Tomb Raider historie 2. část

special  11
Martin Šmíd, 17. 11. 2012 16:15
V minulé části jsme vám přinesli pohled na zrození Lary Croft a na její první dvě velká dobrodružství, která jí vyhoupla mezi videoherní celebrity. Druhou částí budeme pokračovat třetím dílem, podíváme se za Larou do Egypta a povídání zakončíme u posledního dílu pro první Playstation – Chronicles.

Tomb Raider 3 Adventures of Lara Croft (1998)
Když se začal vytvářet Tomb Raider 2, už v tu dobu vývojáři věděli, že budou muset po dokončení připravit třetí díl. Proto na něm začali pracovat o něco dříve, každopádně bylo to v době, kdy se původní tým začal trochu trhat, protože několik vývojářů přešlo pracovat na hru pro Playstation 2. Také se jednalo o akční adventuru, kterou možná znáte pod názvem Project Eden. Každopádně třetí díl přinesl opět zlepšenou vizuální stránku, nádherné byly především efekty vodní hladiny. Lara dostala také několik nových pohybů, možnost jezdit v dalších dopravních prostředcích jako důlní vozík, kajak nebo čtyřkolce, největší chloubou třetího dílu ovšem byly obrovské lokace, které Laru zavedly třeba do Nevadské pouště, Londýna nebo Antarktidy. Příběh se nyní točil kolem úlomků asteroidu, který před několika tisíci lety dopadl na Zemi.

Třetí díl byl skvělou akční adventurou, ovšem spousta hráčů měla vůbec problém jí dokončit. Pasti totiž čekaly na každém rohu, hádanky mnohdy vyžadovaly zapojení dvou mozků, navíc se zvětšila i inteligence nepřátel, kteří Laru pronásledovali i do dříve bezpečných úkrytů. Tím se dostáváme k akční složce, která byla opět posílena, navíc mnozí hře vyčítali, že Lara je chladnokrevný zabiják, protože třeba v úrovni Area 51 musela likvidovat vědce. Co se vývojářům rovněž nepodařilo, je zapojení opiček coby rádců u hádanek. I přes oprávněnou kritiku se nic nemohlo třetímu Tomb Raiderovi rovnat, i když už nešlo určitě o takovou revoluci, jako v případě předchozích dílů. Nic ale nemění na tom, že opět se prodalo několik milionů kopií a hvězda Lary Croft stoupala neustále výše.

Zajímavost: - Třetí TR měla propagovat modelka Nell McAndrew. Ta se ovšem odhalila pro Playboy a o práci modelky Lary Croft přišla. EIDOS se rozhodl dát její kostým UNICEFU, který ho vydražil, a peníze šly na charitu.
- Jedna kapitola se měla odehrávat v Peru, je zachycena na několika prvních obrázkách z betaverze. Do plné verze se ale nedostala.
- Lara má v závěrečné kapitole, která se odehrává v zasněžené Antarktidě, bílé kalhoty a oranžovou bundu. Prvně ale měla být Lara celá v bílém. Tento obleček se nakonec vyškrtnul, protože se Lara ve sněhu příliš ztrácela.

Tomb Raider 2: Golden Mask (1999)
Protože EIDOS zaznamenal s reedicí na prvního Tomb Raidera velký úspěch, rozhodl se jí připravit i pro druhý díl. Samozřejmě nabídla celou původní hru, ale také zcela nových pět levelů. Ty nerozšiřovaly původní dobrodružství, ale byly zasazeny do zcela nového příběhu, který nesl název Golden Mask. Zlatá maska měla mít obrovskou moc, navíc i hodnotu, což samozřejmě Laru nemohlo nechat klidnou. Když Golden Mask vyšel, snesla se na něj jen slova chvály, navíc fanoušci si pochvalovali hlavně levely odehrávající se na Aljašce a Las Vegas, které svým designem předčily všechny ostatní z celé série. Tomb Raider 2: Golden Mask vyšel opět jen pro PC, takže konzolisté měli smůlu. Pokud byste si dnes chtěli Tomb Raider 2: Golden Mask sehnat, je to téměř nemožné, navíc celý balíček má obrovskou hodnotu pro sběratele a hlavně fanoušky.

