PlayStation 4 Pro - test
Konzole PlayStation 4 Pro se u nás prodává za necelých jedenáct tisíc korun. Cílem Sony bylo přinést konzoli, která v polovině cyklu nabídne lepší vizuální stránku, nabídne podporu pro stále rozšiřující se 4K televize a udrží tak krok s nároky hráčů, a bude plně kompatibilní s původní verzí. To znamená, že nebude mít žádné exkluzivní hry, jen byste si je měli na ní zahrát v lepší vizuální kvalitě, rozlišení, a mnohdy i s lepším frameratem. To může ostatně těšit i majitele původní verze PS4, kteří třeba nechtějí upgradovat, protože v následujících letech nebudou o nic ochuzeni a zahrají si všechny plánované hry, a to jak ty klasické, tak ty pro headset PlayStation VR, o čemž jsem byl v Sony znovu ujištěn. Nastává tedy nyní otázka, jakých vylepšení se nová verze dočkala, pojďme se na to podívat.
Nejprve bych zmínil několik technických detailů. Konzole PlayStation 4 Pro má opět procesor AMD Jaguar, který ale nově běží na 2.1 GHz (původní verze 1.6 GHz). Největšího vylepšení se dočkala grafická karta. Ta měla v původní verzi výkon zhruba 1.84 TFLOPs, u konzole PS4 Pro to je 4.2 TFLOPs, takže více než dvojnásobné navýšení výkonu. Paměť je použitá standardní 8GB GDDR 5, jen se zvýšenou celkovou propustností – uvádí se až 218GB/s. Sony ovšem přidala ještě 1GB klasické paměti DDR3, která pomáhá s během systému a různých aplikací, což znamená, že by se mělo uvolnit zhruba 512 MB paměti GDDR 5 vývojářům her.
Když si konzoli PlayStation 4 Pro přinesete domů, v balení naleznete prakticky vše, co potřebujete k jejímu zapojení. Tedy zdrojový kabel, HDMI kabel, USBčko pro nabíjení DualShocku 4, který nechybí v poslední verzi, a zahrnuta jsou i základní sluchátka pro komunikaci s ostatními hráči skrze chat. Balení tedy základní, změnil se ale design u PS4 Pro, který vychází z nedávno oznámené verze PlayStation 4 Slim, jen připomíná její dvoupatrovou verzi. Po rozbalení jsem byl celkem překvapen velikostí, protože konzole je jen o něco málo větší jak původní PS4, takže vám nezabere o moc více místa, a ačkoliv vývojáři navýšili výkon, je pocitově i tišší. Během hraní her jako Uncharted 4, Rainbow Six Siege nebo Killzone: Shadow Fall sice byl větrák slyšet, když se roztočil naplno, ale ne tolik jako u původní verze, takže i v tomto doznala konzole znatelného zlepšení, což mnohé jistě potěší.
Menu je stejně rychlé, jako na původní PS4, možná jsem trochu čekal, že se zrychlí načítání osobní karty, případně friend listu, ale nestalo se tak. Jediné znatelné zlepšení nastalo u streamování, případně nahrávání videí a típání obrázků. Streamovat můžete na PS4 Pro až v rozlišení 1080p při 60fps (na původní PS4 jen v 720p při 60fps), v tomto samém rozlišení pak můžete i nahrávat i momentky z hraných her. Obrázky můžete pořizovat nově až v rozlišení 4K, vlastně v tomto rozlišení konzole zachytí i klasické hry díky upscalingu, a nemusí ani 4K rozlišení přímo podporovat, případně nemusíte mít ani 4K televizi. V těchto možnostech tedy konzole PlayStation 4 zaznamenala slušný pokrok.
4K sem, 4K tam, HDR a 1080p
Ačkoliv má konzole PlayStation 4 Pro více než dvojnásobný výkon oproti původní verzi, stále není dost výkonná, aby zvládala každou náročnou hru v nativním 4K rozlišení, na které ovšem necílí, jak už oznámila Sony během představení. Ano, některé hry v nativním rozlišení běží, jmenovat mohu třeba The Elder Scrolls V: Skyrim, NBA 2K7 nebo Mantis Burn Racing, a vypadají velmi dobře. Daleko více her ovšem běží v nižším rozlišení, přičemž 4K zobrazení je následně dosáhnuto hned několika způsoby, dle uvážení a možností vývojářů. Sony hodně tlačí next-gen upscalingovou technologii, které se říká checkerboarding. Ta je o pokročilejší než klasický upscaling a vykazuje daleko lepší výsledky, jak jsem se mohl ostatně sám přesvědčit. Výborně ve 4K vypadá díky této technologii nejen The Last of Us Remastered nebo Call of Duty: Infinite Warfare, ale také Rise of the Tomb Raider, který navíc nabízí i dva další režimy pro majitele klasických Full HD televizí, aby i oni měli něco z výkonu PS4 Pro. Checkerboarding ovšem nejde uplatnit u všech her, protože s touto možností musejí počítat přímo enginy, na kterých běží, a rovněž vyžaduje trochu více práce a času.
