Assassin’s Creed Odyssey

preview  24
Martin Šmíd, 14. 6. 2018 14:27
Když vyšel v minulém roce dle mého názoru vynikající Assassin’s Creed Origins, asi nikdo nečekal, že na další díl budeme čekat jen rok. Oznámení Assassin’s Creed Odyssey proto bylo určitě velkým překvapením letošního ročníku výstavy E3, která ještě stále probíhá v Los Angeles. Je ale třeba říci, že vývojáři neměli na další díl jen dvanáct měsíců. Zatímco na Origins pracovalo primárně studio Ubisoftu v Montrealu, na Odyssey pracují vývojáři ze studia Ubisoft Quebec, a to několik posledních let. Nejde tedy o nějakou narychlo připravenou hru, která by se chtěla svést na úspěchu Origins, navíc na něj ani nijak nenavazuje. Více už ale níže v mém článku, kde vám shrnu zatím všechny informace, které o Assassin’s Creed Odyssey víme.

Hra Assassin’s Creed Odyssey vychází 5. října pro PlayStation 4 a Xbox One s českými titulky

Když Ubisoft vydával Assassin’s Creed Origins, mluvilo se o tom, že připravuje rovnou novou trilogii, která bude příběhově hodně spjata a bude tedy na sebe navazovat. I proto je určitě překvapením, že nově oznámený Assassin’s Creed Odyssey příběhově na Origins nenavazuje, a vlastně ani nemůže, když se odehrává o 400 let dříve. Hra se tentokrát odehrává ve starověkém Řecku, přesněji v období peloponéské války, která začala roku 431 před naším letopočtem. Ve válce mezi sebou bojovali Athéňané a Sparťané, přičemž šlo o docela zajímavé období plné velkolepých bitev, bájných hrdinů, filozofů a dalších zajímavých postav, takže nepřekvapí, že si ho vývojáři vybrali jako základ pro svůj vlastní příběh. Hlavním hrdinou tentokrát není assassín, který by měl cestičku jasně danou nebo alespoň naznačenou, ale žoldák, který prakticky není ničím limitován a je jen na jeho úsudku, jak se zachová. Má tak mít plnou volnost, aby si napsal svoji vlastní odyseu. Když už jsem zmínil hlavního hrdinu, tak vůbec poprvé bude možné si zvolit, za koho budete hrát. Můžete hrát buď za Alexiose nebo Kassandru. Jde hlavně o kosmetickou volbu, protože příběh budou mít pochopitelně oba stejný, stejně tak se nebude lišit hratelnost. Jde ale o docela zajímavé oživení a volbu, kterou určitě mnozí ocení.

Pokud jste hráli předchozí díl, tak jistě víte, že mapa světa byla opravdu obrovská a prozkoumat ji celou zabralo i desítky hodin. Zvláště, když následně přišla i dvě docela velká a také nutno říci povedená rozšíření. Vývojáři z Ubisoft Quebec si ale zřejmě řekli, že svět nebyl ještě tak velký, aby nešel udělat větší, takže Řecko je ještě 1.6x větší. Mapu navíc netvoří jen pevnina, ale také řada menších či středně velkých ostrůvků v Egejském moři jako Lesbos, Mykanos, Kos, Kephallonia a další, na které bude možné se vydat. K tomu bude sloužit hlavně loď hlavního hrdiny, kterou si budete moci během hraní vylepšovat. Pojmenovaná je podle řecké bohyně osudu Adrestia, což v překladu znamená, že jde o tu, před níž není úniku.

Název lodě pochopitelně není spjat hlavně s průzkumem, ale s bitvami na moři, kterých bude docela dost, a budou hrát v novém díle důležitou roli. V souboji s nepřátelskou lodí budete mít řadu možností, jak ji poslat ke dnu. Budete moci na ní jednoduše najet, případně bombardovat oštěpy a či ohnivými šípy. Za její potopení pak budou různé poklady, které vám dají herní měnu, ale také bude možné najít lepší vybavení. Když už jsem zmínil moře, tak je třeba říci, že bude tvořit zhruba polovinu herní mapy. Nemusíte se ale bát, že by na moři byly jen nepřátelské lodě. Budete se moci potápět k jeskyním či vrakům lodí a hledat další poklady, což už ostatně bylo v Assassin’s Creed Origins, jen zde má výt vše ještě propracovanější. Když už jsem zmínil výše průzkum, tak je třeba nutné dodat, že se opět vrátí speciální orel, pojmenovaný tentokrát Ikaros, s nímž budete moci létat po obloze, označovat protivníky a důležité lokace.

Na první, druhý a možná i třetí pohled je jasně patrné, že Assassin’s Creed Odyssey jasně vychází z předchozího dílu, ať už jde o vizuální ztvárnění nebo co se herních mechanik týče. Vzhledem ale k tomu, jak moc se Origins lišil od předchozích dílů a jednalo se navíc o skvělou akční hru, je logické, že na jeho základech bude Ubisoft stavět nejen nový Odyssey, ale v budoucnu i další díly. Otázkou je, jestli je to nějak na škodu. Zvláště, když novinek má dle vývojářů obsahovat také docela dost. Hlavní novinkou v novém dílu má být skutečnost, že herní svět bude reagovat na vaše malá i velká rozhodnutí, navíc vývojáři hned během oznámení zdůraznili, že tentokrát nebude jen jeden konec, k němuž se budete moci dostat. Na základě rozhodnutí během rozhovorů můžete mít hned několik konců, což zní docela zajímavě. Stejně tak vůbec poprvé bude možné po vzoru Zaklínače nebo jiných RPGček mít romantický vztah. A to nejen s opačným pohlavím, ale i se stejným, jak potvrdili vývojáři v jednom z rozhovorů na E3.

