Wreckfest

recenze  21
Martin Šmíd, 7. 9. 2019 10:55
Vývojáři ze studia Bugbear Entertainment mají za sebou bohatou historii v oblasti závodních her. Jejich první hrou byly závody Rally Trophy, ale nejvíce se proslavili závodní sérií FlatOut, v níž nešlo jen o to dojet závod první, ale o akční souboje s protivníky a pomačkané plechy. V roce 2012 oznámili svoji novou závodní hru pod názvem Next Car Game, která měla být nástupcem oblíbeného FlatOutu, ale už od počátku jí provázel těžký vývoj, do něhož žádný velký vydavatel nechtěl investovat. Bohužel hra selhala i na Kickstarteru, kde neoslovila a nedokázala vybrat stanovenou částku. Naštěstí ale vývojáři vývoj nezabalili a přišli s early access verzí pro PC. V tomto stavu se nacházela několik let a prakticky nikdo už ani nevěřil ve vydání konzolových verzí. PC verze ovšem zabodovala, stala se mezi fanoušky podobného typu závodění oblíbená, což vývojářům přineslo pozornost vydavatelů i peníze na konzolové verze. S nimi si dali na čas, ale nyní se konečně dostaly na pulty obchodů, a rovnou mohu říci, že se i konzolisté dočkali kvalitní hry. Více níže.

Recenzovaná verze: Xbox One X

Série FlatOut se před zhruba rokem vrátila se čtvrtým dílem, za nímž stáli vývojáři ze studia Kylotonn, ale ten fanoušky určitě ani trochu nepotěšil. Jednalo se přinejlepším o průměrnou závodní hru, která ztratila kouzlo předchůdců. I proto byla velká očekávání od Wreckfestu. S ním vývojáři z Bugbear Entertainment na svoji slavnou sérii skvěle navazují a ukazují, že jim vždy šlo udělat zábavnou závodní hru, v níž se nejede podle nějakých pravidel, ale na trati je dovoleno naprosto vše. Od menších šťouchanců po vystrčení z tratě a velké bouračky epických rozměrů. Dojet první není hlavní cíl Wreckfestu. Tím je hlavně zábava a pokusit se vůbec dojet, protože na tratích se to kolikrát pořádně mele, hlavně pak tedy v multiplayeru, kde je každý zlomyslný a snaží se soupeře rozmlátit za každou cenu. Právě v multiplayeru se pak skvěle ukazuje, jak dobré je mít sem tam závodní hru bez pravidel. To je umocněno i skutečností, že na trati může být až 24 vozidel, která do sebe neustále vrážejí, a i když je takto velká vřava, hra se ani na chvilku nezpomalí.

Jak už jste pochopili z úvodních řádků, Wreckfest  je rychlá akční Destruction Derby závodní hra, která nabízí čistě arkádový jízdní model, ale hlavně staví na parádním modelu poškození. Pravda, ten je hlavně čistě kosmetický, aby uspokojil oko hráče, ale to vůbec u podobné arkádové hry nevadí. Plechy se krásně ohýbají a odlétávají z auta takovou rychlostí, že následně můžete jezdit jen s klecí s motorem. Je třeba říci, že vizuální model poškození je reálný tak z části, vývojáři mu značně přidali, aby vše vypadalo ještě efektněji a kolikrát i vtipně, jak se vám bude plech na vozidle ohýbat. To bylo určitě dobré rozhodnutí, protože jen pomáhá tomu hlavnímu, a to zábavě, protože pokud v něčem Wreckfest  opravdu boduje a je nejlepší ve svém žánru, je to určitě hratelnost, která neomrzí ani po několika desítkách hodin. Brutální destrukce je skvělá, jízdní model příjemný a zábavný, ovládání vynikající a skvěle vyladěné pro gamepad, takže co více si přát.

Když hru poprvé zapnete, máte hned tři možnosti, jak ji hrát. Pustím se nejprve do Custom her, kde si můžete nastavit, jestli chcete jet klasické závody, případně arénové bitvy. Nastavit si přitom můžete čas, počet kol, případně počet minut pro arénové bitvy. K nastavení je toho hodně, takže si jednotlivé střety můžete nastavit tak, jak budete chtít. Je ale jasné, že Custom hry jsou takovým tím vedlejším režimem, protože tím hlavním je tu Kariéra. Ta je pěkně zpracovaná, rozdělená do pěti tříd. Začínáte v té nejnižší, ale jak jezdíte jednotlivé závody či se střetáváte s protivníky v arénách, postupně si odemykáte další třídy. Kariéra sama o sobě je zábavná, nabízí dostatečný počet závodů i speciálních výzev, aby vás u sebe udržela po mnoho večerů.

