Unravel Two

recenze  11
Martin Šmíd, 15. 6. 2018 17:20
Jsou tomu dva roky, co jsme se dočkali logické plošinovky Unravel od maličkého studia ColdWood Interactive, kterou vydala skrze svůj program EA. Ta si získala hráče díky roztomilému hlavnímu hrdinovi, emocionálnímu příběhu, kvalitně navrženým levelům se spoustou hádanek a také pěkným vizuálním ztvárněním. Trochu překvapivě letos na E3 bylo oznámeno pokračování, které navíc vývojáři stihli už dokončit, takže mohlo rovnou vyjít. A protože se mi první líbil, hned jsem po pokračování sáhnul, a jak vám nyní řeknu níže v recenzi, rozhodně zklamaný nejsem. Ba naopak.

První Unravel nabídl velmi emotivní příběh se silným poselstvím. U druhého dílu se vývojáři zřejmě rozhodli zaměřit více na hratelnost, přesto má jednoduše pojatý příběh o přátelství co nabídnout a rozhodně nezklame. Příběh je opět vyprávěn dost minimalisticky skrze hratelnost i scény na pozadí, což pořád působí dobře. Každopádně hlavním hrdinou je opět Yarmy, který je vytvořen z provázku. Hned na začátku hry se ocitne v ne moc závidění hodné situaci na moři, ale z ní se mu podaří uniknout, abychom dostali další zajímavé dobrodružství, u něhož jsem se po celou dobu dobře bavil.

Možná jste si všimli, že nový Unravel nemá v názvu klasickou číslovku dva, ale pokračování je označeno slovem. To má pochopitelně hodně velký význam, hlavně co se hratelnosti týče. Unravel Two je pořád logická 2D plošinovka jakou byl první díl. Na tomto se nic nezměnilo. Velkou změnou a novinkou ovšem je, že na vše není Yarny tentokrát sám. Hned na začátku totiž najde modrého kamaráda, s nímž bude nové dobrodružství prožívat. A to má pochopitelně dopad hlavně na to, jak budete řešit jednotlivé hádanky. Jen ještě dodám, že díky skutečnosti, že se na obrazovce pohybují dvě postavičky, je možné celou hru projít v místním kooperativním režimu s kamarádem. Přidání kooperace určitě vítám, je skvělým oživením, které navíc dobře funguje. Jen tedy možná zamrzí, že se vývojáři nepokusili i o online kooperaci.

Každopádně, pokud nemáte kamaráda, nemusíte se bát, že byste si Unravel Two neužili nebo byli o něco ochuzeni. Vývojáři přišli s docela jednoduchým systémem, díky němuž můžete během hádanek mezi jednotlivými hrdiny jednoduše přepínat, což navíc působí po několika desítkách minut velmi intuitivně a přirozeně. Pokud navíc neřešíte hádanku, můžete spojit oba hrdiny a chodit jen s jedním. Zpět ale k hádankám, na nichž je hra založena a patří k tomu hlavnímu, co nabízí. Ty výborně využívají obou hlavních hrdinů, kteří musejí maximálně spolupracovat, aby se dostali do stanoveného cíle. Některé hádanky jsou lehčí, ale určitě přijdou na řadu i takové, nad nimiž budete chvilku přemýšlet, abyste zjistili, kam se má jaký hrdina postavit, kolem čeho omotat bavlnu a tak dále. Hádanky jsou chytře navržené, rozmanité a dalo by se říci, že před vás vývojáři neustále staví nové, takže se určitě nestane, že by hra přešla do stereotypu. To tady rozhodně nehrozí. Navíc, jak se budete blížit k cíli, budou hádanky daleko komplexnější a vyžadovat od vás i několik tahů.

Kromě hádanek je výborný i design jednotlivých levelů, do nichž se během hraní podíváte. Úrovně jsou navíc rozmanité, takže se nepohybujete jen uvnitř různých domů nebo továren, ale nechybí opět ani venkovské prostředí s jedinečnou atmosférou. Když se hra odehrává venku, líbila se mi asi nejvíce. Navíc vývojáři velmi dobře dávkují hádanky i akčnější pasáže, které musíte rychle proskákat, případně před něčím uniknout. Ačkoliv i ty od vás vyžadují maximální soustředění, vždy jsem si u nich trochu odpočinul od všech těch hádanek. Co musím rovněž pochválit, tak jsou velmi časné checkpointy, takže pokud se už stane, že vás něco zabije a přeruší tak doposud poklidnou cestu, respawnete se hned o jen o několik metrů zpět. V Unravel Two tedy frustrace nehrozí, pokud se vám nebude dařit něco překonat. Tomu jistě dopomáhá kromě checkpointů i výborně navržené ovládání a pohyb hlavního hrdiny, který se zbytečně no nic nezasekává a je radost ho ovládat.

Unravel Two se prodává za nějakých pět stovek, což je stejně jako v případě prvního dílu. Stejně na tom hra je i co se délky týče. Unravel Two má sedm delších levelů, které dohrajete za zhruba čtyři až pět hodin. Pochopitelně bude hodně záležet na tom, jak rychle vyřešíte jednotlivé logické problémy. Já s nimi moc po většinu času problém neměl, a když už jsem se na pár minut zaseknul, poradila dobře navržená nápověda. Každopádně Unravel Two má docela slušnou znovuhratelnost, ale hlavně po dohrání se vám odemkne dalších dvacet speciálních výzev. Během nich už uplatníte vše, co jste se při hraní příběhové kampaně naučili, a musím říci, že některé jsou pořádně náročné a těžké. Za jejich splnění jste alespoň odměňováni novými kosmetickými doplňky pro Yarnyho, což je jistě fajn.

Hra Unravel Two po stránce hratelnosti, a dá se říci i obsahu, rozhodně nezklamala. Navíc její vysokou kvalitu podtrhuje i vizuální zpracování. Hlavní hrdina spletený z provázků je maximálně roztomilý od první minuty a má navíc řadu pěkných animací. Detailní je i prostředí, až jsem si kolikrát říkal, že se snad procházím po opravdovém reálném světě. Tento efekt pochopitelně chtěli vývojáři docílit, a téměř se jim to povedlo. Na tento fakt mají vliv nejen kvalitní textury, ale také velmi dobré nasvícení jednotlivých scén, s nímž si vývojáři vyhráli. Stejně tak výborný je u soundtrack, obsahující několik líbivých skladeb, které se dobře podepisují na celkové atmosféře hry. Abych ale jen nechválil, tak musím zmínit i jeden nedostatek. Skladeb soundtrack obsahuje méně, než bych si představoval, takže se po čase začnou trochu opakovat. Velký problém to není, ale abych byl více spokojen, určitě jich mělo být trochu více.

Už první Unravel byl velmi dobrou plošinovkou, kterou byla radost hrát. Unravel Two si pak bere ze svého předchůdce to nejlepší a obohacuje o řadu zajímavých a kvalitních novinek. Ačkoliv nové dobrodružství Yarnyho tentokrát nenabízí tak emocionální příběh, hratelnost je rozhodně o stupínek lepší, navíc je doplněná o nádherné vizuální zpracování a kvalitní soundtrack. Unravel Two mohu doporučit všem fanouškům plošinovek, kterým navíc nevadí u her trochu přemýšlet.

Unravel Two

EA Games, Coldwood
11. 6. 2018