Star Wars Jedi: Survivor

recenze  83
Martin Šmíd, 26. 4. 2023 17:00
Když Disney před šesti lety kupoval Lucasfilm za více než čtyři miliardy dolarů a s ním i práva na Star Wars, fanoušci si od toho docela dost slibovali. Zvláště když byla slíbena nová filmová trilogie, spin-offy a později i řada seriálových projektů na službu Disney+. Jenomže Star Wars tvorba pod Disneyem je doposud rozpačitá a nenaplňuje obrovská očekávání. Nová trilogie s novou hrdinkou Rey v hlavní roli fanoušky moc nepotěšila a třetí film vyloženě zanechal nepříjemnou pachuť a obrovské zklamání. Co se týče seriálové tvorby, také to není žádná sláva, ačkoliv sem tam se něco kvalitnějšího i objeví. Mezi to nejlepší v posledních letech s nálepkou Star Wars určitě patřila akční hra Star Wars: Jedi Fallen Order od studia Respawn Entertainment, která vrátila EA víru v singleplayerové hry. Navíc se z ní vyklubal nečekaně velký hit (hru si už zahrálo přes 20 milionů hráčů), takový, že v současnosti Disney uvažuje o seriálu s Calem Kestisem, ale hlavně nyní vychází očekávané videoherní pokračování Star Wars Jedi: Survivor, na které měli vývojáři větší rozpočet a hlavně dávali vědět, že mají i daleko větší ambice.

Vývojáři ve Star Wars Jedi: Survivor navazují na Star Wars: Jedi Fallen Order, takže pokud jste ho nehráli, měli byste tak učinit. Sice na začátku nechybí skrze filmeček shrnutí předchozích událostí, ale vlastní hraní a prožívání příběhu všech postav vám nenahradí, jde spíše jen o osvěžení toho, co se v prvním díle událo. Každopádně ve Star Wars Jedi: Survivor se vrací jeden z posledních rytířů Jedi Cal Kestis. Jen příběh se posunul o zhruba pět let, přičemž Cal je stále i se svými přáteli pronásledován Impériem, ale na druhou stranu se snaží zjistit, co tito neřádi chystají. Jenomže hned na začátku se vše pokazí, a když už se zdá, že není moc velká naděje, najde Cal na jedené z ne moc prozkoumaných planet možnost, jak vše zvrátit a konečně najít klid. Nechci o příběhu, točícího se kolem anomálie Tanalorr, více spoilerovat. Zvláště když vývojáři sami o něm před vydáním zase tolik nemluvili a prozradili jen to nejnutnější, aby měl hráč během svého hraní co nejlepší možný zážitek s nejedním překvapením.

Hlavně ale i z toho důvodu, že mi zápletka a samotný příběh přijde povedený, vlastně jsem si díky němu hru užil více než třeba poslední filmy a seriály Star Wars. A vliv na to měl určitě i dobře zahraný hlavní hrdina, jenž má daleko větší charisma než posledně, a je vidět, že konečně dospěl a je si vědom toho, jak se věci mají. Příběhu, který je nyní daleko temnější, zároveň nechybí několik silných momentů, ale také se může pochlubit dobře napsanými dialogy i postavami. Některé se vracejí z předchozí hry, takže jejich vztah s Calem se nadále vyvíjí. Vlastně bylo fajn některé postavy znovu potkat (čarodějka Merrin tu má daleko více prostoru, za což jsem rád, protože jsem si ji v předchozím díle hodně oblíbil), ale vývojáři nešetří ani novými, o nichž před vydáním vůbec nemluvili. Pokud bych měl zápletce něco vytknout, jsou to některé až moc předvídatelné momenty a zvraty, s nimiž jsem počítal i několik hodin dopředu. To by se dít nemělo, protože pak tyto zvraty nemají takový dopad, jaký by měly mít. V tomto musejí vývojáři ještě zapracovat.

Pokud jste hráli předchozí díl, budete ve Star Wars Jedi: Survivor po stránce hratelnosti jako doma, protože vývojáři vycházejí z dobře přijatých mechanik a osvědčeného konceptu. Jen se rozhodli tentokrát vše udělat větší, propracovanější a lepší, zvláště když mohli operovat s vyšším rozpočtem. A to i díky zpětné vazbě od hráčů, které měli opravdu hodně. To je vidět třeba na jednotlivých světech a místech, které hlavní hrdina Cal během svého nového dobrodružství navštíví. Nádherné rozmanité světy s kolikrát krásnými scenériemi, které už filmověji vypadat nemohou, jsou designovány trochu ve stylu Souls/metroidvania her, jako tomu bylo ostatně už u předchůdce. Oproti němu jsou ovšem propracovanější a větší. Dostanete se na planety, které mají open-world strukturu a je možné v nich plnit vedlejší úkoly, ale i na lineárnější místa, která se ovšem také vyplatí více prozkoumávat, protože obsahují skryté lokace, bonusové aktivity, truhly s kosmetickými doplňky a nejedno tajemství.

