Playstation Portable Classics – 1. část

special  30
Leon, 7. 4. 2013 0:00
Z PlayStation One se tentokrát přesuneme na další konzoli od SONY, a to na PSP. Od vydání v roce 2004 bylo na tento oblíbený handheld vydáno několik stovek her, mezi kterými se hrdě vypínají i tituly, které můžeme bez nadsázky označit jako klasiky videoherního průmyslu. Možná, že jste si mnozí z vás povšimnuli, že PSP hrám se nevěnuje tolik pozornosti, jako hrám na velké konzole, a tak článek, kde si něco povíme o zdejších perlách, určitě není k zahození, neboť kromě osvěžení paměti a připomenutí velkých her, může posloužit i k poučení a inspiraci, co si koupit v kamenném obchodě nebo stáhnout na PlayStation Store. Abychom zachovali objektivitu a profesionalitu, tak jsme se snažili výběr roztáhnout na co nejvíce žánrů, takže věříme, že uspokojíme většinu čtenářů. Neváhejte také diskutovat, připomínat nebo radit, co by se mohlo objevit příště. A vzhledem k tomu, že je díky vydání PSP Go a PS Vita většina titulů na PSP ke stažení na PlayStatiton Store, tak nám nic nebrání, abychom pořádně podrtili svoje handhely. Tak co, které z těchto klasik jste hráli?

Crisis Core: Final Fantasy VII
Výrobce – Square Enix Product Development Division 1 | Vydavatel – Square Enix
Rok vydání – 2006 | Playstation Store – Ne
Série Final Fantasy na PSP pouze vzkvétá, jaký to rozdíl oproti next-gen konzolím. Mohli jsme se tak těšit nejen z moderních verzí FF I a FF II, ale také slavné FF Tactics, kterou mnozí považují za nejlepší tahové RPG, jaké kdy vyšlo. Opomenout nesmíme ani kolekci FF IV. Největší pozornost však upoutala hra Crisis Core: FF VII, jež se stala jednou z posledních a zároveň i nejlepších kompilací, které nějakým způsobem vycházely z legendárního sedmého dílu FF z roku 1997. Square Enix s hrou splnil sen mnoha generacím hráčů, kteří chtěli znovu zažít něco z oné atmosféry v smysluplném a kvalitním podání. Crisis Core, na jehož vývoji se podílelo i několik lidí, kteří přiložili ruku k dílu už při vývoji originálu, je akčním RPG, které se odehrává v rozmezí několika let před událostmi ve FF VII. Je to tedy prequel, kde se hlavní role ujal SOLDIER 1. třídy Zack, aby ve velmi naivním, patetickém, ale zároveň jedinečném příběhu naplnil svůj osud, o kterém fanoušci původní hry zřejmě vědí, že neskončí šťastně. Crisis Core zavede hráče nejen do mnoha známých lokací, ale postaví mu do cesty i staré postavy od Clouda, přes Sephirotha až po Aeris. Hra je vysoce ceněna nejen pro příběh, zábavnou hratelnost a atmosféru, kterou dokáže navodit, a jež v mnohém vyvolává stejné emoce, jako kdysi samotná FF VII, ale také pro mimořádně zdařilou prezentaci. Je dodnes téměř k nevíře, že se Square Enix podařilo na malé UMD vměstnat několik hodin dabovaných cutscén v poměrně vysokém technickém standartu, pár dlouhých FMV, které svou kvalitou nemají daleko k CGI filmu FF VII: Advent Children, a dvě CD prvotřídního soundtracku.

