Rozhovor s Ivanem Bradáčem (SONY)

special  22
Martin Šmíd, 28. 11. 2010 21:00
Nedávno jsme vám přinesli kraťoučký rozhovor s Robem Hewsonem z Dark Energy Digital (Hydrophobia). Do budoucna budeme chtít v rozhovorech s herními vývojáři pokračovat, stejně tak s představiteli herních vydavatelů. Jako další přijal nabídku na rozhovor Ivan Bradáč, který pracuje v herním průmyslu už od roku 1996 a podílel se i na uvedení prvního Playstationu do České republiky. Od roku 1999 je pak zodpovědný v Sony Czech za distribuci Playstationu a byl i u uvedení PS2, PSP a PS3. V současnosti pracuje jako Business Development Manager pro PlayStation. Nyní už vás odkážeme na samotný rozhovor.

Konzolista - Nedávno Playstation slavil 15. let v Evropě. Jak byste tyto roky shrnul. Na co vy osobně jste nejvíce pyšný u Playstationu?

Ivan Bradáč - Fascinuje mě, jak Sony dokázalo během velice krátké doby vybudovat takovou silnou značku, jejíž produkty přináší radost milionům lidí po celém světě.

Zároveň je i povzbuzující neutuchající přízeň širokého spektra nejrůznějších lidí, jak hard core hráčů, kteří s námi vyrostli, přes děti, které se starají o svůj EyePet až po ženy, zpívající na SingStar.

Dlouhou dobu vycházel v České republice Oficiální Playstation magazín 1 a 2. V zahraničí ještě oficiální Playstation magazíny vycházejí. Je nějaká naděje, že se hráči v České republice svého plátku zase dočkají, nebo je éra tištěných magazínů definitivně mrtvá. Vy osobně dáváte přednost internetu nebo klasickému papíru?

To je otázka spíše pro ty kdo tištěné magazíny jako i Oficiální PlayStation magazín dříve kupovali. Zdá se, že informace na webech, a nejen herních, jsou k mání dříve a ve stejné kvalitě. Dostupnost zařízení, na kterých si tyto informace můžete přečíst, ať se jedná např. o chytré mobilní telefony nebo i PSP jsou natolik rozšířené a dostupné pro každého, že kupování tištěných periodik ztrácí pro čtenáře smysl.

Navíc hráčská komunita a herní průmysl byla a je vždy propagátorem inovací, např. ať se jedná o zobrazování her v barvě nebo nyní nově 3D technologii.

Já osobně u věcí, které mám rád, to není určitě denní tisk, dávám přednost papíru, i když jsou dostupné i v internetové podobě.

Náš portál čte i spousta hráčů ze Slovenska. Když byl spuštěn PS Store pro Českou republiku, mluvilo se, že brzy bude následovat i slovenská mutace. Je vůbec nyní v plánu?

Rozšíření PS Store do dalších zemí je do jisté míry ekonomickou záležitostí, kdy menší země s menším prodejním potenciálem přicházejí na řadu postupně, např. teprve letos byl přidán chorvatský PS Store, ale např. Maďarsko stále rovněž čeká.

Chápu frustraci slovenských zákazníků, nicméně slovenský PS Store je pro nás lokálně stále prioritou. Navíc slovenští zákazníci mohou využívat např. český, i když souhlasím, není to řešení ideální, ale existuje.

Hodně časté téma v našich diskuzích je lokalizace her (což ostatně i víte z mailů, které do Sony chodí). Pokud se podíváme do minulosti, tak třeba v posledním roce vyšel lokalizovaný BUZZ. Měla třeba tato hra vyšší prodeje než ostatní díky lokalizaci. Jak vůbec je složité dosáhnout lokalizace?

Lokalizace je naší prioritou nicméně vzhledem k faktu v jakém regionu operujeme, není tato činnost rentabilní, neboť náklady na lokalizaci pokryjete pouze z prodeje kopií, které jsou v relativně malé České a Slovenské Republice, kde žije pouze 15 milionu obyvatel, s nižší koupěschopností oproti západní Evropě, omezené. Dalším hlediskem je časový parametr, kdy z našeho pohledu je lepší vydat hru ve stejný den jako celý svět než později lokalizovanou.

