Resident Evil 4 Remake - DLC Separate Ways

recenze  16
Leon, 24. 9. 2023 11:25
To bylo bědování a rozčarování, když se rozkřiklo, že remake Resident Evil 4 nenabízí v okamžiku vydání prakticky žádnou nadstavbovou část! Kritika na adresu společnosti Capcom navíc vzápětí zesílila, protože vyšlo najevo, že hra dokonce neobsahuje některé ikonické scény a pasáže, které kdysi učinily z originálu žánrovou klasiku v plném slova smyslu. Ani naše redakce nešetřila v tomto ohledu výtkami na adresu nejnovějšího přírůstku slavné série, ačkoli jsme v recenzi vysekli hře velké uznání a odnesla si od nás devět z deseti zombíků. Capcom se tehdy zachoval k hráčům a recenzentům macešsky a neupřímně. Kdyby bývali vývojáři sdělili, že mají dlouhodobý strategický plán, v němž se část vystřiženého obsahu z hlavní hry přesune do příběhového DLC Separate Ways, přičemž jej značně rozšíří a doplní oproti původní verzi, mohlo se ostří kritiky obrousit. Avšak „co by, kdyby …“ u her neplatí. A tak teprve půl roku po vydání remaku RE 4 splácí Capcom poslední rest. Formou placeného DLC nám přináší vynikající a dlouho očekávané příběhové rozšíření Separate Ways, ve kterém si zadovádíme s agentkou a špiónkou Adou Wong.

Kouzlo a obliba původního rozšíření Separate Ways, dokonce by se dalo s jistou mírou nadsázky hovořit o kultovní klasice, nespočívala v tom, že jsme se mohli vrátit do známých lokací a zahrát si za Slečnu drsňák, která tradičně balancuje na hraně mezi hrdinou a padouchem. Přitažlivost byla naopak dána tím, že nám toto rozšíření umožnilo nahlédnout na základní příběh z jiného úhlu. Přinášelo možnost doplnit si střípky příběhu, pochopit chování druhé strany a mnohá zdánlivě nečekaná vyústění, u kterých se hráči domnívali, že byly v RE 4 jen dílem náhody a štěstí. Vývojáři, kteří tehdy ještě pracovali pod taktovkou otce RE série Shinji Mikamiho, ukázali s tímto výpravným dovětkem většině někdejších konzolových hráčů, že se doba změnila a hra nemusí nutně končit se závěrečnými titulky. Naopak se může v budoucnu rozšířit přidáním nového obsahu, ve kterém se při trochu dobré vůle ze strany vývojářského studia může nalézt také nějaká ta příběhová kampaň. A věřte nám, že v roce 2005, kdy starý dobrý RE 4 doputoval na PlayStation 2 i se Separate Ways jako s nativní součástí hlavní hry, byl podobný princip pro konzolový svět ještě prakticky neznámý.

Současný přídavek s Adou se sice jmenuje stejně jako kdysi, ale je úplně jinou záležitostí, která se vše rozhodla uchopit po svém. Už jen tím, že postava, jež představuje pro Leona jeho femme fatale – smí se vůbec ještě v dnešní pošahané hyperkorektní době používat podobné výrazy? – byla u RE 4 přeobsazena. V remaku hraje Adu herečka kanadsko-čínského původu Lily Gao. Pravda, nejednomu znalci originálu leží tato dáma v žaludku, protože se údajně pro roli nehodí. My v redakci jsme si však po dohrání Separate Ways jistí, že dává postavě přesně ten náboj, šmrnc a čínský prvek, které si Ada zasluhuje. Pro kompletní restart Separate Ways je to změna nejen vítaná, ale především nutná. Originální Separate Ways působily jako taková berlička pro Leonův příběh, protože Ada se mu de facto snažila pomoci a nasměrovat jej správným směrem. Nebyl to v podstatě samostatný příběh populární (anti)hrdinky, ačkoli se nám to snaží potvora jménem nostalgie namluvit. Vytvořit tento přídavek stejně jako kdysi by se tak rovnalo autorské sebevraždě, protože doba se změnila a příběhové a herní pojetí DLC tvorby má dnes úplně jiný standard.

Z tohoto důvodu se tvůrci rozhodli celý koncept předělat a namísto plytké paralelní zápletky vytvořit plnohodnotný příběh, v němž Ada řeší primárně sebe samu a svěřený úkol. Už jen rozpor mezi splněním mise, nejlépe bez zbytečných otázek a s pořádnou dávkou cynismu, a vlastními pocity a pochybnostmi vytvářejí zajímavý vhled do duševního rozpoložení naší „hrdinky“. Je to přesně ten příběhový oblouk a invence, které si fanoušci vždy přáli vidět. Pozměněný příběh činí z tohoto DLC lákadlo také pro ty, kteří původní Separate Ways znají a domnívají se, že je nemá Capcom čím překvapit. Mýlí se a ani nevědí jak moc.

