PlayStation 5 - test konzole

special  87
Martin Šmíd, 27. 11. 2020 11:35
Když končila předchozí generace, každý očekával další rovnocenný konzolový souboj mezi Sony a Microsoftem. Jenomže Microsoft na začátku dost zaspal a několika šílenými rozhodnutími přinutil mnoho svých fanoušků koupit PlayStation 4. Sony následně už jen jela na vlně úspěchu, k čemuž ji dopomohla i celá řada zajímavých, vysoce hodnocených a cenami ověnčených exkluzivních her. PlayStation 4 vyhrál současnou generaci na plné čáře, a i proto se čekalo, s čím přijde Sony s konzolí PlayStation 5. Už od začátku bylo jasné, že konzole nabídne opět dobrý výkon, ale Mark Cerny a jeho tým se nespokojil jen s ním, ale připravil i celou řadu dalších lákadel, díky nimž se budeme moci do oblíbených světů ještě více ponořit. Více v mé recenzi.

Hardware konzole PlayStation 5

Když byla konzole PlayStation 5 představena, zaujala svoji velikostí, ale také futuristickým designem. O něm si může každý myslet, co chce, ale já mohu říci, že se mi líbí. Zatímco Microsoft se u konzolí Xbox Series X/S rozhodl jít do jednoduchého designu, který splyne s okolím, takže třeba návštěva si konzolí možná ani nevšimne, PlayStation 5 je těžké přehlédnout. Oba designy mají něco do sebe a své klady i zápory, ale jsem toho názoru, že důležitá je hlavně funkčnost, hluk a to, co konzole umí. Návštěva konzoli PlayStation 5 určitě nepřehlédne už kvůli její velikosti. Že jde o velký kus hardwaru, poznáte z velikosti krabice, v níž se ukrývá nejen samotná konzole, ale také jeden bezdrátový gamepad DualSense, manuály, USB kabel na nabíjení gamepadu, HDMI 2.1 kabel a zdrojový kabel. A nesmím zapomenout ani na podstavec, díky němuž je konzoli možné umístit horizontálně i vertikálně. Na chlazení nemá umístění žádný vliv, stejně jako na hluk ventilátoru. Alespoň jsem to nezpozoroval. Nasazení podstavce je jednoduché a zabere maximálně minutu dvě, hlavně u vertikální polohy.

V této části nemohu opomenout hardware, který má konzole uvnitř, a vlastně i o něm se v posledních týdnech a měsících hodně diskutovalo. Ano, konzole Xbox Series X má na papíře vyšší výkon, ale podle prvních her a srovnání se zdá, že takový rozdíl tam zase není a TFlopy jsou jen číslo, které ve výsledku nic neznamená. Jde hlavně o to, jak vývojáři dokážou hardware efektivně využít. A jsem i rád, že další generace tak pravděpodobně nebude o srovnávání, jaká verze má vyšší rozlišení nebo o pár fps více, ale hlavně o samotných hrách. Hardware má PlayStation 5 následující: 

  • Osmijádrový AMD procesor na architektuře Zen 2 s taktem až 3,5 GHz
  • GPU od AMD s upravenou architekturou RDNA 2 s maximální frekvencí 2,33 GHZ
  • 16GB GDDR 6 RAM s propustností 448GB/s
  • 825GB SSD disk s rychlostí 5,5GB/s
  • 4K Blu-ray mechanika
  • HDMI 2.1 s podporou 4K/120fps a 8K/60fps
  • O zvuk se stará vlastní čip Tempest Engine 3D Audio
  • Zdroj – 350W