Tomb Raider 4 The Last Revelation (1999)
Protože vývoj třetího dílu pokračoval až neuvěřitelně hladce, ještě před jeho dokončením začali vývojáři pracovat na dílu čtvrtém, který nesl název The Last Revelation. Delší vývoj se v tomto případě rozhodně vyplatil, protože působil daleko kompaktnějším dojmem, navíc vývojáři měli možnost upravit i grafický engine, který přinesl hladší grafiku, spoustu nových efektů a možností, hlavně co se level designu týče. Vývojáři jsou i dnes na The Last Revelation velmi pyšní, dokonce ho považují za nejlepší díl celé série, ačkoliv herní recenzenti ho mnohdy naprosto nepochopitelně setřeli. Nic ale nemění na tom, že se vývojářům vůbec poprvé podařilo skloubit poutavý příběh, nádherný level design a řešení hádanek. Hráči byli po vydání rovněž spokojeni a jen podporovali vývojáře tím, že jde o pravé pokračování původního dílu.

Celý díl se tentokrát odehrává pouze v Egyptě, kam se vydá Lara hned na začátku, ale nevědomky vypustí do světa obrovské zlo, které sebou přineslo hned několik ran. Je tak jasné, že ho musí Lara znovu uzamknout, ale v jejím snažení jí nezatápěly jen obří létající mouchy, kostlivci, psi, ale i posluhovači jejího bývalého mentora Wernera von Croye, který byl ovládnut zlými silami. Protože se celá hra odehrávala pouze v Egyptě, měla nezapomenutelnou atmosféru, kterou dávala poklonu Indiana Jones filmům, navíc díky vylepšenému editoru mohli vývojáři připravit nádherné obrovské lokace, do dnes určitě mnozí fanoušci vzpomínají na chrám Poseidona nebo Kleopatry, level The Lost Library nebo vzrušující jízdu vlakem, kterým se Lara dostala až do Alexandrie. Lara se naučila spoustu nových pohybů, ale i třeba skládání klíčů, mohla si zajezdit v džípu nebo na motorce. Nejvíce se po vydání začalo diskutovat o konci, protože jak jistě víte, poslední scéna ukazuje Laru mizící pod bortící se pyramidou. Vývojáři konec vysvětlili tím, že měl ukončit Lařino působení na prvním Playstationu, aby se na další generaci objevila v znovuzrozené podobě. Vše nakonec dopadlo jinak.

Zajímavosti:
- Po vydání chodili fanoušci ke studiu Core Design zapalovat svíčky
- V tomto dílu se poprvé objevila postava Charlese Kanea, která se ale původně měla jmenovat Jean-Yves. Jméno ale bylo změněno, protože skutečný Jean-Yves chtěl podat na Core Design žalobu.
- Hned na začátku v Kambodži se nachází napíchnutá kostra s kloboukem a bičem – Indiana Jones.
- V TR4 je velké množství nejrůznějších zbraní, přesto se do seznamu nedostal Desert Eagle, i když s ním vývojáři počítali. Nakonec si uvědomili, že stejnou silou disponuje revolver, na který šel navíc připevnit zaměřovač.
- Lara měla mít ve čtvrtém dílu deníček, který by sloužil jako nápověda k hádankám. Něco podobného poté přinesl Uncharted.

