Quake Arena Arcade

Martin Šmíd, 4. 1. 2011 20:45
Psal se konec roku 1999 a herní svět přivítal titul, který už navždy změnil multiplayerové hraní. Na svět totiž přišel Quake 3 Arena, který ukázal čistou akční hratelnost ve vynikající grafice. Na dlouhou dobu se z něj stalo číslo jedna na nejrůznějších lanparty sešlostech, a i Česká republika měla několik skvělých hráčů. I dnes je Quake 3 stále v kurzu a jeho hráči neotálejí vytvářet nové herní režimy a tuny map. Vývojáři z id software si tak řekli, že hru přinesou i na konzole. Vybrali si Xbox 360, kde nyní na službě Xbox Live Arcade hra vyšla. Bude i na této platformě z Quake 3 velká legenda online hraní? Na to odpoví naše recenze.

O Xbox Live Arcade předělávce hitu Quake 3 se spekuluje už několik let. Poté byla skutečně oznámena, ale zase jsme o ní několik let neslyšeli. Až letos na podzim vývojáři z id Software oznámili, že Quake Arena Arcade je téměř hotová a moc dlouho už na ní čekat hráči nebudou. Hra konečně doputovala na Xbox 360 a po zaplacení 1200 MS bodů se vám stáhne několika set mega na váš pevný disk. Po zapnutí zjistíte, že Quake Arena Arcade nabízí jak klasickou singleplayerovou část, tak nepostradatelný multiplayer.

Pojďme nejdříve na singleplayer, který nabízí hned dva herní režimy. Tím prvním je klasicky volný režim, kde si vyberete mapu, herní mód a bojujete proti botům na nejrůznějších obtížnostech. O něco smysluplnější je pak hlavní kampaň s příběhovým pozadím. Nečekejte ale něco propracovaného, co vás vystřelí z bot. Příběh je hodně jednoduchý a jde v něm jen o to, prostřílet se všemi překážkami až do poslední arény a tam porazit samotného mistra, Xaeroxe. Jde tak pořád o spíše tréninkový režim pro online hraní, kde na vás čeká zhruba osm desítek nejrůznějších arén a herních režimů, přičemž po dohrání jedné se vám odemkne přístup dál. Čeká tak na vás samé skákání, střílení, střílení, střílení a hledání nejrůznějších power-upů. Nic jiného dělat nebudete, ale proč taky, když ono střílené je sakra zábavné.

Co se týče herních režimů, tak těch je ve hře jen šest, přičemž mezi nimi najdete jak klasický Free for all, kde musíte přestřílet své soupeře, tak Team deathmatch, Overload, Harvester nebo Capture the flag. Režimy jsou tak spíše ty klasické a nějaké to překvapní v nich nehledejte. Co ale určitě udělá radost všem, je počet map. Těch je celkem 45. 33 z tohoto počtu jsou arény převzaté z her Quake 3 Arena a Quake 3 Team Arena a 12 je vytvořeno exkluzivně pro Arcade verzi. Musíme říci, že ačkoliv je ve hře velký počet původních map, tak některé, hodně hrané zde chybí, což je docela škoda. Třeba se objeví v nějakém dalším updatu, ale moc v to nedoufáme. Celkově je ale výběr map hodně dobrý a hlavně starší mapy se dají hrát neustále dokola. Ani nové mapy nejsou špatné, ale je vidět, že jsou vytvořeny později a ne s takovým citem.

K akční hře neodmyslitelně patří i zbraně. Těch je zde dvanáct. Opět se jedná o kousky převzaté z Quake 3 Arena a Quake 3 Team Arena. Z třetího Quaka tu tak nalezete klasický Gauntlet na blízko, Machinegun, Shotgun, Grenade Launcher, Rocket Launcher, Lighting Gun, Railgun, Plasma Gun a BFG10K. Z datadisku Team Arena tu pak je nailgun, chaingun a Proximity Launcher. Zbraní je tak určitě hodně a každý by si měl vybrat tu svoji. Jen je škoda, že ty nejsilnější se objevují na mapách jen hodně sporadicky. Jako tu vůbec nejsilnější zbraň bychom označili chaingun, který naleznete snad jen v několika mapách na konci příběhové kampaně.

Kromě singleplayeru je tu poté pochopitelně i multiplayer pro 16 hráčů, který můžete hrát klasicky přes Xbox Live, ale také přes síť pomocí funkce System Link. Zde bohužel přichází první kámen úrazu, který tak trochu samotnou hru pohřbívá. Hráčů je hodně málo a zatím se nám nestalo, že bychom narazili na místnost, která by byla opravdu plně obsazena. Je tak dost dobře možné, že za pár týdnů už nenajdete žádného soupeře a budete si tak muset vystačit s AI nebo občasné hraní s kamarády. Druhou vadou na kráse jsou menší lagy, které hru brzdí. Je to rozhodně škoda, protože Quake Arena Arcade je hra jako stvořená pro online hraní. Snad časem vývojáři tyto nedostatky vychytají a hra si najde spoustu nových hráčů. Moc v to ale nevěříme v době, kdy žebříčky nejhranějších online her drtí jiné velké hity, jako Call of Duty nebo Battlefield.

Quake 3 Arena byl v roce 1999 mistrovským dílem, co se grafické stránky týče. Hráče přecházel zrak z oné nádhery, přičemž na dlouhé roky se z enginu stal standart. O téměř jedenáct let později tu máme Quake Arena Arcade. Je jasné, že s původním enginem by hra neměla moc šancí, protože pokud u nějakého žánru je zastarávání vidět nejvíce, jsou to FPS hry. Vývojáři tak původní engine vzali, vyleštili ho, dali mu punc HD rozlišení a přidali do něj nejrůznější světelné efekty. Výsledek je tak na Xbox Live Arcade hru hodně uspokojující a musíme i přiznat, že některé arény nám přišly vyloženě pěkné. Rovněž byly vylepšeny i modely postav, které jsou nyní zaoblenější a působí i reálněji. Pokud tak čekáte jen celkem pěknou a rychlou fungující grafiku, nebudete zklamáni. Pokud chcete nějakou grafickou žranici, ze které budete raností brečet, hledejte jinde. Co musíme vypíchnout, je povedený hudební doprovod, který je hodně rychlý a dodává celkově hře velký spád.

Ačkoliv Quake Arena Arcade nabízí celou řadu map i herních režimů, nechybí ji ona čistá akční hratelnost a velká zábavnost, nad budoucností vidíme velký otazník. Už nyní hru hraje jen hodně málo hráčů a troufáme si tvrdit, že moc velká komunita se kolem ní nevybuduje. Co dělalo z původní hry na PC tak trvanlivou záležitost, bylo hlavně vytváření vlastních herních režimů a map. To v konzolové verzi nejde a tak se všichni musí spokojit s tím, co si za 1200 MS bodů koupí. Pokud rádi hrajete multiplayerové hry a máte Quaka rádi, tak si Quake Arena Arcade klidně kupte. Ostatní si mohou hru zkusit na PC, kde vyšla pod názvem Quake Live zdarma.

Quake Arena Arcade

x360
Bethesda Softworks, id Software