Tearaway

recenze  17
Martin Šmíd, 20. 11. 2013 9:00
Když Sony před mnoha lety oznámila plošinovku LittleBigPlanet od nového studia Media Molecule, zaujala především originálním pojetím a možností vytvářet si nové úrovně za pomocí propracovaného editoru. Druhý díl poté dotáhl celý koncept téměř do dokonalosti, kdy v editoru šly vytvářet nejen nové úrovně, ale prakticky i propracované nové hry. V současnosti vývojáři pracují na velké hře pro Playstation 4, ale při tom všem si našli čas i na hru Tearaway pro kapesní konzoli Playstation Vita. První dojmy, které jsme vám nedávno přinesli, byly hodně nadšené. Nyní vám řekneme, jestli nadšení vydrželo i po dohrání plné verze.

Na rozdíl od LittleBigPlanet není Tearaway hra, v níž byste si vytvářeli nové vlastní úrovně, ale rovněž hodně sází na vaši kreativitu a schopnost tvořit. Pěkně ale popořadě. Pokud jste hráli třeba zmíněný LittleBigPlanet, asi vás moc nepřekvapí příběh, který je tu docela jednoduchý, v hlavní roli je poslíček a svým způsobem i vy, protože se ve hře kolikrát zhmotníte skrze kamerku konzole jako ten úplně nejvyšší. Ačkoliv je ale příběh jednoduchý, je dobře napsaný, pohádkově laděný, takže si ho užijí nejen starší hráči, ale i ti mladší. I když pro ně možná bude překážkou angličtina. Ta tu sice není nejtěžší, ale česká lokalizace by určitě pomohla. Ocenit ovšem musím dobře napsané dialogy i postavy s vlastními problémy, s nimiž se během hraní potkáte. Skvěle totiž doplňují pohádkový svět, který je zvláštní v tom, že je celý vytvořen z papíru. Stylizace je díky tomu parádní, jen tak se neokouká a proto není problém se do nově vytvořeného světa neustále vracet.

Na začátku se vám může zdát Tearaway jako normální plošinovka, ale po pár minutách zjistíte, že se od veškeré své konkurence hodně odlišuje. Ať už je to oním prostředím, nebo originální hratelností, která je postavená na využívání prvků konzole Playstation Vita. Na začátku toho váš vybraný hrdina moc neumí, a možná i proto musí spoléhat na vaší pomoc. Přední dotykový displej slouží třeba pro přesouvání plošinek, ničení nepřátel nebo skládání světa, zadní dotykovou plochu využijete třeba pro trampolínu nebo k ovlivňování světa. Vývojáři navíc nic neservírují najednou, po celou dobu hraní vás nutí konzoli používat novým způsobem, až dojde i na gyroskopické funkce a mnohé další. Když se vývojáři rozhodli začlenit všechny funkce konzole, možná byla před vydáním obava, aby se ovládání nestalo nakonec i zkázou hry. Třeba Escape Plan vypadal také skvěle, ale haprující ovládání ho nakonec stáhlo dolů. U Tearaway se ale nemusíte tohoto bát, ovládání je maximálně přesné, intuitivní, a všechny hádanky, na které narazíte, se díky němu řeší prakticky sami a automaticky. Zábavě určitě dopomáhá i laťka s obtížností, která je posazena spíše níže, navíc všude jsou checkpointy, takže když náhodou selžete, neopakujete velký kus znovu. Vývojáři prostě chtěli, abyste se po celou dobu hraní bavili, a určitě se jim tohoto cíle podařilo dosáhnout.

