Sea of Thieves

Recenzovaná verze: Xbox One X
Když jsem se poprvé dostal do Sea of Thieves a ocitl jsem se na krásném malebném ostrůvku uprostřed fiktivního Karibiku. Ihned jsem začal s průzkumem, abych zjistil, o čem hra vlastně je a jestli má nějaké příběhové pozadí nebo nějaký lore, o který se opírá. Bohužel jsem po několika desítkách minut zjistil, že hra žádný příběhový režim neobsahuje a prakticky i po několika desítkách hodin vím to samé, co na začátku. Tedy nic. Během hraní potkáte jen několik obchodníků, kteří jsou vždy na Outpostech, přičemž se nedá říci, že byste se od nich dozvěděli něco zajímavého o zdejším světě či jeho historii nebo jiných pirátech (o nich se nemluví, jde tedy o hru o pirátech bez pirátů). Jsou to jen prostí obchodníci bez zajímavé osobnosti, čehož si možná byli vědomi i vývojáři a proto se je nesnažili ani nadabovat. Pokud tedy čekáte nějakou epickou pirátskou hru, v níž si užijete příběhový režim se spoustou zajímavých postav (NPCčka po světě nečekejte) a následně se pustíte do endgamu, takové pirátské Destiny, musíte čekat dále, protože Sea of Thieves takto ani náhodou nefunguje, což bude pro velké množství hráčů obrovské zklamání.
Sea of Thieves by se dalo označit za pirátskou open-world adventuru, v níž se ocitnete v obrovském světě. Drtivou většinu povrchu zdejšího světa pokrývá moře, ovšem nádherně ztvárněné, a prvních pár hodin jsem si opravdu užíval plachtění po něm, ať už díky skvěle zpracovaným a nepředvídatelným vlnám, tak nádherným scenériím, u nichž jsem típal jeden obrázek za druhým. Jenom o moři ale hra Sea of Thieves není, protože vývojáři připravili řadu menších či středně velkých ostrůvků, které můžete prozkoumávat a na nichž budete plnit úkoly, k nimž se ještě dostanu. Svět na první pohled vypadá nádherně, ale jak jsem následně zjistil, jde jen o pěkný obal, pod nímž se nachází celkem velká prázdnota a hra postrádá i potřebnou hloubku. Ostrůvky jsou totiž celkem pusté, nenabízí žádné zajímavosti a historii, kterou byste chtěli odhalovat, takže slouží jen jako nezajímavá lokace, kde uděláte to, co musíte, abyste hned vyrazili jinam. Pro hráče, kteří chtějí prozkoumávat každý kousek mapy, aby našli něco zajímavého, Sea of Thieves rozhodně není. Třeba takový Assassin's Creed IV: Black Flag je v tomto úplně někde jinde, ale to prakticky mohu říci o každé open-world nebo MMO hře.
Když hra nenabízí žádný příběhový režim, určitě se ptáte, co je možné v ní tedy dělat. V tuto chvíli Sea of Thieves bohužel nepůsobí jako plnohodnotná hra, ale jako early access verze, která je teprve na začátku vývoje a vývojáři ji následně budou plnit obsahem. Obsahu totiž není moc. Cílem hry je, abyste se stali obávaným legendárním pirátem, čehož můžete dosáhnout zatím pouze tím, že budete plnit úkoly pro tři společnosti, které se nacházejí vždy v Outpostech. První společnost se jmenuje Gold Hoarders a bude po vás požadovat, abyste pro ni hledali na různých ostrovech zakopané truhly s poklady, a ty následně vozili zpět. Většinou dostanete plánek s obrázkem ostrova a přesnou pozicí místa, kde se poklad nachází. Ostrov musíte najít na mapě podle vzhledu, což je něco, co se mi hodně líbilo, hlavně na začátku, kdy je hledání pokladů ještě zábava, než vše sklouzne do stereotypu. Ten bohužel neoživí ani to, že následně budete místo plánků dostávat jen speciální texty s hádankami, podle nichž máte najít místo uložení pokladu.