Pak je celá řada her, které využívají klasickou metodu a výsledek není tak oslnivý, tedy ostrý, ale stále je velmi dobrý, a posun oproti standardnímu 1080p je jasně patrný. Ostatně i díky tomu, že Uncharted 4 třeba běží v nativním rozlišení 1440p, takže není přepočítáván z klasického 1080p, a stejně na tom ostatně jsou i další hry, jako Titanfall 2. No a někteří vývojáři následně využívají svojí vlastní technologii, což jsem viděl třeba u plošinovky Ratchet and Clank, která ve 4K vypadá naprosto úchvatně, a ačkoliv Insomniac Games update moc nepropagoval, výsledek je opravdu velmi dobrý. PlayStation 4 si tedy různými technologiemi pomáhá k dosažení 4K rozlišení, a daří se mu to v rámci možností skvěle, řekl bych, že běžný hráč si na první i druhý pohled moc rozdílu oproti nativnímu rozlišení nevšimne, na což ostatně poukazuje i Sony. Je ale jasné, že je až na vývojářích, jak se s dodatečným výkonem konzole PlayStation 4 Pro poperou, a jak své hry optimalizují.
Konzole PlayStation 4 Pro tedy nabízí u vybraných her 4K rozlišení, ale velmi důležitou součástí je i HDR, tedy vysoce dynamický rozsah zobrazení, takže pokud máte televizi, která tuto novou technologii podporuje, měli byste se u vybraných her dočkat širší rozsah barev a kontrastů, výsledkem čehož je reálněji a přirozeněji vypadající obraz. Hodně ale tady záleží na televizoru, protože kvalita HDR se pochopitelně na každé může lišit, a pokud si koupíte levnou televizi, nemůžete očekávat zázraky. I možná proto nastává otázka, jestli si pár měsíců s pořízením televize nepočkat, až budou za přijatelnější cenu dostupné lepší modely. HDR jsem testoval na televizi Sony KD-55XD9305B, přičemž hned jsem si u her The Last of Us Remastered, Uncharted 4: A Thief's End, InFamous First Light nebo Deus Ex Mankind Divided všiml lepších detailů, podání barev i nasvícení, scény působily najednou uvěřitelnějším a přirozenějším dojmem. HDR má na jednotlivé hry docela jasně viditelný dopad, a jsem celkem zvědav, co s touto technologií vývojáři svedou v budoucnosti, zvláště až se televizory s ní daleko více rozšíří. Já ale poté, co jsem si některé hry zahrál s HDR, bych se už těžko vracel k verzím bez HDR, protože rozdíl je celkem velký. V tomto odstavci ještě musím zmínit jedno upozornění. Na internetu se objevují srovnávací obrázky a videa her s HDR a bez. Pokud ovšem nemáte zařízení, které HDR podporuje, těžko poznáte nějaký rozdíl.
Dobře, 4K je super a HDR technologie, která je spíše hudbou budoucnosti. Nabízí ale PlayStation 4 Pro i něco pro hráče, kteří mají doma klasickou FULL HD televizi a ještě na nákup lepší čekají? Tady opět hodně záleží na hře, a jestli jí vývojáři dali update s podporou pro PlayStation 4 Pro. Třeba Rise of the Tomb Raider vypadá v 1080p s přidanými efekty parádně, zlepšení bylo provedeno třeba i u Paragonu od studia Epic Games, který běží nově v nativním rozlišení 1080p, a skvěle si s novou konzolí rozumí i hry běžící na Frostbite enginu jako FIFA 17 nebo Battlefield 1, které vypadají ostřeji a nabízejí více detailů, a v případě druhé i lepší framerate napříč singleplayerové kampaně, tak v multiplayeru. Zlepšení frameratu ovšem doznalo více her, nejen Battlefield 1. Třeba Call of Duty Modern Warfare Remastered, na které jsem nedávno psal recenzi, a rovněž i městská akce inFamous: Second Son. Ta měla na PS4 otevřený framerate, který skákal mezi 30 a 60 snímky. Na PS4 Pro dosahuje daleko lepších čísel a pohybuje se mezi 50-60 fps, a jak víte, stále se jedná o jednu z nejhezčích her, jakou si můžete v současnosti zahrát. Skvělým příkladem je i hra Hitman, která má na PS4 Pro po updatu nejen detailnější textury, vyšší rozlišení a lepší framerate, ale rovněž rychlejší nahrávací časy. Hitman je ostatně jednou z těch her, u kterých je výkon cítit prakticky ve všem a je vidět, že si s updatem dali vývojáři z IO Interactive záležet. Zlepšení si tedy všimnete prakticky u všech her s updatem, je jen několik, které mají třeba menší problémy s frameratem, ale postupně pro ně vycházejí další updaty, které tento, dá se říci porodní neduh, řeší.
