Resident Evil: Revelations (PS4/XO)

Pokud jste snad strávili posledních pět let mimo naší sluneční soustavu, pak vězte, že Resident Evil: Revelations z roku 2012, který vyšel na tehdy slibně se tvářící Nintendo 3DS, je fanoušky považován za jeden z těch lepších RE spin-offů, ne-li vůbec nejlepší, tedy alespoň z těch vydaných v tomto desetiletí. Kromě na svou dobu více než kvalitního technického zpracování přinesl návrat starých hrdinů v kvalitním příběhovém podání, osvěžující hratelnost a záblesky dávné hororové atmosféry, jež z moderních dílů pomalu, avšak jistě vyprchávala. Není divu, že Nintendo exkluzivitu nedokázalo udržet, a tak hra vyšla již následujícího roku pro PS3, Xbox 360, Wii U a dokonce i PC. Jinými slovy: pokud jste hru chtěli hrát, pak jste jí již pravděpodobně hráli, a tak nám současný port pro novou generaci konzolí opět připomíná všechna úskalí opakovaně vydávaných remasterů pro stále nové konzole. Avšak zkusme si na chvíli představit, že jsou mezi námi i tací, kteří se ke hře z mnoha různých důvodů ještě neměli příležitost dostat, a tak v současném portu spatřují skvělou příležitost doplnit si sbírku nebo si jen užít podařenou akční adventuru.
Čím Revelations potěší nejvíce, a co funguje velmi dobře i po letech od vydání, je komplexní a dynamicky se rozvíjející příběh, který sice na jedné straně sleduje paralelní dějovou linku zasazenou mezi události v RE 4 a RE 5, ale jde si víceméně vlastní cestou, a tak umožňuje zdánlivě snadnou identifikaci i pro nováčky v sérii. Přiznávám, že osobně nejsem žádný velký fanoušek scénářů o globálním bio-terorismu a několika příběhových linkách, jež se odehrávají na různých místech, v čemž si moderní RE tituly velmi libují. Domnívám se totiž, že se tím zbytečně vytrácí klaustrofobická atmosféra a intenzita prožitku, což ubíjí horor jako takový. Na druhou stranu ale chápu, že moderní poptávka ve společnosti je po tomto pojetí příběhu velmi velká, a to i ve světle neblahých událostí našeho světa. V Revelations jsou tak známí hrdinové Jill Valentine a Chris Redfield konfrontováni i spolu se svými parťáky Parkerem a Jessicou s vlivnou teroristickou organizací, která plánuje vypustit do světa smrtící virus. Příběh je velmi plynulý, pojatý v seriálovém duchu - rychlé střídání kapitol, prolínání scénářů, rekapitulace děje z minulých kapitol, apod. - a udržuje si stálé napětí.
Popohání jej i na dnešní dobu slušná grafika, u které je však na některých místech poznat nejen stáří hry, ale bohužel také absolutní vyprahlost nápaditosti v celkovém designu, která je pro RE sérii na přelomu desetiletí zcela signifikantním znakem. Některé lokace již vypadají strašlivě a vyloženě odpudivě, protože při rozlišení 1920 x 1080 nelze nedostatky zamaskovat tak snadno jako v originální hře. PS4 port je ze všech kdy vydaných verzí však jednoznačně nejkvalitnější: má kompletně remasterovanou grafiku a drží si příjemných 60 snímků za vteřinu, a to ve stabilní podobě, kdy nedochází během celé doby hraní k žádným větším výkyvům. V tomto ohledu současná verze hry velmi potěší.
