Tiger Woods PGA Tour 10

Petr Strecker, 6. 8. 2009 0:00
Uznejte sami, kolik druhů sportu vyžaduje extrémní soustředění a za každou cenu chladnou hlavu? No, je jich opravdu mnoho, ale převažuje ta část, kde je bouřlivost vítaným doplňkem. Příkladem klidného sportu budiž takový golf. Sport, kde při odpalu nikdo nedýchá. Dopad míčku k jamce náhle oslaví bouřlivým potleskem a hvizdem, nebo mohutným zahučením. Někdo se u golfu parádně odreaguje a uklidní, někdo naopak usne. Jinak tomu není ani u hry Tiger Woods PGA TOUR 10. Někdo s radostí zasedne do křesla a užije si uklidňující atmosféru, jiný si raději nechá vymlátit duši z těla ve Fight Night. Nic to nemění na tom, že poslední ročník je více méně to samé, akorát velice posilněné a dohnané zase o trošku dále. Stále se však jedná o titul, který nemá ve svém oboru prakticky žádnou konkurenci. I přes tento fakt vývojáři nezaháleli a dali si práci s inovacemi, které rozhodně potěší. I přes oslavné ódy lze hře vytknout mnoho věcí, na které se prostě zapomnělo a které v podstatě přetrvávají z minulosti. O nich ale až později.

Řekněte sami. S radostí si domu přinesete krásný nový balíček s dortem k vašim narozeninám, od jehož útrob očekáváte něco nového, doposud neviděného a svým způsobem revolučního. Jenže po otevření zjistíte, že ten dort, na který jste se tolik těšili je ten samý, co jste měli minulý rok k narozeninám, ale přibyla na něm pouze jedna svíčka. Pravděpodobně budete zklamáni. Podobně je na tom i Tiger Woods PGA Tour 10, který vám ovšem zaručí, že zase tak zklamáni nebudete. Vše začíná vstupem do menu. Jelikož jste od malička chtěli dobýt svět a být známí, určitě si s radostí vytvoříte vlastního golfistu. Toto je totiž jedna z těch lepších částí hry. Tvorba vlastního hráče je opravdu rozsáhlá, ať už se bavíme o tělesných proporcích, či výbavě, kterou si při hraní kariéry odemykáte. Výška, šířka, kožní pigment, vlasy, podrobná správa jednotlivých částí těla, nad tím vším vy máte moc. Ještě jste neviděli dvoumetrového golfistu se 150 kilogramy živé váhy? Fajn, není problém, zařídíte mávnutím ovladače. Pokud byste se rádi objevili přímo ve hře, můžete si nechat naskenovat obličej a přenést ho do hry pomocí dnes tolik oblíbené služby Photo GameFace, která se vás poté pokusí co nejpřesněji vygenerovat. Pozor! Pokud o sobě víte, že váš ksicht ani zdaleka nepřipomíná obličej, může se stát, stejně jako autorovi článku, že vás hra odmítne vygenerovat. S velikým znechucením a zklamáním jsem odešel a vyzkoušel se vyfotit znovu za pár minut. Tentokrát však v dobře nasvícené místnosti. A hle! Byl jsem tam. Jenže tady narážíme na první problém. Modely postav jsou neuvěřitelně odfláknuté, tudíž se může velice snadno stát, že si prostě nebudete podobní ani kdybyste podstoupili trojnásobnou plastiku obličeje říznutou lehkou liposukcí. Hra má očividně k dispozici pouze několik modelů určitých částí obličeje, a tak vám přiřadí ty, které jsou vám nejblíže. Což je samozřejmě škoda. Ačkoli působí veškeré trávníky trošku prázdně, jsou velice krásně vymodelované. A potom přijde rána jako pěst na oko a vy vidíte hranaté obličeje postav. A to se nebavíme o divácích, kteří připomínají dav rozplizlých pixelů. Když přeskočíte veškeré nástrahy v podobě pochybných obličejů, hranatých očí a všeho možného, dostanete až k výbavě a oblečení, které si můžete pořídit. Připravte se na dlouhé vybírání. Nebo ještě lépe, pusťte k TV svou partnerku, která má na mužské oblečení dobrý čich. Ne že by na něm záleželo, ale licencovaných výrobků je zkrátka přehršel. Trička, kraťasy, boty, pokrývky hlavy, ba dokonce i míčky a jednotlivé částí holí se těší na vaše zakoupení za těžce vydřené peníze v kariéře. Částečně si tak odemykáte i výbavu, kterou normálně není možné získat. Tudíž tvorbu postavy máme za jedna méně.

