MGS Historie 1. - Hideo Kojima

special  15
Leon, 26. 10. 2009 0:10
Úkol zněl jasně: udělat akční hru. Mladý 24 letý herní vývojář Hideo Kojima, řadový zaměstnanec Konami Corp., dostal od svých nadřízených druhou šanci. První projekt, který dostal, totiž nedokázal řídit a skončil velkou ostudou. Důvodem bylo, že mladý Kojima sice vynikal inteligencí a tvůrčími nápady, ale neuměl programovat hry a nevyznal se v hardwaru, pro které byly hry vyvíjeny. Dostal tedy druhou šanci, ale pro jistotu hra nebyla zadána na oblíbený a moderní NES (Nintendo Enterteinment System), ale pro periférní konzoli MSX2.

Krom toho dostal Kojima k ruce tři programátory, dva grafiky a tři zvukaře. Když byl projekt na jaře 1987 hotov a Kojima předstupoval před své šefy, tak byla jeho práce opět označena za neúspěch. Několik manažerů společnosti však zaujal netradiční příběh a způsob hraní, a tak se za Kojimu přimluvili. A udělali dobře, protože projekt se zapsal do videoherní historie jako zakladatel žánru "stealth action", založil po Final Fantasy druhou nejdéle trvající herní sérii, dočkal se mnoha pokračování a již se prodaly miliony kusů po celém světě. Oním projektem byl "Metal Gear", a položil základy toho, co se o mnoho let později proslaví jako "Metal Gear Solid". Mluvit o sérii Metal Gear Solid bez toho, abychom si alespoň ve stručnosti představili jejího tvůrce a člověka, který je s ní spojen již neuvěřitelných 22 let, je téměř nemožné.

Hideo Kojima se narodil 24. srpna 1963 v Tokiu. Již v dětství, kdy byly Kojimovi tři roky, se však musela jeho rodina přestěhovat z hlavního města Japonska do mnohem menšího Kobe. Celé mládí malého chlapce se odehrávalo ve stísněné a podivné společenské atmosféře, která byla typická pro velkou část japonské společnosti v 60. a 70. letech 20. století. Japonsko se ještě nestačilo plně vzpamatovat z šoku, který utrpěla Hiroshima a Nagasaki při atomovém útoku USA na konci 2. světové války. Navíc právě v této době vrcholila Studená válka mezi SSSR a USA, a tak se zdála hrozba jaderné války velmi blízká. Právě v tomto byla Kojimova příští tvorba velmi ovlivněna, a hrozba jaderných zbraní je v celé sérii Metal Gear Solid jedním z hlavních pilířů. Jako malý chlapec chodil Kojima s rodiči často do kina a sledoval slavné americké filmy 60. a 70. let, které z velké části ovlivnily jeho pozdější tvorbu a ukázaly mu, že i v jednoduchém příběhu může být silný odkaz. Důležité však bylo, že se Kojima od té doby začal silně orientovat na americkou kulturu a tvorbu, takže je jeho myšlení a tvorba mnohem bližší Evropanům a Američanům, než Japoncům.

Na střední škole toužil Kojima po kariéře režiséra či scénáristy, začal psát své první scénáře a na 8mm film začal točit krátké snímky. Poté, co se Kojima dostal na vysokou školu a začal studovat ekonomii, se k jeho rukám dostala hra Super Mario Bros, která vyšla na NES. Tato hra navždy změnila jeho život, protože Kojima poprvé viděl, že ve hrách, stejně jako ve filmu, může mít autor stejnou kreativní volnost. Kojima odešel ze studií, k velké nelibosti zdejších profesorů, a vstoupil do firmy Konami Corp. (japonská výslovnost je "kabušiki-gaiša") jako herní vývojář. V nové firmě se však neuvedl zrovna dvakrát nejlépe a byl svým kolegům spíše pro smích. Neznalost programování a hardwaru byla velkým handicapem. V jednom z posledních projektů, který měl být Kojimovi svěřen, stvořil roku 1987 hru s názvem Metal Gear (japonská výslovnost je "metaru gía") a nesmrtelného hrdinu jménem Solid Snake (japonská výslovnost je "sorrido sunéku"). Hra stvořila nový videoherní žánr, zvaný "stealth action" a získala Kojimovi uznání a respekt. Pokračování na sebe nenechalo dlouho čekat, a v roce 1990 vyšel Metal Gear 2: Solid Snake. Mezitím stihl kratičkou a dnes již téměř zapomenutou hru Snatcher, ale tato malá špionážní adventura moc velkým hitem nebyla.

Metal Gear ustoupil do pozadí a Kojima si dal roční pauzu a připravoval se na přechod z konzolí na PC. Teprve však až v roce 1994 vydal svou první hru na PC s názvem Policenauts, která už byla velkým úspěchem. Díky téměř filmovému pojetí animací ve stylu manga a skvělému detektivnímu příběhu stvořil výtečnou hru. Po příchodu PlayStation One na trh připravil Kojima její konverzi na novou konzoli. V roce 1997 se Kojima rozhodl připravit hratelnostní, nikoli však příběhový, remake prvního Metal Gearu. Když o rok později vyšel první Metal Gear Solid, tak se z Hideo Kojimy brzy stala hvězda videoherní branže, a hra samá byla označena "nejlepší hrou všech dob". Zde Kojima poprvé naplno ukázal, jak důležitou sloužkou hry může být filmové pojetí příběhu a smysluplný příběh hlubšího filozofického a protiválečného odkazu. Kojima ukázal také velký talent režiséra, scénáristy, designéra a obdivuhodný smysl pro zachycení nesmyslných akčních scén v neuvěřitelně reálném pojetí.

Metal Gear Solid se dočkal dalších čtyř pokračování na PS2, PSP a PS3. Roku 2005 se Kojima rozhodl opustit Konami a založil vlastní produkční studium "Kojima Productions". V současné době se Kojima naplno věnuje dalšímu pokračování s názvem Peace Walker. Krom toho je Kojima znám i jako tvůrce úspěšné série Zone of Enders.

Pokračování článku s názvem "Zrození legendy" bude pokračovat příští týden.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

ps3
Konami, Kojima Productions
Datum vydání hry:
12. 6. 2008
Žánr:
Střílečka, Taktická, Adventura
9/10

Komentáře