Kromě her s updaty pro PS4 Pro jsem testoval i několik her v klasickém režimu, jmenovat mohu třeba Destiny, Tom Clancy's Rainbow Six Siege, Tom Clancy's The Division nebo Dark Souls 3, všechny pochopitelně běžely stejně, jako na klasické PS4, nevšiml jsem si žádného navýšení výkonu, na druhou stranu ani problému. Třeba u Dark Souls 3 by se ale mohl From Software podívat na update a přinést 60fps. Je jasné, že mnou testované hry s updatem na konzoli PlayStation 4 Pro jsou jen začátkem cesty, a až následující měsíce rozhodnou, jestli bude dobrá nebo špatná. Bude hlavně na vývojářích, jak si s dodatečným výkonem u her poradí a jestli budou ochotni vůbec updaty připravovat. U first-party her bych se toho nebál, ostatně Sony už prezentovala, jak úžasně vypadají na PS4 Pro hry jako Horizon Zero Dawn nebo Days Gone, u třetích stran je to zatím otázka.
PlayStation VR
Pořád se nemohu zbavit dojmu, že konzole PlayStation 4 Pro vyšla hlavně proto, aby zlepšila zážitek z VR her na headsetu PlayStation VR. Ne, že by hry na původním PlayStationu 4 vypadaly hrozně, to určitě ne, ale vizuálně nejsou tak působivé, jak by si asi náročnější hráči představovali. Možná i proto je menším překvapením, že ne všechny VR hry zatím update dostaly v první den, čekal bych ho alespoň u všech first-party her. Každopádně já mohl testovat třeba Battlezone, který nabízí ostřejší obraz a hra nabízí více efektů, a zlepšení v ostrosti a lepší kvalitě textur doznal i RIGS případně Robinson: The Journey od Cryteku, který jen upevnil svoji pozici nejhezčí hry pro PlayStation VR. Ten navíc má na konzoli PlayStation 4 Pro i rychlejší nahrávací časy, což určitě mnozí rovněž ocení, a nejen u něj, ale i dalších VR her jako Batman Arkham VR. Zlepšení VR her na PlayStation 4 Pro je docela slušné, hry jsou na nové konzoli ostřejší a méně rozmazané, ale je jasné, že z výkonu budou těžit hlavně připravované hry, které budou s výkonnější konzole počítat od začátku, jako tomu ostatně bude i u klasických her.
Multimédia ve 4K
Sony u konzole PlayStation 4 Pro netlačí jen hry ve 4K, ale i další obsah. A možná i proto je velkým zklamáním, že chybí 4k Ultra HD Blu-ray mechanika, takže si 4K Blu-ray disky přehrát nemůžete. Nad touto absencí jsem doposud nepřestal kroutit hlavou, zvláště když se 4K filmy na tomto nosiči začínají i u nás objevovat, a navíc za tímto formátem stojí Sony. Chcete si tedy přehrávat 4K Blu-ray filmy? Musíte si koupit přehrávač nebo konzoli Xbox One S, která si s nimi po počátečních porodních problémech už vcelku dobře poradí. Jedinou možností, jak si pouštět 4K obsah, je buď Youtube aplikace nebo NetFlix, který je dostupný už nějaký ten pátek i u nás. Podpora multimédií zřejmě bude růst až v budoucnosti, zatím toho PlayStation 4 Pro pro běžné hráče a uživatele v tomto směru moc nenabízí.
Konzole PlayStation 4 Pro nabízí příjemná vylepšení oproti původní verzi. Nejen, že je výkonnější, a tím pádem nabízí vybrané normální i VR hry v lepší vizuální kvalitě, jejich katalog bude v následujících měsících růst, tak potěší podpora pro 4K rozlišení případně HDR, navíc je konzole i tišší a nabízí několik dalších zajímavých bonusů. Zamrzí snad jen absence 4K Blu-ray mechaniky, ale pokud nyní uvažujete o nákupu PlayStationu 4 a do budoucna plánujete nákup 4K televize, je Pro verze ideální volbou.
Komentáře