The Elder Scrolls V: Skyrim (Switch)

Recenzovaná verze: Nintendo Switch
Skyrim po stránce hratelnosti asi všichni za ty léta znáte a netřeba podrobně jej představovat, nicméně si dovolím v kostce vyzdvihnout pár důvodů, proč je tento titul i po letech stále skvělou volbou, pokud člověk dostane chuť na pořádné RPG.
V prvé řadě je to především živý svět kolem vás, který opravdu reaguje na akce, které provedete a které sebou mohou nést následky. To je dle mého názoru herní mechanika nebo koncept chcete-li, kterou dosud žádné jiné RPG nedokázalo takto dokonale přenést do hry, a to včetně posledního Fallouta, který sice také nese část těchto prvků ve svém herním obsahu, ale v trošku odlišné formě, než jak to můžeme vidět ve Skyrimu. Je trošku zarážející, že máme v dnešní době tak výkonný HW, ale jen zlomek her ho využívá k tomu, aby vytvořila živoucí svět, který bude tak nějak přirozeně reagovat na podněty hráče.
No a tento prvek sebou nese druhé velké pozitivum Skyrimu, a tím je obrovská volnost pohybu, a tím nemyslím jen po mapě jako takové, ale hlavně obsahem, kdy si sami určujete, kam se vydáte, co tam budete dělat, jak to celé dopadne nebo třeba jakým směrem budete vyvíjet svoji postavu. Samozřejmě hra má hlavní dějovou linku, která pojednává o dracích, a rozhodně stojí za dohrání, nicméně to hlavní paradoxně přichází s vedlejšími úkoly, kdy podobně jako u Zaklínače, se z obyčejného „vedlejšáku“ stane opravdu komplexní úkol s vlastní dějovou linku, která vás doslova vcucne i na několik (desítek) hodin.
Skvělé je, že hra dává často na výběr jak danou situaci řešit nebo si v dané situaci můžete pomoci sami a přijít s vlastním originálním řešením. Do toho si přičtěte skvěle navržené postavy po celém světě Skyrimu, které mají vlastní životy, vlastní denní režimy kterými tráví dny, svá vlastní obydlí, kde večer ulehají nebo oblíbená místa kam se chodí bavit. V podstatě žádná postava ve hře není anonymní kompars NPC. Tímto celým konceptem hra působí neuvěřitelně atmosféricky a s klidným svědomím mohu říct, že ani po letech se z této atmosféry nevytratilo ono kouzlo, díky kterému se dá Skyrim opravdu označit za nadčasový titul. Jen dodám, že hlavní dějovou linku dohrajete za cca 20 hodin no a na ten zbytek si nachystejte tak další stovečku, možná dvě. Samozřejmě tato verze obsahuje i všechny dosud vydané DLC – Downguard, Heartfire a Dragonborn. DLCčka přidají nové stromy schopnosti, mapu, samozřejmě kupu úkolů a také vám zásadně umožní vylepšit vaší postavu. Jinými slovy, Skyrim vystačí na opravdu desítky hodin kvalitní zábavy, o to více mu sluší Switch verze dostupná kdekoliv, kdykoliv.
Tím se pomalu dostávám k tomu hlavnímu dnešní recenze – jak se vlastně povedl port pro Switch? Pokud se vám nechce číst detailní rozbor, rovnou napíši jedním slovem - skvěle! V prvé řadě je potřeba ujasnit si, že port Switch verze vychází z remasterované hry pro současné konzole PS4 a XB One, nikoliv z původní verze pro starší generaci konzolí. Grafika Skyrimu jako taková je i na dnešní poměry pohledná, samozřejmě na ní jde vidět jistý zub času, ale rozhodně ani v dnešní době neurazí.
V přímém porovnání s PS4 verzí byste rozdíly hledali velice těžko a pokud neuvidíte hry běžet doslova vedle sebe, tak si rozdílů vážně nevšimnete, a už vůbec ne v handheld režimu. V řeči čísel hra běží v dynamickém rozlišení 720p u handheld modu a pokud konzolku usadíte do docku, dostanete se na dynamických 900p. Nutno podotknout, že dynamické změny rozlišení zpozorujete v obou režimech jen velice těžce a spíše je nezaznamenáte, grafika je ostrá v obou režimech. Co ale rozhodně zaznamenáte je prakticky skálopevně stabilní framerate uzamknutý na 30 snímcích, což sice není u 7 let staré hry kdoví jak oslňující fakt, ale kdo si vzpomíná, v jakém stavu hra vyšla na předešlé generace konzolí, dobře ví, že 30 stabilních snímků bylo jenom zbožné přání no a nyní je máme a ještě k tomu přenosně – to už nezní tak špatně ne?