Druhá společnost Order of Souls se zase zaměřuje na likvidaci pirátských kapitánů, z nichž jsou nyní kostlivci, kteří ožívají. Ti se nacházejí na určitém ostrově, na který musíte doplout, pozabíjet pár přisluhovačů a následně i kapitána, který se na ostrově objeví, abyste mohli vzít jeho lebku a odnést zadávající společnosti. Tato aktivita je nejvíce akční, a asi mi přišla nejvíce zajímavá, ale je vám jasné, že i neustálé opakování začne brzy nudit. Tomu bohužel nahrává i ne moc dobře zpracovaný soubojový systém. Ne moc dobře, spíše mizerně. Ten je omezen jen na prosté sekání mečem do protivníků, případně těžší útok (opravdu hra obsahuje jen dva meele útoky, číslem 2), nějakou větší taktiku nečekejte. Taktizovat musíte jen ve chvíli, když se kostlivec s mečem začne krýt, ale pak stačí vytáhnout brokovnici, pistoli nebo jinou palnou zbraň a ustřelit mu hlavu. Navíc kostlivců je asi jen pět druhů a liší se od sebe převážně jen vizuálně. Duchové jdou třeba hůře porazit v noci, zlatí kostlivci zase jdou těžce zabíjet mečem, takže musíte využívat pistoli, ale pořád nepředstavují moc velký problém. Asi bych očekával, že se postupně budu učit nová komba či útoky, případně že lepší zbraně mi v boji pomohou, ale ty jsou jen kosmetickou úpravou. Váš tupý meč ze začátku je tak stejně silný jako zlatý meč, který si následně můžete koupit za těžce našetřenou herní měnu.
Třetí a poslední společností je Merchant Alliance, která po vás bude chtít, abyste pro ni sháněli různé zdroje, od banánů po slepice nebo prasata, a následně náklad doručili na dané Outposty. Úkoly pro tuto společnost mi přišly nejméně zajímavé a nerad jsem je dělal. Naštěstí, jak budete plnit úkoly pro první dvě společnosti, budete dělat jakési bountiny i pro tu třetí, navíc sem tam najdete i nějaký ten soudek se střelným prachem nebo jinou bednu, kterou chce. Aniž bych tak udělal na začátku pro tuto společnost nějaký úkol, rázem jsem byl po několika hodinách u ní na 10. levelu.
Drtivou většinu času budete opravdu plnit jen tři neustále opakující se úkoly, u nichž jen časem roste obtížnost a větší propracovanost. Ta spočívá v tom, že místo na jeden ostrov s pokladem se musíte vydat na dva, abyste daný quest kompletně splnili, případně místo jednoho kapitána zabili tři na třeba dvou různých místech. Je jasné, že takto neustále se opakující náplň začne po několika hodinách nudit, protože prakticky uvidíte takových 90% obsahu, který v současnosti hra nabízí.
Problém ale není jen obsah, ale i skutečnost, že vás hra nedostatečně odměňuje za plnění neustále opakujících se úkolů. Odměňováni jste jen levelováním společností a herní měnou, za kterou si můžete koupit pouze kosmetické doplňky, což jsem nakousnul už výše. Nečeká vás během hraní žádný vývoj, na začátku jste silní stejně jako po padesáti hodinách, což je obrovský problém. Chápu, že možná vývojáři chtěli, aby hra byla určena i pro občasné či casuální hráče (pro ně je asi hra převážně určená), kterým by ostatní utekli, ale to se dalo řešit úplně jinak. Třeba nějakým rankem a následným rozdělením. Jenomže takto hardcore hráči po pár dnech odejdou a na druhou stranu musím i říci, že pro svátečního hráče, který hraje většinou sám, je zase hra na začátku docela složitá, když nic nevysvětluje, takže než se do ní naplno dostane, zřejmě ji přestane hrát také. Navíc zřejmě takový hráč bude otráven i PvPčkem, ale k němu se ještě dostanu.