Grand Theft Auto: Liberty City Stories
Výrobce – Rockstar Leeds/Rockstar North | Vydavatel – 2K Games
Rok vydání – 2005 | Playstation Store – Ano, 405,- Kč (PSP a PS Vita)
Žádná konzole od SONY se neobejde bez série Grand Theft Auto. Je to ikona, která přitahuje hráče všech typů a zájmů jako pivo šváby, protože je ztělesněním všech neřestí, na které jen dokázali tvůrci z Rockstar Games přijít. Liberty City Stories je prequel ke GTA III, který se odehrává v městě Liberty City roku 1998. V hlavní roli se představí Antonio "Toni" Cipriani, který se po dlouhé době vrací do Liberty City. Po jednání s bossem a hlavou mafiánské rodiny Leone se stává členem jeho gangu, který bojuje o dominanci s dalšími dvěma znepřátelenými rodinnými klany. Příběh má všechny rysy tradičního GTA, tedy černý humor, nadsázku a naturalistické pojetí války gangů. Grafická stránka hry i její hratelnost mají velmi blízko ke GTA III. Je to vynikající návrat do známého města, přičemž se hra může pochlubit na poměry PSP obstojnou grafikou, tradičně hutnou atmosférou, neuvěřitelným smyslem pro detail a excelentním soundtrackem v podobě smyšlených radiových stanic. Liberty City Stories vyšel i na PlayStation 2, ale PSP verze je lepší v tom, že obsahuje multiplayer až pro šest hráčů, a to přes WiFi ad-hoc mode, který verze na PS 2 pochopitelně neobsahuje. Díky velké oblibě celé série a vydání PSP Go, která měla přinést na trh důraz hlavně na stahovatelné hry a obsah, je tento jistě lepší z GTA dílů už od roku 2009 na PlayStation Store. Kritika a ani hráči chválou nešetřili a nutno podotknout, že v tomto případě zcela po právu.

God of War: Chains of Olympus
Výrobce – Ready at Dawn | Vydavatel – Sony Computer Entertainment
Rok vydání – 2008 | Playstation Store – Ano, 215,- Kč (PSP a PS Vita)
Vydání úplně prvního God of War v roce 2005 se stalo velkou událostí, protože světlo světa spatřil nový charismatický antihrdina, který v této úspěšné a oblíbené hack and slash sérii už léta dokazuje, že žánr, kdy jde hlavně o to podrtit ovladač a vymáčknout z něj poslední kapičky potu, se až překvapivě dobře hraje a těší velkému zájmu fajnšmekrů i příležitostných hráčů. Přitom základ je až překvapivě prostý. Hry se odehrávají ve starověkém Řecku a jsou kombinací nejen zdejší mytologie, která je plná olympských bohů, ale i bohaté historie a kultury. Prim v sérii hraje spartský bojovník Kratos, který slouží bohům, a jehož hnacím motorem v jednotlivých dílech je sladká dobrá pomsta. Chains of Olympus byl dlouho očekávanou záležitostí a mnozí si PSP pořídili jen kvůli této hře, o které se i ty nejvýznamnější kapacity z oboru vyjadřovaly jako o technicky nejlepší hře na tomto systému, jež opět přinesla neopakovatelnou akční jízdu. Jak už to v podobných případech u PSP her bývá, je i tento díl prequelem, tentokrát k prvnímu God of War. Kratos byl křivě obviněn z vraždy vlastní manželky a dcery a odsouzen do služeb řeckého boha války Arese. Ve snaze zbavit se obvinění se stává sluhou olympských bohů. Hráči tak mohou zjistit dlouhý úsek z jeho smutné minulosti a lépe pochopit následující události z prvního dílu. Pro fanoušky se jedná o povinnost, protože Chains of Olympus je totiž z hlediska hratelnosti vším tím, čím jsou velké díly pro PlayStation 2 a 3. Spolu s legendárními meči Blades of Chaos a novými bojovými pohyby, které samozřejmě využívají oblíbené brutální techniky, tak můžete znovu vyrazit do boje. Tedy pokud nemáte PlayStation 3, jelikož hra vyšla v roce 2012 v remasterované verzi God of War Saga. Přenosný Kratos na cesty je sice hezká věc, ale podobným hrám zkrátka sluší velká obrazovka.

