Historie handheldu (1.)

special  8
Hack, 27. 6. 2010 18:29
Je to již dlouhá doba, co jsme se naposledy podívali do historie herních konzolí. Průlet všemi etapami vývoje těchto zařízení byl snad pro všechny aspoň trochu zajímavý. Jedny dveře ale zůstaly zavřeny. Přenosné herní konzole také skrývají bohatou minulost a byla by škoda, aby zůstala pod nánosy prachu.

V úplných začátcích se přenosná herní zařízení dělila do dvou skupin. Na ty, které se vešly do dlaně naší ruky a na ty stolní, která se sice přenášet daly, ale nejmenší zrovna nebyly. Těžko se nyní dohledává ten úplně první článek, ale s největší pravděpodobností se uplně první hra napájená elektrickou baterií objevila v šedesátých letech minulého století. Jmenuje se Periscope-Firing Range od firmy Cragstan. Elektro-mechanická hra stolního typu, ve které jste z ponorky sestřelovali lodě. Hra neměla žádný ukazatel skóre.

Na začátku sedmdesátých let se začal rozšiřovat trh s optoelektronickými displeji, z čehož těžily zejména kalkulačky. To způsobilo, že v roce 1976 začala firma Mattel pracovat na linii sportovních her, které měly být velikostně na jejich úrovni. Ty jsou považovány za světově první handhledové elektronické hry, což znamená, že vše fungovalo na elektronických částech, nic nebylo mechanické. Tento projekt začal, když vedoucí marketingu Michael Katz řekl inženýrům, aby navrhli hru velikosti kalkulačky, používající LED displej. Výsledkem byl Mattel Auto Race. Na tuto hru se zapomíná, jelikož mnohem úspěšnější byla až druhá hra jménem Football, která vyšla v květnu roku 1977. Bylo vyrobeno méně než 100 tisíc kusů a poté firma Sears, přes kterou byla hra distribuována, usoudila, že se žádný velký úspěch čekat nedá a výrobu pozastavila. Jejich predikce se ale ukázala jako špatná a výrobní linky se znovu musely rozjet. Čísla byla velmi vysoká a uprostřed února 1978 se prodalo až půl milionu kusů týdně. Mattel se stal průkopníkem v této oblasti trhu. Jak později prozradili, tyto jednoduché hry jim vydělaly stovky miliony dolarů. Netrvalo dlouho a i ostatní výrobci začali připravovat své vlastní handheldy.

Zejména populární hry pro dva hráče od Coleca slavily úspěch, objevovaly se zmenšené verze populárních arkádových her. Během osmdesátých let navíc klesla cena LCD displejů a technologie LED tedy byla postupně vytlačována. Díky LCD bylo možno mít větší detaily a vyhnout se tak čtverečkovanému vzhledu, ale neslo to s sebou i nevýhody. Veškerá grafika byla zafixovaná na jednom místě, takže každá možná lokace nebo objekt ve hře musel být přednastaven. Iluze pohybu tak byla vytvářena sekvenčním blíkáním objektů mezi jejich možnými pozicemi. Brzké LCD hry tak kolikrát vypadaly v pohybu ještě hůře než ty na LED displejích.

V roce 1979 se objevilo Microvision. Zařízení s LCD displejem designovalo Smith Engineering, což byla společnost, kterou založil Jay Smith, inženýr který byl původně zaměstnancem Mattelu. Microvision byla úplně první konzole, která používala vyměnitelné cartridge. Tato kombinace ještě ale tenkrát k úspěchu nevedla. První rok po vydání tržby vystoupaly pouze k osmi miliónům dolarů. Her nebylo moc, displej byl malý a podpora mizivá. V roce 1981 se po konzoli slehla zem.

Jenom o rok později, po vydání Microvison se na trhu s přenosnými konzolemi objevila firma, která změnila všechno. Není řeč o nikom jiném, než o Nintendu. To začalo vydávát sérii elektronických her, které stvořil Gunpei Yokoi s pojmenováním Game & Watch. Původ těchto zařízení je velmi zajímavý. Jak jel Yokoi jednou vlakem, viděl znuděného obchodníka, jak si hraje s LCD kalkulačkou tím, že mačká tlačítka. Hned ho napadlo, že by mohl vytvořit zařízení na zabíjení času. V pozdějších komplikovaných hrách Yokoi vynalezl D-pad ve tvaru kříže, což se stalo průlomové pro celý herní průmysl, jelikož svůj D-pad umístil i na ovladače pro NES. Game & Watch tehdy stály za velkým zvýšením popularity handheldů. V této linii bylo vydáno 59 her. Některé možná udiví i tím, že design Nintenda DS má své kořeny již v roce 1982.

Yokoi hned poté začal s designováním následovníka této série. Příšel se přístrojem, který zkombinoval prvky jeho Game & Watch zařízení a konzole NES. Výsledkem nebylo nic jiného, než velmi úspěšný a pravděpodobně i nejdůležitější handheld historie – Gameboy, který načal novou éru pozdních 80. let. Období, kdy jeden handheld vládl všem a to i přesto, že byl technologicky zastaralý. Proč? To se dozvíte za týden.

Doplňující informace

Gunpei Yokoi - Japonský herní designér, dlouhodobý zaměstnanec Nintenda. Tvůrce Game & Watch a Gameboy, producent série Metroid, Fire Emblem a Kid Icarus. Podílel se i na spoustě dalších her jako Super Mario Land 2 a 3. Zemřel při vážné dopravní nehodě.

Cosmic Hunters - Vydáno na Microvision v roce 1981. První hra, při které byl použit koncept D-padu, díky kterému se postava mohla pohybovat ve čtyřech směrech.

Komentáře