Battlefield 3

preview  19
Petr Strecker, 13. 2. 2011 19:15
Když Švédi kácí les, i my si vytahujeme třísky z očí. Ačkoliv věk apokalypsy teprve začíná, videoherní svět už netrpělivě vyhlíží konec roku 2011, který se blíží jako vlak bez mašinfíry. Konec roku bude zkrátka extrémně našlapaný – hráči budou muset čelit nájezdníkům jako TES V: Skyrim, Gears of War 3 nebo Uncharted 3: Drake’s Deception. Severské studio DICE se chystá na konci roku vpustit mezi rozjančené myši svou speciálně vycvičenou kočku, kterou není nic jiného, než Battlefield 3, pokračování veleúspěšné válečné akce z pohledu první osoby. Bad Company nechte doma, tentokrát jdeme do akce s vážně střiženým úsměvem.

„Nechceme nahrát kytarové sólo, nýbrž celou píseň!“ , jak praví vedoucího vývoje, Patrick Bach. Celou písní myslí jak obsáhlý multiplayer, který byl vždy tou hlavní složkou série Battlefield, ale také plnohodnotnou hru pro jednoho hráče, která se tolik osvědčila v případě spin-off titulů Bad Company. Detaily ohledně zápletky hry ještě nebyly detailně prozkoumány, nicméně se dle samotného Bacha může velice dobře stát, že budeme na celou hru nahlížet z perspektivy více vojáků. Zatímco se v jeden moment plazíte zavalenými uličkami Iráku a čistíte si zbraň od nekonečného přívalu prachu, kolega se prodírá uličkami New Yorku, aby zabránil atentátu. Série Call of Duty dokázala, že tento koncept lze efektivně i efektně využít a mnoho z něj vytěžit.

Vynucená koroze
DICE představili uzavřené společnosti lidí první gameplay záběry, které pochází z Iráku, kde je vaše jednotka ostřelována nepřátelským sniperem, zalezlým v jedné z tisíce místních ruin. Atmosféře pomáhá jednak úplně nový engine, ale také veškeré zvuky, které jsou už od dob starších BF her naprosto fenomenální. Vaší jednotku pošlou prozkoumat někdejší obchodní čtvrť, ve které jste ztratili kontakt s chlapy, kteří měli prozkoumat údajný sklad chemických zbraní. Jakmile se chopíte zbraně, celá ta válečná mašinérie se rozjede naplno – vzdálené výbuchy zní, jako by vám někdo dělal za hlavou ohňostroj, kulky létají vzduchem a je skvěle slyšet jejich svištění kolem vaší hlavy. Jedna taková si najde majitele v podobě vašeho kolegy, který se ovšem zanedlouho oklepe a celou událost komentuje slovy „K*rva, jsem v pohodě!“. Formou pokus omyl nacházíte hnízdo snipera, které posléze pokrýváte salvou z vašich pušek… a to jen proto, abyste jej mohli následně poslat do věčných lovišť jednou dobře mířenou ranou z raketometu. Během celého procesu nahánění odstřelovače se nejvíce projevuje síla nového FrostBite 2 enginu. Zejména tedy při závěrečném výbuchu, který je zkrátka fenomenální.

Centrem filozofie se při budování enginu stalo vnímání všeho, kolem vás. Všechny zážitky z herních mechanismů, osvětlení, zvuků, nebo částicových efektů do sebe musí zapadnout naprosto přirozeně. „Musíte cítit, jak vám do očí svítí slunce, jak kolem vás tančí kulky. Všichni se toho snažíme dosáhnout a myslíme si, že víme jak na to.“ říká Bach s nadšením ve tváři. Ačkoliv by bylo možné použít již velice pokročilý engine z Bad Company, nesplnil by požadavky vývojářů, které sice zní megalomansky, ale jak jsme mohli vidět, rozhodně reálně. Největší podíl na atmosféře hry má dynamické nasvícení, které funguje v reálném čase. Přepsaný engine tak umožňuje zpracování rozsáhlého počtu informací pro každé těleso zvlášť, což má za následek například rozdílné vrhání stínu několika předmětů, v závislosti na poloze zdroje světla a mnoha jiných faktorech. Hra vám bude hnát sluneční paprsky přímo do očí a je pouze na hráči, jak se s tím vypořádá. Světelné efekty tak mají působit velice reálně.

