Q.U.B.E. Director's Cut

recenze  2
Martin Šmíd, 27. 7. 2015 16:52
Před několika lety vývojáři ze studia Toxic Games vytvořili docela povedenou first-person puzzle hru Q.U.B.E., která byla hodně porovnávána s populárním Portalem od Valve, ačkoliv se ve svém konceptu i dost odlišovala. V minulém roce se vývojáři rozhodli připravit port pro konzole ve spolupráci se svými kolegy z českého studia Grip Games, který navíc obsahuje vylepšenou Director's Cut edici. Jak se konzolový port povedl, vám nyní řeknu.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Hra Q.U.B.E. vyšla poprvé před třemi lety pro PC, kde sklidila docela velký úspěch, navíc se i trochu svezla na úspěchu Portalu, ale to je celkem jedno. Důležité je, že jde o first-person logickou hru, v níž procházíte levely a plníte řadu hádanek, ale než se k nim dostanu, vezmu to pěkně popořadě. Možná se hned na začátku ptáte, co vlastně zkratka Q.U.B.E. znamená. Jedná se o zkratku Quick Understanding of Block Extrusion, ale rovněž i odkazuje, o čem hra vlastně je, protože vše je složeno z kostek. Nicméně třeba takový Portal dokázal logické hádanky zabalit i do velmi povedeného příběhu, což se ale Q.U.B.E. moc nepodařilo, ačkoliv se o scénář postaral Rob Yescombe, nebo tedy vyprávění a podání příběhu není na takové úrovni, kterou možná každý očekává, ale to pramení pochopitelně z menších zkušeností vývojářů. Vše se odehrává v jakémsi objektu nedaleko Země, z něhož se musí hlavní hrdina dostat, a hlavně i zachránit lidstvo, které by mohl objekt zničit. Na začátku samozřejmě moc neví, co se přesně stalo a proč se nachází na docela hodně záhadném místě, ale postupně se vše dozví skrze hlasy dvou vedlejších postav přes vysílačku, ale vše slouží jen jako takové menší obohacení hádanek, takže nečekejte nic velkého. Příběh postačuje, i když pochopitelně mohl být lepší a zajímavější po vzoru Portalu.

V čem Q.U.B.E. maximálně boduje, jsou nejrůznější hádanky, založené na přesouvání barevných krychlí a dalšími hrátkami s nimi, což je možné díky speciálním rukavicím, které má od začátku hry hlavní hrdina. Hádanky jsou chytře vymyšlené, je radost je plnit, navíc nejsou moc těžké a zbytečně překombinované, takže stačí chvilku přemýšlet, a určitě přijdete na postup. Samozřejmě, nad některými si budete lámat hlavu o něco déle, ale mají logické řešení, občas navíc hádanky vyžadují i rychlost ze strany hráče. V několika podobných hrách byly hádanky občas nelogické, zde se tedy nic takového neděje, což je jistě plus. Navíc musím ocenit výborný design všech úrovní, ať už těmi s hádankami, tak dalších, které jen tak procházíte, opravdu budete mít pocit, že se nacházíte na jedinečném záhadném místě, což navozuje dobrou atmosféru po celou dobu hraní.

Ačkoliv jsou hádanky skvěle vymyšleny a je radost je plnit, jednou vše skončí. Základní příběhovou část projdete za nějaké tři až čtyři hodinky, vše samozřejmě bude záležet na tom, jak rychle hádanky budete zvládat vyřešit. Herní čas tedy na první pohled není tak velký, na druhou stranu se hra prodává za slušnou cenu a navíc obsahuje slušnou znovuhratelnost díky vedlejším skrytým hádankám (za ty jsou achievementy/trofeje) i vedlejšímu obsahu, který na další minuty dokáže zabavit. Ten tvoří speciální time trials výzvy Against the Qlock obsahující deset levelů. Jak asi tušíte, musíte levely procházet na čas, když se vám povede vše vyřešit ve stanovených časech, dostanete medaile, za což vás hra odmění odemknutím dalších částí. Na začátku se může zdát, že projít level ve stanovený čas není vůbec lehké, ba je přímo nemožné, ale následně zjistíte, že si můžete pomáhat nejrůznějšími power-upy, které vás zrychlí nebo udělají kratší cestu k cíly. Výzvy jsou určitě fajn, jen jich možná mohlo být ještě o trochu více.

Vývojáři z Toxic Games si pro Q.U.B.E. Director's Cut licencovali poslední verzi Unreal enginu, což se projevuje hlavně na pěkném nasvícení a drobných efektech, které vypadají pěkně. Jinak je ale jasné, že grafika je ve hře jen čistě funkční a nemá více ohromit, což je dáno i pojetím celé hry (vše se odehrává převážně v bílých lokacích), na druhou stranu ani nezklame a pro logické hádanky plně dostačuje. Důležitější je framerate, který během celé hry neklesá, takže nic neruší od hraní a rychlého řešení všelijakých hádanek, které vyžadují nejen trochu toho přemýšlení, ale hlavně rychlost. Po technické stránce odvedli vývojáři z Grip Games, kteří se o port postarali, velmi dobrou práci. Na slušné úrovni je i ozvučení a hudební doprovod, povedený je i dabing.

V poslední době už existuje hodně málo her, které dokážou překvapit, Q.U.B.E. Director's Cut se to ale podařilo. Jedná se totiž o zábavnou logickou first-person záležitost ve stylu Portalu, která obsahuje chytré hádanky spolu s parádním level designem, díky čemuž se jen těžko budete odtrhávat. Škoda jen trochu slabšího příběhu a možná i kratší délky na první průchod, ale jde jen o menší nedostatky, které nijak nekazí celkový dojem, navíc je vývojáři jistě napraví ve druhém díle. Ten už je nějakou dobu ve vývoji a vyjde v příštím roce. 

Q.U.B.E. Director’s Cut

ps4ps3wiiuxone
Toxic Games/Grip Games, Toxic Games/Grip Games
Datum vydání hry:
22. 7. 2015
KARTA HRY
8/10

Komentáře