Capcom totiž ve své v kontextu herního průmyslu ojedinělé sebereflexi, kdy postupně re-kánonuje vlastní vesmír, nepřekopal pouze příběh, v němž nově figuruje jako důležitá postava oblíbený Luis, zatímco tajuplný Wesker jako vždy tahá za nitky intrik, ale zcela změnil herní obsah. Ada tak již neprochází pouze známými lokacemi, ale zavítá do nových zákoutí Vesnice, Hradu a Ostrova. Při své dobrodružné a vskutku výpravné cestě se setkává s bossy, kteří zkřížili, či teprve zkříží, cestu Leonovi, a přitom musí vytasit drápky na nová nebezpečí. Nejvíce uspokojujícím elementem Separate Ways, díky kterému Capcom odpustíme jejich jarní váhání, je návrat mnoha fanouškům důvěrně známých scén, pro něž nezbyl prostor v základní hře. Trailery již většinu návratů proflákly (jako obvykle), takže můžeme i my. Máme zde například „lanovku“ nebo „místnost s lasery“. A ano, vážení příznivci hororové tvorby a děsivých monster, vrací se i hnusák „It“ neboli U-3, i když v úplně jiném kontextu. Ale právě o to jde, abychom měli nové zážitky, a zároveň věděli, že inspirace sahá k dávné klasice, pro kterou máme stále velkou slabost.

Velkou zbraní Separate Ways je plynulost a nepřetržitá kadence akce, výzev a příběhových střípků, u kterých vnímavější hráči poznají, že si jimi Capcom chytře připravuje půdu pro další RE projekty v re-kánonovaném univerzu. Příběhový režim Ady odsýpá mimo jiné proto, že level design je vytvořen tak, aby umožnil pokračovat de facto pouze jedním směrem. Jedná se o lineární záležitost, u které tvůrci obětovali realismus a uvěřitelnost level designu na úkor hratelnosti. Na druhou stranu se díky tomu podařilo docílit efektu paralelní dějové linky, protože dochází k neustálému prolínání obou scénářů, což přináší fascinující detaily, které si již ale musíte odhalit sami.

Ada je v Separate Ways vybavena téměř identickými schopnostmi jako Leon. Může se skrčit, plížit, likvidovat nepřátele zezadu, odkopávat je, ba dokonce zaháknout, neboť k její unikátní výbavě patří vystřelovací hák. Ten umožňuje rychlé přepravení na delší vzdálenost a efektivní boj s nepřáteli a bossy. Bohužel jej lze k přepravě použít jen na některých předem daných místech, což trochu sráží celkový vjem. Kromě toho má Ada speciální digitální čočky umožňující jí stopovat a řešit zapeklité hlavolamy, jichž je zde několik. Na hratelnosti se obecně výrazně zapracovalo a je mnohem komplexnější a propracovanější než v originální verzi. Základní a navýsost elegantní změnou je přítomnost Obchodníka, u něhož si lze koupit zbraně a vylepšovat je. Navíc tu je opět jeho pověstná směnárna a výkupna pokladů. Přibyla také zbrusu nová zbraň, a to kuše. Obchodník nabízí samozřejmě questy, i když jich zde je omezené množství, protože hrajeme DLC, a ta mají své limity obsahu a musí volit kompromisy.

V redakci nás nejvíce potěšila životnost Separate Ways. Všech 7 kapitol, na které je DLC rozděleno, lze sice prosvištět za nějakých 4—5 hodin, o tom žádná, ale v případě plnění všech questů a hledání pokladů lze u hry strávit střízlivým odhadem nějakých 7 hodin. Je to hodně či málo? Třeba tvůrci remaku Resident Evil 3 by dodali, že 7 hodin je na velkou hru prodávanou za plnou cenu příliš, hráčům totiž bohatě postačí 5 hodin. Šílené? Svým způsobem ano. A to je ještě nutné zmínit, že Separate Ways obsahuje trofeje a tři základní módy obtížnosti, ke kterým se přidá po prvním dohrání profesionální režim a New game plus. U tohoto DLC tak lze teoreticky strávit ještě mnohem více času. To činí s ohledem k ceně více než dobrou investici a příjemné podzimní zpestření.

Čekání na rozšíření s Adou se vyplatilo. U Separate Ways to vzal Capcom opravdu z gruntu. Překopal, co mohl, rozšířil příběh, přidal obsah a vytříbil hratelnost, díky čemuž dává paralelní cesta oblíbené agentky větší smysl než v originální verzi. Nejedná se jen o příjemný doplněk jako před lety, ale ve všech směrech svébytné dobrodružství, které podtrhuje kvality samotné hry. Teprve nyní můžeme remake čtvrtého dílu označit s čistým štítem za kompletní. Pokud jste se bavili u základní hry a chcete se znovu ponořit do tohoto světa a nadto prozkoumat nový obsah, Separate Ways jsou přirozenou, ba přímo doporučenou nadstavbou.

xsxps5ps4
Capcom, Capcom
21. 9. 2023