Jedním z důvodů, proč Battlefield 3 rezonuje v Bad Company je také destrukční model, který ovšem prošel značnými změnami. FrostBite 2 engine umožňuje ještě šílenější kousky. Představte si, že byste dali hru do rukou Michaela Baye – destrukce, výbuchy a totální chaos. Přesně to všechno bude možné vidět ve třetím BF. Představte si ničení domů, jejich kompletní demolici v Bad Company 2 a vynásobte si vše třemi. Veškerá destrukce bude počítána v reálném čase, což má za následek ještě přesvědčivější výsledky vašich snažení. Náraz rakety do domu jednak rozpáře jeho pevnou konstrukci, ale také totálně zdevastuje veškeré křehké materiály v okolí výbuchu. Scéna, kdy vypálíte raketu do ruin paneláku, abyste zneškodnili otravného snipera, připomíná velkolepé hollywoodské scény, jelikož se ozve jednak obrovská rána, která je doprovázena praskáním železobetonu a padáním suti, ale vše kolem se zatřese. Intenzita scén je zkrátka opravdu na úrovni, nicméně byla by chyba si myslet, že bude taková celá hra. Hráč si spíše zapamatuje ty nejsilnější momenty, kterých bude samozřejmě poskrovnu. Jedním z nich je i zemětřesení na konci dema, které rozpoutá vcelku delikátní situace, do které by se nikdo z nás nechtěl vůbec dostat. Bach pak přirovnává části misí ze středního východu, k filmům jako The Hurt Locker, u nás též známý jako Smrt čeká všude.

A jak má velké uši…
Konečně se ovšem vracíme k ozvučení, které se v majoritním poměru podílí na tvorbě atmosféry videoher obecně. Co se týká zvuků zbraní, byl Battlefield vždy na pomyslném vršku akčních her. Stefan Strandberg tentokrát pojal zakomponování zvuku do hry trošku jinak, vážněji. Veškeré zvuky byly nahrány během vojenského cvičení švédské armády, kde hoši nahráli zvuky zbraní z jednotlivých vzdáleností, nebo motory bojových vozidel, jako jsou tanky a helikoptéry. Díky přímému nahrávání je možné zvuk přenést do hry mnohem čistěji, přičemž je lépe čitelné, o jaký zvuk se jedná a z kterého směru pochází. „Battlefield 3 zní mnohem čistěji. Je to mnohem jasněji znějící hra. Veškeré zvuky jsou tišší, přičemž je pro hráče mnohem jednodušší detekovat co je co a celkově se jedná o mnohem přesnější obraz války,“ dodal Stefan. Znáte ty situace, kdy máte při hraní v multiplayeru pocit, že o vás hráči ví dříve jak vy? Největší podíl na těchto srdceryvných setkáních má právě kvalita ozvučení, čehož se v DICE hodlají využít do poslední kapky. Naslouchání okolí a práce stopaře tak konečně dostanou pořádný smysl. Až uslyšíte dupání o patro níže, nadšené rozražení dveří a objetí kohokoliv, kdo za nimi kráčí, je skutečně ta poslední správná možnost.

