Konzolista.cz

XCOM: Enemy Unknown

recenzepondělí 29. října 2012Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: XCOM: Enemy Unknown
Dnes mají herní vývojáři a vydavatelé tendenci se vracet ke starým klasikám a oživovat je v pomocí remaků. Ostatně nedávno jsme tu měli celkem povedený Carrier Command: Gaea Mission od českých vývojářů z Bohemia Interactive. Dnes tu máme další velkou klasiku, která na začátku devadesátých let dokázala omotat kolem svých prstů spoustu fanoušků. Jedná se o XCOM: Enemy Unknown, který se nedostal jen na domácí PC platformu, ale i na konzole Playstation 3 a Xbox 360. Konzolisté sice nevěnovali tomuto remaku moc velkou pozornost, stál v pozadí jiných tradičnějších konzolových her, ale jak se nyní ukázalo, většinu z nich hravě poráží. Více níže.
Recenzovaná verze: Playstation 3 Vývojem nového strategického XCOMu byli pověřeni vývojáři ze studia Faraxis Games, kteří jednak stojí za skvělými strategickými hrami s velkou fanouškovskou základnou, ale mají rovněž i zkušenosti s vývojem na konzole, protože pro ně vytvořili třeba povedený titul Civilization Revolution. Příběhově XCOM: Enemy Unknown navazuje na svého předchůdce, takže Zemi napadnou mimozemšťané a začnou plenit jedno město za druhým. To se samozřejmě nelíbí rase, která tuto planetu už dlouhé stovky let zdárně ničí. Je proto vytvořena organizace XCOM, která se má s nezvaným neřádem vypořádat. Po této stránce není příběh originální, ani během hraní nepřináší velké zvraty, ale je plně funkční a podařilo se mu poslepovat všechny mise, na které se postupně vydáte. Ony mimozemské invaze měly vždy svůj půvab a atmosféru, kterou se podařilo zachytit i zde. Ostatně blíží se konec roku, a kdo ví, co se k nám dostane nebo přiletí. Jakmile dokončíte úvodní tutoriál, hra se rázem rozdělí na dvě docela obrovské části, s nimiž musíte počítat, protože není radno jednu podcenit. Jako první je tu čistě taktická část na bojištích, kam vysíláte jednotku plnit úkoly. Ty jsou dost rozmanité, jednou budete zachraňovat civilisty, poté zase eskortovat vědce, prozkoumávat sestřelené UFO nebo jenom ničit vesmírné zmetky s obrovskýma očima. Misí je tu dost, na jedno zahrání se dostanete do několika desítek, ale protože vývojáři připravili daleko více misí, hra i na druhé zahrání je jiná a nabízí jedinečné situace. Mise se navíc dělí jednak na ty příběhové, ale také vedlejší, které můžete a nemusíte plnit. Pokud se je ovšem rozhodnete ignorovat, rozhodně to není nejlepší způsob docílení vítězství. Jediné, s čím mám s misemi problém, je jednotvárnost a malá nápaditost levelů, které jsou náhodně generovány. Většinou se budete pochybovat po zničených ulicích velkoměst, které si jsou podobné jako vejce vejci, jen mají jinak rozmístěné překážky. Mise jsou dělány skrze tahový pohyb po mapě (vždy máte dva tahy nebo jednu akci), kdy svoji jednotku postupně přesouváte kupředu, zatímco po vašich tazích je na řadě nepřítel, který chce pochopitelně také zvítězit. Jeho umělá inteligence je navíc na obstojné úrovni, chová logicky a trestá každou chybu, kterou uděláte. Navíc je tu docela dost druhů Emzáků, mnohdy se zajímavými nadpřirozenými schopnostmi, kterými vám kolikrát pořádně zatopí. Důležité je proto schovávat se za překážky a z nejlepší pozice poté nepřítele zneškodnit. Na bojiště vysíláte jednotku těžce ozbrojených mariňáků, na začátku čtyři, později maximálně šest, kterým můžete výzbroj a výbavu navolit sami před misí (různé druhy zbraní, ale rovněž je důležité vzít na bojiště granáty nebo lékárničky), navíc vojáci se postupem času zlepšují ve svých statistikách a můžete jim i dávat různé upgrady v podobě skillů v závislosti na třídě. I když si mnohé schopnosti vylepšíte, technologicky jsou nepřátelé stále nad vámi, takže kolikrát si budete myslet, že máte situaci pod kontrolou, a jednou menší chybou budete muset vymyslet krizový plán, protože ten původní se zhroutí jako domeček z karet. Poté vás i bude mrzet, když přijdete o vojáka, kterého jste si za několik misí oblíbili. Taktické strategie jsou doménou spíše PC hráčů, na konzole se moc nedostávají. XCOM: Enemy Unknown je jednou z výjimek a je určitě dobré vidět, že vývojáři oběma verzím věnovali stejnou péči. Hlavně nyní je řeč o ovládání, které perfektně sedne na gamepad a ani jednou vás nenapadne, že by se mohla hra ovládat jinak. Obavy o složité a krkolomné ovládání skrze gamepad jsou ty tam a bát se tedy nemusíte. Vše je krásně intuitivní, takže v rychlosti můžete rozdávat taktické povely