Granblue Fantasy: Relink

Martin Šmíd, 31. 1. 2024 17:30
V roce 2014 vyšla v Japonsku pro mobilní platformy dobře hodnocená MMORPG hra Granblue Fantasy od společnosti Cygames, která ihned zaznamenala mezi tamními hráči obrovský úspěch. Není se ostatně čemu divit, když na ní pracovali takoví veteráni JRPG žánru jako hudební skladatel Nobuo Uematsu nebo art director Hideo Minaba, kteří mají za sebou hry ze série Final Fantasy nebo Lost Odyssey. Úspěch této hry následně vedl k tomu, že bylo oznámeno hned několik her pro konzole, mezi nimiž byly nejen bojovky Granblue Fantasy Versus a Granblue Fantasy Versus: Rising od studia Arc System Works, ale také velká akční RPG hra Granblue Fantasy: Relink pro PC a konzole PlayStation. Ta zaujala během svého oznámení nejen pěkně vypadajícím trailerem, ale také skutečností, že byla svěřena oblíbenému studiu PlatinumGames. To odvedlo na hře nějakou práci, přičemž později bylo oznámeno, že vývoj přebírají vývojáři ze studia Cygames Osaka, kteří ji dokončí. V tu chvíli se zdálo, že hra se bude už jen ladit a v brzké době vyjde, a i proto nikoho nenapadlo, že si na ní budeme muset ještě několik let počkat. Těžko říci, kolik z finální verze Granblue Fantasy: Relink má na svědomí studio PlatinumGames a kolik studio Cygames Osaka, ale to nás hráče asi ve výsledku nemusí zajímat. Hlavní je to, jestli je hra dobrá nebo ne, a na to se vám pokusím odpovědět ve své recenzi.

Ačkoliv by se dalo říci, že je Granblue Fantasy: Relink několikátou hrou v sérii, pokud budeme počítat původní MMORPG vydání na mobily i zmíněné dvě bojovky, vývojáři v ní rozdávají zcela nové karty. Nemusíte se proto bát, že byste nebyli v obraze a něco vám během hraní unikalo. Vývojáři z předchozích her vzali pouze postavy a také svět, v němž se vše odehrává, jinak přinášejí zcela nový příběh, pro který nemusíte Granblue Fantasy vůbec znát. Ostatně s tím trochu počítají, protože se s Granblue Fantasy: Relink snaží oslovit i hráče v Evropě a Severní Americe, kteří k originálu přístup neměli.

Příběh hry se točí kolem pátrání po záhadném ostrově Estalucia, který dokáže splnit veškerá přání. Hned na začátku si budete muset vybrat hlavního hrdinu, jenž je kapitánem lodi, přičemž na výběr je mladík Gran a dívka Djeeta, kterou jsem si vybral já, a rozhodně jsem později nelitoval, protože jsem si ji hodně oblíbil. Hlavně pro její vlastnosti v boji, protože jinak jde spíše o tichou hrdinku, která je pozorovatelem toho, co se bude dít. Hlavního hrdinu/hrdinku doprovází na cestě mladá dívka Lyria, která se záhy dostane do nesnází a příběh se bude prakticky točit kolem její záchrany, ale také poražení obřích monster Primal Beasts a zlé čarodějky. Ačkoliv příběh má několik silnějších momentů a zvratů, a vlastně i slušnou prezentaci, přišlo mi, že je v rámci žánru standardní a spíše jen lehce nadprůměrný, a vlastně moc nemá čím překvapit. To je docela škoda, protože z tohoto šlo vymáčknout daleko více. Zvláště když postavy jsou zajímavé, a to samé platí o samotném světě se spoustou rozmanitých ras, kde se vše odehrává. Ten má docela velký potenciál do budoucna. K postavám ještě zmíním, že je možné si zvolit mezi anglickým a japonským dabingem.

