Sword and Fairy: Together Forever

Martin Šmíd, 16. 8. 2022 10:15
Musím říci, že v posledních týdnech není venku jen nesnesitelné vedro, ale panuje i obrovské herní sucho, protože velkých her moc nevychází a docela pravidelně navíc slýcháme, jak byla nějaká očekávaná hra odložena z podzimu na příští rok. I proto je čas se podívat na hry druhého sledu, kterým by se za normálních okolností nevěnovala taková pozornost, ačkoliv některé by si to svoji kvalitou určitě zasloužily. A mezi nimi je i na první pohled rozhodně pěkně vypadající akční RPG hra Sword and Fairy : Together Forever od vývojářů ze studia Softstar se sídlem na Tchaj-wanu, která vyšla nejprve pro PC a začátkem tohoto měsíce se konečně dostala i na konzole PlayStation 4 a PlayStation 5.

Vývojáři se při oznámení JRPG hry Sword and Fairy: Together Forever pochlubili, že jde o nový díl v rámci série, která je tu s námi už dlouhých 27 let. Ačkoliv je tu tak dlouho, nikdy se nedokázala probojovat do první ligy, kam patří velikáni jako Final Fantasy nebo Dragon Quest, a znát ji budou jen ti největší znalci JRPG žánru nebo her s čínskou mytologií. A těch popravdě zase tolik není. Této skutečnosti si byli vědomi i vývojáři, a proto nový díl pojali svým způsobem jako velký restart, aby dokázali oslovit nejen fanoušky, ale hlavně nové hráče na Západě. A to má dopad nejen na samotný příběh, který obstojí sám o sobě a nepotřebujete k němu znát žádné souvislosti z předchozích dílů, ale také hratelnost, která doznala obrovských změn. Díky tomu je hra Sword and Fairy: Together Forever přístupná naprosto každému, a možná i díky tomu jsem si ji i já dokázal užít více, než jsem na začátku čekal. A to JRPG hry moc nehraju, jak určitě moc dobře víte. I když je otázkou, jestli tato hra do JRPG žánru patří, ačkoliv s ním sdílí charakteristických prvků. To už musí každý posoudit sám.

Jak už jsem naznačil v předchozích řádcích, hra Sword and Fairy: Together Forever čerpá z nesmírně bohaté čínské mytologie, která v našich končinách není zase tak moc známá jako třeba japonská, z níž čerpá velké množství her. A to nejen těch od japonských vývojářů, ale i třeba západních. Hra se odehrává ve světě Šesti říší, v nichž žijí lidé a démoni, přičemž příběh se točí kolem čtyř hrdinů, kteří musejí zachránit svět před monstry, která utekla ze svého vězení. Vše je podpořeno spiknutím, které by mohlo vést až ke konci světa, což není zrovna dobrá vyhlídka. Ačkoliv je příběh ve svém základu klasickým bojem dobra se zlem, dokáže zaujmout, a to díky několika velkým či menším zvratům a odhalením, ale také charismatickým a dobře napsaným hlavním i vedlejším postavám, které jsou sympatické, a jde si je rychle oblíbit. Navíc hlavní hrdinové se časem vyvíjí, takže nejsou jen bezduchou skořápkou.

Ačkoliv příběh dokáže zaujmout, má zábavné hlavní hrdiny a je podpořen ne tolik okoukanou čínskou mytologií, mám k němu i jednu docela velkou výhradu. Tedy, hlavně k tomu, jak je vyprávěn. Vývojáři totiž nešetří rozhovory a dlouhými táhlými filmečky (některé, v nichž jde hlavně o akci, jsou parádně zrežírované a klidně svoji kvalitou dohání západní produkci), což nabourává tempo hry a zároveň trochu potlačuje hratelnost. Zároveň je tak možné se ve všech těch informací ztratit. A to i kvůli skutečnosti, že anglický překlad není bezchybný, vlastně je často dost krkolomný, má řadu gramatických chyb a mate. Chápu, že vývojáři i vydavatel hry Sword and Fairy: Together Forever bojoval s rozpočtem, i kvůli tomu není přítomný anglický dabing, ale kvalitnější překlad i vzhledem k velkému množství textu a také zajímavé zápletce by rozhodně nebyl ke škodě a vyplatil by se.

Vývojáři se rozhodli u nového dílu upustit od tahového soubojového systému, takže když při toulkách potkáte nějakého protivníka, hra se nepřepne do bojové arény. Místo ní souboje probíhají v reálném čase a jsou inspirované nejen moderními JRPG hrami, ale také akcemi jako Devil May Cry nebo Nioh, kdy se snažíte správně vyhýbat výpadům protivníka a ve správný čas zaútočit a vytvořit třeba řetězec komb, který ho stojí život. Soubojový systém se skládá z jednoduchých a silných útoků, ale také řady speciálních magických útoků, které je možné na protivníka sesílat, na což se po celou dobu hodně pěkně dívá. Navíc postupem času je možné se učit nové útoky i další smrtící komba. I tak bych ale řekl, že svoji komplexností na konkurenci soubojový systém v Sword and Fairy: Together Forever nemá, ale popravdě, to mi ani nevadilo, že nejde tak do hloubky, protože je zábavný po celou dobu, navíc na efektní i efektivní útoky je radost pohledět.

