Konzolista.cz

MGS Historie 7. - Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (2008)

specialneděle 27. prosince 2009Leon
Hlavní obrázek článku: MGS Historie 7. - Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (2008)
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots měl být posledním dílem Metal Gear Solid série, měl být završením a definitivní tečkou za sérií, jejíž začátek začíná v době, kdy spousta těch, kteří budou hrát její poslední díl, ještě ani nebyli na světě. Hideo Kojima sám dlouhou dobu tvrdošíjně tvrdil, že je to jeho definitivně poslední díl, a že žádný Metal Gear Solid 5 ani jiné pokračování nikdy nebude. Později se toto prohlášení změnilo na to, že Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots je pouze ukončením příběhu Solida Snaka a že další díly budou s novými postavami a jiným příběhem. Jak to nakonec vše skončilo, víme: Hideo Kojima připravuje další Metal Gear Solid s Big Bossem v hlavní roli.
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots byl oficiálné oznámen na japonské herní konferenci Tokyo Game Show v roce 2005 v rámci vtipného traileru s názvem "No Place to Hide". Hra měla představovat zcela unikátní herní styl, kdy hlavní postava bude neustále ve válečné zóně, ale nebude ani na jedné straně barikády. Žánr stealth action měl být zachován, ale měl být kladen větší důraz na akci. Už ze začátku bylo jasné, že se hra bude odehrávat hned na několika bojištích, aby byl zdůrazněn celosvětový konflikt. Exkluzivita byla po mnoha měsících dohadů oznámena na PlayStation 3. Nejisté také ze začátku bylo, jestli se Kojima bude vývoje vůbec účastnit, protože po Metal Gear Solid 3: Snake Eater měl mnoho projevů, ve kterých další podíl na sérii odmítal. Ředitelem projektu byl ze začátku pouze Shuyo Murata, který se už podílel na Metal Gear Solid 3: Snake Eater a Zone of the Enders: The 2nd Runner. Jenže na Kojimu se snesla řada výhrůžek od fanoušků, včetně hrozby zabitím, a tak Kojimovi nezbylo, než se přidat k Shuyo Muratovi. Pochopitelně, že výhrůžky neměly na Kojimovo rozhodnutí žádný větší podíl, protože kdyby Kojima neměl na Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots zájem pracovat, tak by se s ním asi těžko hnulo. MGS4 screenshotKdyž se Kojima do něčeho pustí, tak je jedině naplno, a tak se opět podílel jako producent, designér, scénárista a jako tvůrce příběhu. Hra byla ve vývoji 4 roky a v lednu 2008 se o ní mluvilo už jako o téměř hotové. Oficiálně bylo oznámeno, že hra bude vydána po celém světě 12. června 2008. Téměř na den přesně 21 let po vydání prvního Metal Gearu. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots popisuje poslední misi umírajícího Solida Snaka a definitivně ukončuje osudy téměr dvou desítek postav, které se objevily ve všech předchozích dílech. Hideo Kojima už dopředu oznámil, že Solid Snake na konci příběhu zemře... Grafická stránka Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots je pochopitelně na špici, protože plně využívá veškerého potenciálu 50GB dvou vrstvého Blu-ray disku a PlayStation 3. Délka cut-scén narostla do obřích rozměrů a například jen závěrečné scény trvají celkem kolem dvou hodin, ale to nic nemění na tom, že sledování těchto filmečků je srovnatelné s nejlepším filmovým zážitkem. Hrou už lze procházet mnohem akčněji, než dříve. Hra je rozdělena na 5 aktů, z nichž některé jsou dělané přímo pro stealth, jiné naopak pro přímý a rychlý postup bojištěm. Hratelnost společně s ovládáním přinesla několik změn. Novinkou je například ukazatel psychického stavu Snaka, jenž ovlivňuje jeho schopnost se soustředit. Další změnou je prvek známý z Metal Gear Solid 3: Snake Eater a to je kamufláž, pouze v novém kabátu. Solid Snake nosí tzv. Octocamo oblek, který kopíruje texturu povrchu, ke kterému je Snake v danou chvíli přitisknut, a stejně jako v Metal Gear Solid 3 se v pravém horním rohu procentuálně ukazuje, jak dobře je Snake zamaskován. Další změnou je tzv. Solid Eye, který v sobě kombinuje tepelné vidění, radar a dalekohled. MGS4 screenshotArzenál se může pochlubit těmi nejmodernějšími zbraněmi, jako například XM8, P-90, odstřelovací puška M1 4EBR a mnoho dalších. Veškeré zbraně si tentokrát lze zakoupit v obchodě a to i přímo během hry, nemluvě o spoustě vylepšeních, které můžete na zbraních provést. Velký důraz byl kladen i na bojovou techniku CQC, která se dočkala mnoha vylepšení. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots se po audiovizuální stránce stává snad nejlepší hrou všech dob: zvuky bojiště, skvělý dabing i nezapomenutelná hudba jsou zkrátka tím nejlepším ve videoherním průmyslu. Na soundtracku se opět podílel Harry-Gregson Williams, který se překonal ve všech směrech a připravil tak nevšední zážitek stejně jako Hideo Kojima. Tématem Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots jsou hrůzy války a nekontrolovatelný rozvoj technologií a jejich prosazování na úkor lidských emocí. Budoucnost, kterou Kojima ukázal lidem, je sice na první pohled nereálná, ale při bližším pohledu vyjde krutá pravda najevo, a to, že dnešní svět k této děsivé vizi skutečně směřuje. Svět ovládaný nanotechnologiemi a inteligentními systémy, které řídí konání vojáků. Hideo Kojima poukazuje, jak důležité jsou pro lidi emoce a všechny jejich smysly, které je utváří takové, jací jsou. Dalším hlubokým poselstvím je myšlenka, že jsme všichni zodpovědní za naše činy a měli bychom za své hříchy nést odpovědnost a ne je předávat další generaci, ale naopak je buď odčinit nebo za ně draze zaplatit. MGS4 screenshotSolid Snake a jiné postavy ze všech předchozích dílu se vracejí a většina z nich zde dostane to, co si, obrazně řečeno, za své činy zaslouží. Tedy, kromě Solida Snaka, který je zobrazen jako žijící hřích z minulosti, který jakoby na svých bedrech stále nosí hříchy ostatních, se kterými nemá nic společného. Solid Snake je zde představen jako umírající nemocný a starý muž, který se musí za každou cenu zbavit těžkého břemene, aby mohl žít normální život. Avšak, daruje mu ho Kojima?
„Válka se změnila. Už se nebojuje pro národy nebo ideologie. Neválčí se ani kvůli zisku či etnikám. Jsou to nekonečné řady bitev žoldáků a strojů. Válka a její ohromné plýtvání lidským životem se stala vychytralou obchodní záležitostí. Válka se změnila. ID–označení vojáci nosí ID–označené zbraně a používají ID–označené vybavení. Nanostroje uvnitř jejich těl ovládají jejich akce. Genetická kontrola... kontrola informací... kontrola emocí... kontrola bojiště. Vše je monitorováno a drženo pod kontrolou. Válka se změnila. Věk zastrašování je teď věkem kontroly zabraňujíc hrozbám zbraní hromadného ničení. A ten, kdo ovládá bojiště, ovládá i historii. Válka se změnila. Ve chvíli, kdy je bitevní pole plně pod kontrolou... válka se stává rutinou.” - Old Snake
Příběh se odehrává v nedaleké budoucnosti. Roku 2014 se světová ekonomika opírá stále více o neustálé války, které vedou soukromé vojenské jednotky po celém světě. Tyto soukromé vojenské síly, zkráceně PMCs, dosahují již takového počtu, že svou silou převyšují armády všech zemí. Všichni vojáci PMCs jsou vybaveni nanotechnologiemi, které ovládají jejich emoce, a tak zvyšují výkonnost v boji. Vojáci tak mohou být nepřímo ovládáni. Tento systém kontroly se nazývá "Sons of the Patriots". Známý Revolver Ocelot, který je nyní zcela pod vlivem genetické paměti Liquid Snaka, jehož ruku si kdysi nechal implantovat, nashromáždil hned pět největších armády PMCs. S jejich pomocí chce ovládnout systém "Sons of the Patriots". Jediná naděje leží v rukou předčasně zestárlého a umírajícího Solida Snaka, který je v Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots pojmenován jako Old Snake. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots byl nejočekávanější hrou na PlayStation 3 a samotná SONY si od něj slibovala pořádný zázrak, který by next-gen PlayStation dostal na konzolový trůn. Hra byla v mnoha ohledech ještě mnohem lepší, než se očekávalo. Prodej na celém světě překročil přes 5 milionů. Byl tím nejdůstojnějším rozloučením s velkou legendou a úspěšným zakončením nejdelší videoherní série. To, že to nebyl poslední Metal Gear Solid, nechme nyní na chvíli stranou. Hodnocení byla fenomenální: IGN 10/10, X-Play 5/5, Official PlayStation Magazine (UK) 10/10, GameSpot 10/10, GamePro 5/5, Game Informer 10/10, Famitsu 40/40... V českém prostředí už se Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots nedočkal prostoru v žádném konzolovém časopisu, protože už zkrátka žádný neexistoval. Jen malinká recenze v časopisu LEVEL od P. Bulíře ukazovala dole v rámečku 10/10. Po vydání Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots se Kojima těšil na dlouhou několikaměsíční dovolenou, vyplněnou cestováním a sbíráním inspirace. Místo toho se cesta Hidea Kojimy po světě nesla ve znamení uznání a chvály, ale především sbíráním různých cen za celoživotní dílo a přínos videohernímu průmyslu. Neuplynul ani rok od vydání Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, a Hideo Kojima potěšil a překvapil miliony fanoušků na celém světě...
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (49)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
551fox551