Další technickou vychytávkou je implementace kinetického systému ANT, který EA hojně využívá u svých sportovních her, přičemž je jen otázkou času, než jím budou zaplaveny veškeré žánry, na které si jen vzpomenete. DICE k animaci postav používali vlastní animace, chroupané externími enginy jako je Havok, což není přímo ideální, když chcete mít nad vším úplnou kontrolu. ANT umožňuje vývojářům snímat a editovat veškeré pohyby s mnohem větším dotykem reality. Postavy tak využívají více možností, jak se za překážkami krýt, není to pouze jeden druh pokleku, nebo postoje. Občas si tak všimnete vojáků, jak natáčí hlavy, aby vyslechli vzdálené zvuky, jak si dávají ruce před oči, aby se vyhnuli ostrému slunci, přičemž až praxe ukáže výsledný efekt. Nově jsou navíc vytvářeny animace pohybů speciálně pro kampaň jednoho hráče a pro multiplayer. Odmyslete si tak robotické vstávání u překážky a její obcházení – místo toho si dosaďte daleko flexibilnější a agresivnější postoje, kdy vojáci z krytu vybíhají jako vyplašení milenci.

Vývojáři největší boj svádí na poli online hraní, které momentálně hýbe světem, přičemž je právě Battlefield jednou z největších ikon online válek. Detailní personifikace virtuálních osobností se ovšem nekoná. Naopak, je to jedna z věcí, které se chtějí v DICE vyhnout za každou cenu. Dle slov Patricka by tým měl působit jako tým. Je zbytečné, aby si každý hráč vytvořil postavu, tak jak chce, přičemž jednotné uniformy dávají hře šmrnc a speciální punc atmosféry, které docílíte naprosto triviálním způsobem. Daleko důležitější je editace jednotlivých tříd (které budou celkem 4) po stránce výbavy. Starší Battlefield hry navíc umožňovaly dosazení jednoho z hráčů do pozice velitele, který mohl rozdávat rozkazy a využívat speciální možnosti, jako je dělostřelectvo – opět se jedná o prvek, který bude v Battlefield 3 chybět. Důvod je naprosto prozaický, jelikož o něj hráči zkrátka neměli zájem.

Největší změnou má údajně projít i tvorba skupin hráčů. Jistě si pamatujete, že v Bad Company bylo možné tvořit jednotky po čtyřech členech, což je limitující pro větší skupiny hráčů, kteří se po sobě na bojišti chtějí plazit v rozsáhlejších počtech. Nový systém je údajně ve fázi testování, přičemž má dojít k jeho restrukturalizaci tak, aby bylo vyhověno volání samotných virtuálních vojáků. Na závěr jen několik strohých, leč příjemných novinek. Přítomen bude i kooperační režim, zatím sice v neznámé podobě, ale bude, přičemž se dočkáme i tzv. Theater režimu, přes který lze nahrávat vámi odehrané hry. Podobný systém představilo i nedávno vydané Call of Duty: Black Ops. Hráči si navíc budou moci ke střelbě lehnout, což je jeden z milovaných a zároveň nenáviděných prvků v online komunitě točící se kolem Battlefieldu obecně. Je jen na vás, jak se k výsledku postavíte. Obří mapy stavěné jak na střety pěšáků, tak vehiklů jsou doménou celé série již po mnoho let, na čemž se ani s Battlefield 3 nic nezmění. Konzolové verze her pak budou omezeny na celkem 24 hráčů v multiplayeru, což zamrzí v kontrastu s 64 lidmi v případě PC verze.

Válka čistá jako okysličená krev, válka krutá jako moravské popíjení slivovice, ale hlavně válka, jako žádná jiná. Battlefield 3 se vrací ve velkém stylu, podpořený nejmodernějšími technologiemi a odhodláním vývojářů vytvořit ultimativní válečnou akci z pohledu první osoby, která nám vší silou rozdrtí dutinu ústní. To je hezká představa, v dnešním světě ovšem vůbec nic neznamená. DICE to rozhodně nemá lehké, ale pokud někdo ví, jak má virtuální válka vypadat, jsou to právě oni.

Battlefield 3

ps3x360
EA, DICE
Datum vydání hry:
28. 10. 2011
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
8/10

Komentáře