vojákům na bojišti, případně se rychle přepínat do samotného boje. Pohyb po mapě ovládáte klasicky skrze analogy, jakoukoliv akci provádíte přes menu, které vyvoláte jedním tlačítkem. Kromě strategické části, v níž asi budete trávit pravděpodobně většinu času, tu je ještě starání se o mateřskou základnu, kterou vidíte z boku, v níž budete muset rozšiřovat možnosti stavěním satelitů a dalších podpůrných jednotek. Zvláště satelity je nutné stavět, protože jak s nimi kontrolujete jednotlivé části modré planety, dostáváte od ostatních spojenců různé výhody a hlavně dary. Ty nesouvisí jen s penězi, ale třeba s vědci pro výzkum a tak dále. Důležitý je rovněž nakousnutý výzkum, protože jen přes ten si vylepšíte a vyrobíte nejrůznější nové zbraně a další vybavení, které třeba pochází z mimozemské technologie. Všechny informace získáváte třeba z pitvy mimozemšťanů, kterou můžete sami sledovat, ačkoliv je jasné, že hra kvůli přístupnosti moc neukáže. Samozřejmě k výzkumu a vytváření novinek potřebujete suroviny, kterých hlavně na začátku moc není, takže musíte dobře promýšlet, do čeho se vyplatí zrovna investovat. Na základně máte i satelit, na němž vždy vidíte nejrůznější útoky mimozemšťanů a mise, na které se můžete vydat. Na satelitu rovněž funguje i sestřelování létajících talířů, jen není moc zábavné, protože je řešeno automaticky přes krátkou a nenápaditou minihru. Tato druhá část se může jevit jako nudná záplata mezi misemi, ale opak je pravdou, protože zkoumání nových technologií je velmi zábavné. Ačkoliv se může z popisu zdát, že je XCOM: Enemy Unknown určen především strategickým šílencům, kteří se budou rochnit v každé nabídce, rozhodně tomu tak není. Hra je totiž určena jednak fanouškům žánru, tak úplně novým hráčům. Užijí si ji oba tábory, protože tu je hned několik obtížností, které si volíte podle svých schopností. Obtížnosti se neliší jenom počtem nepřátel na bojišti, samozřejmě když si dáte nejlehčí obtížnost, nebudete jich mít tolik, jako na střední nebo nejtěžší, ale také se liší svými schopnostmi a hlavně agresivitou, jakou do boje jdou. Pokud jste začátečníci a zvolíte si nejprve lehkou obtížnost, naučíte se jí zvládat a přijde vám hraní jednoduché, můžete si obtížnost během hry jednoduše přepnout, což jsem několikrát ocenil. I opačně, když už později přituhlo. Příběhová kampaň je natolik rozmanitá a zábavná, že vás dokáže pohltit i na několik dní, navíc po dohrání budete mít velké nutkání vše rozehrát znovu. To je určitě skvělá vizitka pro vývojáře, každopádně ti si připravili ještě multiplayerovou část, ale je tedy nutné dodat, že ta je zde jen do počtu a rozhodně jí je nutné brát jako bonus. Není plnohodnotnou částí, která by se vrovnala té hlavní pro jednoho hráče. Prakticky jde o to, že si vždy sestavíte svoji jednotku a s tou se poté vrhnete na druhého hráče. Mapy, kterých je zatím jen pět, nabízí celkem dobré taktizování, šarvátky jsou se zdatným soupeřem zábavné, nepostrádají napětí do posledního momentu, a rozhodně se dá u nich prosedět několik hodin. To na bonusovou část není vůbec špatné. I když si vývojáři zvolili pro nový XCOM dnes hodně okoukaný Unreal 3 engine, je vidět, že když se správně použije, dokáže překvapit. Komiksově laděná grafika vypadá náramně, navíc má i spoustu pěkných efektů. Asi bych musel dlouho vzpomínat, kdy jsem byl z vizuální stránky takto nadšený, ne z detailů a dalších serepetiček kolem, ale z jejího osobitého stylu. Navíc framerate je po většinu hraní stabilní, jen v několika částech jsem si všiml mírného poklesu, takže si můžete užívat nejenom vytříbenou hratelnost, ale i pěkné vizuální pozlátko. Vyzdvihnutí zaslouží i hudební doprovod, soundtrack si nejde nezamilovat, stejně tak ozvučení, velmi dobrý je i dabing všech postav. Je vidět, že vývojáři neponechali nic náhodě a všem částem věnovali stejnou péči, což se ve výsledku náramně vyplatilo. XCOM: Enemy Unknown je vynikající strategickou hrou s perfektní a návykovou hratelností a ještě hutnější atmosférou, kterou si budete užívat každou minutu po dobu, co ji budete hrát. Strategických her na konzolích moc není, o to více můžeme být rádi za to, že jsme se dočkali takového klenotu, který navíc je skvěle optimalizován pro hraní na gamepadu. Fanoušci žánru zřejmě už hrají, ale i vy ostatní byste měli nákup zvážit, protože tu máte před sebou jednu z nejlepších her tohoto roku.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (10)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
filom3n
filom3n #Grip