Ještě je nutné zmínit, že na přední straně konzole naleznete jedno klasické USB a USB-C. Vzadu je pak jeden HDMI 2.1 konektor, port pro zdrojový kabel a dvě klasická USBčka 3.1. Co potěší, tak je přítomnost moderní WiFi 6 (802.11ax). Sony před vydáním hodně vyzdvihovala technologii pro 3D zvuk Tempest Engine, která umožňuje přinést přesný prostorový zvuk i na normální sluchátka. A musím říci, že jde o parádní věc, protože prostorové ozvučení v podporovaných hrách je parádní a dokáže vás lépe vtáhnout do hry. Příkladem je opravdu fantastické ozvučení remaku Demon’s Souls, které hře přidalo na atmosféře. Prostorový zvuk ovšem dobře využívají všechny nové first-party hry od Sony i velké množství her třetích stran. Do budoucna by Sony chtěla zprovoznit prostorový zvuk i na reproduktorech televizorů. Kdy se tak stane, zatím nevíme. Co u zvuku asi zklame dost hráčů, tak je absence optického výstupu. Ten nemá ani jedna z nových konzolí, takže pro připojení třeba receiveru budete muset využít HDMI. Pokud tedy tuto možnost váš receiver umožňuje.  Co možná také zatím zklame, tak je chybějící podpora pro Variable Refresh Rate (VRR) u podporovaných TV. Sony alespoň na blogu zmínila, že do budoucna s podporou počítá a přidá ji skrze update. Ostatně VRR je podporováno u HDMI 2.1 a jeho implementaci tedy nic nebrání.

Pokud je něco, o čem se v posledních týdnech hodně diskutovalo na fórech, tak chlazení. Konzole PlayStation 4 Pro byla známá pro svůj obrovský hluk, který byl u mnoha her naprosto neúnosný. Při hraní v noci jste museli mít na hlavě kvalitní headset, a i tak byla konzole kolikrát slyšet. A možná i proto jsem se na konzoli PlayStation 5 hodně těšil, protože ještě chvíli slyšet tak nesnesitelný hluk, asi bych se zbláznil. Jsem rád, že si Sony byla tohoto problému vědoma a PlayStation 5 navrhla tak, aby chlazení bylo nejen účinné, ale také tiché. Konzole je po celou dobu hraní i těch nejnáročnějších her pěkně ticho. Ano, je slyšet lehce točící se větrák, ale uslyšíte ho jen tehdy, pokud se na něj zaměříte nebo sedíte blízko konzole. Ta je tak hlučnější jen tehdy, když kopírujete hru z Blu-ray Disku na SSD, ale následně hluk ustane a vy si hry můžete užívat bez obtěžování nepříjemného hluku. Chlazení navíc není jen tiché, ale také dle mého účinné, protože konzole byla i po několika hodinách používání studená. To třeba mnou nedávno testovaná konzole Xbox Series S byla kolem otvoru, z něhož byl vyfukován horký vzduch, značně teplá a když jsem jí měl ve skřínce, tak dokázala ohřát i poličku nad sebou. Sony každopádně vyřešila největší problém PlayStationu 4. Za to ji musím jednoznačně pochválit.

Samostatný odstavec si určitě zaslouží i velmi rychlý SSD disk. Ten vývojáři mohou využít k vytváření podrobnějších velkých světů, ale jeho přítomnost pocítíte už při načítání her. U těch ve zpětné kompatibilitě není rozdíl oproti PS4 tak markantní, ale pokud SSD disk konzole PlayStation 5 hry přímo využívají a vývojáři s jeho přítomností počítali, načtení trvá vždy jen pár vteřin. Ostatně třeba takový Marvel’s Spider-Man: Miles Morales se z menu do hry načte za neuvěřitelné dvě vteřiny, a stejně tak na tom je i Demon’s Souls, Godfall nebo Call of Duty: Black Ops Cold War. Jedinou kaňkou na SSD disku je jeho kapacita. 664GB pro hry není zrovna hodně a dalo by se říci, že jsem toto místo zaplnil hned v první hodině používání. Musel jsem si tak dobře promyslet, jakou hru stáhnu a budu hrát. Navíc musíte myslet i na updaty, protože třeba u Destiny 2 se mi stalo, že konzole při updatu napsala, že už není na disku místo, ačkoliv jsem v nastavení viděl pořád nějakých 60GB. Do budoucna je alespoň možnost rozšířit úložiště skrze přídavný NvME SSD disk, ale Sony ještě musí oznámit, jaké disky budou s konzolí kompatibilní. I proto zatím rozšířit úložiště nejde.