Vývojáři vás ani nemotivují, abyste nudné a neustále opakující se úkoly měli důvod plnit. Mezi nejtěžší aktivity patří speciální aktivita pod lebkou z mraku, pod níž se nachází opevněná pevnost, kterou musíte dobít, aby vylezl boss a vy od něj získali klíč k jeho pokladnici. V ní se ale nachází jen další truhly pro společnosti, za které dostanete peníze a reputaci. Proč třeba nemohl být za zdolání nějaký speciální předmět nebo něco jiného, co by vás motivovalo tyto těžké aktivity plnit. Za toto bylo od minulého září hodně kritizováno Destiny 2, že neodměňuje hráče dostatečně za těžké aktivity. Hra Sea of Thieves jde v tomto ještě více do extrému, ta pro jistotu odměny nemá prakticky žádné. No a druhou těžkou a zároveň zatím poslední a zcela náhodnou aktivitou je Kraken, který vás sem tam může napadnout. Ten je ale ojedinělý, souboj s ním není kdo ví jak dobře zpracovaný, a když i zjistíte, že pod vodou se nachází pouze useknutá chapadla bez těla, odpadne i strach z něčeho děsivého. Kraken je tedy stejně nedodělaný jako prakticky celá hra.
Sea of Thieves je navržen tak, že během hraní budete kromě plnění aktivit potkávat i jiné hráče, kteří se budou nacházet na stejné mapě. Je tedy prostor i pro střety s nimi, což zde má zastupovat jakousi PvP část. Když se vám podaří protivníka porazit, můžete mu ukrást poklad, který zrovna nashromáždil, čímž ho určitě naštvete, protože tím přijde klidně i o desítky minut, po které plnil úkoly úplně zbytečně. Tady ale přichází velký problém, protože hra je nastavena tak, že můžete v jeden okamžik přijít o téměř dokončenou nebo probíhající misi, protože nestihnete loot v podobě truhel a lebek dovést zpět na Outpost společnosti. To je hodně frustrující, zvláště když hrajete solo, protože se ihned stanete terčem pro hráče, kteří hrají v kooperaci s kamarády. Pro ně tedy vaše malá loď nepředstavuje žádný problém.
Nejsem plně přesvědčen, že tento systém je úplně správný, protože člověk by měl mít možnost hrát sám a plnit úkoly, aniž by byl zbytečně kolikrát i šikanován ostatními hráči. Ti navíc zneužívají i respawn systému. Když zemřete, objevíte se automaticky na své lodi. Hráči se ale tohoto naučili zneužívat, takže když vás zabijí, vždy čekají na vaší lodi, aby vás mohli rovnou popravit znovu, a pak znovu a znovu, dokud vám hraní neznepříjemní co nejvíce. Jediná možnost je vypnout hru a připojit se na jiný server. Přitom stačilo, aby v Outpostech a jejich okolí byl hráč chráněn, případně aby byla většina mapy byla určena pouze pro PvE hraní a pro PvP bitvy byla určena jen část mapy, jako tomu bylo třeba v Divisionu. V ní byste měli lepší odměny, ale zase byste mohli být přepadeni ostatními. V Divisionu to fungovalo skvěle, takže nevidím důvod, proč by to nemohlo být i zde. I když tady by vám neměli nyní vývojáři co nabídnout, kromě více peněz, které následně utratíte jen za lépe vypadající vybavení.
Také bych ocenil, pokud by hráči hrající sami mohli potkávat rovněž jen solo hráče, jako tomu je třeba ve Fortnite nebo PUBG. Když to funguje tady, proč by nemohlo i v pirátech. Aby hráli na stejné mapě solo hráči i skupinky po čtyřech hráčích mi nepřijde moc férové ze strany vývojářů. PvP část hry je tedy v současnosti pouze místo pro trollení, případně šikaně menších lodí, bez jakéhokoliv postihu ba dokonce i kloudné odměny. Navíc ani samotné bitvy nejsou nijak zvláště propracované, jde jen o to, abyste stříleli na nepřítelovu loď kanóny a udělali mu do ní tolik děr, že je nebude moci už opravit a půjde ke dnu. Že byste ale třeba mu zničili stožár s plachtou, aby nemohl plout tak rychle a využívali ke svému prospěchu prostředí, o tom bohužel nemůže být řeč.