To, kde tento port však zaostává, je špatná optimalizace. Ovládání je ještě neohrabanější než svého času na 3DS, otáčení kamery je velmi pomalé, střelba nepřesná a v některých momentech vyloženě otravná. Je to důsledek násilného portu handheldového titulu na konzole, kde by vlastně už vůbec neměl co dělat, či je na vině neschopnost CAPCOM uzpůsobit ovládání na míru každé konzoli? Nejspíše kombinace obojího. I přes všechno výše uvedené je však Revelations stále návykovou hrou s nadprůměrnou hratelností, která sice nepřináší nic vyloženě nového, ale klasické nápady Shinji Mikami-ovského střihu využívá efektivně a v nenucené míře. Vylepšování zbraní, nápadité souboje s bossy nebo řešení hádanek je tak ve hře obsaženo ve velké míře. PS4 verze hry obsahuje nejen všechna dostupná DLC, ale také vylepšené možnosti pro základní kampaň (větší variabilita obtížností) a zejména vynikající Raid Mode (nové zbraně a postavy), který patří k tomu nejlepšímu, co mohou novodobé RE tituly nabídnout. V tomto režimu pro jednoho nebo více hráčů, kde absolvujete pozměněné scénáře hlavního příběhu, můžete strávit mnoho hodin navíc, díky čemuž se výrazně zvyšuje trvanlivost celé hry. K té dopomáhají také trofeje.
Pokud se budeme na Revelations dívat jako na samostatný titul, jenž mám hodnotit nyní a teď, musím znovu zopakovat, že se stále jedná o kvalitní RE hru, kterých bylo v minulosti poskrovnu. Žel bohu se však na titulu podepsal zub času, neboť některé faktory, například grafická stránka či zastaralejší herní koncept, jenž byl navíc šit na míru pro handheld, způsobují, že Revelations již není v dnešní době záležitostí aktuální a výrazněji přitažlivou. Jako retrospektiva, možnost doplnit si sbírku pro hardcore fanoušky a především příležitost jak si ukrátit čas před druhým pomyslným hororovým vrcholem roku v podobě The Evil Within 2 funguje na výbornou. Nejkvalitnější port (zatím, neboť se chystá na listopad ještě Nintendo Switch verze) velmi důstojné záležitosti. Nic více a nic méně. Jako fanoušek série i jako natěšený recenzent bych však uvítal raději slibované příběhové DLC pro RE 7 s Chrisem Redfieldem a především už nějaké pořádné informace o chystaném RE 2 remaku než opakované remastery již velmi dobře známých klasik, které se navíc první měsíce po vydání prodávají za nekřesťanské peníze. Nu, snad budeme po nadcházející TGS o trochu moudřejší...
Tvoje reakce na článek
Galerie

















Komentáře (22)
Tak konečně dohráno. Nebýt tam ty stupidní mise mimo lod, střílecí, tak jo. Atmosféra hustá, Fatfuck jak opakuje May day, may day, to je mrazivé. Trošku to zabíjí příběh, ale jinak projeto na normal za 7 hodin. Dobrý. Zajímavé, že si z Ps3 verze vůbec nepamatuju toho posledního bosse, toho opravdu posledního. Dával mi tak půlhodinový výprask, dvě smrti, ale zdolal jsem ho, zmrda. Perfektní tyrant. Za mně opravdu poctivých 7/10. Být to soustředěné jen na pasáže s Jill, mohla to být i 9-ka. Bavilo. Dám ještě new game + a raid mode. Ale to až za dýl.
Střílet gumáky a pak šlapat do bublajících kaluží mě nebere. Navíc, všimněte si geometrie střelných zbraní a úrovně zaměřovacího kříže, to je hell.
zrovna hraju residenta 7 a koukam na recenze na dil, kterej sem nehral..ta 7ka je skvela jen skoda pasaze na lodi a dal..tam se to posralo celkem..ale jinak spica.. :) pro me nejlepsi resident, i nez stary 1,2,3,4 :) asi bych to seradil takhle - 7,2,4,5,3,1 - 6ka je odpad a ani sem nemel silu to dohrat..5ku mam rad protoze v te dobe me oslnila grafika jak to bylo v africe ci kde a bossove :D
Tohle na tuty pořídím,tenhle díl bavil ale prostě si počkám až spadne cena,tak na 500kč a níž.
Mě zajímá jen to co má číslovku či se to týká týmu BSAA. Takže 1-2-3-4-5-6-7, Revelations 1-2, a Code Veronica. Ostatní hry jsou jen pokusy o RE. Takový Darkside nebo Umbrella Chronicles, to jsou první hry z pohledu první osoby jako arcade zaměřovače. Jako bral bych ale nechybí mi ve sbírce.