Zvláště když vás postupně provede všemi tratěmi, kterých je zde rovnou 27 (22 okruhy a 5 arén). Ty jsou velmi dobře zpracovány, navíc také částečně zničitelné. Že sem tam srazíte značku, kužel či narazíte do pneumatik, jsme si zvykli z jiných her. Zde se ale pěkně rozpadají i betonové zídky a tak dále, což vypadá rovněž efektivně a do hry krásně zapadá. Sice to kolikrát nevypadá moc reálně, ale Wreckfest o ní není. Je hlavně o té efektivnosti závodů, a to je zničitelným prostředím ještě umocněno.

Jak jezdíte jednotlivé závody, neodemykáte si jen další třídy v Kariéře, ale také levelujete a získáváte peníze, které můžete utrácet na nová vozidla, kterých tu je dvě desítky. Všechna vozidla jsou zde smyšlená, i když se vývojáři inspirovali očividně reálnými předlohami. Asi žádná automobilka nechtěla, aby se z jejich krásných vozů během několika vteřin staly vraky na hranici pojízdnosti. Že tu nejsou licencovaná vozidla, bude vadit málokomu. Všechna vozidla je možné výkonnostně vylepšovat za nahrané peníze, případně je zkrášlovat kosmeticky skrze propracovaný editor. Možností, jak upravit jednotlivé vraky, je tu hodně a každý se tu určitě dostatečně v tomto vyřádí. Komu by počet vozidel nestačil, může si koupit za pár stovek Season Pass, skrze který hodlají vývojáři v budoucnu další dvě desítky vozidel přidat.Stejně tak další možnosti v jejich úpravě.

Pokud vás omrzí hraní singleplayerové kampaně, můžete se pustit do multiplayeru. Obrovskou škodou je, že Wreckfest nemá místní multiplayer v podobě split-screenu, který by se k podobné akční závodní hře náramně hodil. Je totiž skvělým kandidátem pro hraní na párty s kamarády. Je tu přítomna tedy jen jeho online podoba. Multiplayer nabízí rychlé vyhledávání jak pro klasické závodění plné pomačkaných plechů, tak bitvy v arénách nebo závody se speciály, kde se můžete na trati prohánět s autobusem či dalším podobně velkým vozem. Musím se přiznat, že jsem byl hodně překvapen z toho, kolik hráčů v současnosti Wreckfest hraje, protože vyhledávání her bylo hodně rychlé a i po skočení do závodu jsem nezaznamenal žádné problémy. Ping protivníků byl nízký, takže jsem se nikdy nesetkal s tím, že by někdo lagoval a kazil hru ostatním. Jedinou výtkou jsou jen ony dlouhé nahrávací časy, které nabourávají tempo i v singleplayeru, no a pak také zasekané menu s výběrem vozidel. Potvrdit vybrané vozidlo je totiž kolikrát těžší úkol než vyhrát závod. Zatímco na nahrávací obrazovky si ještě člověk zvykne, zasekaná nabídka s výběrem vozidel je něco, na co se musejí vývojáři podívat a opravit. Není to normální.

Když je hra ve vývoji tak dlouho, většinou tím nejvíce utrpí vizuální zpracování. To ale naštěstí není případ Wreckfestu. Vývojáři ze studia Bugbear Entertainment odvedli dobrou práci a dokonce bych se neváhal označit Wreckfest za jednu z nejhezčích závodních her, jaká je v současnosti na trhu. Vozidla jsou detailní, to samé tratě, efekty pomačkaného plechu maximálně uspokojí, stejně jako dobré nasvícení. I když hra vypadá takhle krásně, běží neustále plynule a ani při té největší vřavě jsem si nevšiml žádného zpomalení nebo problému, který bych musel řešit. Jediným technickým nedostatkem jsou tak dlouhé nahrávací obrazovky, zasekané menu a sem tam občasná nestabilita. Asi pětkrát se mi stalo, že mi hra zamrzla a musel jsem jí vypnout a zapnout znovu. Co kromě vizuální prezentace udělá také obrovskou radost, je parádní soundtrack se spoustou k podobnému typu závodění hodících se skladeb. Těch je velké množství a jen tak se tedy neohrají. Výborné je i ozvučení vozidel, takže je vidět, že vývojáři věnovali maximální pozornost naprosto všemu a snažili se vytvořit tu nejlepší možnou hru, jakou dovedou.

Wreckfest je velmi důstojný nástupce prvních dílů FlatOutu. Nabízí svižnou arkádovou akční zábavu, která neomrzí ani po několika večerech, efektivní model poškození, velké množství trati i vozidel, a co je j důležité, kvalitní Kampaň i dobře fungující online multiplayer. Je jen škoda, že se vývojáři nepokusili přinést i místní multiplayer a hru více nevychytali po technické stránce, protože ta trochu nabourává jinak výborný dojem. Pro fanoušky podobného typu závodění je Wreckfest naprostou povinností.

Wreckfest

Bugbear Entertainment, Bugbear Entertainment
28. 8. 2019