Tekken: Dark Resurrection
Výrobce – Eighting | Vydavatel – Namco Bandai
Rok vydání – 2006 | Playstation Store – Ne
Přenosné konzole jsou jako stvořené pro bojovky, které si můžete díky rychlému připojení ad-hoc zahrát se svými přáteli prakticky kdekoli. Má to bohužel jeden háček: PSP vyšlo v době, kdy byl tento žánr již za zenitem, takže pořádných bojovek by se zde dalo napočítat na prstech jedné ruky. Naštěstí Namco nezklamalo a vydalo na PSP Tekken: Dark Resurrection, který se rychle vydrápal až na vrchol a stal se jedním z velkých taháků pro ty, kteří s pořízením konzole ještě váhali. Když hra vyšla o něco později i na PlayStation 3, začalo se jí říkat Tekken 5: Dark Resurrection, jelikož vpodstatě představuje vylepšenou verzi pátého dílu. Příběhově je Dark Resurrection stejný, jako Tekken 5, jen s tím rozdílem, že přináší tři nové postavy se svými backstory, a to Lili Rochefort, která chce zničit Mishima Zaibatsu, aby odlehčila otcovým finančním problémům, člena ruské Spetsnaz Sergei Dragunova, jenž má za úkol ulovit Jina Kazamu, a konečně Armor Kinga, který se vrací ze záhrobí. Jsou zde dokonce i stejné módy. Nejatraktivnější je arcade battle, kde hráč získává hodnosti a statistiky, které po připojení k internetu může porovnávat s ostatními, a Tekken Dojo, neboli survival turnaj, který je výzvou pro každého, kdo to s hrou myslí vážně. Důkazem kvality Dark Resurrection nejsou ani tak pozitivní recenze a vysoké prodeje, jako daleko spíše to, co se povídá mezi hardcore hráči Tekken série, to jest, že je tento díl lepší, než ten předcházející a následující.

Daxter
Výrobce – Ready at Dawn | Vydavatel – Sony Computer Entertainment
Rok vydání – 2006 | Playstation Store – Ano, 215,- Kč (PSP a PS Vita)
Známá série plošinovek Jak and Daxter nemohla zůstat stranou, když PSP rozesílalo pozvánky, protože je to zástupce dnes již ohroženého žánru, který navazoval na úspěch legendárního Crash Bandicoot od studia Naughty Dog, které později koupila SONY, avšak bez práv ke Crashovi. Nic to ale nevadilo, protože se téměř původní tým zaměřil na jiný projekt, kde hlavní role připadá dvěma legračním postavám, a to chlapíkovi jménem Jake a jeho parťákovi Daxterovi, kterého postihne malá nehoda – spadne do začarované jámy, která ho promění v hlodavce. Plošinovky nikdy neměly příliš originální a propracované příběhy, takže série Jak and Daxter mohla experimentovat a zaměřit se i na tuto opomíjenou složku tohoto žánru. K tomu přidala propracované prostředí, kupu zábavy a podmanivou kreslenou grafiku. Daxter z roku 2006 je spin-off hlavní série, které čítá už čtyři díly. Již název napovídá, že hlavní postavou je tentokrát Daxter, který musí najít a osvobodit svého parťáka. Prozkoumává Haven City a sbírá stopy, které mu pomohou Jaka najít. Ve hře je celkem 15 levelů, 25 misí a také multiplayer pro 2 až 4 osoby. Na PSP lepší plošinovka není, a proto je Daxter další klasikou, která by neměla chybět ve sbírce každého příznivce této konzole. Jak zřejmě víte, tak na PlayStation 3 vyšla nedávno HD remastered Jak and Daxter Collection, která obsahuje první tři díly, takže máte možnost doplnit si sbírku.

Patapon
Výrobce – Pyramid, Japan Studio | Vydavatel – Sony Computer Entertainment
Rok vydání – 2007 | Playstation Store – Ano, 215,- Kč (PSP a PS Vita)
Patapon je jedna z nejoriginálnějších her na PSP. Vděčit za ní můžeme kreativitě Japonců, kteří hře dali i jméno, neboť samotný název Patapon je složeninou dvou zvukomalebných slov, „pata“ a „pon“, které Japonci používají pro pochod a bubnování. Příběh této 2D kreslené arkády je stejně malebný, jako hra samotná. Domorodý kmen Patapon, který byl kdysi slavný a mocný, je nyní na pokraji vyhubení. Proto se na scéně objevuje bůh, který je vede na cestě do zaslíbené země. Do cesty se jim ovšem staví nejen nepřátelské kmeny, ale také všemožní bossové. Kmen ovládá hráč na základě příkazů boha, který udává rytmus, jenž je nutné správně navolit u akčních tlačítek. Celá hra je rozdělena do několika misí, na jejichž začátku získáváte do kmenu nové bojovníky, můžete vytvořit jiné válečné útvary, vybavovat vojáky ukořistěným vybavením, a tak dále. Díky snadnému ovládání a magnetické přitažlivosti se Patapon stal fenoménem, který si podmanil hráče všeho věku a ve všech koutech světa. Tento jedinečný kousek ze země vycházejícího slunce neváhali západní recenzenti dokonce označit za nejlepší rytmickou hru desetiletí. Další dvě pokračování, též na PSP, na sebe nenechala dlouho čekat. Jen tak mimochodem, pokud by Vás Patapon zaujal, nemůžeme jinak, než doporučit hru k ní velmi blízkou, a to LocoRoco.