Jako PS2 port na PS4.
Code Veronica vysel ne?
Ke známce. Nevím jak je to s ovládáním, přeci jen na 3DS bylo možné nastavit citlivost kamery a tuším že i na předchozím portu pro X360, PS3, PC. Hra jako taková to je pořád velmi dobrá, nechápu proč udělovat známku 6/10 jen protože se jedná o port starší hry. Za mě ta hra má minimálně na 7/10 ale spíše bych se přikláněl k 8/10. Má totiž to co v mnoha hrách chybí a tím je naprosto brilantní zábavná residentovská hratelnost, na každé obtížnosti to jde dohrát a je to výzvou. Hru zpříjemňují kufříky s výbavičkou, dále hra obsahuje RAID mod, příběh hráče nenechá oddechnout. Celá ta hoňka na kočku a myš je prostě paráda. No jo je to ale port na PS4, XONE, tak... Mě už jen těší ten fakt, že budu mít na PS4 všechny residenty, tedy kromě 2, 3 a Code Veronica.
To je jako ono co jste si všichni přáli?Zlatá sedmička.
Speedy trochu zpomal,recenzi psal Leon a ne Kachlo.
Jinak s hodnocením souhlasím. Vždy po zneškodnění nepřítele ten kečup na podlaze hovoří za vše.
Kachlo k úvodu článku, doba si žádá to co byl Resident Evil 1 ale CAPCOM si žádá mainstream, zisk a v tom je celý háček. Pokud chtějí masové prodeje, musí dělat Call of Duty, pokud chtějí potěšit skalní fanoušky a získat i nové, mohou utvořit to co Nicobass s remakem Tomb Raider 2. V případě Lary Croft jsou hráři na YouTube v sedmém nebi včetně mě. A čím více dostanu ochutnat nostalgii v novém grafickém kabátku, tím více pak hatuju dnešní masovky. Už se těším na nový Assassins, který dostane vysoká hodnocení a bude se těšit velkým prodejům, a to jen proto, že vzal zlato, zlato jménem Egypt, po kterém tady dychtí defakto každý tématicky laděný hráč a kterého je ve hrách jako šafránu, zejména v těch jako je Tomb Raider. Hratelně to ale bude jedno a totéž, stále to samé, stále z A do B bez jakékoliv inovace a zábavy.
Kolkokrat do konca dekady este Crapcom tuto mrcinu podoji? :D
Hrál jsem poprvé až teď na Ps4 a peněz nelituju, celkem slušná zábava
Nerekl bych, ze 550 Kc je za remaster moc. Pravda je, ze hodne textur je opravdu nepeknych, ale hlavni hrdinove jsou krasne ostri Lehce me mrzi, ze prvni dohrani mi trvalo "jen" 7 hodin, ale paradni jizda to byla
Kdo se těší na The Evil Within 2 tak během víkendu vyšlo skoro hodinu dlouhé video z hraní link
No obávam sa, že tento titul bol bomba jedine tak na 3DS-ku pred pol dekádou
Kartu ve switchi mám hned ze startu a čekám taky na switch port.hlavne chci dohrát tu 2ku.na vite to byl fakt porod hroznej.
Na Switch by to mohla byt bomba. Uvidíme co framerate a rozlišení.
Seth doufam ze tomu tak nebude to bych musel vzit i SDHC kterou do budoucna budu porizovat nebo nakonec to vezmu pro xbox ci pc
unholyu pokud je vše pravda co se zatím napsalo, revelation 2 nebude fyzicky součástí a bude jen kód a bude mít 26GB, takže nutnost SD karty a cenu bych počítal +10€ nad PS4/XO edicí
Pekna recenze diky a ja osobne cekam na hru pro switch a hlavne na cenu
Raid Mod me u toto dilu bavil tak casem poridim ale udelal bych jeden Resident Evil nazvany Raid mod a do nej bych dal vsechy charactery co se kdy ve serii i z Raccoon City obevili a se vsemi arenami vcetne RE RC ale nechtel bych to od tohoto vyvojarskeho tymu protoze jejich Jill vypada hrozne