Vy tu ale nejste proto, abyste se oblíkali, vy chcete odpalovat a trefovat jamky hned napoprvé. Inu, toto se vám asi opravdu hned tak nepovede, ale vězte, že i těm z vás, kteří nikdy nehráli golf jak v realitě, tak virtuálně, je hra více než otevřená. Ač se můžou všechna pravidla a podmínky zdát na první pohled celkem složité, nemusíte se obávat, jelikož vám váš kouč vše vysvětlí během názorného tutoriálu. Ten uvítají zejména hráči jako já, kteří jsou na tom se sportem na štíru. Odpalování na dlouhé vzdálenosti, doťukávání a vyhrabávání míčků z písku si projedete vcelku podrobně a to, co vám půjde nejméně, si zopakujete ještě jednou, avšak s doprovodným komentářem vašeho nadřízeného. Prostě jako ve škole, s tím rozdílem, že tady na vás nebudou tolik křičet. Po celou dobu hraní jde v podstatě jenom o vylepšování a zdokonalování vaší postavy a vašich zkušeností. Postavu totiž lze mezi různými utkáními trénovat a vylepšovat jí tak určité atributy, což rozhodně potěší milovníky RPG žánrů a tohoto systému. Ačkoli se změny projeví jen zřídkakdy, vždy je dobré mít pocit, že něco prošlo změnou. Jak má EA v poslední době ve zvyku, pro pohyb v kariérním menu vám poslouží kalendář, který je ale o něco obsáhlejší než ten, který jsme viděli například u Fight Night Round 4, ačkoli je svým způsobem stejně omezený. K zaplnění jednotlivých dnů mohlo posloužit daleko více prostředků, než jen tréninky, legendární zápasy či běžná utkání. Ve hře se tedy podíváte i na US Open, nebo USGA šampionát (mimo jiné samozřejmě), kde spadáte i pod nová USGA pravidla. Nutno dodat, že se budete zpočátku potýkat s malým neúspěchem, jelikož vaši protihráči působí trošku nadpozemským dojmem. Ale trénink dělá divy a vy si po nějakém tom čase zvyknete, a začnete se jim přibližovat, ba dokonce i vyrovnávat. Vždy máte ale jistotu, že toto soupeření bude stále vyrovnané a dramatické. Bohužel, atmosféra golfu je pryč. Je škoda, že vše kolem vás je takové ponuré a vůbec nepřipomíná ona reálná utkání, která sice také nepřekypují energií, ale mají v sobě speciálního ducha soupeřivosti a vyrovnané atmosféry. Nečekejte, že vás ve hře hlouček diváků nějak oživí. To bohužel vůbec ne. A nezachrání to ani komentář Scotta Van Pelta a Kelly Tilghman, kteří sice pokročili v používání frází a slovíček, bohužel jejich doprovodný komentář je mnohdy úplně mimo. Právě atmosféra je to, co od golfu člověk čeká. Bohužel zde ji určitě nenajde v plné síle.

Nyní pojďme na ony zmiňované novinky. Krom hlavního režimu PGA Tour tu máme další a pravděpodobně nejpodařenější režim Tournament Challenge, ve kterém si zopakujete ty nejznámější chvilky z historie golfových utkání. Pokud se tedy řadíte mezi zatvrzelé milovníky golfu, jistě zde najdete nejeden infarktový okamžik. Online režim je taktéž velice podařený, navíc je však podpořen režimem Live Online Tournament, díky kterému můžete nahrávat své získané skóre přímo z tepla trávníku. Soupeření se tak stává ještě návykovějším, jelikož máte přehled o jiných hráčích prakticky hned. Nic to nemění na faktu, že architektura online hraní je vcelku chaotická, proto vyžaduje trošku času, abyste si zvykli na její rozložení. Ač se může zdát, že počasí může velkou mírou ovlivnit vaší hru, tak vězte, že v PGA Tour 10 to není zase až taková pravda. Ano, vítr má tendenci míček lehce odsouvat do strany, ale to je prakticky vše. Přesto určitě potěší dynamický kanál o počasí na nadcházejících turnajích, ačkoli je prakticky k ničemu. Chování jak postav, tak míčků se téměř nijak neprojevuje, což je svým způsobem škoda. Přesto se vzadu v koutku schovává ještě jedna malá specialitka na závěr. Play the Pros je systém, který porovnává vaše dosažené výsledky s těmi reálnými. Ano, přesně tak, můžete změřit vaše virtuální svaly s těmi Tigerovými. Ačkoli vám tento systém nepřinese nijak zvláště velké uspokojení, je rozhodně dobře provedený a potěší, že máte i nějaké ty možnosti navíc.

