Konzolista.cz

Rennsport

recenzeúterý 18. listopadu 2025Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Rennsport
Zhruba před rokem vyšel na PC v předběžném přístupu nový závodní simulátor Rennsport od studií Teyon a Competition Company, který se setkal s dost rozporuplným přijetím ze strany komunity. Jenomže už několikrát jsme tu měli případy, kdy hra v předběžném přístupu příliš nezazářila a následně šlo o velmi dobrou záležitost, a to i díky zpětné vazbě od hráčů, kterou vývojáři zohlednili a zakomponovali. I proto byla pořád naděje, že by Rennsport mohl být alespoň solidní závodní simulátor, který fanoušky žánru neurazí. Nyní tu máme finální verzi. Ta kromě PC vychází i pro současné konzole PlayStation 5 a Xbox Series X/S, a protože jsem měl chuť se po delší době vydat na trať, pustil jsem se do testování. Zde jsou mé pocity.

Poslechněte si audio verzi recenze

RENNSPORT

Testovaná verze: PlayStation 5 Pro

Na hře Rennsport je od prvního vyjetí na trať vidět, že snaha vývojářů byla poskytnout co nejrealističtější pocit z jízdy a pravý simulátor, nikoliv další závodní arkádu s prvky simulace. Fyzika je propracovaná, jízdní model kvalitní a slušný je i pocit z rychlosti, když sešlápnete plyn až k podlaze, navíc ovládání každého dostupného vozu se znatelně odlišuje. Každý vůz se liší rychlostí, hmotností a dalšími aspekty, což ovlivňuje ovladatelnost i nutnost odlišně brzdit do zatáček.  I proto je nutné se docela dost učit s jednotlivými vozy zacházet, abyste je naplno zvládli, protože v závodě vás může připravit o první místo nebo vůbec umístění jakákoliv menší chybička. Kolikrát jsem se dostal do problémů jen kvůli tomu, že jsem v plné rychlosti vjel na hrbol.

Vývojářům se povedlo položit solidní základy, díky nimž je jízda uspokojující. Kromě dobré fyziky a slušného pocitu z jízdy potěší i kvalitní ozvučení jednotlivých vozů, které se blíží skutečným protějškům. Tady odvedli vývojáři rovněž velmi dobrou práci. Co mohlo být ale trochu benevolentnější, je systém penalizací, který je dle mého názoru kolikrát až moc přísný, hlavně pokud jde o vyjetí mimo trať. Stačí se dostat o pár centimetrů vedle, i neúmyslně, a už jste napomenuti. Pokud bych měl něco vyloženě vytknout, je to trochu nekonzistentní model poškození.

Ačkoliv Rennsport cílí především na hardcore hráče, kteří propracovanou fyziku a jízdní model ocení nejvíce, díky svým asistentům jako kontrola trakce, brzděni, ABS, jízdní stopa nebo automatické řazení, je přístupný většímu okruhu hráčů, nikoliv ale těm svátečním nebo úplným začátečníkům. Pořád je nutné počítat s tím, že ani s asistenty z Rennsportu úplnou arkádu neuděláte, kde by vozidlo jelo samo a drželo na trati za každé situace. Rennsport je hra určená hlavně pro hraní na volantu, jako ostatně každý závodní simulátor, ale pokud máte jen klasický gamepad na konzolích, dá se díky zmíněným asistentům slušně ovládat i skrze něj. Co musím jednoznačně pochválit, je výborně zapracovaná podpora ovladače DualSense, ať už jde o adaptivní spouště nebo haptickou zpětnou vazbu, díky níž poznáte najetí na hrbolek i pocítíte náraz protivníka.

