Historie Resident Evil: část 2 - Pokračování hororové legendy

special  13
Leon, 22. 10. 2011 1:30
Jedním z problémů dlouhodobých herních sérií je jejich stagnace. Co je dobré a zažité by se nemělo měnit, ale po čase přijde vystřízlivění, a co bylo ještě nedávno zábavné a novátorské, začíná být stereotypní a zastaralé. Najít cestu ze žánru, jenž se už přežil, není zrovna dvakrát snadné, o to více, že se musí počítat s tím, že změny naruší nejen kontinuitu série, ale dost často trvá velmi dlouho, než jsou přijaty těmi, kteří tvoří základní pilíř celého videoherního průmyslu: hráči. Právě s takovým problémem se na přelomu tisíciletí v nové konzolové éře potýkala i série Resident Evil. Jako jedna z mála se ale dokázala vymanit ze stagnace, přetvořit samu sebe a nastartovat novou a úspěšné sérii. Cesta k tomu ale snadná nebyla.

4. kapitola: Resident Evil CODE: Veronica a rozrod série (2000-2002)
V době, kdy se na pultech obchodů objevil Resident Evil 3: Nemesis, byl už vývoj Resident Evil CODE: Veronica téměř hotov. Shinji Mikami na CODE: Veronica dohlížel velmi pečlivě a sám se podílel na scénáři a režii. A popravdě řečeno je to znát. Mikami měl tentokrát i neméně schopného pomocníka, kterým byl Yoshiki Okamoto, a oba se skvěle doplňovali. CAPCOM i tentokrát věřil Mikamimu a uvolnil na celý projekt nemalý obnos peněz. Technologie už pokročily na tolik, že bylo poprvé upuštěno od pre-renderovaného prostředí a byla vytvořena plně 3D hra v enginu. Dokonce i příběh byl větší a složitější, než co dokázala série dosud představit, a díky dvěma na sobě závislým scénářům s Claire a Chrisem Redfieldovými byl rozvinut doposud nejvíce smysluplný pohled do světa Resident Evil.

Původně se sice doufalo a předpokládalo, že se hra objeví v prodeji přibližně ve stejnou dobu jako Resident Evil 3: Nemesis, ale vydání bylo nakonec odloženo až na začátek roku 2000. S odstupem času lze říct, že to bylo moudré rozhodnutí, protože tak se mohli fanoušci po dohrání RE 3: Nemesis plně soustředit pouze na CODE: Veronica. RE CODE: Veronica se narozdíl od svého předchůdce nikdy neoznačoval nějakou číslovkou, ale i přesto byl ihned po svém vydání na Dreamcast označen jako opravdový nástupce Resident Evil 2. V mnoha herních magazínech byl dokonce označován za dosud nejlepší díl série. Objevily se však i slova kritiky na adresu pohledu kamery a na celkový design, který popřel celou pre-render krásu svých předchůdců. Byly to však hlasy v menšině, ale daleko větší kritiku si vysloužil výběr platformy, na kterou byl CODE: Veronica vydán. CAPCOM si velmi rychle uvědomil, že budoucnost neleží v konzoli od SEGA, ale v nastupujícím PlayStation nové generace, a tak byla hra vydána i o rok později na PlayStation 2.

Příběh se odehrával tři měsíce po zničení Raccoon City. Claire se vydává do pobočky Umbrelly v Paříži hledat svého bratra, ale je Umbrellou zajata a dopravena na nedaleký ostrov v moři jménem Rocfort. Ostrov je zanedlouho opět napaden virem a Claire se podaří utéct, ale střetává se s dvojčaty zakladatelů Umbrelly a je opět zajata. Přibližně v polovině hry se vydává Chris naoplátku zachránit Claire. Oběma se podaří nakonec přežít a zachránit.