Kompletně nový interface s českou podporou

Sony se na rozdíl od Microsoftu rozhodla, že s novou generací své konzole musí přinést i nové UI. To ale nakonec vychází z toho, které bylo dlouho používáno u PS4, jen je nyní rozděleno hry a média, kde máte různé streamovací služby a další multimediální aplikace. Co hned na začátku hodně potěšilo, tak je rychlost celého systému, který se nezasekává jako u PS4 a načtení přátel, zpráv a dalších nabídek je okamžité. Jen je nutné si zvyknout na nové uspořádání a zjistit, kde se co nachází. To může zabrat i několik dní nebo týdnů. Některé novinky jako sledování postupu hrou nebo streamu v okně během hraní potěší, ale jsou i věci, nad nimiž se budou muset v Sony zamyslet a upravit.

Tou první jsou trofeje, na které se nyní musíte proklikat skrze profil. Když si navíc rozkliknete hru, tak trofeje nejsou v seznamu pod sebou, ale jednotlivé trofeje hry jsou vedle sebe ve velkých oknech, což vypadá prostě a jednoduše hrozně, ale hlavně je toto zobrazování hodně nepřehledné. Opravdu netuším, proč nemohl zůstat krásně přehledný výpis trofejí z PS4. Co se mi ovšem u trofejí líbí, tak je zobrazování postupu, případně možnost zapnout nahrávání při jejich získání. Jednoduše tak můžete dát kamarádům ukázat, jak trofej získat. Pokud byste nechtěli, aby PS5 nahrávala zisk trofejí, je možné tuto funkci vypnout v nastavení. Sice klipy moc nezabírají, ale časem by určitě nějaký ten GB zabraly. 

No a teď se dostávám k druhé věci, která mi dost vadí, a vlastně mi i trochu pije krev. Na PS4 jsem si zvykl, že mám okamžitý přístup k seznamu kamarádů online a mohu jednoduše psát zprávy a zakládat party chat. Vše bylo krásně přehledné, než před několika týdny přišel update a zakládání party chatu a zprávy spojil do jakýchsi nesmyslných skupin. Výsledkem byl naprosto neintuitivní a zmatený systém, který se nyní objevuje i na PS5. Opravdu nechápu, co Sony vedlo k tomuto systému a jestli ho nějak více řešila s hráči, kteří třeba hrají multiplayerové hry. Já hraji často Destiny 2. Občas se nám stane, že nám chybí jeden hráč na raid, ale proč takového hráče nemůžeme pozvat jen do party, ale musíme rovnou do skupiny, kde vidí všechny naše dřívější zprávy? Snad si Sony nyní vyslechne zpětnou vazbu a systém zpráv a zakládání party chatu upraví do původní podoby.

Pokud jste měli konzoli PlayStation 4, tak určitě víte, že obchod PlayStation Store byl oddělený od samotného systému a patřila mu samostatná aplikace spojená s webovou stránkou. Tomu je nyní konec, protože PlayStation Store doznal velkého předělání a je součástí systému. Hlavní výhodou tohoto je hlavně rychlost obchodu a snadný přístup k novým hrám a jejich nákupu. Co už je trochu diskutabilní, tak je přehlednost. Nový PlayStation Store mi přijde trochu nepřehledný a něco v něm najít je těžší, než jsem čekal. Co ale potěší, tak je možnost hry přidávat do seznamu přání, takže jste následně informováni, když konečně vyjdou nebo se dostanou do slev.

S PlayStation Store se pojí i služba PlayStation Plus. Pokud jste ji měli předplacenou už dříve na PlayStationu 4, převede se vám i na PlayStation 5, takže není nutné ji platit znovu. Zároveň budete mít přístup i k hrám, které jste si v minulosti přidali do knihovny. To je určitě fajn. Na PlayStationu 5 pak máte jako předplatitelé PlayStation 5 ještě dva bonusy. Tím prvním je kolekce 20 vybraných her z konzole PlayStation 4, které si hned můžete stáhnout a hrát. Mezi nimi jsou jak first-party hry jako Bloodborne, Days Gone, God of War Uncharted 4: A Thief's End, Ratchet & Clank nebo The Last of Us Remastered, ale také hry třetích stran Batman: Arkham Knight, Battlefield 1 nebo Fallout 4. Druhou novinkou jsou v PlayStation Plus speciální herní nápovědy. Ty ovšem podporuje zatím velmi málo her a prakticky jsem si jich všiml jen u Demon's Souls, kde jsem měl různé tipy ve formě videí, ať už šlo o herní mechaniky tak tipy pro souboje s bossy. To je určitě fajn a jsem přesvědčen, že právě u Demon's Souls hodně lidí nápovědy ocení. Jenomže nyní jde opravdu snad o jedinou hru, která nápovědy obsahuje. Zatím tedy s nápovědami předplatitelé PlayStation Plus moc počítat nemohou.