Silent Hill: Origins
Výrobce – Climax Studios | Vydavatel – Konami
Rok vydání – 2007 | Playstation Store – Ne
Skalní příznivci Silent Hill nemohou novějším dílům přijít na jméno, protože se dle jejich názoru série až příliš odklonila od toho, co bylo jejím základním stavebním kamenem, tedy řešení složitých hádanek a hlavně žánrové zaměření na survival horor, kdy šlo skutečně o holé přežití. V pořadí již pátý díl – Konami po čtvrtém dílu zavrhla číslování titulů, neboť díly na sebe nikdy příliš nenavazovaly a každý byl o něčem jiném – z roku 2007 měl být sázkou na jistotu. Po experimentu se čtvrtým dílem Konami vložilo vývoj hry poprvé do rukou jiného studia s tím, aby vytvořilo klasický Silent Hill díl. Silent Hill: Origins je proto návrat k prvním dílům, který hráčům servíruje to, co jiní bezmezně milují, stejně jako druzí bezmezně kritizují: survival adventuru s důrazem na prozkoumávání klasických ústavů, jako například nemocnice nebo motel, hardcore puzzle, ztíženou obtížnost, psycho teror a mrazivý soundtrack. Příběh je prequel k prvnímu Silent Hillu z roku 1999. Řidič kamionu Travis Grady projíždí ospalým a tajuplným městečkem Silent Hill a uvidí hořící dům, ve kterém najde na uhel spálenou holčičku. Pak omdlí a probudí se uprostřed mlhy v centru města. Vydá se tedy do nejbližší nemocnice zjistit něco o děvčeti, které právě zachránil. Tak začíná poměrně slušný příběh, který má i návaznost na předchozí díly. Silent Hill Origins vyšel o rok později i na PlayStation 2 v mírně vylepšené podobě, ale verze na PSP je lepší v tom, že díky sluchátkům si může hráč vychutnat opravdu mimořádně děsivý soundtrack, a to i na poměry Silent Hill. Na PSP vyšel ještě jeden díl, a to Silent Hill: Shattered Memories, který je částečným remakem prvního dílu. I tady nám nezbývá než doporučit.

Resistance: Retribution
Výrobce – SCE Bend Studio | Vydavatel – Sony Computer Entertainment
Rok vydání – 2009 | Playstation Store – Ano, 215,- Kč (PSP a PS Vita)
Žánr FPS je na velkých konzolích předmětem mnohdy až nekritického obdivu, ale tak už to bývá v případech, že je nějaký žánr oblíbenější, než ostatní. Na PSP a handheldu obecně se FPS nedaří, a to z prostého důvodu: přenosné konzole mají slabší HW a omezené ovládání, což tomuto žánru nepřidává na atraktivitě. Když je však snaha, tak jde i na PSP vydat úspěšného zástupce žánru. Sérii Resistance představovat nemusíme, vždyť první díl byl jednou z prvních her vůbec, které při evropském startu PlayStation 3 byly k mání. Když už nic jiného, tak alespoň budete vědět, že je to konkurenční FPS k Xbox série Gears of War. Příběh nemá série vůbec špatné, ukazuje alternativní realitu 50. let 20. století, kdy svět čelí invazi monstrózní rase Chimér, která si už podmanila většinu světa. Resistance: Retribution se zaměřuje na britského mariňáka Jamese Graysona, který je vysazen na evropský suchozemský kontinent, aby jej pomohl osvobodit od Chimér. Vývojáři ze Sony Bend neváhali a hru převedli do podoby third person akce, aby odstranili handicap v podobě absence dvou analogových páček, což má na FPS neblahý účinek. Rozhodně se nejedná o nějaký nedotažený spin-off, ale regulérní díl, který potěší každého fanouška dnes již nadupané trilogie. Kromě dobrého ovládání, povedeného zpracování monster a zbraní i kvalitní grafiky nabízí Resistance: Retribution také multiplayer a možnost propojení s PlayStation 3, což u PSP her bohužel nebývá zvykem.