Resident Evil CODE: Veronica byl na dlouhou dobu posledním regulérním dílem a série si musela na svou čtyřku počkat několik let. CAPCOM totiž správně postřehl, že je na přelomu tisíciiletí série Resident Evil na vrcholu a byl by hřích, či v případě CAPCOM ekonomicky a marketingově chybný krok, aby se toho pořádně nevyužilo. Logickým krokem tedy bylo přeskakování z konzole na konzoli a z žánru do žánru a vytvoření velkého množství spin-offů. Prvním krokem bylo přeměnit survival horor ve first-person shooter. Prvním takovým to počinem byl Resident Evil: Gun Survivor se světelnou pistolí, který však v Americe byl silně cenzurován, přejmenován na Resident Evil: Survivor a světelná pistole odebrána. Tím však byla celá hra ochuzena a stala se propadákem, který nesklouzl z průměru jen díky slavnému jménu. Důvodem cenzury v Americe byl v té době nechvalně proslulý incident, kdy mladík na střední škole zastřelil sebe a velké množství svých spolužáků. Podle vyšetřovatelů byla na vině počítačová hra, která ovlivnila chlapcovo chování. Ale není možné vše svádět jen na cenzuru, protože hra byla i se světelnou pistolí velkým zklamáním a byl to první propadák v dějinách série. Bohužel však nebyl poslední.

CAPCOM se i přesto rozhodl pro pokračování a obrátil se na firmu NAMCO, ale pokračování skončilo ještě žalostněji, ale CAPCOM se nechtěl jen tak vzdát a přetvořil nepovedený počin na první hru série Resident Evil: Dead Aim. Když hra v létě 2003 vyšla na PlayStation 2, tak se dočkala poněkud lepšího hodnocení a dala se označit slovy "slušný průměr". V těchto letech však došlo i k oznámení a několikerému odložení vydání Resident Evil Zero, pozastavení série a přeoriontování CAPCOM na série Devil May Cry a Onimusha, ale také k oznámení, že se série stěhuje na GameCube a Game Boy Color. Vyjímkou tak tedy bylo na konci roku 2001 vydání Resident Evil Gaiden pro Game Boy Color. Tento počin se však nesetkal s pochopením, a to nejen proto, že to byl podivný mix hororu s RPG prvky. Na jaře roku 2002 došlu k znovuoživení původního Resident Evil v Resident Evil Remake pro GameCube. Byl to, a pořád je, nejlepší remake v dějinách videoher. Návrat k atmosféře strachu a pre-renderovanému prostředí stvořil graficky nejkrásnější hru v dějinách GameCube. Brzy následoval i další regulérní přírůstek do rodiny Resident Evil, ale díky jeho exkluzivitě pro GameCube, si ho mohli zahrát jen někteří...

5. kapitola: Resident Evil Zero a návrat ke kořenům (2002-2003)
Krátce po Resident Evil Remake se na GameCube objevilo i další pokračování, které bylo skutečným návratem ke kořenům, a to nejen příběhově, ale i hratelnostně. Resident Evil Zero byl vyvíjen na stejné technologii, jako Resident Evil Remake. CAPCOM investoval velké úsilí, aby se oba tyto počiny staly jakousi trvalou základnou Resident Evil na konzoli od Nintenda. Resident Evil Zero vyšel na podzim roku 2002. Inteligentní kamerový systém a nejdokonalejší pre-renderová 3D grafika stvořily skutečně nejkrásnější, ale zároveň i nejděsivější hru, která se na minulé generaci konzolí vůbec vyskytla. Škoda jen té exkluzivity na konzoli, která, ač výkonnější, vždy byla ve stínu PlayStation 2.

Poprvé se objevila možnost přepínání mezi postavami kdykoli během hry a řešit tak několik zapeklitých hlavolamů, ale i více taktizovat během bojů s nepřáteli a bossy. Byl to první náznak kooperace tak, jak to později předvede Resident Evil 5. Resident Evil Zero však i vinou GameCube exkluzivity dosáhl pouze prodeje milion a čtvrt, což je v hlavní sérii nejméně. CAPCOM si z toho žádné poučení nevzal a dokonce i Resident Evil 4 vydal ze začátku pouze na GameCube.