Samozřejmě port pro Switch se neobešel ani bez dalších menších kompromisů – typu méně vykresleného křoví v dáli, absence volumetrických stínů nebo nižší rozlišení textur postav při zkoumání z naprosté blízky. Zde velké konzole jednoduše těží z větší RAM paměti a také paměti samotných herních medií, které u Switche mají přeci jenom nějaká kapacitní omezení. Všechno toto prakticky nezaznamenáte, pokud o tom nevíte a nemáte velice detailně nastudované obě verze hry. Co rozhodně potěší, jsou svižné nahrávací časy, které jsou srovnatelné se současnou generací konzolí. Jinými slovy, celkový dojem z hraní mobilního Skyrimu je, jak už jsem avizoval o pár řádků výše, skvělý.
Vychytávkou speciálně pro Switch verzi je pohybové ovládání pomocí dvou Joy-Con ovladačů, kdy každý máte v jedné ruce a správně mířeným mácháním simulujete boj s nepřáteli. Pěkná featura, se kterou sice těžko odehrajete celou hru, ale má své kouzlo a rozhodně byste ji měli vyzkoušet při toulkách magickým světem Skyrimu.
Skyrim na Switch se jednoduše povedl po všech stránkách a jedná se tak o velmi kvalitní port na tuto domácí/přenosnou konzolku. Od absolutní známky ho dělí pouze fakt, že se nejedná o novou hru a také to, že remaster nepřináší nějaký zcela nový obsah, kterým by přiměl i lidi, kteří dohráli kompletně původní hru se všemi DLC, znovu zakoupit. Nicméně pokud jste ještě nehráli původní hru nebo vydaná DLC, rozhodně doporučuji zakoupit. Skyrim představuje i po letech esenci ukázkového RPG, které splňuje nejvyšší nároky na tento žánr, nyní navíc mobilně, se všemi DLC a ve velmi dobré kvalitě.
Tvoje reakce na článek
Galerie
















Komentáře (20)
Cestina je venku.
Skyrim jsem jěště nehrál a budu pořizovat na Switch i když mam PS4… Takže asi tak...
Skyrim jsem dosud pouze viděl a to jednou, když brácha přinesl Skyrim domů na PS3 v den vydání. Už nějakou tu dobu pokukuju po Switch konzoli a jestliže ten Skyrim splňuje svou funkci a hladce na této univerzální konzoli co do umístění, šel bych do toho. Mám jeden problém s fůrou RPG her podobného ražení, tedy ten, že se většinou ocitáte ve světě, kde se zdá, že vás chce skoro každý na potkání rovnou zabít. A to je to, co jakoukoliv snahu o realističnost co do podání živého světa úplně podráží. Proto mně nadchlo, že v Kingdom Come: Deliverance člověk nevylepšuje pouze schopnosti s cílem na tu bojovou/převážnou část, ale zlepšují se i dovednosti v komunikaci s lidmi. Další věc a to musím s Danielem Vávrou souhlasit, zejména RPGčka od Bethesda a celá řada jim podobných asi takřka nikdy neviděli strom, neb dokonce celý les, jinak by ony světy nevypadali v tomto směru nezáměrně směšně. Musím tudíž vyzdvihnout onu snahu Warhorse, protože jejich svět sestávající z přírody a bydlišť je dosud nejrealističtěji převedeným světem z toho inspirujícím do toho virtuálního. A to mi stačí kouknout na hratelné ukázky. Co teprve skutečný průzkum? Dokonalá RPG hra nemusí být co nejvěrnější kopírkou světa jak jej známe v mnoha aspektech, ani to není možné vzhledem k tomu z čeho sestává náš svět a ten virtuální, i když jsou virtuální oba, ale ten jeden je velmi dokonalosti blízký, přesto si však myslím že na uvěřitelnosti nejvíce může dodat základní znalost dialektiky ve všem živém i tzv. neživém. Dnes se k výsledku dobírají tvůrci složitě, ale jednou bude práce na podobných hrách odlišná a v zásadě jednodušší díky implementaci těch nejzákladnějších vzorců patrných naprosto ve všem v tzv. skutečném světě.
Vyhral som to v sutazi :) neviem sa dockat az mi pride domov balicek...
