Historie studia Epic Games

special  3
Martin Šmíd, 27. 7. 2010 10:49
Když se dneska řekne Epic Games, asi si spousta lidí vzpomene na sérii Unreal nebo novější Gears of War. Historie studia ale sahá daleko dál, takže jsme se rozhodli připravit článek, kde si něco o Epic Games řekneme a připomeneme všechny hry od tohoto studia, na které by se rozhodně nemělo zapomínat. Jde totiž o hry, které si zamilovaly miliony hráčů po celém světě. Pojďme se podívat, jak se z celkem malého studia stal leader v oblasti herních enginů.

Vše začíná roku 1991, kdy nadaný herní vývojář Tim Sweeney zakládá malé vývojářské studio Potomac Computer Systems, které by se mělo soustředit převážně na vývoj PC her, což ostatně potvrzují i PC porty her jiných společností. Pěkně ale popořádku. Studio Potomac Computer Systems mělo sídlo v Rockvillu v Marylandu a na první hru hráči nemuseli příliš dlouho čekat. Vyšla ještě v témže roce a jednalo se o logický rychlík pojmenovaný jako ZZT. Hru vytvořil z převážné většiny sám Tim Sweeney a mezi hráči se jednalo o celkem populární počin, který běžel pod DOSem od Microsoftu. V té době se jednalo o volně šiřitelný titul, což mu k popularitě určitě pomohlo. Když se viděl ten obrovský talent, který Tim Sweeney má, tak se studio trošinku rozrostlo a přejmenovalo na Epic MegaGames. V ten čas přichází do nově otevřeného studia ještě jeden klíčový člověk, kterého dnešním hráčům asi nemusíme ani představovat. Ano, jde o Marka Reina.

Nejvíce se Epic MegaGames proslavil až vydáváním shareware verzí svých her, mezi které patřil Epic Pinball, Jill of the Jungle a One Must Fall: 2097. Největší slávu studiu přinesla až plošinovka Jazz Jackrabbit. Hru vytvořili pánové Cliff Bleszinski a Arjan Brussee, přičemž se nechali hodně inspirovat konzolovými plošinovkami jako Sonic the Hedgehog nebo Super Mario Bros. a Mega Man. Úspěch se dostavil okamžitě, a kdo tehdy nehrál Jazz Jackrabbit, nebyl prostě in. Původně tato hra vyšla v roce 1994 na DOS, ale v letech 1995-96 byla portována i na MS Windows. Tuto verzi spousta magazínů označila jako Jazz Jackrabbit - Arcade Game of the Year, což mluví za vše. Popularita zeleného zajíce znamenala vznik pokračování, které vyšlo v roce 1998 pod názvem Jazz Jackrabbit 2. Druhý díl popularitou překonal svého předchůdce a do dnes je považován za jednu z nejlepších plošinovek, které kdy na PC vznikly. V těchto letech navíc spolupracoval Epic MegaGames se společností Safari Software, se kterou se později spojil a začal vydávat její hry pod značkou Epic Classics.

Rok 1998 byl pro Epic Games důležitý i z pohledu vydání hry Unreal, první 3D akční hry tohoto studia. Tato hra si ihned získala srdce milovníků žánru akčních her a mnozí ji do dnes považují za jednu z nejlepších first-person stříleček. Desítková hodnocení a vynikající prodeje znamenaly jediné. Začalo se pracovat na pokračování. Během prací na něm se studio znovu přejmenovalo na konečný název Epic Games a přestěhovalo z malých prostor do nových do Cary v Carolině. Zde sídlí Epic Games až do dnes. V roce 1999 vydalo studio další akční hit, kterým byl Unreal Tournament. Ten zaznamenal také obrovský úspěch a byl důstojnou konkurencí pro tehdy vycházející hru Quake 3 Arena od id Software. Právě s tímto studiem Epic Games začal v tuto dobu hodně soupeřit, ale ne tak na poli her, jako v segmenu herních enginů. Unreal technologie se stala v této době hodně populární a začala ji využívat spousta herních studií pro svoje hry.