Když jsem začal hru Granblue Fantasy: Relink hrát, byl jsem docela překvapen, že se svoji strukturou hodně liší od klasických JRPGček jako Final Fantasy či třeba Tales of. Jde totiž o docela lineární záležitost, v níž budete postupně cestovat po vznášejících se ostrovech, kdy každý se liší svým designem, takže se podíváte třeba do zamrzlých částí zdejšího světa, případně na vyprahlé pouště a tak dále. Ostrovy nejsou moc otevřené, takže průzkum je značně omezen. Většinou jdete jednou cestou, po níž sem tam zlikvidujete skupinku řadových protivníků, abyste se dostali k hlavní náplni jednotlivých kapitol, a to jsou souboje s kolikrát hodně epickými bossy. Každá kapitola nabízí hned několik takových střetnutí, a musím říci, že bossové jsou přímo fantastičtí a bez debat jde o vrchol samotné hry. Každý souboj s bossem je napínavý a neskutečně zábavný. Bossové mají nejen unikátní vzhled, ale také vlastní styl boje, a dokonce může mít i několik fází. Také se mi líbí, že boss se může dostat do jakési fáze zuřivosti, když se mu naplní ukazatel, takže následně létá po aréně a provádí silné útoky, kterým je dobré se vyhnout. Bossové se vývojářům z Cygames Osaka maximálně povedly a každý souboj jsem si vždy naplno užil.

Jak jste asi pochopili z předchozích řádků a vlastně jsem to i zmínil, zařadit někam Granblue Fantasy: Relink je docela těžké, protože se značně liší od zavedených značek a vlastně i většiny současné produkce. A to je vlastně i velké plus, že se nesnaží něčemu konkurovat, ale jde si svoji vlastní cestou. Navíc, protože je lineární, odpadá alespoň v rámci hlavní příběhové kampaně kolikrát nudnější grind, aby bylo možné se posunout dále. Granblue Fantasy: Relink je určitě hra, která si váží času hráče, během něhož mu chce vždy ukázat co nejvíce, a ne ho uměle zdržovat.

Jak jsem zmínil výše, jako hlavní hrdinku jsem si vybral dívku Djeetu, která využívá v boji svůj rychlý meč, navíc má řadu silných útoků, ale také umí sebe i ostatní v týmu léčit, případně rozdávat buffy. Postupně si můžete odemknout až osmnáct hrdinů s jedinečným herním stylem, přičemž každý se liší soubojovým systémem, speciálními útoky, zbraněmi i komby. Postavy je možné navíc postupně upgradovat skrze tři košaté stromy s dovednostmi, kdy jeden je určen pro ofenzivní vlastnosti, druhý na defenzivní a třetí je spojen s nasazenou zbraní. V těchto stromech si navíc neodemykáte jen pasivní vlastnosti, jako bodíky k útoku nebo k životu, ale také nové skilly, které je možné přímo využít na bojišti. Jednotlivé hrdiny, které získáte do party, je tak možné si pěkně vyladit k obrazu svému.

U soubojového systému zůstanu, protože ten je přímo fantastický a lehce jde společně s bossy o to nejlepší, co hra Granblue Fantasy: Relink nabízí. Vlastně je na něm i trochu vidět rukopis studia PlatinumGames, stejně jako na celkovém pohybu postav a jejich intuitivním ovládání. Soubojový systém je svižný, rozmanitý, obsahuje nepřeberné množství komb a útoků, s nimiž je zábava čelit nejrůznějším protivníkům, ať už těm řadovým nebo velkým bossům. Mezi řadové protivníky patří kostlivci, různí rytíři, goblini nebo duchové. Druhů je několik desítek, přičemž se také neliší jen vzhledem, ale i útoky. Na soubojovém systému se mi také hodně líbí, že je inspirovaný moderními akčními RPG hrami, takže nechybí tlačítko pro rychlý úskok nebo vykrytí útoku, což vnáší do soubojů větší hloubku a napínavost.

K postavám ještě zmíním, že každá si může nabít jakýsi speciální ultimátní útok Skybound Arts. Ten můžete využít hned, jakmile se jí naplní speciální ukazatel pod životem, nebo stačí počkat, až si ho naplní i ostatní členové v partě a následně tyto útoky postupně pozapínat. Když je zapne postupně celá parta, získáte ještě jeden drtivý skupinový útok Full Burst, díky čemuž zasadíte protivníkovi nebo protivníkům další masivní poškození. Tyto útoky jsem si hodně oblíbil hlavně během soubojů s bossy, kde mi i hodně pomohly. Je navíc pěkné, že je možné dát ostatním hrdinům v týmu příkaz, aby své Skybound Arts útoky hned nezapínali a počkali, až celou sekvenci odstartujete. Tím se nemusíte bát, že byste se k Full Burst nedostali. Umělé inteligence ostatních členů v týmu je slušná. Sami se vyhýbají útokům, ačkoliv ne vždy se jim to povede, ale také provádějí komba i dokážou léčit a podporovat ostatní.