Perfektni remake, víc takových. Prvni UFO jsem hrával kdysi na pc, a bylo to dní a dní, a nikdy se mi to nepovedlo dohrát. Tohle jsem slupl za pár dní. Uzasna atmosféra, skvely mimozemšťani... Perfektni

Maverick_cz
Maverick_cz #G.B. club
👍1

no na mý střeše nebylo žádný krytí, takže by mi to moc nepomohlo a takovej vyvýšenej teras mi byl dobrej do první jejich střeli vedle, kdy mi to krytí vzali taky

Maverick_cz
Maverick_cz #G.B. club
👍1

no ja jedu tu druhou nejtezsi s ironmanem a dostal jsem se do mise, kde mam eskortovat jednoho typa. Cela mise az na jednu ztratu relativne v pohode a tesne pred koncem mi tu osobu sejmou, protoze jsem zapomnel, ze Tin man mel zapnuty hlidani a hned jak ten muj pitomec vystrcil kebuli, tak to do ni schytal... presto, ze jsem vsechny ufony sejmul, tak mise nesplnena, zadny mrtvoly ani fragmenty jsem nedostal... panika jako blazen v pulce sveta ... Ten save u tehle hloupejch chyb mi fakt chybi, ale ma to uplne jiny grady ;)

Maverick_cz
Maverick_cz #G.B. club
👍1

no mě kosila panika.. nevím, jestli ta mise vypadá u tebe stejně, ale u mě nejvíc zabíralo, když jsem vojáky rozdělil na dvě skupiny po dvou a poslal je na opačné strany. Ufoni se nemohli potom tak dobře krýt, ale co je to platný, když buď se trefí rovnou.. nebo se netrefí.. ustřelí zeď a trefí se ten další :o) Navíc granátem seberu max 3 životy a ty šmejdi maj na nejtěžší obtížnost jako na potvoru životy 4 :o))