Tomb Raider III: The Lost Artifact (2000)
Asi nikoho nepřekvapilo, když se na začátku roku 2000 objevil přídavek pro třetí díl, který nesl název The Lost Artifact. Změnou určitě bylo, že nešlo jen o rozšíření reedice, ale vyšel normálně krabicově za menší cenu jako datadisk. Lara se v tomto přídavku dozvěděla o pátém kusu asteroidu, který se měl nacházet kdesi ve Skotsku, pod obrovským hradem nad Lochneským jezerem. I když se vývojáři snažili, byl už vidět značně zastaralý herní design, který vedle právě vydaného čtvrtého dílu nemohl obstát, a fanoušci dnes na The Lost Artifact vzpomínají jako na průměrné dobrodružství, které ani nemuselo vyjít. Za nejpamátnější okamžik se dá považovat Lochneská příšera, která se objevila v dálce, když Lara stála na hradbách hradu.

Tomb Raider 5 Chronicles (2000)
Se čtvrtým dílem byl plán, že se vývojáři po jeho dokončení přesunou na nový díl, který bude určen pro Playstation 2. Tento plán ovšem nabořila špatná finanční situace EIDOSu, který proto hledal všechny prostředky, jak se z ní dostat. Bylo proto rozhodnuto, že se začne pracovat na dalším dílu, který vyjde koncem roku 2000 ještě na první Playstation. Vznikla proto dost nepřehledná situace, kdy tým musel být rozdělen. Zatímco jeden vytvářel hru pro Playstation 2, ten druhý se začal věnovat pátému pokračování Chronicles. Protože Lara na konci čtvrtého dílu zemřela, nebo to tak alespoň vypadalo, museli vývojáři přijít s alespoň trochu kloudným vysvětlením. Nejprve byl nápad, že Laru našel v sutinách pyramid zbohatlík, ten ji měl odvést na ostrov, tam vzkřísit a podniknout na ní lov. Tento koncept naštěstí moc dlouho nevydržel. Lepší bylo navázat na konec čtvrtého dílu, Laru nechat mrtvou, a raději zavzpomínat na její předchozí dobrodružství.

Vznikl proto nesourodý mišmaš obsahující čtyři na sebe nenavazující dobrodružství. První se odehrávalo v Římě, kde se vše točilo kolem záhadného Kamene mudrců. Druhá část zase zavedla Laru do Ruska, nejprve na vojenskou základnu, aby poté infiltrovala ponorku. Třetí příběh byly vzpomínky na Lařino dětství a její dobrodružství na záhadném irském ostrůvku, kam se dostala pomocí člunu Otce Dunstana. Zajímavostí této epizody nebyl jen Lařin věk, ale i fakt, že hlavní hrdinka neměla žádné zbraně. Poslední příběh se odehrával v jednom obrovském mrakodrapu, kde se nacházel artefakt Iriss, který chtěla Lara ukrást. Tento příběh byl značně frustrující, protože v něm bylo vsazeno na stealth prvky, které ale moc nefungovaly. Všechny čtyři kapitoly byly docela krátké, takže nebyl problém je dokončit za několik hodin. I z délky bylo vidět, že vývojáři už jen přešlapují na místě a vaří z vody. Jako celek byl sice Tomb Raider 5 Chronicles zábavný, ale moc novinek nepřinesl.

Na PC byl jako bonus přibalen i Level editor, který používali sami vývojáři pro vytváření levelů do Tomb Raider 4 The Last Revelation. Fanoušci tuto možnost vzali s povděkem, a dnes na internetu najdete stovky amatérsky vytvořených levelů, které jsou mnohdy na velmi dobré úrovni.

Zajímavosti:
- V pátém Tomb Raiderovi vůbec poprvé promluvil Winston
- Ve čtvrté kapitole Lara krade artefakt Iris. Ten se objevil ve třetím dílu jako trofej v Lařině domě.
- Původně měl být Tomb Raider Chronicles datadiskem pro čtvrtý díl, ale nakonec se rozrostl v plnohodnotné pokračování.

Kupte si hru Tomb Raider s exkluzivními bonusy u obchodu GameLeader - http://www.gameleader.cz/?ids=1128 .

Komentáře