Ačkoliv byl Unreal engine hodně populární, nikdy nedosáhl takové rozšiřitelnosti, jako konkurenční Quake 3 engine. Epic Games ale neotálel a začal připravovat novou verzi svého enginu, kterou pojmenoval klasicky Unreal 2 engine. Ten měl soupeřit s novým enginem od id Software, který byl připravován pro akční hru Doom 3. Nakonec byl Epic Games s prvcí na Unreal 2 enginu rychlejší a ve spolupráci s Digital Extremes připravil Epic Games pokračování hry Unreal Tournament právě na novém enginu. Původně bylo pokračování ověnčené číslovkou dva, ale nakonec hra vyšla pod názvem Unreal Tournament 2003, a to v roce 2002. Graficky hra byla opravdu hodně pěkná a dokonce běžela i na slabších strojích, takže si ji užil naprosto každý. Tento nový Unreal se dočkal i své konzolové verze, která se jmenovala Unreal Championship. V témže roce Epic Games oznámil i pokračování svého hitu Unreal, které pojmenoval Unreal II: The Awakening. Na této hře se Epic nijak nepodílel a celou hru vytvořilo studio Legend Entertainment. Hra byla vydána kromě PC i na Xbox a zvláštní byla především tím, že neobsahovala žádný multiplayer. Jednalo se tak čistě o zážitek pro jednoho hráče, ale začaly se ozývat hlasy, které říkaly, že Unreal II: The Awakening je jen průměrnou akční hrou s vynikajícím grafickým kabátkem. Epic Games se s vývojem her vrátil v roce 2004, kdy opět ve spolupráci s Digital Extremes vytvořil hru Unreal Tournament 2004. Grafická stránka hry byla vylepšena díky novému Unreal Engine 2.5 (Unreal Engine 2X). O rok později vyšla i konzolová verze pod názvem Unreal Championship 2: The Liandri Conflict. Pro tuto generaci enginu by se dalo říci, že Epic Games fungoval jen jako poradce ve vývoji her, které svěřoval jiným vývojářským týmům.

Dalo by se říci, že Epic games se k vývoji her vrátil až v roce 2006, kdy vytvořil pro Xbox 360 bestseller Gears of War. Ten jako jeden z prvních her demonstroval možnosti nového Unreal Enginu 3 a stal se mezi hráči hodně populární. Jako druhou hru od novodobého studia Epic Games můžeme považovat Unreal Tournament 3. Ten vyšel v roce 2007 exkluzivně na PC a Playstation 3, což bylo překvapení pro hodně hráčů. V roce 2008 se poté dočkali i hráči na Xboxu 360. Na konci téhož roku vydal Epic Games ještě druhý díl své nové značky Gears of War. I druhý díl se stal velmi populární a získal si spoustu fanoušků na Xboxu 360, kde nakonec zůstal. Žádná pozdější konverze na PC se neuskutečnila. Neuběhl ani půlrok a dočkali jsme se skvělé plošinovky Shadow Complex, kterou vytvořil Epic Games ve spolupráci se studiem Chair Entertainment, které jen o několik měsíců dříve odkoupil.

Za další klíčový rok pro Epic Games se počítá ještě rok 2007, kdy toto studio koupilo polské vývojáře z People Can Fly. V tuto dobu se tak Epic Games rozrostl na dvojnásobný počet zaměstnanců. Epic Games si studio People Can Fly nevybral náhodou. Stálo totiž za úspěšnou akční hrou Painkiller. Samotné studio bylo založeno v roce 2002 Adrianem Chmielarzem ve Varšavě, ale spousta vývojářů už dříve pracovala na velkých projektech, jako je Gorky 17. Spojení s Epic Games přineslo studiu možnost využívání Unreal technologie a podporu tohoto studia. Jako druhý projekt po Painkilleru byla PC konverze hry Gears of War od Epicu. V současnosti studio připravuje očekávanou akční hru Bulletstorm pro EA. V ní se vývojáři tak trochu vracejí ke svému počinu Painkiller. Také jde o rychlou first-person akční hru založenou na velkých přestřelkách s množstvím protivníků.

I po těchto úspěších je Epic Games pořád nezávislé herní studio. V současnosti má výsadní postavení na trhu s herními enginy a zdá se, že ho jen tak někdo neohrozí. Navíc začalo studio vytvářet znovu velmi kvalitní akční hry, takže spokojeni mohou být nejen herní vývojáři s jejich enginy, ale především hráči s jejich hrami. Doufejme, že Epic Games vytvoří ještě spoustu dalších her. Už aby tu byla další generace konzolí a my se dozvěděli, jak vlastně vypadá onen revoluční Unreal Engine 4.

Komentáře