Wipeout Pure
Výrobce – Sony Studio Liverpool | Vydavatel – Sony Computer Entertainment
Rok vydání – 2005 | Playstation Store – Ano, 215,- Kč (PSP a PS Vita)
Příchod PSP umožnil některým herním sériím, které zažívaly rozkvět v dobách PlayStation One, a jež se nedokázaly zatím uchytit na PlayStation 2, aby znovu povstaly k bývalým výšinám. Platilo to hlavně o sérii Wipeout. Opět se tak vrátil úspěšný nápad světa vzdálené budoucnosti, kde se piloti posadí za knipl vznášejících se kluzáků, aby si to ve futuristických arénách rozdali o titul nejrychlejšího závodníka na planetě Zemi. Tentokrát se závodí v roce 2197, tedy přesně sto let poté, co jsme závody kluzáků opustili v prvním díle. Od Wipeout Pure se toho moc nečekalo, a tak mohla hra jen překvapit. V prvních letech po vydání PSP to byla zcela určitě jedna z nejlepších závodních her, které se konkurence hledá těžko i dnes. Přitom tento díl nepřinesl nic převratného v oblasti single playeru, jelikož tvůrci vycházeli z prvních dílů a zaměřili se toliko jen na nový design tratí a kluzáků. Přesto to stačilo, jelikož Wipeout nikdy nesázel na originalitu, ale na zábavný systém vylepšování vznášedel a kreativní tratě, na kterých nevítězil ten nejrychlejší, ale ten, kdo dokázal využít výhod trati a zbraní ve svůj prospěch. To hráči ocenili hlavně během multiplayeru až pro 8 osob, díky kterému bylo závodění zábavnější než kdykoli předtím. Wipeout Pure zaujal i zdařilou grafikou a tím, že byl první hrou na PSP, ke které šlo zdarma stahovat doplňky z internetu v podobě závodních extra kluzáků a tratí. Máte-li rádi Wipeout Pure, tak Vám zřejmě neuniklo, že na PSP vyšlo o dva roky později zdařilé pokračování Wipeout Pulse, které je na Store ke stažení také.

Metal Gear Solid: Peace Walker
Výrobce – Kojima Productions | Vydavatel – Konami
Rok vydání – 2010 | Playstation Store – Ano, 539,- Kč (PSP a PS Vita)
Jedno klasické moudro, které se sem teď dobře hodí, říká, že neexistuje špatný Metal Gear Solid. Jak by také ne, když sérii má pod palcem už čtvrt století Hideo Kojima, který má zvláštní dar. Vše, čeho se jeho ruce dotknou, se promění v mimořádně úspěšnou hru. Už od dob Metal Gear z roku 1987 Kojima po každém dílu tvrdošíjně trval na tom, že pokračování nebude. Říkal to i po MGS 4. Jenže pár týdnů poté už pracoval na novém dílu, tentokrát pro PSP. Zde už jeden MGS je, tedy pokud nepočítáme spin-off srandičky Metal Gear Acid, a to neprávem opomíjený MGS: Portable Ops. Právě na něj Kojima příběhově navazoval, přičemž přebral i jeho gameplaye, který jen vylepšil. Vznikla tak akční stealth bomba MGS: Peace Walker, která hráče zavede do roku 1974, kdy legendární Big Boss buduje svou militaristickou organizaci Outer Heaven. Před Big Bossem se opět vynořuje velká nadnárodní konspirace, kde nejde o nic menšího, než o zastavení nukleárního holocaustu. Příběh, který je stejně jako v Portable Ops vyprávěn pomocí kreslených animací, které obstaral autor oficiálních MGS komiksů Ashley Wood, sice není na poměry série nic převratného, ale fanouškům stačí, neboť zapadá do celkového příběhu. Velký důraz je ve hře kladen na verbování a vylepšování vojáků, výstavbu Outer Heaven a ambiciózní boje s mechanickými bossy, díky čemuž má hráč velkou volnost a vliv na utváření hry. Potěší samozřejmě i možnost co-op multiplayeru. MGS: Peace Walker byl později přibalen do HD kolekce pro PlayStation 3 a PS Vita, která obsahuje druhý a třetí díl. Ke stažení je však i jako samostatná hra. Pokud by to někoho zajímalo, pak vězte, že Peace Walker je z hlediska průměru všech větších recenzí po celém světě nejlépe hodnoceným dílem série a také nejlépe hodnocenou hrou v dějinách PSP. No, někdo zkrátka umí…

Komentáře