Army of Two: The 40th Day

preview  8
Petr Strecker, 23. 3. 2009 23:08
Může jeden člověk změnit svět? S kladnou odpovědí na tuto otázku se setkáte v mnoha filmech nebo literatuře, přičemž jsou dobré skutky hlavního hrdiny po zásluze odměněny vymýcením zla z povrchu zemského. Přiznejme si, člověk dokáže veliké věci, ale ještě větší skutky dokáže vykonat, když má u sebe svalnatého, tetovaného parťáka, peněženku nacpanou stodolarovými bankovkami a na zádech arzenál minimálně deseti zbraní. Samozřejmě se bavíme o Army of Two. Právě první ukázky a dojmy udělaly ze hry dokonalou kooperativní záležitost, která už na první pohled překypovala originálními nápady a výbušnou hratelností. Bohužel se ukázalo, že to tak žhavé nebude, což má nyní napravit pokračování s názvem Army of Two: The 40th Day. A vracejí se i dva hlavní protagonisté, jejichž účelem je krýt jeden druhému záda a plnit mise, jež jsou příliš nebezpečné, aby na ně mohly být poslány oficiální vládní složky. Prostě nechají tu špinavou prácičku na vás, a vy si na ní velice rádi smlsnete jako na čerstvě ukrojeném kusu smetanového dortu.

Spolupráce několika postav, ať už těch reálných, nebo virtuálních dává člověku jistý pocit bezpečí a jistoty. Při hraní prvního Ao2 jste se cítili i v bezradných situacích o něco lépe, jelikož jste měli po svém boku partnera, na jehož schopnosti jste se mohli a nemuseli spoléhat. To byl samozřejmě záměr autorů, EA Montreal. Nápad bohužel byl dokončen někde na půli cesty, což se má tentokrát změnit. Hlavní postavy, hubení a téměř bez svalů (velmi silná ironie) Elliot Salem a Tyson Rios se vracejí, přičemž jejich umělá inteligence údajně pojala daleko více instrukcí, nežli tomu bylo v minulém případě. Také přibylo o něco více situací, kdy se budete muset spolehnout sami na sebe, jelikož budete od parťáka na nějaký čas odděleni. Jistě si pamatujete, že takové části v prvním díle vůbec nebyli hlavně z důvodu právě zmíněné kooperace. Právě takové oddělení může přinést minimálně alespoň trochu svěžesti do zaběhnutého systému. V několika sekvencích tak bylo vidět, jak je Elliot od Tysona oddělen zničenou budovou, přičemž se jejími troskami musí prosekat každý na vlastní pěst. Také se znovu setkáme s odstřelováním několika cílů najednou jako kdysi. Tentokrát ale bude jedna postava zvýhodněna dobrým postavením, a tak bude muset tu druhou navádět, jelikož není dost dobře určitelné, o jaký cíl se jedná. Hlasově tak budete korigováni parťákem. Něco podobného jste mohli zažít i ve hře Hitman 2: The Silent Assasin, kdy jste museli eliminovat ruského úředníka v budově plné úplně stejných lidí. Samozřejmě se nezapomnělo ani na interakci obou postav. Pamatujete si ještě na techniku, kdy jste se k sobě přitiskli zády a kryly si je tak navzájem? Nebo například šplhání a vyzdvihování přítele. Toto a více dalších novinek čeká na své odhalení, pokud budou prezentovány v trošku lepším kabátě, lze čekat rapidní skok směrem ke zlepšení.

Veškeré dění se tentokrát přenese z Blízkého Východu přímo do samotného Šanghaje, města plného výškových budov, mas lidí a neustálého nočního života i za bílého dne. Část města je ale zpustošena neznámou katastrofou, vyvolanou člověkem. Ulice protkané životem jsou tak plné trosek a zlosynů, na jejichž eliminaci je vláda krátká, přesto se setkáte i s občasnou pomocí kolegů z jiného oddělení. Zatím byla poodhalena pouze tato část lokace, celý děj se ale pravděpodobně nebude odehrávat pouze zde. Celá hratelnost bude navíc oživena razantně pozměněným ovládáním, což zahrnuje i automatický systém krytí za překážkami. Jakmile se k nějakému objektu připlížíte, postava se na něj automaticky přisaje. Jak bude tento systém fungovat, si ověříme až v praxi, podle představ se to zatím nejeví nijak extra lákavě. Také se po vzoru Gears of War dočkáme speciální akční kamery, která zaujímá pozici nízko u nohou, zatímco vy sprintujete mezi překážkami. Toho prý stačí docílit přeskočením překážky a rozeběhnutím se, poté hra automaticky přepne na tento pohled, což působí daleko akčněji a živěji. To samé se týká í míření, od této doby bude tedy daleko příjemnější zacílit nepřítele v hledáčku a vyrobit mu na čele vkusnou tečku. Akční momenty se tak mohou dočkat zvýraznění zejména díky nové kameře a svižnějšímu pohybu. Nemotorné ovládání bylo v předchozí hře místy dosti znát, stejně jako kamera, která vám dala pozřít vlastní vnitřnosti.

Novinkou je také featurka zvaná Co-Op Playbook, pomocí níž můžete lokalizovat nebezpečí v pravou chvilku. Na obrazovce se vám tak budou zobrazovat řetězce informací, ve spojitosti s lokalizací nepřátel. Narazíte totiž na řadové vojáčky, elitní vojáky a jejich nadřízené, nebo naopak civilisty. Pokud zabijete velitele jednotek, může to mít negativní dopad na morálku ostatních, čehož se dá dosti dobře využít v krizových situacích. Ještě lépe lze manipulovat ostatními, pokud jejich šéfa zajmete, a budete mu před ostatními držet hlaveň u ucha. Nalijme si čistého vína, vidina vyhození z "práce" je pro teroristu více než strašlivá. Během chvilky tak po vzoru her od Toma Clancyho lokalizujete nepřítele, z toho však pramení jedna obava. Aby HUD nebyl nějak moc extrémně přeplácanými nic neříkajícími tabulkami a všudypřítomnými čísly. Graficky podle poslední ohlasů nedochází k žádným extrémním změnám, které by naše srdce nerozdýchaly, pouze přibylo několik nových efektů, kterých si všimneme převážně při kolapsech budov a destrukci okolí. Tyson a Elliot se ale proslavili také jejich unikátními maskami, které slouží nejen jako štít. V minulé hře jste mohli spatřit jejich obličeje jen během animovaných sekvencí. Tentokrát už budou tyto válkou zničené tváře k vidění, jakmile se zbavíte posledního nepřítele v dosahu. Potom co se chlapci ujistí, že jsou v bezpečí, si masky poklidně vyhrnou a budou pokračovat s odhalenou tváří. Vzhledem k tomu, že klidných částí ve hře asi moc nebude, se nemáme nač radovat. Nemůžeme ovšem EA Montreal upřít smysl pro detail.

Zazvonil zvonec, pohádky je konec! Ač se hra snaží tvářit svěže, kudy chodí, se změnami to pravděpodobně nebude tak žhavé, jak se může na první pohled zdát. Hra je pořád zaměřena na spolupráci nejlépe dvou lidských hráčů, zatímco spojuje efektivitu s ladností. Přesné datum vydání zatím ještě nebylo odhaleno, ale hra vyjde na PlayStation 3, Xbox 360 a PlayStation Portable.

Army of Two: The 40th Day

ps3x360psp
Electronic Arts, EA Montreal
Datum vydání hry:
12. 1. 2010
Žánr:
Střílečka, Taktická
KARTA HRY
7/10

Komentáře