YouTube video: YouTube video player

Vývojáři se v minulosti ani netajili tím, že Rennsport je především online multiplayerová závodní hra. To neznamená, že nemá obsah pro jednoho hráče, ale pokud ji chcete kupovat jen kvůli němu, musím vás důrazně varovat. Nedělejte to, protože obsahu pro jednoho moc není a jeho kvalita je značně diskutabilní. V režimu pro jednoho máte jen tři možnosti. Můžete si založit závod podle vlastních pravidel, případně si dát časovku nebo se pustit do hraní devíti připravených šampionátů ve třech různých obtížnostech. Každý šampionát má vždy tři závody, zahrnující i tréninky a kvalifikaci, abyste si mohli sami zabojovat, z jakého místa budete startovat. Všechny herní režimy jsou ale zpracovány dost jednoduše, bez nějaké zajímavé omáčky nebo oživení, na které jsme zvyklí z jiných závodních her.

Nabídka pro jednoho hráče moc nepotěší, ale hra Rennsport není moc štědrá ani v dalších oblastech a značně zaostává za svoji žánrovou konkurencí. Je to vidět už na skutečnosti, že vývojáři připravili pouze dvanáct okruhů, z nichž deset je licencovaných, dva vytvořeny vývojáři. Dobrou zprávou je, že mezi okruhy je třeba ikonický Nürburgring, italská Monza nebo Michelin Raceway Road v Atlantě, ale mnoho dalších oblíbených okruhů prostě chybí. No a na okruzích můžete následně jezdit pouze v osmnácti licencovaných vozidlech v kategoriích CUP, EVX, GT3, GT3X, GT4, HY, R1 a TCR, což také není na závodní simulátor zrovna oslnivé číslo. Zvláště když nejvíce vozidel je v kategorii GT3 a v ostatních je jedno maximálně dvě. Gran Turismo 7 jich má několik stovek, Forza Motorsport rovněž a nově vycházející Project Motor Racing jich má přes sedmdesát.

Vývojáři sice chtějí hru rozšiřovat, ale nevíme, jestli to znamená nová vozidla nebo tratě, případně jestli půjde o placené balíčky nebo budou zdarma. Hlavně že jsou ve hře animované potisky pro auta za mikrotransakce. Ve hře za 1499 Kč, které chybí obsah. Dokonce tu není ani editor, abyste si mohli potisky vytvářet sami, jako je to u drtivé většiny závodních her. Jste jen odkázáni na základní, případně ty, které jsou v herním obchodě za reálné peníze.

Jedním z velkých nedostatků režimů pro jednoho hráče je i umělá inteligence, která je čistě průměrná a někdy dokonce podprůměrná. I když během prvních kvalifikací jsem si říkal, že zajíždí neuvěřitelné časy, na které jsem nikdy nedosáhl, a bude těžké ji porazit. Jenomže během závodů je to jiná písnička. Zatímco v kvalifikacích si umělá inteligence zřejmě pomáhá podvody, v závodech je naprosto marná, protože klidně z posledního místa předjedete své soupeře už v první zatáčce. Poté se vás už jen drží dva nebo maximálně tři soupeři a ostatní prostě odpadnou a jsou na trati jen proto, abyste se necítili moc osamoceni a aby se mohla následně složit tabulka s výsledky. Co se mi navíc na umělé inteligenci nelíbí, je skutečnost, že jede jen ve vyznačených kolejích a nedokáže reagovat na situace, které vzniknou na trati, a hlavně se nedokáže vyhnout čistě soupeřům. Kolikrát se mi stalo, že jsem jel první, následně jsem zvolnil a umělá inteligence mě zezadu v zatáčce nebo i na rovince poslala do hodin. Závodit proti umělé inteligenci tak není moc zábavné, kolikrát je to spíše frustrace, a jen podtrhuje kvalitu režimů pro jednoho hráče.

YouTube video: YouTube video player

O Rennsport je možné uvažovat pouze tehdy, pokud hledáte solidní online závodění s omezeným obsahem. Jde totiž jednoznačně o nejlepší a nejpropracovanější část, která dokáže na nějaký čas zabavit. V online multiplayeru, jenž se pyšní plnou cross-play podporou (je možnost deaktivovat) můžete závodit v upravených i oficiálních závodech. Do nich je nutné se registrovat a následně v nich na vás čeká klasický trénink, kvalifikace a samotný závod trvající 10 minut. Když dohrajete několik závodů, budete moci získávat ranky a stoupat výše v žebříčku. Online je dobře vymyšlen, hráči se opravdu snaží závodit a pokud možno podle pravidel, protože postihy za vrážení i vyjíždění mimo trať jsou docela přísné. Stačí pár takových prohřešků a ani nedojedete. Oceňuji rovněž naprosto bezproblémový chod od prvního dne. Nevšiml jsem si lagování ani jiných podobných problémů s připojením. Vše je plynulé, a napojování do závodů velmi rychlé. Jen je škoda, že hru hraje docela málo hráčů, takže jsem většinu závodů jel ve třech maximálně čtyřech hráčích. Umělou inteligenci hra do multiplayeru nepřidává.