Rozmanitosti během soubojů s protivníky pomáhá zcela jistě fakt, že je možné ve většině situací přepínat mezi čtyřmi hlavními hrdiny, přičemž každý se liší nejen svým vzhledem, ale také bojovými vlastnostmi. Zatímco hned na začátku se představí šermířka Yue Quingshu, která ráda využívá svoji katanu. Pak je tu bojovník Xiu Wu, který má obrovský meč a elektrickou magii, no a partu doplňují Bai Moqing a Sang Yo. Zatímco Bai Moqing je mladá kouzelnice, tak Sang Yo během střetů s protivníky využívá kuš, případně je i nedocenitelným léčitelem celé party. Jak vidíte, rozmanitost hrdinů je docela velká, což má vliv na souboje a jejich zábavnost. Protože jde o RPG hru, za každého zabitého protivníka nebo splněný úkol získává parta hrdinů XP body, za které následně leveluje a zvyšuje si tím statistiky. RPG systém základní, ale funguje a obohacuje solidní akční hratelnost, stejně jako možnost nakupovat či vyrábět lepší vybavení a dále ho vylepšovat za nalezený materiál.

Zatím jsem se zmiňoval o soubojích, ale nenapsal jsem ani slovo o protivnících. Mezi ty patří různé přerostlé rostliny i další pozoruhodná místní fauna (draci v čínské hře nemohou chybět), inspirovaná čínskou mytologií. Rozmanitost protivníků je více než dobrá, a pochválit musím vývojáře i za nápadité a výborně navržené souboje s bossy, ať už jde o velká monstra nebo lidské protivníky. Každý souboj s bossem je krásným vyvrcholením předchozí cesty, je napínavý a hodně připomíná klasické Soulovky, protože je nutné u něj více než kdy jindy se vyhýbat výpadům protivníka a útok správně načasovat. Zvláště pokud hru rozehrajete na střední a vyšší obtížnost.

Sword and Fairy: Together Forever není open-world hrou, ale postupně si odemykáte na mapě lokace, do kterých se můžete následně vydat v rámci hodně lineární příběhové kampaně. Tyto části jsou menšími i občas většími plácky, kde se pohybují nepřátelé, ale také jsou domovem NPC postav, které vám mohou zadat celou řadu vedlejších úkolů. Ty sice nejsou nejnápaditější, vlastně jsou v tomto žánru celkem standardní, ale vyplatí se je plnit, protože za ně jsou nejen další XPčka, ale také materiál a další bonusy. Navíc si vedlejšími úkoly můžete značně navýšit výslednou herní dobu. Co jsem zatím nezmínil, je design jednotlivých lokací. A ten je více než dobrý, dokonce občas jsem doslova zíral na nádherné scenérie, u nichž jsem hned začal mačka Share tlačítko, abych udělal pěkný obrázek a mohl vám ho nahrát k recenzi. Lokace jsou navíc i rozmanité, a nejde jen o lesíky, ale i různé vesničky či menší městečka se svoji vlastní jedinečnou atmosférou, kterou podporuje líbivý soundtrack.

Hra Sword and Fairy: Together Forever má pár drobností, které mohli vývojáři vyřešit lépe, ale jestli jste přečetli předchozí řádky, tak víte, že se mi líbila a byly chvíle, kdy jsem se od ní nemohl odtrhnout. A velký vliv na to mělo bez debat i líbivé vizuální zpracování. Prostředí má spoustu pěkných detailů a hra se může pochlubit i nadprůměrným nasvícením. Postavy sice mohly být ještě o něco detailnější a mít i lepší animace, ale určitě neurazí. Na nich se asi nejvíce projevila skutečnost, že pořád nejde o velkou AAA hru s mamutím rozpočtem, na což ostatně poukazuje i příjemně nastavená cena. Pokud se mi na vizuálním zpracování ale něco opravdu nelíbilo, byly to doskakující objekty, a to i během filmečků. Na druhou stranu framerate je stabilní a během hraní jsem si nevšiml žádného problému. Pokud vím, předchozí díly na tom byly po technické stránce docela špatně, takže jsem rád, že tomu nyní tak není. Co musím rovněž pochválit, je nadprůměrný soundtrack se spoustou krásných skladeb, a také slušné ozvučení. Jen někomu může vadit, že není přítomný anglický dabing, jak už jsem zmínil výše. Vývojáři na něj zřejmě neměli prostředky, proto je přítomen pouze čínský, který ale docela dobře podporuje autenticitu hry. Na druhou stranu nemusí sednout úplně každému.

Sword and Fairy: Together Forever je příjemná akční RPG hra se zajímavým příběhem, dobře napsanými postavami, zábavným soubojovým systémem, napínavými souboji s bossy i kvalitně navrženým designem úrovní. Na léto je jako dělaná a mohu ji i přes několik menších či větších nedostatků doporučit všem fanouškům žánru, které může zlákat i pro nás stále dosti neprobádanou čínskou mytologií. Navíc se prodává už od začátku za poloviční cenu.

Sword and Fairy: Together Forever

ps5ps4xsxxone
eastasiasoft , eastasiasoft