V Tearaway budete po většinu hraní skákat, řešit lehčí logické hádanky, ale také bojovat s občasnými protivníky, kterých je občas docela dost, a několika druhů, takže na každého musíte vždy uplatnit trochu jinou taktiku. Ačkoliv do pohádkového světa, jaký Tearaway obsahuje, se moc zlých protivníků nehodí, souboje nijak nenarušují tempo, spíše vždy dodají hratelnosti nějaký ten oživující impuls, stejně tak jako vaše kreativní zasáhnutí do světa. Během hraní totiž potkáte spoustu postaviček, pro které budete muset něco vytvořit velmi jednoduchou a zábavnou formou. Občas navíc musíte do hry promítnout i sebe nebo své okolí. Třeba sob bude chtít nový kožíšek, takže můžete skrze kamerku vyfotit svůj stůl a následně do fotografie soba obléknout, za což vám náležitě poděkuje. Postavičky, které během hraní potkáte, nechtějí po vás jen kreativní úkoly, ale i mnoho dalších, rozmanitých, takže se je rozhodně vyplatí plnit. Mnohé nejsou hlavní, takže je můžete při nevědění rady přeskočit, a následně se pak k nim vrátit. Nejen za rozmanitost hratelnosti, musím vývojáře pochválit. I celý pohádkový svět Tearaway je nádherný, navíc každá úroveň je jiná, má vlastní atmosféru i ztvárnění. Asi nepřekvapí, že se podíváte nejen do lesů, ale i do zasněžených hor nebo písečných pouští.

Během procházení hrou sbíráte herní měnu, která je zvláště důležitá pro úpravu hlavního hrdiny. Vlastně na nic jiného ji nejde využít. Protože je hlavní hrdina složen z papíru, můžete mu jednoduše koupit nové oči a nahradit ty staré, ale takto to jde udělat i s nosem nebo pusou. Také tu máte i spoustu doplňků, a to nejen obličeje, ale také oblečení. Pokud nenajdete nic, čím byste chtěli hlavního hrdinu/hrdinku obohatit, můžete popadnout tužku a papír, no a něco skrze displej namalovat, zde žádné omezení nemáte. Jen je občas trochu problém něco smysluplného nakreslit, protože displej je moc malý pro nějaké složitější kreace, alespoň pro mne byl.

Celkově má Tearaway šestnáct spíše kratších kapitol, kterými zkušenější z vás proskáčou za nějakých pět až šest hodin. To asi není zrovna čas, který bych si přál vidět, zvláště když je hra tak zábavná. Délka je možná jediným problémem, naštěstí vývojáři ji trochu maskují velkou znovuhratelností. Do úrovní se totiž můžete po dohrání kdykoliv libovolně vracet, a třeba v nich plnit vedlejší úkoly, které vám zadávají zdejší obyvatelé, případně můžete hledat skryté dárečky nebo fotografovat nedokreslená místa. Ta se po vyfotografování zhmotní, přičemž vývojáři vám je poté dají možnost si postavit v reálu. Ve hře existuje několik desítek skládaček, které když vyfotíte, odemknou se vám na oficiální stránce. Poté si je můžete vytisknout a složit, jen tedy některé jsou hodně složité, takže vyžadují od vás trochu té šikovnosti – já jsem si doma složil třeba soba nebo hlavního hrdinu. Toto propojení hry s realitou jen vítám, a je vidět, že vývojáři s kreativitou během vytváření hry nešetřili, a zřejmě s ní cílí i na stejně naladěné hráče.

Už jsem se zmínil o nádherné stylizaci světa i postaviček, která jednoznačně nemá chybu, a asi bych byl schopen o ní mluvit hodně dlouho a popsat několik stránek. Zde jen doplním, že díky stylizaci je grafika moc pěkná, budete obdivovat nejen nádherné detailní úrovně, které se doslova zhmotní před vašima očima, ale také pěkné postavičky, případně sem tam se objeví nějaký ten oku lahodící efekt. Tearaway se navíc hýbe po celou dobu hraní maximálně plynule, žádných technických problémů jsem si za těch několik hodin nevšiml. Spolu s vizuálním zpracováním je výborný i originální hudební doprovod, ukrývající několik nádherných skladeb, které vám budou hrát v hlavách ještě dlouho po dohrání. I ozvučení je solidní, jen někdy nevynikne tak, jak by asi mělo, ale to je jen drobnost.

Když se dnes podíváme na většinu her, moc originálních kousků mezi nimi nenajdeme. I proto mezi nimi působí plošinovka Tearaway jako velké zjevení, protože nejen, že má spoustu originálních prvků, ale je i velmi zábavná a navíc stírá rozdíl mezi virtuální realitou a tou skutečnou. Jen je škoda délky, hodnocení mohlo být maximální. Nic ale nemění na tom, že Tearaway by měl mít každý majitel kapesní konzole Playstation Vita, a jde i o důvod si případně konzoli pořídit.

Tearaway

vita
Sony Computer Entertainment, Media Molecule