Jak Cal po jednotlivých planetách a místech cestuje, odemyká si v nich speciální odpočívací místa, což jsou prakticky bonfiry ze Souls her. U nich je možné odpočívat a doplňovat lékárničky za cenu oživení všech zabitých protivníků, ale také levelovat, měnit postoje či si perky s pasivními bonusy dobře doplňující základní RPG systém. Odpočívací místa zároveň slouží nově i pro rychlé cestování. Je tak daleko lehčí se vracet do už prošlých lokací a dále je prozkoumávat, což v prvním dílu lehce drhlo. Dále v jednotlivých lokalitách nechybí odemykání zkratek nebo postupné odemykání si přístupu do dalších částí díky nově získaným schopnostem. Zatímco design i rozloha jednotlivých míst se mí líbí, nebyl jsem moc spokojen s mapou, která je dost zmatečná a občas vede špatnou cestou nebo ukazuje přímo nesmysly. Určitě je dobrá, abyste se mohli zorientovat v prostředí, ale slepě ji následovat se mi moc nevyplatilo. Kolikrát jsem kvůli ní zabloudil.

Star Wars Jedi: Survivor je jako předchůdce akční adventura s RPG prvky, kterou bych nejlépe popsal jako mix Uncharted (filmovost) a God of War. Hlavní hrdina tedy bojuje s protivníky, řeší sem tam nějaký ten chytře vymyšlený puzzle, který hratelnost krásně doplňuje a obohacuje, případně skáče po plošinkách. Právě šplhání a zdolávání plošinek, což mi připomíná první díly God of War, bylo znatelně vylepšeno, aby bylo daleko intuitivnější, plynulejší a hráč během těchto pasáží zbytečně nepadal a nebyl frustrován. Vlastně se mi nestalo, že by hlavní hrdina měl problém se někde zachytit, což nyní činí plně automaticky. Pokud jsem v těchto pasážích selhal, byla to vždy jen moje vina. Navíc oceňuji, že i během těchto pasáží vývojáři neustále učí hlavního hrdinu nové triky/pohyby a předhazují nové originální nástrahy, takže se nemusíte bát, že by tady hra sklouzla do nudného poskakování nebo stereotypu.

Hru Star Wars: Jedi Fallen Order jsem si zamiloval hlavně pro její výborně navržený Souls-lite parry soubojový systém, díky němuž byla radost likvidovat nejrůznější protivníky světelným mečem, protože to bylo efektivní a efektní zároveň. Do toho bylo možné využívat i sílu pro přitahování nebo odhazování protivníků, ale i několik dalších triků, které neomrzelo používat. Protože soubojový systém pořád působí moderně a hlavně je neskutečně zábavný, vývojáři neměli důvod ho v základu pro Star Wars Jedi: Survivor nějak zásadně překopávat a měnit. Nedávalo by to moc logiku. Pořád jsou souboje založeny na vykrývání útoků protivníka, prorážení jejich obrany a následném zaútočení ve správnou chvíli, kdy je možné mu uštědřit nějaké to poškození. Místo překopávání soubojového systému se vývojáři zaměřili na jeho rozšíření a vylepšení.

Cal to už od samotného začátku se světelným mečem umí, stejně tak ovládá sílu, takže je vidět, že má něco za sebou a nejde o úplně nezkušeného rytíře Jedi. Postupně se ovšem učí nová oku lahodící a pro protivníky devastující komba a schopnosti, další využití síly, ale hlavně má nově pět postojů/stylů, kdy každý má svůj vlastní strom s dovednostmi, mezi nimiž je možné přepínat. Cal tak nemá jen klasický jednoruční světelný meč, ale může mít i dva meče najednou, případně meč s blasterem (ze hry se nestane střílečka, protože blaster je možné používat jen omezeně a nabíjí se zásahy protivníků mečem) nebo velký dvouruční meč, jenž připomíná ten od Kylo Rena, který je pomalý, ale zase dává masivní poškození jakémukoliv protivníkovi. Tímto vývojáři dali do hry ještě větší rozmanitost a maskují tím skutečnost, že má hlavní hrdina jen jednu zbraň. Hráč si tak může zvolit postoj, jenž bude vyhovovat jeho hernímu stylu. Díky výborně promyšlenému a chytlavému soubojovému systému je radost bojovat po celou dobu nejen s řadovými protivníky (od vojáků Impéria po roboty nebo nebezpečnou faunu), ale také spoustou skvěle navržených hlavních i vedlejších bossů, kteří patří k tomu nejlepšímu, co hra nabízí. Právě u soubojů s bossy nejvíce oceníte propracovanost a komplexnost soubojového systému.