Hra Rennsport běží na nejnovější verzi Unreal Enginu 5 od společnosti Epic Games, ale pokud bych tuto informaci neměl přímo od vývojářů z review guidu, možná bych to ani nepoznal. Vizuální zpracování Rennsport je totiž jen průměrné s řadou technických nedokonalostí. Gran Turismo, Forza Motorsport nebo i jakákoliv současná závodní hra od italského Milestone je na kilometry vzdálená tomu, co po vizuální stránce předvádí Rennsport. Tratím chybí detaily, diváci moc na závody nechodí, nasvícení je mizerné, vozy také neohromí, obraz ve zpětném zrcátku vypadá jak hra z prvního PlayStationu a nepotěší ani technické problémy.

Snímkování sice na konzoli PlayStation 5 Pro drží a neměl jsem s ním problém, ale okolí tratě jako tráva nebo písek se načítá jen metr před autem, což působí neskutečně rušivě. Nehledě na velké množství grafických glitchů nebo graficky nedodělané objekty okolo tratě. Na jedné z tratí je kostel, kolem něhož projíždíte, ale jde jen o šedivý 3D model bez textur, což mě vždy praštilo do očí, a to takovým způsobem, že jsem málem vylétl z tratě. Vizuální stránka jen potvrzuje, že Rennsport je v současnosti nedokončená závodní hra, která měla být ještě řadu měsíců ve vývoji.

I když se mohli vývojáři opřít díky předběžnému přístupu o zpětnou vazbu od hráčů, Rennsport je ve výsledku zklamáním a naprosto průměrnou záležitostí. Jízdní model je sice fajn a online závodění dokáže chvilku zabavit, ale hra dojíždí na malý obsah, různé chyby a také nedodělky, takže ji mohu jen těžko doporučit závodním nadšencům. Ti mají v současnosti mnoho lepších alternativ nejen na PC, ale také na konzolích. A jedna nová, která vypadá opravdu lákavě, vychází už za několik dní. 

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (4)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
OG_BB

Tak tohle hodně zabolí

Hashut

Tohle nemělo cenu kupovat. Dostal jsem před lety přístup do uzavřené bety a ani jsem to nenainstaloval. Byl to dopředu jasný průser a celkem mě překvapuje, že to dotáhli až do vydání. Jako jediné se jim povedlo načasování, protože po vydání PMR už by po tom neštěkl ani pes 🤔

Heymi9615
Heymi9615 ##nolife

Velká škoda.

666bocjan666

Rennsport je velikánský zklamání, ze začátku v předběžným přístupu to vypadalo dost sympaticky ... 🫤

My s borcama co spolu jezdíme simulátory se těšíme na PMR, ten vypadá zatím fantasticky, jak výběr aut a tratí, tak už jen třeba to že bude podporovat mody 👍👍

Jinak recenze napsaná dobře, dá se říct ve všem souhlasím , ale asi bych neporovnával Rennsport, nebo kterejkoliv hc simulátor co se týče obsahu s Gran Turismem / Forzou 🤔

Protože u HCsim máš každý auto propracovaný do posledního detailu co se týče fyziky , zvuku atd...

U GT například je sice 700 aut, ale třeba zvuky jsou hodně podobný a fyzika je taky oproti třeba ACC jen spíš taková "light" .

Nemyslím to špatně, já kvůli GT kupoval svůj první volant, ale je to prostě takovej simulátor pro všechny, a proto je tam hodně věcí zjednodušených