Zdá se tedy, že vývojáři dají v Odyssey docela dost volnosti, navíc rozhodnutí nebudou probíhat jen v dialozích, ale také bude hra reagovat na to, jak hrajete a hlavně se chováte v herním světě. Můžete být hodní a pomáhat lidem, z čehož budete mít vždy nějaký prospěch, tak bude možnost lidi vraždit či je okrádat. V takovém případě ale může být na vás vypsána odměna a půjde po vás řada žoldáků. Ti nejsou jen normální protivníci, ale dají se přirovnat k fylakům z Origins, a pokud jste tento díl hráli, tak jistě víte, že střety s nimi nebyly zrovna jednoduché. Zajímavě ovšem zní informace, že žoldáků má být možnost se zbavit několika způsoby. Podle vývojářů je nemusíte jen klasicky zabíjet. Žoldáci z mapy zmizí, když třeba zabijete člověka, který na vás odměnu vypsal, případně má být možné jim udělat lepší nabídku a rekrutovat je na svoji loď. Ostatně nejen žoldáky bude možné rekrutovat na svoji loď, ale prakticky kohokoliv, koho potkáte. Ne každý pochopitelně nabídku přijde.

Menší rozhodování budete činit i v rámci úkolů. Některé budete moci odmítnout, což vám může i nemusí zpřístupnit jiné úkoly později, což zní docela zajímavě, protože by tak hra nemusela být na druhé hraní v tomto stejná. Navíc vývojáři zmínili, že některé stejně vypadající úkoly vám bude moci zadat více postav, a vy se budete moci rozhodnout, pro koho úkol splnit, samozřejmě vždy s trochu jiným řešením. Tím si samozřejmě danou postavu trochu nakloníte na svoji stranu, což zřejmě bude mít následně vliv do dalšího hraní. Více ale o tomto zatím nevíme. Co ovšem víme je, že budou opět přítomny nejrůznější jednorázové a krátké úkoly na nástěnkách, za které budou zajímavé odměny.

Už Assassin’s Creed Origins přišel se značně překopanou hratelností a hodně stavěl na RPG prvcích jako třeba třetí Zaklínač. Inspirace slavnou sérií CD Projekt RED byla zřejmá, stejně jako tvorbou studia Bioware. Odyssey v tomto bude pochopitelně pokračovat, takže nabídne ještě více RPG prvků (budete sbírat hromady brnění a to následně vylepšovat, stejně jako zbraně) a rovněž jako základ použije soubojový systém z Origins. Využije z něj opravdu jen základ, protože vývojáři přidali řadu nových animací, aby souboje působily svěže, pro což se nechali inspirovat nejen tím, jak vojáci tehdy bojovali, ale rovněž řadou filmů jako Troya nebo 300, aby souboje působily i efektivně pro hráčovo oko.

Souboje mají být i akčnější a dynamičtější, čemuž má dopomoci fakt, že hlavní hrdina už nemá štít, který nutil hrát trochu více defenzivně. Místo něj má speciální kopí legendárního Leonidase, které funguje trochu jako skrytá čepel, ale zároveň je speciálním artefaktem, díky němuž je možné využívat speciální schopnosti. Zároveň pak bude možné pochopitelně i vylepšovat hlavního hrdinu skrze strom s dovednostmi, jako tomu bylo už u Origins. Strom je opět rozdělen na tři části – lovec, zabiják a válečník, takže si budete moci takto trochu ovlivnit herní styl. Kromě akčnějších soubojů zní dobře i skutečnost, že každý luk bude možné osadit libovolnou speciální funkcí. V Origins jste museli mít třeba predátorský, lovecký a tak dále, což nyní odpadne. Rozhodně dobré rozhodnutí, kterým vývojáři reagují na zpětnou vazbu od hráčů.

Během prezentace nám bylo slíbeno, že tentokrát nebudou souboje probíhat jen mezi hlavním hrdinou a několika vojáky, ale budeme svědky i velkých bitev o několika stovkách NPC postav. To zní rozhodně zajímavě. Ostatně řecké báje a pověsti obsahují řadu velkolepých bitev, stejně jako velké množství bohů a nejrůznějších monster, a ani na ty vývojáři nezapomenou. Slíben nám byl už střet s obávaným Minotaurem nebo děsivou Medůsou, která mění lidi v kámen. Pokud tedy máte rádi řeckou mytologii, přijdete si určitě na své.

Assassin’s Creed Odyssey slibuje epické dobrodružství ve starověkém Řecku plné velkých bitev a rovněž bájných monster. I když na první pohled vypadá hra prakticky totožně jako Origins, vývojáři slibují i řadu novinek, z nichž by měli mít fanoušci série obrovskou radost. Snad tedy vše dotáhnou do zdárného konce a my si Assassin’s Creed Odyssey užijeme stejně dobře, jako předchozí díl. Ostatně, jak dopadne, uvidíme už brzy, protože vychází začátkem října, u nás pochopitelně s českou lokalizací. 


Assassin’s Creed Odyssey

ps4xone
Ubisoft, Ubisoft Montreal
Datum vydání hry:
5. 10. 2018
KARTA HRY
9/10

Komentáře