Důležitá pro hráče v České republice je informace, že menu konzole PlayStation 5 je od prvního dne kompletně lokalizované do češtiny. Za to musím Sony opravdu pochválit, protože se tak v konzoli mohou snadno orientovat i hráči, kteří zase tak dobře anglicky neumí. Zdá se navíc, že Sony bude chtít pokračovat v lokalizaci do češtiny své klíčové first-party hry. Už na launch je připraven v lokalizaci Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, Astro's Playroom a Sackboy: A Big Adventure. Jen trochu zamrzí absence lokalizace u Demon’s Souls, ale mělo by jít o výjimku.

DualSense posouvá hraní do nové dimenze

Už když Mark Cerny před skoro dvěma lety prozradil první podrobnosti o konzoli PlayStation 5, tak řekl, že velkou součástí zážitku z hraní na nové generaci bude gamepad, jenž se bude od klasického DualShocku dost odlišovat. A měl pravdu, protože DualSense je svým způsobem revoluční gamepad, který vám umožní hry doslova cítit ve svých rukou. Než se ale dostanu na dvě jeho nejlepší funkce, tak je třeba zmínit, že oproti čtvrtému DualShocku byl pozměněn i design, který je nejen futurističtější, ale gamepad je i o trochu větší a lépe sedne do rukou, z nichž navíc neklouže. Za to může i drsnější povrch ze spodní strany jako je tomu u nového Xbox gamepadu. Tlačítka jsou jinak klasicky rozmístěna, zůstal přítomen i touchpad, tlačítko Option a jedinou změnou je změna Share tlačítka na tlačítko Create. Více se o něm rozepíši níže. 

Dále je pak možné si všimnout na gamepadu port na sluchátka, USB-C port na nabíjení baterie a přítomen je i mikrofon. Ten jsem ale popravdě nevyužíval, protože mám klasická sluchátka, ale pokud byste chtěli rychle něco vyřešit s kamarádem a neměli byste klasický headset, je tu tato možnost. Co některé hráče trochu zklame na gamepadu, tak je nepřítomnost spodních páček, díky nimž by bylo jednodušší ovládat rychlé akční hry. Sony začátkem roku vydala pro DualShock 4 speciální spodní tlačítka, ale ty s DualSense kompatibilní nejsou. Je to škoda, protože jsem si na ně docela zvykl. Třeba je Sony v budoucnu přinese i pro DualSense. 

Nyní už ale k velkým novinkám gamepadu. První je určitě haptická odezva, která nahrazuje klasické vibrace. Rozdíl poznáte po několika vteřinách hraní, protože vývojáři si mohou nově pohrát s intenzitou vibrací, ale také skrze ně simulovat dění na obrazovce, takže třeba v Astro's Playroom hned poznáte, po jakém povrchu robůtek chodí, případně cítíte každou kapičku deště. Vývojáři se teprve s haptickou zpětnou vazbou učí, což je vidět i na počtu her, které ji nějakým kloudným či viditelnějším způsobem využívají. Do budoucna by se ale měla situace zlepšit. Tedy, alespoň v to doufám. Nejde ovšem jen o trochu vylepšené vibrace, jak někteří haptickou odezvu špatně popisovali, ale něco, co dává parádní zpětnou vazbu, díky níž je možné se do hraní ještě více ponořit.

Haptická odezva je fajn, ale ještě více jsem byl nadšen z adaptivních triggerů. Vývojáři u nich mohou měnit sílu stisku, ale také si pohrát s jejich funkcí, takže třeba u střelby ze zbraní se trigger chová jako spoušť zbraně. To je fajn, ale využití je daleko větší. To ostatně ukázal i Astro's Playroom, který využíval u triggerů i jejich vibrační motůrek. U spouští se trochu bojím, aby se rychle neopotřebovaly a neodcházely po několika týdnech nebo měsících používání, zvláště, když celý mechanismus je jen z plastu. Snad Sony vše důkladně otestovala, aby tato pěkná funkce neměla na životnost gamepadu velký dopad, ale to už brzy zjistíme. 

