The Elder Scrolls V: Skyrim (Switch)

recenze  21
Marcel Meralai, 25. 12. 2017 17:57
Bude tomu už neuvěřitelných 7 let, co Skyrim oslavil svojí premiéru na konzolích předchozí generace, a přesto Bethesda bere tento titul i dnes jako klíčový pro současné herní platformy. Je otázkou, jestli už není čas posunout se dále a vydat nový díl, na který nejeden fanoušek čeká, nicméně toto není tématem dnešní recenze. V předešlé recenzi jste si mohli přečíst, jak dopadl Skyrim jakožto VR port, no a v této recenzi se dočtete, jestli Skyrim obstál i jako port pro nejnovější konzoli Nintenda.

Skyrim po stránce hratelnosti asi všichni za ty léta znáte a netřeba podrobně jej představovat, nicméně si dovolím v kostce vyzdvihnout pár důvodů, proč je tento titul i po letech stále skvělou volbou, pokud člověk dostane chuť na pořádné RPG.

V prvé řadě je to především živý svět kolem vás, který opravdu reaguje na akce, které provedete a které sebou mohou nést následky. To je dle mého názoru herní mechanika nebo koncept chcete-li, kterou dosud žádné jiné RPG nedokázalo takto dokonale přenést do hry, a to včetně posledního Fallouta, který sice také nese část těchto prvků ve svém herním obsahu, ale v trošku odlišné formě, než jak to můžeme vidět ve Skyrimu. Je trošku zarážející, že máme v dnešní době tak výkonný HW, ale jen zlomek her ho využívá k tomu, aby vytvořila živoucí svět, který bude tak nějak přirozeně reagovat na podněty hráče.

No a tento prvek sebou nese druhé velké pozitivum Skyrimu, a tím je obrovská volnost pohybu, a tím nemyslím jen po mapě jako takové, ale hlavně obsahem, kdy si sami určujete, kam se vydáte, co tam budete dělat, jak to celé dopadne nebo třeba jakým směrem budete vyvíjet svoji postavu. Samozřejmě hra má hlavní dějovou linku, která pojednává o dracích, a rozhodně stojí za dohrání, nicméně to hlavní paradoxně přichází s vedlejšími úkoly, kdy podobně jako u Zaklínače, se z obyčejného „vedlejšáku“ stane opravdu komplexní úkol s vlastní dějovou linku, která vás doslova vcucne i na několik (desítek) hodin.

Skvělé je, že hra dává často na výběr jak danou situaci řešit nebo si v dané situaci můžete pomoci sami a přijít s vlastním originálním řešením. Do toho si přičtěte skvěle navržené postavy po celém světě Skyrimu, které mají vlastní životy, vlastní denní režimy kterými tráví dny, svá vlastní obydlí, kde večer ulehají nebo oblíbená místa kam se chodí bavit. V podstatě žádná postava ve hře není anonymní kompars NPC. Tímto celým konceptem hra působí neuvěřitelně atmosféricky a s klidným svědomím mohu říct, že ani po letech se z této atmosféry nevytratilo ono kouzlo, díky kterému se dá Skyrim opravdu označit za nadčasový titul. Jen dodám, že hlavní dějovou linku dohrajete za cca 20 hodin no a na ten zbytek si nachystejte tak další stovečku, možná dvě. Samozřejmě tato verze obsahuje i všechny dosud vydané DLC – Downguard, Heartfire a Dragonborn. DLCčka přidají nové stromy schopnosti, mapu, samozřejmě kupu úkolů a také vám zásadně umožní vylepšit vaší postavu. Jinými slovy, Skyrim vystačí na opravdu desítky hodin kvalitní zábavy, o to více mu sluší Switch verze dostupná kdekoliv, kdykoliv.

Tím se pomalu dostávám k tomu hlavnímu dnešní recenze – jak se vlastně povedl port pro Switch? Pokud se vám nechce číst detailní rozbor, rovnou napíši jedním slovem - skvěle! V prvé řadě je potřeba ujasnit si, že port Switch verze vychází z remasterované hry pro současné konzole PS4 a XB One, nikoliv z původní verze pro starší generaci konzolí. Grafika Skyrimu jako taková je i na dnešní poměry pohledná, samozřejmě na ní jde vidět jistý zub času, ale rozhodně ani v dnešní době neurazí.

V přímém porovnání s PS4 verzí byste rozdíly hledali velice těžko a pokud neuvidíte hry běžet doslova vedle sebe, tak si rozdílů vážně nevšimnete, a už vůbec ne v handheld režimu. V řeči čísel hra běží v dynamickém rozlišení 720p u handheld modu a pokud konzolku usadíte do docku, dostanete se na dynamických 900p. Nutno podotknout, že dynamické změny rozlišení zpozorujete v obou režimech jen velice těžce a spíše je nezaznamenáte, grafika je ostrá v obou režimech. Co ale rozhodně zaznamenáte je prakticky skálopevně stabilní framerate uzamknutý na 30 snímcích, což sice není u 7 let staré hry kdoví jak oslňující fakt, ale kdo si vzpomíná, v jakém stavu hra vyšla na předešlé generace konzolí, dobře ví, že 30 stabilních snímků bylo jenom zbožné přání no a nyní je máme a ještě k tomu přenosně – to už nezní tak špatně ne?

Samozřejmě port pro Switch se neobešel ani bez dalších menších kompromisů – typu méně vykresleného křoví v dáli, absence volumetrických stínů nebo nižší rozlišení textur postav při zkoumání z naprosté blízky. Zde velké konzole jednoduše těží z větší RAM paměti a také paměti samotných herních medií, které u Switche mají přeci jenom nějaká kapacitní omezení. Všechno toto prakticky nezaznamenáte, pokud o tom nevíte a nemáte velice detailně nastudované obě verze hry. Co rozhodně potěší, jsou svižné nahrávací časy, které jsou srovnatelné se současnou generací konzolí. Jinými slovy, celkový dojem z hraní mobilního Skyrimu je, jak už jsem avizoval o pár řádků výše, skvělý.

Vychytávkou speciálně pro Switch verzi je pohybové ovládání pomocí dvou Joy-Con ovladačů, kdy každý máte v jedné ruce a správně mířeným mácháním simulujete boj s nepřáteli. Pěkná featura, se kterou sice těžko odehrajete celou hru, ale má své kouzlo a rozhodně byste ji měli vyzkoušet při toulkách magickým světem Skyrimu.

Skyrim na Switch se jednoduše povedl po všech stránkách a jedná se tak o velmi kvalitní port na tuto domácí/přenosnou konzolku. Od absolutní známky ho dělí pouze fakt, že se nejedná o novou hru a také to, že remaster nepřináší nějaký zcela nový obsah, kterým by přiměl i lidi, kteří dohráli kompletně původní hru se všemi DLC, znovu zakoupit. Nicméně pokud jste ještě nehráli původní hru nebo vydaná DLC, rozhodně doporučuji zakoupit. Skyrim představuje i po letech esenci ukázkového RPG, které splňuje nejvyšší nároky na tento žánr, nyní navíc mobilně, se všemi DLC a ve velmi dobré kvalitě.

The Elder Scrolls V: Skyrim (Switch)

Bethesda Softworks, Bethesda Game Studios
11. 11. 2017