NAJ HRA NA PS3 !!!! TOTALNA PECKA !!! fakt odporucam ! ale treba hrat aj predchadzajuce diely alby ste pochopili pribehu... 10/10

dEvilPS3
dEvilPS3 #G4M3R

uz abych mel pujcenou PS3 a tohel dilo si dohral :)

F4RR3LL_CZ
F4RR3LL_CZ #F4RR3LL_CZ

I Love This [s1]

hellgoat
hellgoat #MGS4 10/10

Leon díky aspon něco :D

Leon
Leon #Verum Rex

Tak ještě máš 5 měsíců, aby si je zlomil. [s6]

hellgoat
hellgoat #MGS4 10/10

Souhlasím s Malym a Leonem také doufám v MGS5 jako takový a kvůli PO a Peace Walker budu apelovat na rodiče ohledně psp jednou je zlomit musím.

MALEJMORIS
MALEJMORIS #MGS4 10/10

Tak Peace Walker bude urcite kvalitni hra kvuli ktere si nejspis PSP poridim. Jsem taky hodne zvedavy na Rising, podle me muze Raiden s katanou akorat prekvapit, protoze hra jeste nevysla a uz zklamala hromady lidi. Stejne jako Leon doufam ze se nekdy v budoucnu dockam hry ktera ponese nazev Metal Gear Solid 5.

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

jo, to nebylo nic na tebe, ja to bral tak obecně [s14]

Leon
Leon #Verum Rex

Vždyť já na PSP a na Crisis Core a Portable Ops nedám dopustit a PSP mám v kapse denně. Jen jsem chtěl říct, že je předčasný a nesprávný mluvit o Peace Walker jako o MGS 5 i přesto, že to třeba Kojima naznačil. Pořád věřím, že skutečný MGS 5 ještě přijde. [s1]

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

Právě nemám rád, že někteří lidi tvrdí, že na psp by se neměli dělat plnohodnotné sequely nebo exluzivní série. Stačí si přečíst komentáře na youtube třeba k Valkyrii chronicles 2.Pak to vypadá tak, že psp hry většina firem totálně odbyde a soustředí se jenom na velké konzole. Přitom takový Final fantasy VII Crisis core dokázalo, čeho je psp schopný a pro mě bylo lepší než všechny ps2 díly dohromady, dokonce ani nevěřím, že by se to 13ce povedlo překonat a celkově je v mém top 5 nejlepších her všech dob na všechny platformy. To samé třeba série Syphon filter. Takový Omega strain na ps2 byl totální propadák a pak se objevil Dark mirror a Logan's shadow na psp a postavil umírající sérii znova na nohy.