Příběhově se Resident Evil Zero, jak už název napovídá, odehrává před všemi ostatními díly, přibližně o nějakých 24 hodin dříve než Resident Evil. Vypráví osud prvního S.T.A.R.S. týmu, který se setkal poprvé tváří v tvář zombiím a hráč má za úkol provést členku S.T.A.R.S. Rebeccu, která se vyskytuje i v prvním Resident Evil, a bývalého trestance Billyho, nástrahami a nebezpečím. Příběhově se dozví fanoušci úplný počátek první generace viru z Resident Evil a dozví se i o zakladatelích Umbrelly.

Je pochopitelné, že fanoušci PlayStation 2 se cítili být podvedeni, a tak se CAPCOM rozhodl pro PlayStation 2 vydat alespoň cenu útěchy v podobě Resident Evil Online. Poprvé byl oznámen na herní konferenci E3 v roce 2002. COPCOM plánoval nechat základy přežití, hororu a akčního dobrodružství, ale zároveň umožnit hráčům hrát společně a spolupracovat online. K dosažení tohoto cíle se hra rozdělila na dvě pokračování, které vyšly s ročním odstupem, a 10 různých kapitol, které se odehrávají opět v Raccoon City ještě před tím, než je celé město zničeno jaderným výbuchem. Velkou inovací byla možnost vybrat si z velkého počtu hratelných postav, kteří jsou jen obyčejnými lidmi z Raccoon City, kteří chtějí přežít.

Každá z postav měla i své vlastní schopnosti, takže výběr postavy na začátku velmi ovlivnil celou hru. Krom toho hra obsahovala neuvěřitelné množství psaných zpráv a reportů, které vysvětlovaly do všech detailů celý incident v Raccoon City i události z dřívějších dílů. Hra vyšla pod názvem Resident Evil Outbreak: File 1 (pokračování pak jako File 2) v Japonsku koncem roku 2003. V Americe a v Evropě byla hra vydána však až o několik měsíců později. Načasování bylo dobré, protože hra se trefila do dvouleté pauzy mezi Resident Evil Zero a Resident Evil 4. Resident Evil Outbreak měl v Japonsku úspěch, ale v Severní Americe poněkud zaostal za očekáváním. Nejhůře na tom byla Evropa, protože zde oba díly sice vyšly, ale bez online podpory. Resident Evil Outbreak byl odvážný pokus, který ovšem nevyšel a s vydáním Resident Evil 4 upadl zcela do zapomnění. Oživena myšlenka online podpory přišla až s Resident Evil 5.

6. kapitola: Resident Evil 4 a restart série (2003-2004)
Žádná jiná hra Resident Evil série neměla tak složitý a zapeklitý vývoj, jako Resident Evil 4. CAPCOM velmi dobře věděl, že kouzlo zombií, kteří jsou lačni po čerstvém obsahu lebky, už nefunguje tolik, jako dříve. Pomineme-li Resident Evil Remake a Zero, které byly ovlivněny konverzí na nepříliš známou konzoli, tak se v podstatě od dob Resident Evil CODE: Veronica CAPCOM se sérií Resident Evil nedočkal žádného velkého úspěchu. Hráčská komunita Resident Evil zůstala sice stejná, ale už se nerozšiřovala, sérii zůstali věrni jen skalní fanoušci. V této situaci bylo jasné, že CAPCOM musí s Resident Evil 4 nastartovat novou sérii. Problém byl v tom, že nevěděl jak. První verze hry byla radikálně odlišná od toho, v co se později Resident Evil 4 vyvinul. Vývoje hry se opět chopil Shinji Mikami. V listopadu roku 2002 se objevily záběry a videa nového Resident Evil, který měl naprosto změněný úhel pohledu kamery a dynamičtější ovládání. Ukázka hry se odehrávala v jakémsi zámku v létající pevnosti. Hlavním hrdinou byl Leon z Resident Evil 2 a popisky k videu vysvětlovaly, že je nakažen virem a bude konfrontován s Umbrellou. Bylo to děsivé a nádherné zároveň a fanoušci šíleli, jenže žádné hratelné verze si nikdy nikdo nedočkal. Mikami i přes pozitivní reakce tušil, že by takový směr nefungoval. Určitě ne bez nějakého prohlášení nebo potvrzení CAPCOM, že s Resident Evil 4 přichází nový směr. Celý scénář tiše roztrhal a začalo se znovu.