Jak už jsem zmínil, hru Sea of Thieves můžete hrát sami, případně s jedním, dvěma nebo třemi kamarády. Ve hře pro jednoho vás čeká prakticky vše, co si můžete užít s kamarády v kooperaci, jen musíte počítat s tím, že úkoly budou pro vás jakožto samotáře obtížnější a také se rychleji dostaví stereotyp. Ten se pochopitelně dostaví i po několika dnech v kooperaci, zvláště když zjistíte, že kecat můžete i u daleko kvalitnějších her. Ke kooperaci mám navíc dvě výtky. Když zvolíte hraní ve čtyřech a náhodou vám během hraní kamarád odejde a chtěli byste pozvat jiného do probíhající hry, máte smůlu. Nebo alespoň já s kamarády měl, protože hra házela v tomto případě errory. Těžko říci, jestli je to nemožností připojit se do rozehrané hry nebo přetíženějšími servery v prvních dnech. Druhá výtka se týká celkové přehlednosti v kooperaci. Své kamarády a jejich pozici vidíte jen tehdy, když se nacházejí těsně u vás. Jakmile se vzdálí, nevíte, kde jsou. Když se nacházíte na nějakém tom ostrově, tak většinou jen zmateně pobíháte a křičíte, kde ostatní jsou, přičemž ti většinou jen dají univerzální odpověď, a to - tady. Tohle je další špatné designérské rozhodnutí, které snad vývojáři v brzké době opraví.
Možná by se mohlo zdát, že na hře Sea of Thieves není nic dobrého, ale v prvních několika hodinách mě a mé kamarády slušně bavila svými menšími detaily, kterými nám dokázala vykouzlit úsměv na tváři. Jedná se třeba o zavírání neposlušných pirátských kamarádů do vězení v lodi či pití v hospodě a následné motání a zvracení, ale také dokáže rozesmát vystřelování kamarádů i sama sebe děly na lodi. U těchto detailů a několika dalších si řeknete, že jde i staré dobré Rare, ale následně vás zase pošle do reality nějaký nedodělek, chyba nebo bug, kdy vám třeba zmizí předměty a zbraně, přičemž jediné vysvobození je restartovat hru nebo zemřít.
Abych ale ještě zůstal na pozitivní vlně, musím říci, že plutí na lodi je v Sea of Thieves zpracováno velmi dobře. Ať už hrajete sami nebo s kamarády. Když hrajete sami, ovládáte jen menší loď, která je rychlá a celkem hbitá, takže s ní můžete lépe kličkovat mezi útesy. Musíte ale pořád u ní hlídat plachtu i vítr, abyste nabrali co největší rychlost. Pokud hrajete s kamarády, tak už ovládáte podstatně větší a trochu neohrabanější loď, kde už jsou tři plachty, kdy se každá ovládá zvlášť, navíc kotva je také daleko u kormidla. Komunikace je v tomto případě klíčem a každý na palubě má po většinu času rozhodně co dělat. A když už nastane chvilka klidu, můžete si zazpívat nebo zahrát na nějaký ten hudební nástroj, u čehož se dá dobře odreagovat, navíc během těchto chvil vládne pěkná uvolněná atmosféra. Než tedy přijde nějaká bouřka nebo horší počasí, během něhož se zvednou virtuální vlny. Ty jsou zpracovány mistrně a plavba za klidného počasí nebo v bouřce se dramaticky liší a vůbec překonat špatné počasí se rovná další pěkné výzvě, kterou musíte zdolat. Je ale otázka, jestli jen dva druhy lodí není trochu málo na pirátskou hru. Sice si je můžete kosmeticky upravovat, ale více druhy bych nepohrdl, což by dodalo jen větší rozmanitosti.
Co se mi na hře rovněž líbí, je pěkné stylizované vizuální zpracování, které vypadá velmi pěkně a dobře se na něj dívá, navíc se jen tak neokouká. Vývojáři rovněž nešetří různými efekty a třeba při plavbě v bouřce vše vypadá na konzoli Xbox One X ve 4K rozlišení až neuvěřitelně skvěle. Protože vývojáři využili technologii Unreal 4, řekl bych, že hra je i dobře optimalizovaná, během hraní jsem nezaznamenal žádný technický problém, ani nějaký výrazný pokles frameratu. Několik kamarádů mi řeklo, že jim hra spadla do menu nebo se zasekla, ale naštěstí mě tento problém nepotkal. Společně s vizuálním zpracováním je příjemný i soundrack, sem tam uslyšíte i nějakou tu pirátskou písničku a kvalitní je i samotné ozvučení.