Dosažení lokalizace je vesměs ekonomická diskuse na téma‚ „kolik prodáte kopií bez a s lokalizací.“ U her společenských jako např. BUZZ otázka takto vůbec nestojí, neboť bez toho se nedá prakticky prodat a pokud by nebyla lokalizovaná, vůbec bychom ji nevydávali. U adventur, kde je cílovou skupinou hard core gamers, lokalizace velké zvýšení prodejů nepřináší. Určitě existují výjimky, jako byl např. Heavy Rain, kde by lokalizace rozhodně pomohla.

Nedávno vyšel na Playstation 3 ovladač Playstation Move. Určitě jde o velmi povedený kus hardwaru, ale bohužel na něj není dostatek kvalitních her. Změní se to v budoucnu?

To že je nedostatek kvalitních her pro MOVE je oblíbené klišé specializovaných herních magazínů. K tomu můžu jen říci je to, že co do počtu kusů se jedná o vůbec nejúspěšnější představení hardwaru z našeho sortimentu v historii a k dnešnímu dni (ovladače MOVE) jsme vyprodáni na tři měsíce dopředu. Klíčová cílová skupina, kam s tímto produktem hlavně míříme, tyto pocity zjevně nemá. Na své si přijdou tento měsíc ale i hard core hráči díky Time Crisis nebo The Fight.

Asi nejočekávanější hrou našich čtenářů je Gran Turismo 5, která podporuje i 3D technologii. Spousta hráčů, ať už díky finanční situaci nebo jiné, k ní zatím nepřičuchla. Můžete tak stručně popsat, co nového do her jako takových přináší?

Cíl je podobný jako u filmů, tzn. vtáhnout vás přímo do středu dění, přinést hlubší zážitek. Věřím, že většina vašich čtenářů již 3D film viděla, a zážitek je podobný, i když hry jsou stejně lepší, neboť můžete mnohdy ovlivňovat to, jak bude děj pokračovat. V tom je např. průkopníkem právě již zmiňovaný Heavy Rain. Pokud jde o další klíčové tituly ve 3D příští rok, tak nám budou lítat kulky kolem hlav na jaře v Killzone 3.

Sony v České republice a na Slovensku nevydává jenom Playstation 3 a stale Playstation 2, ale i konzolku PSP. Ta v posledních měsících spíše dosluhuje. Jak byste zhodnotil její počínání na trhu. Na první přenosnou konzolku to podle nás není vůbec zlé…

Nevím, odkud čerpáte informace o tom, že PSP dosluhuje, neboť oproti loňskému roku je tom co do počtu prodaných kusů přibližně stejně. Jsme oproti loňsku levnější a navíc máme edici her Essentials a MINIS, takže můžete mít hru i zadarmo, tím je dostupný širšímu počtu zákazníků.

Asi největší bolestí PSP je pirátství. Co podle Vás hlavně v Evropě vede hráče ke stahování her?

Tomu sám nerozumím, pokud máme v nabídce hry z edice Essentials za cenu 260 Kč (resp. €10), která obsahuje takové tituly jako WipeOut, Medievil, Ridge Racer anebo Ace Combat. Nicméně přenosné zařízení vybízí ke stahování, a k tomu máme PS Store, komu je dát 260 Kč za Essentials moc, tak doporučuji edici MINIS.

Trh v České republice je hodně specifický tím, že zde mají největší zastoupení PC hráči. Myslíte si, že se postupně tento trend otočí? Třeba i díky pohybovému ovládání Playstation Move nebo Kinect? Mohou tomu dopomoci i čistě na konzole orientované herní portály?