Ačkoliv se Cal bude muset v mnoha situacích spolehnout jen na svoje schopnosti, občas ho bude doprovázet nějaký společník. Nebudu zde psát, o koho jde, ale těmto společníkům je možné zadávat příkazy, ať už při průzkumu světa nebo během soubojů, a tím si tak pomáhat s otravnými protivníky, což je fajn oživení. Vlastně bych tento systém trochu přirovnal k poslednímu God of War. Když už jsem u společníků, kteří Cala sem tam doprovází, kdo je s ním neustále, je samozřejmě robůtek BD-1. Jeho možnosti se od prvního dílu rozrostly, takže už neslouží jen pro otevírání dveří nebo skenování okolí, ale je možné ho chytře využít i pro řešení lehčích logických problémů, případně je možné s ním i ovládnout načaté robotické protivníky, kteří se na malou chvilku přidají na vaši stranu. Rozhodně pěkné novinky, které doplňují a rozšiřují samotné herní možnosti.

Cal hned na začátku svého dobrodružství navštíví písečnou a skalnatou planetu Koboh, kterou okupuje Galaktické impérium a je domovem pro různé nájezdníky i divokou faunu, aby našel materiál pro opravu své poškozené lodi. Nejde přitom jen o místo, které by Cal prošel v rámci hlavní kampaně a už by neměl důvod se vracet. Hned záhy po přistání se totiž dostanete do menší vesničky, sloužící následně jako jeden velký hub. V něm máte na začátku jen jednoho obchodníka a několik dalších NPCček, s nimiž je možné prohodit řeč o nastalé situaci a jejich problémech. Jak ovšem potkáváte během příběhové kampaně další postavy a posíláte je do vesničky, možnosti se značně rozrostou. Objeví se několik dalších obchodníků, u kterých je možné nakupovat perky či další kosmetické vybavení za nalezený materiál. Zároveň ale můžete dostat i solidní vedlejší úkoly, nechybí starání se o svoji vlastní zahrádku a zajímavostí jsou i bountiny, po jejich vyzvednutí se můžete dát na lov kvalitně navržených vedlejších bossů. Koboh je jednoznačně největším a nejrozsáhlejším místem, které můžete během hraní prozkoumat.

Dohráním hlavní kampaně, která má zhruba dvacet až dvacet pět hodin, tak nic nekončí. Vývojáři připravili velké množství vedlejšího obsahu, jenž mi nepřišel, že by byl jen do počtu, ale krásně doplňuje celý balíček. Některý jsem už zmínil, ale mezi další patří různé výzvy založené na soubojích nebo zdolávání překážek, hledání sběratelských předmětů či dalších vodítek ke světu a příběhu, případně menší dungeony, některé s logickými hádankami ve stylu dungeonů z The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Ve výsledku jsem nechal ve hře zhruba čtyřicet hodin. A když budete se vším hotovi, je už od prvního dne přístupný režim New Game+, s nímž vývojáři motivují hráče k opakovanému hraní novými barvami pro světelný meč a dalšími bonusy.

Na čem vývojáři od prvního dílu značně zapracovali, je znatelně rozsáhlejší customizace, ať už hlavního hrdiny Cala Kestise, tak světelného meče nebo robůtka BD-1. Calovi jde měnit bunda, kalhoty, košile, ale je možné mu postupně upravovat i vousy nebo účet. U světelného meče si můžete změnit nejen jeho barvu, takže místo základní modré ho budete mít zelený nebo žlutý (jako Rey na konci posledního filmu), ale také jde upravit i jeho rukojeť skrze desítek součástek. No a samostatnou kapitolou je roztomilý robůtek BD-1, který má desítek různých hlav, těl nebo nohou. Ještě jsem navíc nezmínil, že vše je možné si barevně uzpůsobit skrze velké množství barevných variací, ať už robůtka BD-1, tak rukojeť mečů nebo i bundy a další oblečení Cala. Během hry se pak průzkumem navíc možnosti ještě rozšiřují. Až jsem si chvilku říkal, jestli těch možností není až příliš. Asi nejsem ten, kdo by v editorech trávil množství času, ale chápu, že někteří hráči na to nedají dopustit. Ti si ve Star Wars Jedi: Survivor přijdou na své.