Když poprvé vyjedete na moře a před vámi budou nádherné vlny a v dálce uvidíte třeba západ slunce, budete si připadat jako v sedmém nebi. Nedlouho poté ale začnete odhalovat řadu nedostatků, od mizerného obsahu po nezáživný soubojový systém, nulový postup, spoustu bugů až po celou řadu špatných rozhodnutí v designu hry. Vývojáři z Rare budou muset brzy začít mluvit a dát jasný plán s tím, co plánují v následující době do hry přidat nebo předělat. Jinak hrozí, že už tak dost rozbitá loď plná děr půjde brzy ke dnu. A na rozdíl od Titanicu si na ní za pár měsíců nikdo nevzpomene.
Tvoje reakce na článek
Galerie

























Komentáře (230)
Grafika moc pěkná, zvláště moře je skvělé. Myšlenka na coop pro ovládání lodě je taky fajn, ale to je asi bohužel vše. Ta hra má obrovský potencionál, pokud bude naplněna tunami obsahu, který teď chybí. Pokud to MS a/nebo Rare koncipovali od začátku jako game as service (v podstatě GTA Online, budoucí RDR Online, Destiny atd.), tak trestuhodně zanedbali komunikaci tohoto směrem k hráčům. Obavám se, že až (možná) jednou bude mít spousty obsahu, bude to již příliš pozdě. Jestli jej MS za čas vyhodí z GP, tak ji hrát nebude vůbec nikdo:-( P.S. Pamatuji, jak někteří u bety obhajovali nulový obsah tvrzením, že v betě je pouhých 10% obsahu oproti samotné hře. To ještě netušili, že na zbývajících 90% budou čekat i po releasu hry a kdo ví jak vlastně dlouho:-( Zatím to bohužel nevypadá jako Sea Of Thieves, ale jako Thieves From Rare.
Lagzz: muzes si ji klidne zahrat na pc,tam je taky gamepass.pokud se ti hra libi tak te bude bavit.ono to neni zas tak hrozny jak to vypada podle recenzi a reakci pod nima.je to pekny,zabavny a je co delat pokud nejsi vylozene trubka.jak dlouho to vydrzi to uz je druha otazka ale za 150,- si to klidne zahrej.pokud te to nebude bavit tak neschudnes a pokud ano muzes prodlouzit a casem po updatech (pokud budou) i podporit.muj scenar.
hra me bavi a hodne
Dal bych jim i 0/10 už jen za ten zabitý potenciál :D
Jardu to nebaví a dal co dal, to že je zarytý xbox neznamená že ho baví vše. Koukni na zing 8/10 a to je slušné ale nač to to už řešit, pitomiočílíčka..Hrej co Tě baví a užívej
sweat55: sakra že já ti dám jednu výchovnou :D Každopádně tě o víkendu očekávám, a uděláš si svůj vzalstní názor!
link Angry Joe recenze
to je celkem zajimavy cteni i s moji prumernou eng, to zapaleni lode a vareni bych bral hned !!
Bývalý RARE vývojář o SoT: link Možná vám to trochu rozklíčuje proč to dopadlo jak dopadlo.
meidevil tvrdi to po celou dobu ale naslouchani nevidim rozhodne ve hre jako nezlobte se ale ten obsah tam neni doufam ze vytahnou hlavu z pr... a pridaji tam more obsahu
cotton_svk: zaujimave ze sa dozadujes admina a na druhej stranke hejtis osto sest. Dve tvare?
