Project Zero: Maiden of Black Water

Hra vychází exkluzivně pro Nintendo Wii U
Je možná trochu škoda, že značka jako Project Zero byla v posledních letech značně opomíjena, pokud tedy nepočítám spin-off Spirit Camera: The Cursed Memoir pro kapesní konzoli Nintendo 3DS, který velkou díru do světa neudělal. První díly se mohly směle rovnat třeba se sériemi Silent Hill nebo Resident Evil, takže když byl oznámen nový, nastalo mezi fanoušky velké nadšení. Zvláště když se vývoje chopil přímo Keisuke Kikuchi, tvůrce série, který měl podle sebe výbornou vizi, která byla od začátku postavena na možnostech konzole Wii U. V Japonsku před zhruba rokem hra Project Zero: Maiden of Black Water celkem uspěla, měla slušné prodeje, i když si vývojáři možná slibovali ještě o něco více. I možná proto bylo nakonec rozhodnuto o lokalizaci, k níž podle všeho původně nemělo dojít, protože hra byla vytvořena hlavně pro japonské publikum, což je z ní cítit na každém kroku, jako ostatně u jiných podobných her, třeba Yakuza. I v Evropě se ovšem určitě najdou hráči, kteří podobné japonské hry mají rádi, a sem tam jim odpustí i nějakou tu menší či větší chybičku.
Jedním z nedostatků je už třeba příběh. Vše se točí kolem tří hlavních postav – mladá dívka Yuuri Kozukata, autor Ren Hojo a Miu Hinasaki, dcera jednoho z dřívějších protagonistů, jejichž linky se následně začínají proplétat na tajemném místě v horách Hikami, v minulosti turistické místo, následně známé pro okultismus a nejrůznější rituály, a jde vůbec o záhadnou lokalitu, kde potkat ducha není nic neobvyklého. Nebudu zde zbytečně spoilerovat, ale mohu říci, že příběh je je menším zklamáním, protože není ve výsledku tak kvalitní, jak bych očekával, a do jisté míry je od třetí kapitoly předvídatelný, určitě šlo z daného tématu vymáčknout daleko více, stejně tak všechny tři hlavní protagonisté by měly být zajímavější a mít větší tah na branku, takhle je vám jejich osud prakticky ukradený, a to je samozřejmě problém. Za to mohou do jisté míry i nezajímavé a nudné rozhovory s bídnými hereckými výkony, případně nutnost si vše dotvářet skrze sbírání knížek a deníčků, z nichž většina nic nikam neposune. Co alespoň je povedené, je atmosféra, která je věrná prvním dílům a vůbec japonským hororům, takže pokud máte podobný styl rádi, dokáže vás hra uspokojit. Project Zero: Maiden of Black Water v tomto určitě nezklame, je ovšem otázka, jestli to není trochu málo.
Když jsem Project Zero: Maiden of Black Water poprvé zapnul, šlo pro mě o jakýsi návrat do PlayStation 2 éry her, protože z této doby si novinka od Nintenda přetáhla nejen některé herní mechanismy, které se v dnešních moderních hrách už nevidí, ale také řadu neduhů. Nejprve jsem trochu bojoval s neposedným ovládáním, které by si zasloužilo více vyladit a také by potřebovalo onu ladnost a jednoduchost moderních her, protože pohyb po prostředí je jednoduše po většinu času utrpení, stejně tak kamera občas dělá psí kusy, ať už během průzkumu, případně v soubojích, kde to vadí asi nejvíce. Project Zero: Maiden of Black Water před vás tedy hned na začátku staví celkem nepříjemné překážky, s nimiž se musíte popasovat, a pokud se tak stane, zjistíte, že nejde o zase tak špatnou hru, ale určitě také nejde o nějaký výborný horor.
