State of Decay: Year-One Survival Edition

Martin Šmíd, 22. 4. 2015 15:00
Studio Undead Labs před několika lety vytvořilo pro konzoli Xbox 360 povedenou survival hru State of Decay, která si získala statisíce hráčů, ostatně jednalo se o jednu z nerychleji se prodávaných her na Xbox LIVE. Následně vývojáři připravili několik DLCček, ale protože byli značně omezeni hardwarem Xboxu 360, rozhodli se i s asistencí Microsoftu vytvořit remaster na konzoli Xbox One, který má být jakousi definitivní verzí. Jak se povedla, se nyní dočtete níže v novince.

Recenzovaná verze: Xbox One

Když State of Decay prvně vycházelo, zase tak moc se od něj nečekalo, ostatně stálo za ním studio Undead Labs, které doposud žádnou větší hru nevytvořilo. Když ovšem hra vyšla, dokázala si hráče získat především svojí survival hratelností a propracovanými RPG a strategickými prvky. Na rozdíl od jiných her se zombie tématikou, které jsou na konzolích dostupné, ukázala, jak krutá může být smrt, a že to s tím přežíváním myslí skutečně vážně. Když totiž ve State of Decay zemřete, jste prostě mrtví a musíte se vždy chopit jiného hrdiny, navíc přijdete o veškeré vybavení a další vlastnosti, které jste během hraní získali. Trest adekvátní, navíc přijdete nadobro o postavu, k níž jste si udělali během hraní vztah, takže najednou cítíte ztrátu, jako kdybyste se dívali na seriál a tam zabili vašeho oblíbeného hrdinu. State of Decay byla a je opravdu tou hrou, v níž je třeba zvažovat každý krok, hledat po mapě v Trumbull Valley nejrůznější zásoby, zbraně a další věci, ať už v lesích nebo domech, aby bylo možné vůbec přežít ve světě, ve kterém je kousající smrt různé velikosti téměř na každém kroku. Ono se může zdát, hlavně na začátku, že tento koncept může lehce frustrovat, ale ukázal se být hlavně docela návykový, ostatně následně ho posunul ještě dál oblíbený DayZ.

State of Decay samozřejmě není jen o přežívání bez nějakého toho cíle, hlavní kampaň se skládá z řady úkolů, které musíte plnit pro přeživší komunitu (ta potřebuje nejen léky, ale také munici či jídlo), kterou je navíc nutné ochraňovat před dotěrnými zombiemi. Úkoly jsou docela rozmanité, hlavně na začátku, ale postupně ztrácejí nápaditost, hlavně ty vedlejší, které můžete plnit. Neznamená to ovšem, že by později hra začala nudit, to určitě ne, zvláště když budete stát před stále dotěrnějšími a silnějšími zombiemi. Co se mi na State of Decay hodně líbilo, tak byla možnost svým chováním ovlivňovat určité události a vztahy v komunitě. Jen je občas docela problém zavděčit se úplně všem, takže jsem si vybíral cestu menšího zla, což je vždy taková ta zlatá střední cesta. Příběh sám o sobě je pojat dost minimalistickým způsobem, což ve výsledku nevadí, ale na čem si mohli dát vývojáři více záležet, tak jsou dialogy mezi postavami, které nejsou moc kvalitně napsány. Zde trochu vývojáři ukazují mezery a trochu menší nezkušenost.

Každopádně hlavní jsou tu samozřejmě úkoly, při nichž se střetům s protivníky, tedy zombiemi, nevyhnete. Na ně si můžete brát nejrůznější zbraně na krátkou vzdálenost, které se postupně opotřebovávají, takže je nutné s tímto počítat. Když se zbraň rozbije během mise, určitě to příjemné není. State of Decay obsahuje i střelné zbraně, ale těch tu moc není, navíc do nich není ani moc nábojů, takže je nutné zvažovat každou vystřelenou kulku. Soubojový systém samozřejmě má trochu mušek, mohl by být více uživatelsky přívětivější, takový The Last of Us ukázal trochu, jak na to jít, ale určitě si na něj dá zvyknout během několika misí a minut pobíhání po světě, který sám o sobě odhaluje své možnosti postupně, abyste se v něm hned neztratili.

Hru State of Decay: Year-One Survival Edition si můžete zakoupit od 28. dubna za cenu 849,-Kč.

Hra State of Decay se odehrává v místě nazvaném Trumbull Valley, což zalesněná americká část s několika menšími vesničkami, kde žije jen menší komunita lidí, zvláště nyní. Zasazení ve hře funguje, i když samozřejmě nejde čekat nějaký závratný a výborný design, na ten si hra nehraje, ale vývojáři vše kompenzují tím, že prakticky vše můžete prozkoumat. Můžete vyrazit nejen do lesů, ale prozkoumat i každý barák, na který během hraní narazíte. Rozloha mapy ve State of Decay je docela velká, navíc je odemčená prakticky už od začátku. Nemusíte se bát, že po tak velké mapě budete cestovat jen po svých, zvláště když je venku to, co je, ale můžete i nasednout do spousty připravených aut, která vás na každou misi dovezou. Vozidla se ale rovněž opotřebovávají, třeba tím, jak přejíždíte nebohé zombie, nebo narážíte do domů a dalších předmětů. U jízdy mi trochu vadilo, že auto neprorazí ani menší dřevěný plot, takže fyzika je tu prakticky nulová. Občas by toto určitě pomohlo, zvláště když narazíte na hlouček zombií, které nechcete přejet. Vývojáři takhle spíše nutí hráče jezdit po vymezených cestičkách a berou mu trochu onu volnost.