Když byla hra Granblue Fantasy: Relink poprvé oznámena, rozhodně upoutala i moji pozornost. Když ale přešla k vývojářům ze Cygames Osaka a bylo oznámeno, že bude stavět na kooperativních prvcích, dost jsem znervózněl. Aby hra sklouzla do live service záležitosti jsem si ani trochu nepřál, protože stále mám v živé paměti, jak dopadl třeba v minulosti stejně očekávaný Babylon's Fall. O co tedy jde? Nakonec mohu všechny hráče uklidnit, protože Granblue Fantasy: Relink je pořád do jisté míry akční RPGčko, které je možné hrát sólo bez nutnosti připojení k internetu

Kooperace je ale příjemný bonus, protože díky němu můžete projít celou kampaň s kamarádem, a s ním se pustit i do velkého množství vedlejšího a endgame obsahu, o němž bude hned řeč, díky čemuž souboje s bossy dostanou ještě větší náboj a vlastně až v kooperaci, když hráč dané postavy mistrně ovládá, se ukážou všechny jejich přednosti. Pokud byste kamaráda neměli, tak je možné se pustit do vedlejšího obsahu s náhodným hráčem. Matchmaking, a vlastně i samotný online systém, tu funguje prakticky totožně jako třeba u série Monster Hunter. Pokud jste poslední díly hráli, zhruba víte, co od online podpory Granblue Fantasy: Relink očekávat. Před vydáním bylo docela obtížné sehnat spoluhráče, ale sem tam jsem se s kolegy recenzenty ze zahraničí spojil, přičemž hry byly plynulé a nezaznamenal jsem žádný problém, který bych zde musel zmínit. Jenom trochu zamrzí, že není přítomen cross-play, takže mohou hrát společně jen hráči na konzolích PlayStation 5 a PlayStation 4. PC hráči jsou trochu nelogicky odstřiženy, což zrovna zde docela zamrzí.

Ona ostatně struktura vedlejšího obsahu je hodně podobná tomu, co nabízí série Monster Hunter, od něhož vývojáři očividně hodně opisovali, aby přinesli herní smyčku, díky níž budou chtít hráči pokračovat v hraní i po dohrání hlavní příběhové kampaně. Když totiž spustíte vedlejší misi, po jejím dokončení získáte velké množství materiálu a dalších předmětů, které následně můžete prodat nebo využít pro upgrade zbraní či vylepšení samotných postav. A co mezi ten vedlejší obsah tedy patří? U speciální NPC postavy si můžete pustit u každého hrdiny, kterého získáte, jeho speciální epizody (Fate Episodes), díky nimž se o něm dozvíte další podrobnosti. Ty mají většinou jen textovou podobu, ale sem tam jste vysláni i do akce, ať už s partou nebo sami, abyste si ověřili, že máte danou postavu dostatečně vylepšenou a připravenou pro nejtěžší obsah. Daleko zajímavější jsou z hlediska hratelnosti klasické vedlejší mise, v nichž se vydáte bránit určitá místa, zabíjet bosse na vyšší obtížnost, lovit určitá řadová monstra, případně likvidovat vlny nabíhajících nepřátel. Co se týče soubojů s bossy, ty přímo připomínají Monster Hunter sérii, dokonce na ně máte i stanovený čas. Každopádně vedlejší mise mají čistě akční charakter, takže v nich budete bojovat a získávat materiál, abyste si mohli vylepšit vybavení svých hrdinů a byli tak připraveni na těžší zkoušky.