Už at skončí embargo na Far cry 5 a bute tu recenze. Ohledně světa sot se člověk zde nic nedozví, jen nadávky, urážení, tolik humusu pod recenzí si ta hra nazaslouží. A nakonec jsem rád že někteří si tu hru ani nezahrají, nebo to vzdají v začátcích. Hráčů co to hrají je dost něž si někteří myslejí. Co se týká hry tak určitě je potřeba přidat zaleží však na studiu a zda budou chtít naslouchat už konečně hráčům. Ptal se tu někdo na názor o hře, nojo ale když tu někdo napíše přímo nějaké poznatky ze hry tak je hned sfackován jakej je debil, vysmějí se mu atd.. To už ani nemáš chuť zde cokoliv napsat! Někteří poloopice zde pořád dokola jak kolotočář co spouští dokola atrakci řetízkového kolotoče budou psat a posmívat se ostatním.
Tak už nebrečte kluci, to se stává link
Ano v gow to byla odpoved presne na lidi jako jsi ty! A navic ja tam nekde pisu ze hra je blbost jako ty a tvoji kamaradi aniz bych ji hral?Jinak ty mi budes slusny ubozak vse obracet
Třeba na Tebe :D .. Hraješ si tu na spasitele diskuzí a velkého rozhodčího, a přitom jsi tu před pár dny velel jak je potřeba aby Vaše zelená horda zaútočila do všech novinek GoW a nebo přímo na konkrétního konzolistu :D ... A nezapomeň zase poslat napřed výhrůžné smsky jak máš ve zvyku :D
argumenty na co? myslis na lidi kteri hru ani nehraji...
Tak koukam na tuhle "diskuzi" a vidim, že když někomu dochází argumenty, tak by si přál zákazy. To už tady bylo chlapci!
Tex-to není životní problém, to je problém s hlavou...to je tady ale už všeobecně znamo
Kahemi To bude nejaky obhajce piratske hry.Hodne se do toho vzil nejak
Ale bez legrace.Verim Texovi ze se u toho muze bavit a to hodne a taky rad si prectu jeho herni zazitky ze hry,opravdu jo :)
kahemi to byl možná Phil když prezentoval hru v Evropě
Koncept této hry mě nezaujal už když byla oznámena. Vypadá ale graficky líbivě to se musí nechat.
Tex? Koubecx? Nebo kdo? Priznejte se... link
Tak na xboxwebu 7/10 a je to v klidu
BOdejd by nebyli kdyz maji navstevnost :-). Jinak k tomu vysavaci co mam doma. (PS4pro). Kdyz vysavam mam na hlave Platinum headset takze nejaké vysavani vubec nevnimam. Spis radsi hraju nez premyslim co mi dela konzole a co ne. A hry umi dobre. Takze no stres zakomplexovani jedinci zelene konzole. Spis bych psal philovi at pusti vase penize do vyvoje neceho co me prinuti si koupit xbox. Zatim mi postaci PSko uz takhle nestiham odhravat. Jinak dnes jsem dohral A Way out s pritelkyni. A jako pecka :-) Mohu jen doporucit.
Asi jsou stastni jak to pod clanky vypada
426kahemi Byla by to mozna zajimava zkusenost, ale nejsem zamestnanec Rare. Bohuzel cloveku s negativnim postojem tezko vysvětlit, ze někdo vidi věci pozitivne a dokaze se bavit, třeba u Sea of Thieves. Vzdyt ty mas problém i s novym God of War. A to je exkluzivita na platformu, na které hrajes, jestli se nemylim. A to je škoda, ne? Zrejme mas momentalne nejaky zivotni problém, nebo tak něco. Tak to je mi lito, ale zkus s tim něco udelat, věř, ze to jde...
Zafata: Když se geobbu špatně vyspí, tak rozdá pár "plejkám" napomenutí. Jinak to tu nefunguje vůbec, máš pravdu :)
Dost lidem kteri prudi v kazde novince xboxu zustava jen jedno varovani od perma banu kdo si povka docka se ovsem otazka je zda tu nejaky moderator jeste funguje
Jako ja chápu,že na to plejky nadávají,bodejď by nenadavali,když to na plejku nerozjedou tolik peněz za hru v čudu
Johnny, v byte žijeme len dvaja, polygamia je u nás zakázaná, takže hárem u mňa nehľadaj :) chápem, vy plejky ste staršia sentimentálna generácia a radi si pri telke poplačete, my na Xku sa radšej bavíme :)
Calder, ty jsi zamestnanec Rare?