30 minut z očekávané hry Final Fantasy XII: The Zodiac Age
novinka•úterý 4. července 2017•Martin Šmíd•

Zdroj: Square Enix
REKLAMA
REKLAMA
Tvoje reakce na článek
Galerie












Reklama























novinka
PlayStation vydá první hru Bad Robot Games, jde o kooperativní akci od tvůrce Left 4 Dead
novinka
Vyšla hra Metroid Prime 4: Beyond, podívejte se na launch trailer
novinka
Oznámena akční závodní hra Carmageddon: Rogue Shift, vyjde začátkem příštího roku
recenze
Project Motor Racing
novinka
Oznámena retro first-person střílečka Starship Troopers: Ultimate Bug War!
fórum
Gran Turismo 7
fórum
Silent Hill f: Artistická nekrofilie
recenze
Metroid Prime 4: Beyond
novinka
Představena akční RPG hra The God Slayer
novinka
Gameplay trailer na nedávno oznámenou závodní hru RIDE 6
Komentáře (17)
blau himmel: já bych to spíše označil tak, že v dobách válek a různých neštěstí (okupace Dalmascy) jsou to většinou jednotlivci, kteří svými rozhodnutími utvářejí, kam se kyvadlo dějin překlopí. Když se člověk zamyslí nad FF XII příběhem, tak tam je velký realismus v tom, že i úplná náhoda (Vaan jde vykrást královský palác a narazí na Balthiera a Fran, protože měli ve stejnou chvíli stejný nápad, čímž zpustí koloběh celé té řetězové reakce vedoucí k velkému osvobozeneckému boji) může pohnout dějinami.
Pak tam vidím i velký relativismus, tj. že vše se konstantně mění a není to morálně jednoznačné. U Japonců je velký problém, že celý ten jejich kodex cti a bushido a vůbec zcela odlišná historická zkušenost způsobuje, že oni ve svých dílech (hry, filmy, manga) představují většinou u lidí předem dané a prakticky neměnné charaktery. Jenže právě u nás na Západě jsme navyklí na to, že chování lidí se proměňuje v průběhu prožitých zážitků a neexistuje nic takového jako jasně daný hrdina nebo padouch, vždy tomu předchází dlouhý vývoj. U FF XII tam je právě geniálně zachyceno, že když Archadie okupuje a utlačuje Dalmascu, ještě to neznamená, že všichni v Impériu jsou darebáci. Vždyť Larsa je jednoznačně kladná postava, a to je bratr hlavního padoucha. Je to právě tím, že narozdíl od něj prožil jinou životní zkušenost.
Matsuno byl velmi ovlivněný západním myšlením (asi jako Kojima) a to se mu podařilo přenést do FF XII, která díky tomu vypadá pro nás na Západě v příběhovém podání tak realisticky a uveřitelně než jiné díly. Tato odlišnost je to, co fanoušky FF tak dráždí, ale co naopak způsobuje, že FF XII je uctívaná i u těch, kteří JRPG z duše nenávidí a vůbec nehrají. Já bych nikdy neoznačil FF XII příběh za špatný nebo slabý, je jiný, nese se sice ve stylu jisté předvídatelnosti, avšak velmi jednoznačného tahu na branku a snaze cílit na celosvětově platné hodnoty (svoboda, odboj proti útlaku) než na emoce a nějaký patos, které ostatně v dějinách nemají místo.
Je to opravdu Star Wars a LOTR story, akorát obalená japonskými ujetostmi jako je Chocobo nebo Moogle. A kdo by si troufal říct, že má SW slabý příběh, ačkoli samotná zápletka vydá na pár vět? To není o nějaké překombinovanosti příběhu nebo emocionálním vypětí, ale o něčem, s čím se lidé dokáží snadno identifikovat: třeba s mladým troubou, co loví u Rabanastre Rajčátko a chce vlastní loď, ale nemá peníze, avšak zanedlouho se připlete do cesty postavám, které ho vezmou na velkou cestu určující dějiny celých národů. To prostě táhne v každé době a u každého hráče bez ohledu na to, jestli je z Japonska, USA nebo ČR.