Abych se ale vrátil k MGS, přesto,že jsem řekl, že mám Portable ops rád a pořád si za tím stojím, přeci jen je na tom vidět neúčast samotného Hidea a vůbec to,že byl na hru kladen menší důraz než by si zasloužila( třeba kvanta dialogů není nadabovaných ) [s14]

pedrox

a ja drbis som psp po prejdení pár nutností predal. ale portable ops ma každopádne bavilo takže do peace walkera by som išiel určite

VenoM

Souhlas. To že to je na PSP ještě neznamená nějakou méněcennost.

Heartless_cz
Heartless_cz #MAL user

Samozřejmě MGS5 [s1] Kojima Peace Walkera označil za plnohodnotný titul jako MGS5 a věřím, že k tomu tak přistupuje co se týče hlavně příběhu, takže proč ne? Rising kromě super teaser stránky zatím nic neukázal

EDIT: Lol já jsem i v předešlem příspěvku napsal MSG, no to mě ... xD

Leon
Leon #Verum Rex

MSG5?! Asi spíš MGS5, ale stejně...Co to?! MGS 5 nebude (zatím [s6]) a Peace Walker bych MGS 5 nenazíval a MGS: Rising už vůbec ne. [s1]

Heartless_cz
Heartless_cz #MAL user

Právě si říkám, že by to mohl oznámit při začátku prodeje MSG5 nebo krátce potom, takže ještě počkám

VenoM

Nebude, už by se o tom něco vědělo.

Heartless_cz
Heartless_cz #MAL user

Ještě jsem nehrál a článek kvůli případným spoilerům nečetl, ale nevíte, jestli bude zase rozšířená edice jako u předchozích dílů? MSG 2,3 mám, takže bych rád svou trpělivost odměnil i u MSG 4 [s14]

Kr4tos
Kr4tos #MGS4 10/10

MGS4 je BEST !! Pro me zatim nej hra na PS3,je to jedna z mala her,kterou mohu hrat neustale dokola a nikdy me neomrzi,dohral jsem ji 14 x a porad me to bavi.Zatim zadnou hru na PS3 jsem tolikrat do konce nedohral ..Ten pribeh a vsechno proste,je to neco tak uzasnyho,ze to nejde snad ani popsat... MGS serie,na tu nejde zapomenout a bude az do smrti v nasich srdcich, (Teda aspon v mem urcite)....

MALEJMORIS
MALEJMORIS #MGS4 10/10

Chtel bych Leonovi podekovat za dalsi osvezeni tentokrat docela cerstvych vzpominek, vazne se mi to pekne cetlo. Zaroven bych se chtel jako iniciator akce "MGS4 10/10" vyjadrit k recenzi tady na webu. Co se tyce recenzi na jinych webech, ty me muzou akorat pobavit, neberu je nejak extra vazne. Duvod proc mi "tolik" vadi ze zrovna tady dostala hra 9 nesouvisi ani tolik s mym nazorem na MGS4, jako s absurditou te znamky. Rekl bych ze autor recenze si toho je vedom, protoze celou vec celkem uspesne ignoruje. Jedna vec co nechapu je to, ze kdyz se tedy preslo na cislovani, tak proste musi byt jenom jedna hra co dostane 10. To bych ale jeste stravil, nebyt recenze na MGS4, hodnotit hru v dobe kdy vyjde a po roce si to zopakovat s tim ze sem proste zmenil nazor, to je trochu silny kafe, proto by se mela upravit bud recenze, nebo jeji hodnoceni, jelikoz se hodnoceni az moc rozchazi s obsahem recenze. Hlavne proto sem se na to snazil upozornit, samozrejme je tu taky fakt ze MGS 4 povazuji za jednu z nejlepsich her, ale to je vedlejsi a jak rikam, byt to jinde tak je mi to jedno. Chci tedy podekovat vsem co se pripojili a jsem rad ze to byly hlavne konzoliste kterych si hodne vazim.

VenoM

No nevím, jelikož je recenze už z principu neobjektivní slohový útvar, tak musíme brát na zřetel naturel recenzenta. V recenzi dal MGS 8/10, což je celkem akceptovatelná známka od někoho komu hra nesedla a navíc si to v recenzi i slovně obhájil. Co si budeme povídat, pro mainstreamovou většinu publika je MGS4 se svými půlhodinovými filmečky poněkud neskousnutelný kus žvance, protože od hry čeká především hraní a nikoliv koukání na film. V tomhle směru Kojima opravdu přestřelil. Možná to ani jinak nešlo udělat, možná ano, faktem ale je, že to JE dlouhé. MGS1 bylo v tomto směru mnohem vyváženější (na druhou stranu ani ten si v LEVELu (jehož je Hrej pohrobkem)nevedl lépe než 8/10 a až čas ukázal jaká to je legenda).