Na Star Wars Jedi: Survivor se mi hrozně líbí design světů, které navíc působí živě jako na plátnech kin, takže je radost prozkoumávat, stejně tak nic nemám k postavám, stylizaci, zaujmou i některé pěkné efekty, líbivé odlesky za pomocí ray-tracingu a pochválit musím i nasvícení. Co se ale celkově vizuální stránky týče, mám trochu rozporuplné pocity. Protože Star Wars Jedi: Survivor vychází jen pro současné platformy, čekal jsem, že se to projeví na vizuální stránce, ale ta mi bohužel přišla jen lehce nadprůměrná, ať už kvůli horším texturám nebo ne tolik detailních postav. Navíc jsem si všiml i různých grafických nedodělků, ať už to byly horší animace, různé artefakty v obrazu, tearing a grafické glitche. Neočekával jsem, že bude Star Wars Jedi: Survivor vypadat stejně jako třeba Horizon: Forbidden West, který má navíc kompletně otevřený velký svět, ale i tak očekávání byla po prvním parádním traileru a všech těch obrázkách větší.

Po prvním spuštění hry si můžete vybrat, jestli budete preferovat vyšší rozlišení, ale jen 30 fps, nebo nižší rozlišení a 60fps. Když jsem na úvodní obrazovce viděl srovnání obrazu ve 30 a 60 snímcích, byl jsem doslova šokován, protože 60fps režim byl prezentován hodně rozpixelovaný. Naštěstí takhle špatně hra nevypadá. Nevím, jestli jen vývojáři zvolili tady špatný obrázek nebo chtěli hráče přimět, aby hrál ve 30fps. Mohu jen hádat. Já hrál hru celou dobu v režimu výkonu, v němž vývojáři slibovali stabilních 60 fps, ale bohužel musím říci, že na toto číslo hra dosahuje jen v méně náročných pasážích. Pravidelně se mi stávalo, že framerate během náročnějších soubojů klesal, také jsem zaznamenal trhání obrazu a pády frameratu ve filmečcích a ingame animacích, což výsledný dojem ze hry bohužel dost kazilo. Je třeba nutné dodat, že první update framerate zlepšil a opravil i několik dalších neduhů, s nimiž jsem se během hraní potýkal, ale i tak budou muset vývojáři na optimalizaci a opravách zapracovat. Vlastně je docela škoda, že ve výsledku takhle kvalitní a zábavná akční hra není po technické stránce dotažena. Zvláště když za ní stojí obrovské studio spadající pod jednoho z největších herních vydavatelů.

Abych se ale dostal zpět na pozitivní vlnu, ostatně jsem se u hraní Star Wars Jedi: Survivor po většinu času slušně bavil, musím pochválit filmový soundtrack. Vývojáři použili několik ikonických melodií z filmové ságy, které mnohdy i upravili, a také připravili i zcela nové líbivé melodie. Výsledkem je výborný hudební doprovod, který hru krásně doplňuje během akce i filmových prostřihů a stará se o výbornou atmosféru. Za zmínku stojí i povedené ozvučení, ať už světů nebo různých tvorů, no a nadprůměrný je i dabing. Ať už jde o hlavního hrdinu Cala Kestise, jehož znovu ztvárnil herec Cameron Monaghan, nebo celou řadu vedlejších postav, s nimiž přijde do styku. Tady si vážně nemohu na nic stěžovat.

Pokud bych hodnotil jen příběh, design jednotlivých světů, výpravu, fantastický hudební doprovod i hratelnost spojenou s výborným soubojovým systémem, neměl bych moc co vytknout, maximálně pár drobností. Po těchto stránkách je Star Wars Jedi: Survivor splněným snem všech fanoušků Star Wars. Jenomže mnou testovaná verze pro konzoli PlayStation 5 má i temnou stránku v podobě ne moc kvalitní vizuální prezentace s řadou nedostatků (rozsypávání obrazu, různé artefakty nebo chybějící animace), ale také optimalizací, kdy framerate i během soubojů značně klesal. Některé problémy odstranil update, který vývojáři připravili na vydání, další ale budou muset ještě vyřešit. Je to vážně škoda, že takto klopýtli před cílovou rovinkou. I přes tyto technické nedostatky si ale myslím, že je Star Wars Jedi: Survivor stále kvalitní hrou, která stojí za pozornost. Vlastně jde o to nejlepší, co s nálepkou Star Wars za poslední roky vzniklo.

Star Wars Jedi: Survivor

ps5xsx
Electronic Arts, Respawn Entertainment