Nejdříve vám ji ale trochu přiblížím. V základu jde o hororovou survival adventuru, v níž se procházíte po Hikami Mountain a snažíte se zjistit, co že se to tu vlastně děje. Lokace mají slušný design, ale ubližuje jim až přílišná linearita, moc se po nich nemůžete volně pohybovat, hra vás vždy totiž zastaví neviditelnou stěnou, pokud byste náhodou v dané úrovni chtěli odbočit od stanovené cesty, což je určitě škoda. Rovněž může vadit, že se do řady lokací neustále vracíte, na druhou stranu i tak má hra docela dost rozmanitých levelů, a když se dostanete do nějakého nového, budete ho rádi prozkoumávat. V předchozím odstavci jsem zmínil, že jde o trochu o návrat v čase, co se hratelnosti týče, což se třeba kladně podepsalo na hádankách, které musíte sem tam řešit díky svému fotoaparátu. Hádanek podobného typu moc v dnešních hrách moc není, a možná i proto oceňuji, že vývojáři nenaskočili na moderní rychlou akční vlnu a jdou si pořád svoji vlastní cestičkou. Samozřejmě, sem tam nějaká ta akce nastane, k tomu se ještě vrátím, ale Maiden of Black Water staví především na průzkumu prostředí a sem tam nějaké té lekačce, zvláště když jsem hrál v noci, tak jsem několikrát nadskočil. O atmosféře tedy není pochyb.

Už jsem trochu nakousl akční pasáže, které sem tam přijdou, aby byla oživena hratelnost. Nepřáteli jsou nejrůznější duchové, které sem tam náhodně po levelech potkáte, přičemž souboje probíhají originálním způsobem skrze fotoaparát, ve který se promění váš Wii U Gamepad. Když zmáčknete akční tlačítko, hrdina se vždy začne do fotoaparátu dívat, a na vás je, abyste ducha přes pohybové senzory na displeji Wii U gamepadu chytli, a následně blesky ve správný čas eliminovali, k čemuž máte i několik režimů focení díky jiným filmům s různými bonusy, které nacházíte po světě, případně si je můžete před každou misí koupit za nastřádané body. Na začátku jde o trochu krkolomný systém, na který se ovšem dá zvyknout, a přináší ve výsledku i dobré oživení. Souboje navíc nejsou tak stereotypní, jak by se mohlo zdát, což je navíc dáno stoupající obtížností a rozmanitostí duchů. Souboje tedy baví když nezlobí kamera ovládání a hlavně ke konci představují slušnou výzvu.
Ještě zmíním, že pokud nejste v akčním režimu nebo neluštíte pomocí fotoaparátu nějakou tu hádanku, na dotykovém displeji Wii U gamepadu máte mapu světa, abyste se mohli lépe orientovat. Mapa ukazuje všechny odbočky a cestičky, a dává tak pocit, že se nacházíte v otevřeném světě, ale jak už jsem zmínil výše, vše je jen iluze, které brání neviditelné stěny. Každopádně využití Wii U gamepadu je velmi dobré, po delší době hra, u níž jsem si řekl, že tabletový gamepad má smysl a nějaké to opodstatnění. Opravdu škoda, že se jedná o výjimku, a to i mezi hrami přímo od Nintenda.
Na první dohrání mi Project Zero: Maiden of Black Water zabral zhruba sedmnáct hodin na střední obtížnost, což není rozhodně špatný čas, i když je možné, že někteří zvládnou všechny kapitoly pokořit i v kratším čase, protože vyřeší všechny hádanky rychleji a nebudou při nich tolik tápat a chodit do slepých uliček a místností, které nikam nevedou. Každopádně po dohrání si můžete vše dát na vyšší obtížnost, vysbírat všechny dopisy a další bonusové věci, takže pokud vás hra bude bavit, rozhodně nic nekončí, ostatně si můžete následně odemknout některé bonusové kostýmy, třeba z her od Nintenda.
Ačkoliv konzole Wii U nedisponuje hardwarem, kterým by se mohla papírově rovnat nadupanější konkurenci, v minulosti jsme několikrát viděli, že na ní vznikají velmi pěkné hry, které se nemusejí za svůj vzhled stydět. Project Zero: Maiden of Black Water se mezi ně může určitě řadit, protože postavy mají pěkné detaily, prostředí také není špatné, jen je třeba pochopitelně čekat, že sem tam naskočí nějaká ta jen průměrná textura, i nasvícení by mohlo být lepší, ale to jsou jen detaily, které hře nijak neškodí. Vývojáři všechny tyto nedostatky vynahrazují svým japonským smyslem pro detail, což jistě oceníte, stejně tak dobrou práci, kterou odvedli, co se optimalizace týče, hra netrpí propady frameratu a nevšiml jsem si ani dalších technických neduhů. Kvalitní je i ozvučení, starající se hlavně při hraní v noci o dobrou atmosféru, a povedený je i samotný soundtrack.