Pořád se domnívám, že je v tomhle FF XII nedoceněná a pravděpodobně na tom nic nezmění ani remaster...
Dík Leone za vysvětlení. K té 10, to byl zase Sakaguciho vrcholný epos, 12 zase Matsunův. Vzpomínám si právě na vagrant story ( zasluhující remake, úžasný počin pro změnu na ps1 ),a s tím má 12 něco společného, akorát, že v té 12 jsou ty postavy tak jakoby upozaděny, což mě mrzelo a ještě i mrzí. Na druhou stranu, když se dějí tak masivní události, jako třeba válka, nebo hromadné neštěstí, tak tam jednotlivcův osud je upozaděn jasně a rozhodně. Jde např. o přežití národa jako celku , takže ok.
Díky kluci. Ve FF X byl hlavním motivem teda aspoň pro mně příběh. Tomuhle se teda asi vyhnu...
soky: Hráč upřednostňující západní produkci, by to nejspíš nazval "Hvězdnými Válkami na drogách" :P
soky: velmi odlišné Ve FF X jsou náhodné souboje, jasně daná hlavní postava, velká linearita, důraz na příběh...FF XII oproti tomu nemá náhodné souboje, je to částečně open world hra, příběh je tam zaměřen na globální dimenzi a politické zvraty, de facto je to politický thriller, zcela odlišný je soubojový systém a vývoj postav, ap.
Já hrál jen FF X, je to aspoň podobné? Bo desítka byla pro mně opravdu nezapomenutelná.
blau himmel: jo, de facto narážíš správně, byly tam celkem velké problémy během vývoje. Původně to dělal Yasumi Matsuno (FF Tactics, Vagrant Story), který zhruba kolem roku 2003 z vývoje odešel, ale tam to bylo daleko spíše tím, že on měl problémy s novým vedením, protože se otevřeně postavil za odcházející Sakaguchiho. Proto se tak nějak "mimo záznam" dohodnuli na ukončení pracovního poměru, oficiální zpráva pak zněla, že odešel ze zdravotních důvodů. Pamatuji si, že tenkrát uniklo něco o tom, že se psychicky zhroutil, ale to byly opravdu asi fámy.
S tím, že kolem poloviny hry opadne tempo, které se podaří až nahodit cca v posledních deseti hodinách příběhu během velkého finále, také souhlasím. Tam je to evidentní, ale je to způsobeno tím, že svět se hodně otevře a parta cestuje do jiné části Ivalice, takže je tam logicky příběh upozaděn, ale pořád tam jsou důležité příběhové prostřihy toho, co se děje v Archadii a tak. Tohle by tam bylo asi pravděpodobně i kdyby Matsuno zústal, neboť hry se nevyvíjejí tak, že začnou první úrovní a postupují vzestupně až k finálnímu dungeonu. To se dělá na přeskáčku, kolikrát opravdu i od prostřed, protože oni nejdříve potřebují mít plně funkční herní mechanismy, a to se špatně zkouší ve startovních lokacích. Jestli totiž něco po Matsunovi zůstalo téměř neměnné, pak to byl scénář a postavy. On to měl vymyšleno už dlouhodobě. Dokončení hry pod jiným týmem bylo spíše v rovině optimalizace a dokončování již načatých konceptů. Že se tam něco málo v příběhu krátilo, to je jisté, neboť to se děje těméř vždy.
A Tales of Zestiria byla narážka na to, že když jsem recenzoval Personu 5, tak byli někteří tak rozčílení z toho, že jsem hře nedal 10, že mě osočili z neobjektivity a neprofesionality, když jsem údajně dal Tales of Zestiria v recenzi 9/10, což je pochopitelně nesmysl, neboť se tu tato hra vůbec ani nerecenzovala.