Hlavní postava byla zachována, stejně jako jeho boj proti viru. Bylo vypracováno a uděláno několik úplně jiných záběrů a videí, které zobrazovaly úplně jiný druh hororu, než dříve, spíše podobného k sérii Silent Hill. V těchto záběrech Leon prochází jen s baterkou v ruce temnou místností a zaútočí na něj dětská panenka s nožem v ruce. Byl to další prototyp Resident Evil 4, který byl zanedlouho opět zamítnut. Mikami dál míchal svůj pekelný koktejl a přidával ingredience, které se v dřívějších dílech osvědčily. Jedním z nich bylo nahrazení populární Nemesis chlápkem s pytlem přes hlavu a motorovou pilou v ruce, který nedá hráči ani na chvíli pokoj. Později se stal skutečným symbolem Resident Evil 4. Na herní konferenci E3 v roce 2003 byly promítány záběry z nové verze hry, která byly však veřejností neznalou věcí přijaty jako ukázky ze stejné hry, kterou viděli před rokem.

Jenže opět se v hlavě Mikamiho objevily pochyby, jestli přílišným důrazem na akci hra neztratí svůj primát v oblasti survival horor. I druhý prototyp Resident Evil 4 byl tedy odmítnut a začalo se opět znova. Mikami změnil celý přístup, zombie byly odstaněny a nahrazeny inteligentními lidmi, kteří jsou ovládáni parazitem, který je promění v nelítostné zabijáky, kteří necítí bolest. Noc, za které se odehrávaly všechny předchozí díly, byla nahrazena chmurným dnem a stísněné prostory nahradily rozsáhlá prostranství. Oficiálně byla nová verze Resident Evil 4 představena a oznámena na březen roku 2004. Byl to skutečný šok a někteří fanoušci dokonce prohlašovali, že Resident Evil bez zombií, je jako Metal Gear Solid bez Hideo Kojimy. Resident Evil 4 vyšel dokonce už v lednu 2004, a i když vyšel pouze na GameCube, tak se ho prodaly neuvěřitelná kvanta a hra musela být kvůli ohromnému tlaku veřejnosti o pár měsíců později vydána i na PlayStation 2, PC a Nintendo Wii.

Resident Evil představil nový odvážný směr, který přivedl sérii Resident Evil do 21. století. Nová grafika, hratelnost, příběh, inventář, zbraně nebo prostě jen skutečnost, že celá hra se nyní dala hrát i přes 20 hodin čistého herního času, to vše přispělo k uchvacujícím recenzím a hodnocením, ve kterých byl Resident Evil 4 právem řazen k nejlepším hrám všech dob. Nejdůležitější ovšem bylo, že i když celá hra nyní působila spíše jako akční hra, tak si stále udržela děsivou atmosféru svých předchůdců. Byl to skutečně po všech stránkách vrchol tehdejšího videoherního průmyslu. Nový začátek. Série přetvořila samu sebe a ukázala, že Resident Evil toho má ještě hodně co říct.

K velké oblibě a hodnocením přispěl i zcela nový příběh. Leon je přijat jako agent k ochraně rodiny prezidenta Spojených Států, ale prezidentova dcera Ashley je brzy unesena a Leon se jí vydá hledat. Stopy ho zavedou do zapadlé vísky uprostřed Španělska, kde Leon narazí na podivný a nebezpečný kult, který ovládá místní komunitu pomocí parazitů a jenž chystá plány na ovládnutí světa. Sérii Resident Evil tedy opět našla svou cestu.

Komentáře