DualShock nepatřil mezi gamepady s velkou výdrží, a proto Sony dala do DualSense baterii s větší kapacitou. To ovšem neznamená automaticky, že by gamepad vydržel déle nabitý, pokud hry naplno využívají adaptivní triggery a haptickou zpětnou vazbu. Třeba Astro's Playroom proto dokáže s baterií hlavě zatočit i po třech hodinách, zatímco u her, kde tyto nové funkce využívány tolik nejsou, vydrží podstatně déle. Výdrž tak záleží na titulu, ale dalo by se říci, že baterie by měla na jeden večer hraní vydržet. Každý si nyní musí říci, jestli mu to stačí nebo ne. No a jako poslední věc v sekci věnované DualSense mám tlačítko Create, které nahrazuje oblíbené tlačítko Share. Popravdě, využití je téměř totožné, jen vývojáři trochu upravili, jak pořizujete obrázky a videa (nově v rozlišení 4K při 60fps), případně jak spouštíte stream na službách youtube nebo twitch.

Na hry z předchozí generace se nezapomíná

Microsoft v posledních měsících hodně ukazoval, jak je možné hrát starší hry na jeho nových konzolích. Sony se ke zpětné kompatibilitě moc nevyjadřovala, a i proto v nás hlodal červíček, jak to s ní nakonec bude. Dobrou zprávou je, že kompatibilní jsou téměř všechny hry z konzole PlayStation 4, které navíc běží bez nějakých větších problémů. Navíc u her, které měly odemčený framerate, se značně zlepšil výkon. Ať už jde o Battlefield V, Dark Souls 3 nebo Sekiro: Shadows Die Twice, všechny tyto hry je možné si užít v krásných 60fps, navíc s rychlejšími nahrávacími časy. Ale nejde jen o tyto zmíněné hry. Vývojáři z interních studií Sony připravili v posledních týdnech pro své hry speciální update, díky němuž běží na PlayStationu 5 nejen v rozlišení 4K, ale také při 60fps, a musím z vlastního testování říci, že zážitek z jejich hraní je opravdu parádní. Jde především o trochu dle mého nedoceněnou survival akci Days Gone, která na PS4 Pro kolikrát klesala i pod 30fps, ale také fenomenální God of War nebo hit posledních měsíců Ghost of Tsushima. Jen ten Bloodborne, který pořád jede ve 30fps, je zklamáním (pokud vám nepůjde zadat jméno u vytváření postavy, musíte změnit v nastavení konzole jazyk na anglický – jde o bug už z PS4). Pro Sony jde ale i tak o fantastický úspěch, protože s takto kvalitní zpětnou kompatibilitou nikdo ani před vydáním moc nepočítal.

Sony do budoucna počítá i s virtuální realitou. Nový VR headset zatím oznámen nebyl, ale nic vám nebrání použít ten současný z konzole PlayStation 4 a hrát už dříve vydané hry jako Astro Bot Rescue Mission, Blood & Truth, Moss nebo Beat Saber. Tedy, trochu nemám pravdu v tom, že vám nic k hraní těchto her nebrání. Potřebujete speciální konektor pro starší kamerku, který můžete objednat z oficiální stránky zcela zdarma - odkaz na objednání . Některé hry VR hry dostaly už speciální update, díky němuž na konzoli PlayStation 5 běží v lepším frameratu i rozlišení, případně mají kvalitnější textury. A rozdíl je docela velký, hlavně u Blood & Truth jsem byl překvapen, jak tato kvalitní akce prokoukla. 

Před vydáním se hodně řešilo, jestli je možné si přenést z PS4 uložené pozice z her do PS5. Dobrou zprávou určitě je, že tato možnost nechybí. Uložené pozice her z PS4 můžete do PS5 dostat hned dvěma způsoby. Tím asi o něco snazším je díky cloudovému úložišti PlayStation Plus. Na PlayStationu 4 stačí do něj nahrát uložené pozice a následně je na PlayStationu 5 v nastavení stáhnout. Je ale také možnost uložené pozice zkopírovat na USB flash disk a následně přenést do PlayStationu 5. Vyzkoušel jsem obě možnosti a ani s jednou jsem neměl problém.