Než mi sem někdo aktivní nafrká mínusy, chci dodat, že u mne se MGS4 blíží absolutoriu, jen se snažím být spravedlivý.

Leon
Leon #Verum Rex

No jo, máte pravdu, opravdu to nepsal P. Poláček. Omouvám se vám i jemu. [s1]

PICEKcz
PICEKcz #\m/

Leon: na hrej to recenzoval Pavlovsky... Pamatuju si ty hadky v diskuzi:-) Doporucuju precist:-) Jinam k MGS4 nemam co dodat... naprosto uchvatne ve vsech ohledech!!!

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

hrej je pro mě snad nejhorší českej herní web, takže tomu nedávám žádnou váhu [s14]

venca005
venca005 #venca005

Poláček? to byl myslím Pavlovský. Od te doby kdyz od neho neco ctu, tak tomu nazoru nedavam zadnou vahu a podivam se na hodnoceni jinde.

Lamps
Lamps #Lamps

Viz. recenze na tom stejném webu k Halo ODST, kdy jistý pán (nevím jméno..) pověděl, že hru hrál asi 3 hodiny na easy. Já i Kachlo jsme to měli za cca 7? hodin. No podstatně víc. .. ale to je OT, pardon.

Swat

Taktiež bolo vo ideorecenzii na hrej hovorené že P.Poláček nemá rád stealth a radšej striela o stošesť... atď atď, nechápal som tej recenzii, a ani tym klamstvám typu- hranie trvá 3 hodiny, zbytok sú len videá, kto hral vie že je to lož.

Ale neštvem sa, hrej si proste chcelo urobiť reklamu za každú cenu, no u mňa kleslo týmto krokom hodne nízko.

Leon
Leon #Verum Rex

Mně u MGS 4 nejvíc mrzeli recenze typu Petr Poláček na Hrej.cz (snad nedělám reklamu [s14] ), který hru označil za pouhý "...umělecký artefakt..." a ne za jednu z nejlepších her na PS3. Dal hře 8/10, protože ho nebavily filmečky a měl oteklé prstíčky od neustálého SKIPování.

Právě tahle recenze MGS 4 hodně u nás ublížila. Velká škoda, protože P. Poláček je dle mně jeden z nejlepších recenzentů u nás, bohužel se s MGS 4 nedokázal vzžít (nebo sžít, bo jak se to píše? [s6] )

Swat

dr.Vo.pruz: Tie silné emócie atď... to vyvoláva aj u mňa. Každý krát ak čítaqm podobný článok tak proste cítim taký zvláštny pocit, ale vždy si na umocnenie toho pocitu ešte pustím Here´s to You alebo niečo iné zo soundtracku.

Asi rok predtým než vyšla štvorka som mal zvláštny pocit keď som o nej čítal, ale nikdy som o nej nepochyboval. Len dúfal že tomu dá Kojima záver aký si zaslúži, a aj sa ho táto séria dočkala. Štvrtý diel je v podstate celý len o tom ako uzatvoriť príbeh Solida Snaka.

A či som plakal? Nie, mne to proste nejde. Ešte som neplakal pri žiadnej hre ani filme, proste to nedokážem, ale vedzte že som to prežíval rovnako silno ako vy.

Táto herná séria je to, čo môže nám hráčom každý závidieť, len je škoda, že sa to odporcovia hier nikdy nedozvedia.

[s7] [s7] [s7]

spajda1132
spajda1132 #MGS4 10/10

taky jsem to obrečel. [s5]

razi
razi #Ps4

Nejlepší MGSko to není, ale stejnak více než důstojné završení pro mně této srdeční zaležitosti. Akce na Voltě nezapomenutelný, závěr 4.aktu taktéž, no a na konci jsem taky málem pustil slzu a to samozřejmně u scény kdyz zemřel ten pravý Snake (BigBoss), pro mně nejlepší postava videoher.

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články