Vertigo 2

Recenzovaná verze: PlayStation VR2
Během hraní hry Vertigo 2 se dá snadno propadnout pocitu, že na ní muselo dělat nějaké větší osvědčené studio, které má zkušenosti s produkcí AAA her. Tak tomu ovšem není, protože za vývojem stojí prakticky pouze jeden mladý vývojář Zach Tsiakalis-Brown, jemuž je letos 22 let. Přesto má už na kontě několik povedených her pod svým vlastním studiem Zulubo Productions. Za zmínku také stojí informace, že zkušenosti získával při práci jako kontraktor pro studio Valve. Je tedy otázkou, jestli ho mohl připravit pro vývoj vlastních her někdo lepší. Možná i proto nepřekvapí, že se pro Vertigo 2 hry nechal inspirovat slavnou sérií Half-life, ačkoliv nemohu říci, že by ji jen vykrádal a šlo o lacinou kopírku. To rozhodně ne. Na druhou stranu má na Half-Life i třeba Portal několik easter eggů, které fanoušci hned poznají.
Hra Vertigo 2 se nesnaží hráče zaujmout nebo dokonce ohromit svým propracovaným a zamotaným příběhem. Ocitnete se v záhadném podzemním zařízení Quantum Reactor VII, kam jste teleportováni kvůli experimentu. Aby toho nebylo málo, to samé je uděláno i celé řadě mimozemským tvorům, kterým tak budete muset čelit, stejně jako robotům, kteří mají za úkol celé zařízení vyčistit a udělat ho znovu bezpečným. A do toho je nutné hledat cestu, jak se z vědeckého zařízení dostat. Pokud možno v jednom kuse. Zatímco příběh je spíše standardní, hodně mu pomáhá řada rozmanitých a dobře napsaných postav, které budete postupně během prozkoumávání světa potkávat, ale také osobitý humor, jenž se zaměřuje na problémy dnešního světa.
Vertigo 2 je spíše lineárnější, ale rozhodně nápaditá střílečka z první osoby, která by se dala nejvíce přirovnat k prvnímu dílu série Half-Life. Stejně jako v něm totiž budete procházet různé kanceláře, vědecká centra pospojovaná vlakovými stanicemi, ale také krásné mimozemské světy s pěknou, ale také nebezpečnou faunou a flórou. To vše evokuje výzkumné centrum Black Mesa, přičemž stejně jako v něm nechybí sem tam drobné hádanky a záludné překážky, které je nutné zdolar. Design jednotlivých úrovní je hodně rozmanitý, navíc každá kapitola, kterých je ve hře 18, se snaží zapojovat nové protivníky, ale také nějakou novou herní mechaniku, která hratelnost krásně oživí. To je na hru, kterou dělal pouze jeden člověk, opravdu pozoruhodné. Také se mi líbí, že každá úroveň ve hře má svoji jedinečnou atmosféru, takže některé mají doslova hororový nádech.
Stejně jako v jiných first-person střílečkách jsou hlavní střety s protivníky. Na začátku to jsou různé roboti, později další mimozemští neřádi, kdy každý má nejen jedinečný vzhled, ale také útoky. To se následně projevuje na tom, že na každého protivníka budete muset uplatnit trochu jinou strategii k jeho poražení. Zatímco řadoví protivníci jsou fajn, připraveni jsou i nápadití a dobře zpracovaní bossové. Těch je více než deset, takže jejich počet je rozhodně slušný. Každý souboj s bossem jsem si maximálně užíval. Oceňuji, že v menu hry je možnost zopakovat kdykoliv nejen už prošlé úrovně, ale i právě souboje s bossy.
Aby bylo možné všelijaké protivníky likvidovat, budete mít k dispozici opravdu velký arzenál rozmanitých zbraní. Na začátku získáte celkem slabou plazmovou pistoli, ale posléze dojde i na silnou brokovnici, různé samopaly nebo raketomety, ale také granáty, takže likvidace protivníků nepředstavuje žádný problém. Tedy většinou. Oceňuji, že střelba ze zbraní je zábavná díky skvělému gunplay systému, navíc každá zbraň je dostatečně odlišná. Zbraně je možné během hraní i vylepšovat, aby byly silnější, měly více nábojů v zásobníku a tak dále. Také se mi líbí, že každá zbraň se unikátně nabíjí. Nečekejte, že nabíjení bude stejně realistické jako třeba u Resident Evil Village, je spíše arkádové, aby bylo možné zásobníky během akce rychle měnit, ale zároveň výměna zásobníku u každé zbraně vyžaduje trochu odlišnější pohyb a přístup.
I když hry pro virtuální realitu hraji rád, často s nimi mám ten problém, že je možné je dohrát na jedno až dvě posezení. Od Vertigo 2 jsem měl zhruba podobná očekávání, zvláště když za vývojem stál jen jeden vývojář, ačkoliv třeba s portem pro PlayStation VR2 mu poskytla pomoc společnost Perp Games. Hra Vertigo 2 ovšem překvapuje i tady, protože její kampaň trvá zhruba dvanáct hodin (záleží na zvolené obtížnosti), během nichž se neustále děje něco nového. Pořád jsou servírovány nové nápadité úrovně, ale i zbraně a protivníci, takže stereotyp rozhodně nehrozí. Navíc po dohrání jsem měl trochu nutkání hru rozehrát znovu na New Game+, kde už je možné pokračovat se získanými zbraněmi i veškerými vylepšeními. Nyní není čas, ale rozhodně se k ní ještě v budoucnu vrátím. Vertigo 2 tak rozhodně není hrou, kterou byste dohráli na jedno nebo dvě posezení, já ji vlastně hrál tři docela intenzivní večery.