State of Decay si na konzoli Xbox One vzalo nejen onen slušný survival koncept, ale vývojáři se rozhodli neopravovat některé nedostatky, které by se hodilo ještě trochu poladit. Hlavně mluvím o umělé inteligenci kolegů, kteří vás občas doprovázejí. Sice sem tam nějakou tu zombii porazí, ale až zbytečně moc riskují, kolikrát nabíhají do granátů a tak podobně, takže i oni vám kolikrát udělají nejednu vrásku na čele. Zombie se pak samozřejmě chovají jako zombie, od nich nějakou tu smysluplnou akci nečekáte, občas ale dokážou být pořádně dotěrné, až tím kolikrát překvapí. Hlavně silnější druhy.

Xbox One verze má v základu i oba větší stahovatelné dodatky, které vyšly do původní verze později za další peníze. Prvním je State of Decay: Breakdown, v němž máte nové hrdiny a zbraně, stejné město jen s restartovaným obsahem, méně vozidel a více zombií, přičemž úkolem je hlavně přežít, vlastně to je to jediné, žádný nový příběh nečekejte. U tohoto rozšíření určitě zamrzí, že co se týče vyloženě novinek, nabízí toho opravdu málo, prakticky jde o totéž, co bylo v původní hře, takže tady vývojáři překvapí jen opravdu málo. Fanoušky toto rozšíření asi potěší, i když toho moc nenabízí, a nyní je navíc v základu zdarma, takže proč ho alespoň nevyzkoušet. On ostatně Breakdown byl jakousi odpovědí vývojářů na chybějící endgame u původní hry, který je založen hlavně na přežití. Druhé DLCčko, které se nachází v této edici, se jmenuje State of Decay: Lifeline, přičemž vás zavede do městečka Danforth, v němž budete pobíhat jako členové Greyhound One, což je uskupení americké armády, abyste zachránili určité klíčové lidi před zombie apokalypsou, na níž by mohli najít zázračný lék. Musím říci, že toto rozšíření se mi líbilo podstatně více, i vzhledem k vojenské tématice, dobré atmosféře, slušivému designu, zábavným úkolům a nutnosti se neustále starat o základní tábor, což přináší kolikrát pořádně vypjaté situace.

Pokud o State of Decay: Year-One Survival Edition uvažujete a máte původní verzi na Xbox 360, dostanete 33% slevu a exkluzivní postavu - Gurubani Kaur.

Možná se nyní ptáte, jestli vývojáři vzali jen všechen doposud vyšlý obsah, nebo připravili pro Xbox One verzi něco nového. Pokud čekáte nějaký vyloženě nový obsah, co se týče hlavních misí a tak dále, tak toho se pochopitelně nedočkáte, ani dalšího většího rozšíření. Jde prostě o remaster s kompletním obsahem. Vývojáři jen přidali jeden nový vedlejší typ mise, kdy jsou na mapách shazovány zásoby a je v nich zajímavé vybavení, jen se k nim musíte vždy prokousat přes hordy zombií, což je kolikrát docela velká výzva. Budete ale náležitě odměněni. Pak už tu jsou jen noví hrdinové, dokonce je možné si odemknout ty z přídavku Lifeline do Breakdownu, a určitě i fanoušky potěší nový druh vozidla SUV a několik nových slušných skladeb. Více toho tedy nečekejte, pokud nepočítám i nové achievementy (hra má 1500 bodů jako AAA tituly) a možnost si dělat záznamy z hraní.

Pokud jste hráli původní verzi na konzoli Xbox 360, hned na první pohled uvidíte u State of Decay: Year-One Survival Edition zlepšenou vizuální stránku. Textury jsou nyní ve vyšším rozlišení, vše je vyhlazenější a vývojáři zapracovali i na osvětlení, díky němuž jsou scény realističtější. Samozřejmě, na grafice je pořád vidět, že hra vznikala primárně pro starou konzoli, ale určitě neurazí. Zde musím říci, že původně tento odstavec pokračoval jinak, ale Microsoft má opravdu velké štěstí, že recenze vylézají až po vydání dnešního 3GB updatu. Ten totiž značně opravuje framerate, který klesal bez něj k velmi nízkým hodnotám, až byla hra kolikrát nehratelná. Opravdu jsem kroutil hlavou, co může Microsoft uvolnit, naštěstí ty největší problémy byly opraveny, ale pořád je na čem pracovat, protože zvláště když jedete po druhém městě autem, občas hra dokáže vykouzlit solidní slideshow. Snad tento problém vývojáři v brzké době vyřeší, protože jde o velkou ostudu pro ně, zvláště když hru vydávají na silnější a po stránce architektury jednodušší platformu. Rovněž Microsoft by se s tímto neměl spokojit, protože dobrou vizitku to jeho konzoli ani trochu nedělá, a jen tímto dává munici svým odpůrcům.

State of Decay: Year-One Survival Edition je slušná zombie survival hra, která je navíc na konzoli Xbox One s kompletním obsahem a několika dalšími novinkami, které potěší hlavně fanoušky. Nováčci pak samozřejmě budou rádi, že mají vše pohromadě. Je jen škoda, že má State of Decay: Year-One Survival Edition problémy s frameratem i po posledním updatu. I když ve snesitelnější míře, takže ještě je stále tady na čem pracovat.

xone
Microsoft Game Studios, Undead Labs
27. 4. 2015