Ještě jsem zapomněl zmínit, že hlavní příběhová linka má zhruba dvacet hodin, ale tady hodně záleží na tom, jakou zvolíte obtížnost a jak šikovní budete. Už během této příběhové kampaně můžete plnit i řadu vedlejších úkolů, které budou zadávat NPC postavy ve městech. Musím říci, že tyto vedlejší úkoly moc nápadité nejsou a prakticky se plní sami, protože většinou spočívají v zabití určitého počtu nějakých monster, nalezení určitých materiálů či předmětů. Většinou jsem tyto úkoly jen nabral a následně po pár kapitolách se vrátil, abych je odevzdal a získal odměny, protože jsem je náhodně splnil. Když dokončíte hlavní kampaň, budete si moci kdykoliv zopakovat jednotlivé kapitoly, třeba na vyšší obtížnost, případně jen některá střetnutí v nich. No a zapomenout nesmím ani na jakousi end game příběhovou linku, která vám bude postupně odemykat vedlejší mise na vyšší obtížnost a další obsah. Zatímco na začátku máte odemknutou pouze obtížnost easy, postupně si budete odemykat další. Více k této příběhové lince nezmíním, abych zbytečně nespoileroval, protože přímo navazuje na konec hlavní kampaně. Docela dobře ale motivuje, abyste hru jen tak neodložili.

Hra Granblue Fantasy: Relink zaujme na první pohled svým krásným uměleckým stylem, jenž se snaží evokovat anime tvorbu. Ten se mi popravdě hodně líbí a neomrzel se po celou dobu hraní. Navíc musím vyzdvihnout detailní postavy a jejich pěkné animace, ale také nasvícení, živé světy či krásné efekty, které doprovází souboje s řadovými protivníky i velkými bossy. Hned po zapnutí si můžete zvolit, jestli budete hrát v režimu kvality nebo výkonu. Režim kvality se zaměřuje na nativní 4K rozlišení, ale na druhou stranu hra v něm jede pouze ve 30 fps. Chvilku jsem v tomto režimu hrál a vysoké rozlišení je určitě hodně znát. Obraz je krásně ostrý a čistý, postavy jsou krásně detailní, a to se dá říci i o samotném světě. Po většinu času jsem hrál v režimu výkonu, protože ten se zaměřuje na 60 fps, ale zase má jen rozlišení 1080p. Obraz proto není tak jemný a také je možné si všimnout při srovnání menší míry detailů. Na druhou stranu musím uznat, že hra v tomto režimu jede svižně a rychle se i načítá. Jen v jeden moment se mi stalo, že jsem si všiml zpomalení, a to bylo během jednoho z filmečků. Během herních pasáží jsem žádné propady neměl.

Zatímco pro původní Granblue Fantasy pro mobilní platformy složil hudbu převážně uznávaný hudební skladatel Nobuo Uematsu, jehož fanouškům JRPG her nemusím dlouze představovat, na soundtracku pro Granblue Fantasy: Relink se podílel jen z malé části. To ale nakonec není na kvalitě soundtracku ani trochu znát, protože jeho nástupce Tsutomu Narita (Final Fantasy XV: Comrades, Xenoblade Chronicles nebo Granblue Fantasy Versus: Rising) odvedl naprosto fantastickou práci. Složil několik desítek nádherných rozmanitých skladeb, které krásně doplňují emotivní scény, ale také filmečky, dialogy či epické souboje s bossy. Ty jsem si kolikrát užíval i díky hudebnímu podnesu, kterého jsem se nemohl nabažit. Už se docela těším, až vyjde soundtrack samostatně a budu ho moci poslouchat. Některé skladby si o to přímo říkají. Ostatně soundtrack má mít dle oficiální stránky hned 6 CD.

Několik let čekání se vyplatilo. Granblue Fantasy: Relink je povedená dobrodružná akční RPG hra, která nabízí rozmanité hrdiny s unikátními herními styly, výborný soundtrack, skvělý soubojový systém i epické souboje s bossy, které patří k tomu nejlepšímu, co jsem v podobných hrách za poslední dobu viděl. Během zhruba čtyřiceti hodin jsem se ani na minutu nenudil, ačkoliv bych si dokázal představit, že hra nabídne zajímavější příběh a trochu nápaditější vedlejší úkoly a vlastně i mise v endgamu. Co ale na Granblue Fantasy: Relink hodně oceňuji, je skutečnost, že si jde svoji vlastní cestičkou a nesnaží se přímo konkurovat zajetým značkám, a i proto si mé doporučení jednoznačně zaslouží.

Granblue Fantasy Relink

ps4ps5
Cygames, Inc., Cygames, PlatinumGames Inc.