl že GT je jiná hra než Forza. Zda je lepší nebo horší to nedokážu porovnat. Také mi přijde že Forza je přirozenější než GT a v tomhle se stebou opravdu shoduji.

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články