Opět jedno z oblíbených klišé herních novinářů, neboť podle mých informací neexistuje oficiální průzkum podílu lidí, kteří hrají na PC a na konzolích. Existují samozřejmě různé odhady, nicméně nepochybně roste skupina tzv. casual gamers, kteří hrají pouze občas a hry spíše společenské, tzn. s přáteli, ať už BUZZ, WII, MOVE, SingStar a nyní nově Kinect. Je zřejmé, že nic ze jmenovaného není na PC k dispozici, což znamená, že počet uživatelů konzolí roste, PC stagnuje nebo spíš klesá. Je to vidět i na nákladech anebo čtenosti tradičních herních časopisů, kde píší hlavně o PC hrách.

Navíc tato nově se rodící skupina hráčů používá konzole taky na něco jiného než hraní. PlayStation 3 je stále podle časopisů o spotřební elektronice jedním z nadprůměrných BD přehrávačů, nyní nově i k hrání 3D her a sledování 3D filmů.

Pojďme od Sony k další velmi důležité věci. Naše další otázka tak bude směřovat na organizaci AHP (http://www.herniasociace.cz/ ), ve které jste prezidentem. Můžete trošinku našim čtenářům AHP přiblížit?

Asociaci jsme založili spolu s firmami Microsoft, EA a Conquest, která reprezentuje Nintendo. Hlavním cílem je “zlidštit” hraní her pro široké vrstvy obyvatelstva, ukázat, že hraní her není něco škodlivého, což je představa velké skupiny obyvatel, a že hry nejsou pouze “krev a zabíjení”, ale taky, že se mohou hráči něco naučit nebo dozvědět.

Zároveň chceme i poradit rodičům jaké hry nakupovat, něco o věkových omezeních, o pirátství, neboť řada rodičů neví, co jejich děti hrají, a že pirátství je trestný čin.

V neposlední řadě chceme prezentovat hry i veřejnosti jak na vlastních akcích, neboť neexistuje žádná oficiální větší akce pro hráče, pouze jsou hry součástí různých menších prezentačních akcí. V tomto bodě cítíme dluh vůči hráčům a doufám, že je budeme moci v příštím roce potěšit.

V poslední době se hodně mluví o násilí ve hrách (různé reportáže). Jak vy osobně ho berete a kde je podle Vás problém.

Pokud máte na mysli reportáž ostravského studia, kdy redaktor povýšil hraní her na úroveň braní tvrdých drog, tak v tomto je přesně role Asociace, být jak poradním orgánem, ale i oponentem, a sejmout z hraní her tuto značku ”škodlivé”. V této konkrétní reportáži, kterou jsem osobně viděl, šlo pouze o to, že se rodiče nestarali o svoje děti a už vůbec ne o to co hrají a jak dlouho.

Paradoxně následně v rámci vědecko-technického týdeníku Prizma odvysílala zpravodajská stanice ČT24 reportáž o videohrách, respektive o jejich využití v rámci boje proti Parkinsonově nemoci. Za využití speciálních aplikací provádějí pacienti jednoduché úkony, které jim kvůli nemoci dělají v reálném životě největší problémy. Reportáž zmiňuje i další hry, které mohou pomoci například i dětem s mozkovou obrnou.

Takových příkladů bychom našli jistě více, nicméně, obecně, všeho moc škodí a to platí jak pro hraní videoher, tak i pro konzumaci vepřového masa.

Poslední otázečka je trochu osobnější. Jaké hry si nejraději zahrajete Vy a na jaké se zase nejvíce těšíte?

Teď o vánočních svátcích se těším, že se podívám více na MOVE, zejména na Time Crisis, neboť jsem zatím neměl příliš času na hraní. Osobně u mě vede série Ratchet & Clank, kdy jsem měl možnost podívat se osobně pod pokličku v Isomniac Studios. Určitě dám šanci Gran Turismu 5 a poslednímu Assassins Creed. Sedm Platinovych trofeji mám již téměř rok a tak si budu muset přes Vánoce vylepšit skóre. Začátkem příštího roku se můžeme všichni těšit, zejména ti pravověrní hráči na Little Big Planet 2 a Killzone 3.

Komentáře