Skulls of the Shogun

Pavel Měrka, 11. 2. 2013 0:00
Uplynul týden, co na službě Xbox live vyšla exkluzivní tahová strategie Skulls of the shogun společně s verzemi pro Windows 8 a Windows Phone. Jejich ceny jsou odstupňované podle typu zařízení, přičemž na Xbox 360 vás hra vyjde na 1200 MSP (něco málo přes 300 Kč). V této recenzi jsme se samozřejmě zaměřili na konzolovou verzi, takže se už dále nebudeme ničím zdržovat a vrhneme se na ni.

Samotná hra se vám představí v úvodní animaci, kde se poprvé setkáte s generálem Akamotou, který se má v brzké době stát šógunem. Bohužel, co čert nechtěl, katana mu vzápětí prorazí hrudní koš a Akamoto umírá. Poté, co započnete hru, tak zjistíte, že se generál coby mrtvý dostal do jakési formy podsvětí, kde se musí zařadit do řady zvané Line a čekat pouhých 512 let, aby na něj přišla řada. To se mu samozřejmě moc nelíbí a tak vzápětí naverbuje pár okolních vojáků, aby se místo čekání probojoval vpřed a urychlil tak svou cestu. Jelikož se na scéně objeví “skutečný“ Akamoto, který našeho hrdinu zpochybní a udělá z něj dvojníka, tak se jeho plány rychle změní a budete muset bojovat o znovuzískání své cti, jména a postavení, které mu po právu náleží.

Ačkoliv se nejedná o příběh, který by člověka udržel u TV několik hodin, jak je tomu u některých velkých her, tak slušně pobaví a rovněž vyplní prostor mezi jednotlivými misemi, což rozhodně není na škodu. Misí je ve hře přesně dvacet a jsou rozděleny po čtyřech do pěti oblastí. Herní doba je poté asi 5 hodin, přestože původně bylo oznámeno 8-10 hodin, tak tomu tak není, protože hru dokážete dohrát za oněch 4-5 hodin skutečného herního času, což mi potvrdila i časomíra, která je přímo ve hře. Vše je samozřejmě odvislé na vašem počínání, rychlosti a schopnostech, protože se vám může klidně stát, že u hry vytvrdnete déle, než zde uvádím, avšak u mě tomu tak nebylo.

Herní mechanismy jsou zde naprosto skvěle a jednoduše vyřešené, což je rozhodně velké plus, protože ne nadarmo se říká, že v jednoduchosti je síla. V počátečních fázích dostanete k dispozici několik vojáků v čele s generálem, které budete moci ovládat, bohužel jste stejně jako nepřítel limitováni počtem pěti tahů za kolo. Dosah jednotek, jejich síla a obrana je dána typem, což budete muset vzít v úvahu při plánování svého útoku. V základu máte k dispozici tři jednotky – šermíře, lučištníka a jezdce na koni. Ty si později budete moci nakupovat ve svatyních, kde za ně utratíte nasbíranou rýži, kterou získáte tím, že zaberete malé rýžové plantáže. To vám sice zabere celé kolo, ale za odměnu získáte v následujících 6 tazích rýži.

Ona základní trojice jednotek je v průběhu hraní obohacena o tři druhy mnichů, kteří zde zastávají spíše jakéhosi mága. Narazit tak můžete na mnicha liščího, havraního a salamandra. Salamander je nejsilnější z těchto tří typů a jediný, který se zaměřuje na přímá fyzická zranění. Zlatá střední cesta je havraní typ, který dokáže smést nepřítele z útesu, což má své výhody i nevýhody. S dobře postavenou strategií budete totiž schopni zabít naráz 4-5 jednotek s plnými životy, což nedokáže ani Salamander. Jako poslední nám zůstává liščí typ mnicha, který je specialistou v léčení, za což si vybírá daň v podobě útoku. Útok totiž nemá tato postava vůbec k dispozici a může pouze counterovat nepřátelské útoky. Všechny tři mnichy nedostanete na začátku kola a ani si je nemůžete koupit. Jediný způsob jak je získat je to, že najdete jejich svatyni a vyzvete je k tomu, aby se k vám přidali. Takto získaný mnich se chová stejně jako ostatní, přesto je zde jeden způsob jak o něj můžete nenásilně přijít a to tak, že vám onu svatyni ukradne nepřítel pod svá křídla. To samozřejmě funguje i naopak, čehož se dá mnohdy dobře využít.

Abyste o postavy tak rychle nepřišli, tak je samozřejmě můžete léčit, a to nejen za pomoci liščího mnicha. Čas od času se pak objeví dvojice lektvarů, z nichž jeden slouží jako léčivo a ten druhý pro zvýšení vaší fyzické síly. Poslední varianta léčení je zároveň ta nejdůležitější, protože krom léčení vám přináší možnosti dvojitého útoku a zvýšení vašeho maximální ho zdraví. Tou možností je pojídání lebek padlých nepřátel, což vám pokaždé doplní 3 životy a zároveň zvýší maximální hladinu o 2 body. Krom toho pokud spořádáte s jednou postavou 3 lebky, tak se transformujete do démonické formy a budete moci útočit dvakrát za cenu jednoho tahu (u generála Akamota dokonce třikrát poté, co získáte jeho druhý meč, což je součást příběhu). Ve hře je samozřejmě spousta další vychytávek, jako je ukrývání se v keřích nebo postavení jednotek do těsné blízkosti, což vám poskytuje ochrany proti shození z útesů. Všechny tyto prvky vám dohromady poskytnou spoustu možností, jak jednotlivé úrovně dokončit a jen na vás je, kterou z nich si zvolíte.

Grafická stránka hry byla udělána podle komiksů, což je patrné už na první pohled a v tomto duchu se ponese celou hrou. Vše tak vypadá poměrně dobře a často jsou některé scény velmi vtipně pojaty. Grafika tedy rozhodně nikoho neurazí, ale někomu se to může zdát jako nedostatečně využitý potenciál, který by mohl být o pár stupňů lepší. Můj pohled na grafiku je spíše kladný, protože v kombinaci s hudebním doprovodem a způsobem vyprávění se jedná o příjemnou a oddychovou záležitost.

Hra rovněž obsahuje multiplayer pro více hráčů. Hrát tak můžete přímo doma na jedné konzoli, online skrze službu Xbox live a co je nejzajímavější, tak rovněž online napříč všemi platformami. To vám umožňuje hrát s přáteli, kteří jsou na cestách a mají po ruce notebook s Windows 8 nebo Windows Phone. Navíc nemusíte hrát v reálném čase, protože odehrajete tah, který pošlete svému příteli a ten ho odehraje, až hru zapne. Následně vám tah vrátí a řada bude na vás. To může být někdy zdlouhavé, ale nic vám nebrání hrát v reálném čase skrze xlive nebo s přáteli ve vašem obýváku.

Ačkoliv jsem na začátku nečekal vůbec nic, tak musím říct, že hra dokázala mile překvapit a na začátku roku 2013 už druhá nadprůměrná arkáda, která vyšla. Pro každého kdo má tahové strategie rád je povinnost vyzkoušet si přinejmenším trialovou verzi a rozhodnout se, zda do ní zainvestovat potřebné peníze. Těm, kteří se tak nakonec skutečně rozhodnou, přeji hodně hodin zábavy, kterou zakončíte získáním zlatých lebek, jenž dostanete za splnění výzev v jednotlivých misích.

Skulls of the Shogun

ps4x360
Microsoft Game Studios, 17-BIT