Kromě starších her podporuje PlayStation 5 i starší příslušenství z konzole PlayStation 4, ať už jde o různé joysticky, volanty nebo arcade sticky pro hraní bojovek. To je určitě fajn, protože určitě už nechcete si s každou nhovou generací kupovat znovu relativně drahé příslušenství. Podporován je i gamepad DualShock 4, ovšem pouze u her z konzole PlayStation 4. To je trochu zvláštní rozhodnutí. Sony namítá, že nové hry si nejlépe užijete s novým gamepadem, který má adaptivní spouště a haptickou zpětnou vazbu, jenomže obě funkce je možné vypnout v nastavení konzole. Sony by tady určitě měla dát hráčům na výběr, a ne dělat rozhodnutí za ně. V tomto Microsoft u svých konzolí odvádí lepší práci.

Next-gen hry od prvního dne

Výše jsem se zatím zabíral pouze staršími hrami, které je možné hrát ve zpětné kompatibilitě. Už na start ovšem Sony připravila řadu lákavých novinek, které byly vytvářeny od základu pro PlayStation 5 a využívají nejen výkonný hardware včele s SSD diskem, ale také gamepad DualSense. To docela rozdíl od Microsoftu, který v prvních měsících vsází hlavně na zpětnou kompatibilitu, takže hráči s pořizováním konzolí Xbox Series X/S nemusejí tolik spěchat. V posledních dnech jsem vám přinesl recenze na několik prvních her, pokud jste si je ještě nepřečetli, máte zde seznam.

Astro's Playroom - Astro's Playroom je výborná moderní hravá plošinovka, která vás protáhne historií PlayStationu, u čehož možná někomu ukápne velká nostalgická slza, ale zároveň i ukáže budoucnost takovým způsobem, že už nebude cesta zpět. Vlastně jen těžko hledám něco, co bych mohl roztomilému robůtkovi vytknout. Možná jen tu délku, ale na druhou stranu je zdarma a navíc toho nabízí ve výsledku více jak mnohé placené hry. Astro's Playroom by měla být vaše první zkušenost s novou konzolí PlayStation 5. - 9/10 - odkaz na recenzi

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales - Když byla v červnu hra Marvel’s Spider-Man: Miles Morales oznámena a ani zástupci Sony moc nevěděli, o co se vlastně jedná, nikdo určitě nečekal, že se konce roku dočkáme takto parádního blockbuster, jemuž nechybí téměř nic. Má kvalitní příběh, skvěle napsaného hlavního hrdinu i další vedlejší postavy, k nimž si během hraní uděláte silná pouta, a hlavně výbornou akci se spoustou nezapomenutelných okamžiků zabalenou do ohromujícího audiovizuálního kabátku, který ukazuje výkon konzole PlayStation 5. Marvel’s Spider-Man: Miles Morales by si neměl nechat ujít žádný fanoušek prvního dílu, komiksů nebo akčních her. - 9/10 -  odkaz na recenzi

Godfall - Na Godfall jsem se od oznámení docela dost těšil, a i proto jsem zklamán, že tu máme před sebou jen průměrnou lootovací rubačku, která má sice zábavné herní základy a několik dobrých nápadů, ale také celou řadu chyb a nedostatků, díky nimž docela rychle omrzí. Ve výsledku je Godfall klasickou launch hrou konzolí nové generace, která má ohromit hlavně vizuálním zpracováním. Od vývojářů, kteří mají za sebou celou řadu úspěšných akčních her, jsem ovšem čekal daleko více. Zvláště, když se Godfall prodává za plnou cenu. - 5/10 - odkaz na recenzi

Demon's Souls - Remake hry Demon's Souls je triumfem po všech stránkách. Od prvního dne se majitelům konzole PlayStation 5 dostává do rukou jedna z nejlepších akčních RPG her historie, navíc v ohromujícím audiovizuálním zpracování, ukazující sílu nového hardwaru. Demon's Souls díky všem změnám působí jako pravá next-gen hra, která dokáže vtáhnout do svého temného světa plného bolesti ještě více jak před jedenácti lety. Remake Demon's Souls je nejlepší hra, jaká kdy vyšla na launch konzole PlayStation, a jedna z nejhezčích her současnosti. Pokud ještě nemáte předobjednávku, tak si ji hned udělejte. Tohle nesmíte minout. - 10/10 -  odkaz na recenzi