Zelda to sice neni a nebude, ale na hrani do vlaku ci postele je ok a snad je to predvoj dalsich velkych her nejen od Nintenda.
Tady urcite musim souhlasit s Vulcanem...je sice pekne ze skyrim ma svůj port na switch, kdy je to urcite schopna verze poro handheld ale skyrim je mozny hrat v tolika moznych lepších verzích ze tohle je opravdu za tu cenu "turn off"..
El: Ps4 verze je pomerne nepovedena s obrovskymi dropy (jestli nebyli opatchovane) takze tu bych spolu s ps3 verzi ani nedoporucoval...
Ibaže PC máš ultimátnu verziu, čo sa týka kvality. Potom je tá PS4/X0, nasleduje Switch a X360 a posledná je PS3 verzia.
9/10 za tento paskvil? :D :D :D Ale vidim, ze tu mame noveho recenzenta, tak este mozno neni tak vyspely v hodnoteni a prihmurim ocko.
Za mna je toto hra, po ktorej by som nesiahol ani v tom najvacsom hernom suchu a plna cena tomu nasadila korunu.
Základná chyba je, že sa vezme povedzme PS4 verzia Skyrimu a začne sa osekávať, aby to na tom Switch nejako išlo. Namiesto toho, aby sa zobral zdrojový kód a postupne naň nalepoval obsah presne pre Switch.
MarioLuigi nevím co to je za Top ,ale asi nebude moc aktuální kromě prvních míst .u spousty her je tam 0 ks. a jestli je to pravda tak bohužel dobře se prodávají jenom hry od Nintenda. A na 100% tam jsou jenom krabicovky nebo takový Rocket League mám koupení a je tam taky 0.co vyšel tak je na Nintendu eshopu v Charts pravidelně v top 5 momentálně na prvním místě
ohledně ceny je to dost 1500kč ,ale pokud to někdo nehrál nikdy předtím tak není co řešit.Samozřejmě lepší by bylo kdyby to stálo 990 ze startu. Ale co jsem četl v recenzy poměr ceny k délce hraní je SUPER .osobně to taky hned nepořídím ježíšek nám donesl 5 her na switch takže máme co hrát a bohužel po novém roce třeba jít zas do práce jinak podobnou cenu jsem koupil na vánoce Super Mario Odyssey a už to máme ze synem dohrané
Je paráda, že je tu další skvělá věc na Switch. Není to žádná novnka, ale určitě se najde pár nových lidí, kteří to ještě nehráli. Nebo pár skalních, co to hráli na jiných platformách a teď se k tomu vrátí na Switchi.
Mně osobně to ke koupi neinspirovalo, protože já od Switche čekám úplně jiné šálky kávy :-)
DaNnilaN - to je tvuj ciste subjektivní nazor. Orezana hra vypada jinak - to v zadnem pripade neni pripad switch verze a bugy ktere hru trapily v dobe kdy vysla poprve urcite nejsou obsazeny i v teto verzi takze whats the point...hra ma stale sve kvality 9/10 je naprosto okej.
Ano jeden bug ktery si pamatuji z ps3 verze stale zustal (zamerne) kdyz vas palici prasti Giant tak vas odpali na druhej konec mapy. :)
Ps. Horizon ma peknou grafiku to sice ano ale po strance postav a ukolu by se klidne mohl od skyrimu ucit...;) Neni vsechno jen o grafice ale chapu ze deti na ni leti.
dRTIKOOL: tady to máš
link
Takže máme tady 7 let starou hru která nebyla nijak pěkná už ve své době a na switch je dokonce orezana. Byla vždy plná bugu což se nezměnilo a dokonce některé z nich vinou pohybového ovládání přibyly v neposlední řadě navíc zmizela ze hry čeština. Hodnocení 9 z 10 které dostávají jinak remeslne skvělé zvládnuté letošní tituly jako horizon nebo Wolfenstien je tak stejně směšné jako délka a informativní obsah této recenze
Nechci rypat, ale na plakatu co mi visi na skrini k vydani hry je krasne datum 11.11.11
At pocitam jak pocitam je to let 6, ne 7
Mám, ale zatím jsem se k tomu nedostal.je toho teď prostě moc.
Pekne ale ne za cenu nove hry
Za mě musím doporučit, mobilní Skyrim plus všechny dlc. Nemám co dodat.
Super ,že se to povedlo.Na 360 a one sem to nehrál tak další hra co se bude hrát na switchu .zajímali by mně celkové prodeje této hry a dooma na nintendu.Jinak sem rád za další recenzi hry na nintendo switch snad budou i další.