Maverick_cz
Maverick_cz #G.B. club

hmm tak jsem hru jednou dohrál na tu prostřední obtížnost dá se říct bez ztráty "kytičky" .. te´d jsem se k tomu vrátil a zkusil tu první misi na max obtížnost. Zkusil jsem jí asi 6x a ani jednou nevyhrál :o)) Mám takovej pocit, že ta první mise bude nejvíc nesmysl těžká, protože vojáci nemaj žádný skilly a je tam mimoňů mraky a ještě si doplňujou životy. Tak jsem tam hodil zpátečku a začal hrát na druhou nejtěžší obtížnost s Ironmanem.. více méně úspěšně přežil pár prvních misí až sem nakonec chytil rapla a vypnul to :o) Jako minout nepřítele, když je ode mě jedno jedno pole a nechráněnej... a pak mě sestřelí, když jsem o patro výš a ještě na mě pořádně ani nevidí a je to z dálky.. no to přeci nemůže nikdo přejít mávnutím ruky, ale je potřeba doma něco rozšvihat a trochu si shladit žáhu :o))).. Nu mluvím o tom proto, protože naprosto podobný pocity jsem zažíval u původní hry :o))

miREC666
miREC666 #PC2, PS6
👍1

pôvodnú hru som nehral ale toto ma neskutočne chytilo, pritom som nikdy nepočítal s tým že budem hrať na konzole stratégiu lebo na ne nemám čas a ovládanie stratégií na ovládači sa mi zdá nepraktické ale táto sa ovláda skvele

Pavlicek09
Pavlicek09 #B.O.R.E.C.

this is not my cup of tea[s14]

Maverick_cz
Maverick_cz #G.B. club
👎3
👍1

no tak hra chybu má a je jich víc. Osobně se mi nelíbí, že je strašně málo prostoru pro nějakou ekonomiku co se týče vlastní výroby a následnýho prodeje. Jediný, co jde prodávat, tak jsou mrtvoly mimíků a věci zachráněný z UFA... v tom se mi líbil původní díl, kdy jsem prodával i to, co jsem vyráběl já sám .. náklady na výrobu byly o něco nižší, než za kolik jsem to prodával a bylo důležitý zvolit správně produkty podle rychlosti a nákladů výroby. Díky tomu jsem si mohl vydělat extra peníze, ale zase mě to stálo zasekanou dílnu a nemohl jsem v tu chvíli vyrábět něco pro sebe. Bylo to prostě o tom někde to objetovat, aby jinde bylo líp. V tomhle xcomu se daj některý věci vyrobit okamžitě. Například právě spadlo UFO a já ještě dřív, než tam vyrazím ač se to odehrává ve vteřinách, tak si klidně můžu vyrobit 10 laserovejch pušek a dvacet granátů, takže nemá vůbec smysl něco dělat do zásoby a trochu nad tím přemýšlet.

Dál celá ta strategická část je tak extrémě zjednodušená, že je vlastně úplně nudná. Pronásledování UFO je doslova jenom ztráta času a hloupá animačka.. to se mi graficky!!! opravdu víc líbila původní tabulka ze starýho xcomu. Základna vypadá opravdu nádherně, ale je tak trochu k ničemu. Nejvíc času se stejně stráví pouze čučením na tu planetku a samotný "díry" pro jednotlivý budovy jsou jenom na okrasu. Nemaj žádnej funkční prvek.. takže po počátečním nadšení, jak to pěkně vypadá, přišlo vystřízlivění, že mi to je vlastně úplně k ničemu.

Nicméně ta akční stránka hry s vojákama je skvělá. Opravdu radost se na ní dívat a hrát. Postupem času je to trošku jednotvárný, ale díky vylepšování vojáků - zbraně - zkušennosti stále skvěle hratelný.

Nevím, jak na konzolých, ale na PC je docela problém s lítacíma jednotkama, kdy to teda opravdu není úplně intuitivní a samotná hra si s tím pořádně neumí ani poradit.. skoro mám podezření, že je to snad prvek, kterej se původně vůbec neplánoval a byl dodatečně přilepenej, protože je extrémě neodladěnej oproti zbytku.

Nicméně hra jako celej je opravdu dobrá s pár drobnostma, který šli udělat líp, ale možná i právě díky konzolím se hodně zjednodušili.. prostě na konzolích se obecně nechce tolik přemýšlet a vůbec věnovat víc času, než je jen nezbytně nutný :o) Možná, že evropskej konzolovej trh to má jinak, ale stejně se vše řídí podle amíků, takže to pak dopadá, jak to dopadlo - skvělá hra s potenciálem být špičková.

MATOTOMA
MATOTOMA #ratamahatt
👍3

Jojo, nastal čas zavzpomínat na staré časy. Připomíná mi to mládí [s11] a je fajn, že se to klukům podařilo vydat. Fandím Vám a díky Vám!!!

hlousa
👍3

hra nema chybu [s12]