Sackboy A Big Adventure - Když byla hra Sackboy A Big Adventure oznámena, bral jsem ji jen jako doplnění first-party nabídky Sony na launch konzole PlayStation 5, ale vyklubala se z ní zábavná, rozmanitá a hravá plošinovka, která uspokojí malé i velké hráče, navíc v pěkném vizuálním kabátku. Pokud máte žánr plošinovek rádi, určitě nákupem neprohloupíte, čeká vás zábava na řadu večerů, ať už se rozhodnete hrát sami nebo v kooperaci s kamarády. Sackboy A Big Adventure jen podtrhuje silný lineup her, který Sony v letošním roce má pro své konzole. - 8/10 - odkaz na recenzi

Call of Duty: Black Ops Cold War - Call of Duty: Black Ops Cold War je standardní díl zajeté akční série, který nepřináší skoro žádné novinky, navíc byl letos dělán značně ve spěchu, což se nejvíce projevilo na obsahu. Kampaň pro jednoho hráče je zábavná a má své okamžiky, ale je příliš krátká. Zombie část obsahuje pouze jednu mapu a další dva spíše průměrné módy. A i ten multiplayer, ačkoliv je stále zábavný a formulka funguje pořád dobře, by si rovněž zasloužil více obsahu a lepší péči. Po loňském Modern Warfare, který měl také své mouchy, ale přinesl řadu osvěžujících prvků a trochu jinačí pohled na válčení, jsem čekal od Call of Duty: Black Ops Cold War více. Daleko více. I proto je to tentokrát jen za sedm, a to ještě s přivřeným okem. - 7/10 - odkaz na recenzi

Devil May Cry 5: Special Edition - Díky Speciální edici je Devil May Cry 5 ještě lepší akční hrou. Na druhou stranu bych ale řekl, že pokud jste hráli původní verzi, asi nemá smysl si hned pořizovat nové vydání za plnou cenu, protože nový obsah ani vylepšená grafika za ní rozhodně nestojí. Pokud jste ovšem nováčci a ještě jste Devil May Cry 5 nehráli, jde o jednu z nejlepších her, jakou si můžete k novým konzolím pořídit. - 9/10 - odkaz na recenzi

Hrát nové hry, které využívají výkon konzole k vyššímu rozlišení, lepšímu frameratu, bleskovému nahrávání, lepší odezvě nebo podpoře Ray-tracingu je super, stejně tak se mi líbí i podpora DualSense gamepadu. Jde ale i o celkový zážitek, a jakmile jsem odehrál na PlayStationu 5 pár her, tak jsem si řekl, že už se nechci na předchozí generaci vracet. Ano, u her nemusí být patrný na první pohled větší rozdíl mezi PlayStation 4 a PlayStation 5 verzí, ale jakmile uchopíte gamepad a vyzkoušíte si je, tak pochopíte, že ten rozdíl je obrovský. Snad jen jediná věc, kterou Sony mohla odstranit, je kopírování updatů. Jakmile update pro hru stáhnete, ještě se nějakou dobu kopíruje. U PS4 her je kopírování hodně dlouhé a zabere klidně i hodinu. U PS5 her je naštěstí kratší, ale stále je přítomné.

S konzolí PlayStation 5 jsem strávil už více jak tři týdny a musím říci, že jsem z ní zatím nadšený. Jsem rád, že se Sony nezaměřila pouze na dosáhnutí co největšího hrubého výkonu, ale snažila se dodat k hráčům komplexní next-gen zážitek, který zahrnuje kromě vyššího rozlišení a lepšího frameratu i parádní 3D ozvučení, případně skvělý DualSense gamepad, díky jehož triggerům a haptické odezvě je možné se do oblíbených světů ponořit jako nikdy dříve. Start konzole PlayStation 5 se určitě povedl. Nyní jen Sony bude muset vyřešit některé bolístky, které konzoli trápí. Naštěstí se zdá, že vše je jen softwarového rázu, a to je vždy nejjednodušší vyřešit dle zpětné vazby od hráčů. O přísun kvalitních her od first-party studií nebo patrnerů třetích strach nemám. Stačí se podívat, co je vše oznámeno.  

Komentáře