Vizuálním zpracováním hra Vertigo 2 rozhodně nezklame, ačkoliv není možné čekat takovou kvalitu jako třeba u Half-Life: Alyx či Horizon Call of the Mountain. Svoji komiksovou stylizací se snaží zakrývat ošklivější textury či ne úplně dotaženou technickou stránku, ale po většinu času se jí to daří velmi dobře. Celkově si tedy na vzhled rozhodně stěžovat nemohu, zvláště když hra dokáže překvapit pěknými efekty, detailními zbraněmi i protivníky či pěkným nasvícením. Co ale bude trochu vadit, je několik přetrvávajících chyb, bugů a grafických glitchů, které trochu kazí celkový zážitek. Ty se vyskytují i po posledním updatu, ale byl jsem ujištěn, že na jejich odstranění se usilovně pracuje. Pochválit naopak musím dobré ozvučení i líbivý rozmanitý soundtrack, jenž hodně svými skladbami připomíná ten z prvního Half-Lifu a stará se o skvělou atmosféru. Jen dabing mohl být u některých postav lepší, ale vzhledem k tomu, v jakých podmínkách hra vznikala, se to dá pochopit a tento nedostatek odpustit.
Z trochu přehlížené hry se vyklubala skvělá VR akce, kterou jsem si náramně užil. Ačkoliv je Vertigo 2 hodně ovlivněno klasickými střílečkami, hlavně hrou Half-Life od Valve, pořád má dostatečně vlastních nápadů, aby nešlo jen o lacinou kopii. Od první minuty vás chytne atmosféra, dobře zpracovaný design výzkumného zařízení, ale také zábavné přestřelky s řadovými protivníky i nápaditými bossy. Vertigo 2 je v současnosti jednou z nejlepších her, jakou si můžete pro PlayStation VR2 pořídit. Ta vás navíc chytne na více než jen jeden večer.
Hodnocení článku
Galerie














Komentáře (11)
Díky, že se věnujete i VR hrám :) Včera jsem hrál Vertigo asi hodinu. Asi jsem trochu podlehl hypu kolem hry před vydáním, takže moje očekávání byla možná až příliš velká. První hraní pro mě bylo tedy trochu zklamáním, alespoň, co se týče grafiky. Framerate zatím bez problému. Ale na reditu se to jenom hemží zprávami o chybách, kvůli kterým nejde pokračovat ve hře. Možná taky chvíli počkám na nějaké update.
S propady frameratu jsem se nesetkal během hraní. Měl jsi Day1 update, který vyšel v sobotu ráno? Haptiku hra skutečně nepodporuje, což je škoda. Ale nekazilo mi to hraní.
@MistrOkurka: Nevyšla ta hra len dnes? .. Zvláštne ale, že v recenzií nebolo nič také spomenuté.
... edit: si asi nejaký "šťastlivec" na ten headset, ja som zatiaľ nemal s tým problém a ani tých čo poznám nie. Aj tu je väčšina spokojných ako čítam ..
Ten refund ale beriem, to by som uvítal aj ja .
Samozřejmě ze mě mluví frustrace,už po druhé headset reklamuji. Za jeden rok. To se mi u žádné jiné elektroniky nestalo. Být Sony normální firma a povolovat refundy na pstore tak bych vrátil i spoustu her.
@Tab Arc: MistrOkurka ma bohuzel pravdu.
link
Taky pockam na opravy,dneska uz hrat Day1 hru je fakt jen pro dobrodruhy,lepsi pockat a zahrat si odladenou hru.
@Tab Arc: Ano hrál jsem to jeden večer u přátel. Vertigo 2 je sama o sobě skvělá hra,ale port na PSVR2 je zase nedodělaný bordel,na nízké rozlišení jsem si tak nějak zvyknul ale fps dropy jsou ve VR velký NE. Je mi z toho pak akorát špatně a VR se mi hrát nechce ještě měsíc potom. Studio co to portovalo ani nezakomponovalo adaptivní triggery a haptika skoro neexistuje. Zrovna toto beru jako hlavní přednosti PSVR2 a zrovna u FPS her mi to opravdu chybí. Koupím a zahraji to až zmíněné věci opraví.
Jinak skoro každé nové vydání na PSVR2 je fail jako prase. Hellsweeper vypadal hur než na questu,než ho opravili. Firewall asi každý víme jak dopadne. Switchback vydání taky strašný technický stav. Light brigade taky vypadalo strašně když vyšlo.
Hry jsou to samo o sobě dobré(až na Firewall), jen mě nebaví zaplatit si produkt a čekat několik měsíců než ho někdo opraví. Recenzentům už nevěřím ani slovo,po recenzích na Kayak 😆
Ale zase je pravda že tento trend je přítomný v celém herním průmyslu. U PSVR ale obzvlášť. Nebýt Capcomu a Polyphony tak už jsem to prodal a koupil Q3.
@MistrOkurka: Čo mi ušlo? Hral si to už? .. to píšeš o tejto hre?.... ktorá dostáva vysoké hodnotenia. Hral som už kopu hier na Psvr2 a nestretol som sa s nijak závažnými problémami ci uz technickými alebo haptikou.. určite o nič viac, ako sa stretávam pri PC alebo mete, skôr menej.
Technické problémy,game breaking bugy,žádná haptika. No, za pár měsíců koupím až to doladí.
U PSVR2 vydání začíná být standartem, že vývojáři vydají nedodělaný produkt a pak se dodelělává. Už mě přestává bavit být betatester za moje peníze.
Čest výjimkám.
Aj ja rozmyslam
Už sa teším 😋
Parada!!!