Hru kupuji,ale je třeba přiznat, že tenhle na ps2 technologický zázrak, si vyžádal svou daŇ. I proto,,že autor se zhroutil, a dodělávali to jiní lidé. První půlka je úplná exhibice, ale ve druhé se hra téměř "vytrácí", nadneseně řečeno. Už se tam toho moc neodehraje. Mám neověřeně, zato, že toho tam mělo být více,mnohem, i možná nějaký ten emocionální balast, ale už to prostě nešlo. Nevím, jestli se k tomu originální autor někdy vyjádřil. Ale i tak je to skvělé.
Srovnávat s tales of zestiria snad ani nikoho nenapadne, Obě hry dělí celý vesmír.
Já se těším, až budu moci hrát za Larsu nebo Vosslera. Zvláště Vossler to tam vždycky drtil s tím svým obřím mečem.
Ale ze všeho nejvíce na ten parádní příběh plný vtípků, který ani nevím proč člověk během hraní před těmi deseti lety skoro vůbec ani nevnímal. To bylo asi tím věkem, kdy už teď vnímám některé věci jinak. Podobná věc se mi také už stala: link
Dost uz s tou masazi ! Se nemuzu dockat az se do toho zase vrhnu.
Jo, má to dva módy New Game Plus. Když klasicky dohraješ hru, máš možnost New Game Plus: Strong mode, kde každá postava začíná na LV 90 a pokud dokončíš Trial mode (další z mnoha novinek, kterou nikdo u nás nezná), pak se objeví ještě New Game Plus: Weak mode, kde naopak každá postava začíná na LV 1 a nikdy se nezvýší. Oba ty new game plus mody budou bez všech věcí s nimiž se končila hra. Prostě jen úprava LV buď směrem dolu nebo nahoru.
Azumaru: Nezůstane ti nic. New Game+ můžeš rozjet buď na Strong Mode, ve kterém ti všechny postavy začínají na levelu 90 nebo na Weak Mode, kde začínáš na levelu 1, ale postavy už nebudou nikdy levelovat. Jinak v podstatě jedeš úplně od znova.
Takže, přátelé:
1, FF XII je nejvíce podceňované a opovrhované FF v historii, ačkoli je to objektivně vzato jeden z vrcholé celé série.
2, Příběh má hra skvělý, samá politika, osobní drama, globální thriller, akorát tomu chybí emocionální balast, a proto řada fanoušků hru odmítá.
3, Není to remaster FF XII, kterou zná u nás 99% lidí, ale japonské Internacional verze ze srpna 2007, kde je např. Zodiac job system (12 povolání, 12 licencí), New Game + (silný i slabý mód), Break Damage Limit, možnost hrát za hostující postavy i Espery, Trial mode, trofeje, ap.
4, Recenze bude obří, někdo potřebuje kritiky hry přece vytočit, a vyvolá obří flame v komentářích a donutí jako obvykle některá zdejší individua říkat, že jsem dal Tales of Zestiria 9/10, ačkoli tu hra recenzi nemá a já jí nikdy nenapsal, přesně jako u Persony 5...
5. Recenze v úterý nejspíše nebude, neboť kód ještě nepřišel a pravděpodobně se ho dočkáme nejdříve v úterý. Je smutné, když se na remaster 10 let staré hry ukládají přísná pravidla informačního embarga, více jak na kteroukoli novou hru. Nebýt svátků uprostřed týdne, dost možná by hra byla už v pátek...
Neodolal jsem a podíval jsem se ke konci videa aspoň na Dalmasca Estersand.Jestli to chápu správně tak Leon je novinář a jako takový už může mít přístup ke hře.Takže by mě potěšila recenze na 11.07.2017 v den vydání.Snad nebudeme muset čekat týden a už na tom v tajnosti pracuje.
pamatuji hodiny s bossama. a huntingy...poprve snad ve ff...nadhera...
Už se nemůžu dočkat, sice po příběhové stránce pro mě osobně jedno z nejslabších FF (přesněji ne to, co člověk od FF žádá) ale po stránce hratelnosti jedno z nejlepších.
Miluju tuhle hru.