Herní mechanismy zůstaly více méně nezměněny. Ovládání odpalu si můžete nastavit na tlačítka, ale daleko výhodnější a dá se říci i přesnější je ovládání na analozích. Díky upravené kameře nyní vidíte i na místa, na která jste dříve neviděli, což rozhodně potěší, jelikož se v minulých dílech stávalo, že jste prostě nic neviděli. Ale zpět k odpalům. Levým analogem si klasicky volíte směr, druhým sílu a také rotaci míčku. V nápřahu je také možné ještě dodat švihu patřičnou dávku síly stisknutím dalšího tlačítka a síla vašeho odpalu tak bude vyčíslena procentuálně. Pokud získáte více jak stoprocentní hodnocení, můžete si gratulovat, zesílený odpal proběhl úspěšně. I doťukávání na krátké vzdálenosti. Veškeré složitosti odpadly a vy tak ovládáte střelu a její směr stejně jako v případě normálního analogu. Hra vám ale ještě pomůže v tom směru, že vám určí, jak velkou silou byste asi měli udeřit, aby se míček přiblížil co nejvíce k jamce a padl do ní. Ne vždy je tento odhad správný, je tedy hlavně na vašem zkušeném oku a práci rukou, zdali vše klapne. Čas dělá mistra a jinak to není ani v této hře. Bohužel i ona hratelnost místy slábne. Pro hráče, který se golfu prostě nevěnuje a věnovat nechce, je hra prakticky mrtvým polem. Mlátit do míčku aby spadl do díry na trávě? Kde to jsme? Pokud se o tento druh sportu opravdu nezajímáte, PGA Tour 10 vám vskutku nic neřekne.

Co se týče obsahu hry, pokud vás přestane bavit potloukat se po trávnících s vámi vytvořenou postavou, k dispozici máte celkem 26 profesionálů, z nichž je šest žen. Jak už z názvu vyplývá, nesmí chybět legenda Tiger Woods. Neuvést ho do hry by byla sebevražda. Zmiňme také například tváře jako Chris DiMarco, Anthony Kim, Colin Montgomerie, Nick Dougherty, Adam Scott a mnoho dalších. Z žen to je potom Anikka Sorenstam, Christie Kerr, Morgan Pressel, Natalie Gulbis, Paula Creamer a Se Ri Pak. Škoda ovšem je, že postavy vypadají jak po trojnásobné obrně, jak jsem již zmínil na začátku článku. Rozhodně by nezaškodilo více péče ze strany vývojářů v tomto směru. Na druhou stranu, trávníků je ve hře také spousta, tím spíše potěší, že právě oni jsou tím nejpříjemnějším na této hře. Na začátku matche kamera lehce proletí nad trasou a vše vám nastíní. Moderátoři dokonce vypíchnou nějaké ty zajímavosti, jako například obtížnost, či památné okamžiky z minulosti. Drtivou většinu těchto hracích ploch tvoří trávníky z USA, pouze dva skotské (St. Andrews a Turnberry) a jeden anglický. Každý z nich je jiný a svým způsobem jedinečný. Některé mají několik stovek yardů, jiné naopak přestřelíte jedním silným úderem. Ty nejlehčí většinou nejsou ani nijak záludné, prostě musíte jen vychytat správný směr a odpal a všemi dostupnými prostředky míček do té díry dostat. Přijdou ale i takové momenty, kdy budete tajit dech. Mrtvé pole kam se podíváte. Písek, voda, hluboká tráva, to je vše, čeho byste se měli pokud možno vyvarovat. Pokud se ale přeci jenom zavrtáte i do takovýchto potíží, pomocí speciálních holí a úderů se z nich velice rychle dostanete. Což už ale samozřejmě znamená ztrátu několika bodů, které se mohou ve finále sakra hodit. Holí ubylo oproti minulým dílům, což je v podstatě dobře, jelikož akorát mátly hráče a zbytečně ho uváděly do rozpaků. Zejména tedy co se v oblasti zmiňovaného doťukávání týče, je hra usměrněna do přijatelné podoby.

Pojďme si to shrnout. Ne jako chlapi, ale jako celek. Tedy ne jako celek... nechme toho, prostě si pojďme říct, jak to se hrou vlastně je. Pokud se řadíte mezi toho golfistu, který sem tam mrkne na nějaké to utkání, tak pro vás Tiger Woods PGA Tour 10 nemá téměř vůbec žádný význam. Pokud jste ale hardcore fanoušek, který se golfovou holí škrábe i na zádech, tak není nad čím váhat. Hra je zase o něco vyšperkovanější, přibyla řádka novinek, ale na druhou stranu zůstala řádka starých neduhů, na které by se měli vývojáři zaměřit. Nic to ale nemění na tom, že PGA Tour 10 je sakra povedená simulace golfu. Bčko si odnáší zejména za několik nedotaženin, které se doufejme do budoucna utáhnou jako nové šroubky.

Tiger Woods PGA Tour 10

ps3x360wiipspps2
Electronic Arts, Tiburon