Na Project Zero: Maiden of Black Water jsem se hodně těšil, ale ve výsledku tu máme jen lehce nadprůměrný horor, který sráží dolů zastaralé herní mechanismy, děsné ovládání, neposedná kamera a nezajímavý příběh. Naštěstí alespoň souboje s duchy jsou nejen originální, ale když nezlobí kamera i zábavné, a oceňuji určitě povedenou atmosféru, případně slušnou grafiku, ale každý od Project Zero: Maiden of Black Water zcela jistě čekal více. Nebo ne?
Tvoje reakce na článek
Galerie
























Komentáře (49)
Jo a co se týče již probrané absence recenzentovi snahy o prozkoumání nejzákladňejšího prvku ve hře: Camera Obscura, je mi osobně líto zklamání, jež si pravděpodobně zapřičinil recenzent sám, nýbrž prakticky opomíjel nosný pilíř celé hry, respektive týče se všech her Fatal Frame/Project Zero. Každý bavící se kterýmkoliv dílem v sérii si musel nutně povšimnout důležitosti vylepšování již u prvního dílu, o to víc, pokud hráč chtěl projet hru na posléze pdemčené težší obtížnosti. Dalo by se ještě s přihmouřením obou očí prominout případné recenzentovo nepovšimnutí si sběru panenek ve čtvrtém díle Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse, které připominá žabky v Metal Gear Solid 3: Snake Eather, jen s rozdílem, že zde se malé poschovávané panenky fotí buď foťákem, nebo svítilnou spešl na duchy. Ale skutečně, zde musím nahlas vyjádřit, že recenzent odvedl nedostatečnou práci a měl to raději přenechat někomu, kdo má o hru a její recenzování skutečný zájem.
Sjel jsem to celé, v podstatě stará škola v moderním provedení. Možnosti vylepšování aparátu největší v sérii. Příběh podstatou odpovídá tradici celé série. Již od jedničky je každý další díl tou samou hrou vždy vylepšenou v každém ohledu. Hraju teď trojku a pětka podle mě je nejvypiplanější a co do základní podstaty hry, nejzábavnější díky ovládacím možnostem WiiU. S recenzí nemohu souhlasit, nýbrž je opomijeno tolikero, že mi přijde až nadbytečná, naopak nedostačující jinak výtečnému titulu, který pro vývojáře představuje jejich pátý pokus o totéž v dosud nejpropracovanějším výsledku. Fatal Frame je prostě a jednoduše Fatal Frame, nebo Project Zero, jak je libo, už od jedničky si vývojáři jdou vlastní cestičku, v podstatě nikomu nekonkurují, nikdo nekonkuruje jim, stále se jedná o jedinečný titul.
Za mna tiez absolutna spokojnost, hral som sice len dvojku, ale toto ma bavi viac. :D Gamepad ako kamera je vyborny dodatok, ktory pekne ukazuje prednosti WiiU, ktore nie je mozne zrealizovat nikde inde. A limitka sa tiez vydarila.
Dalsi nintendo 12/10 hra
Ted to hraju a vypada to a hraje se to nadherne. A graficky se jim to povedlo a problem s ovladanim jsem zatim nezaznemenal
Není 6ka málo? U 1. a 2. dílu jsem byl, díky foťáku z 1.osoby, posranej víc než u Silent Hillu
Ímrvére se brečí, že horory už nejsou jako dřív, že jsou akční se spoustou nábojů a když je tu něco ze staré školy, tak je to zase špatně...
Ultraprisne EDGE udelilo 8/10 :D link
Kachlo: Foták je ten nejdůležitější prvek celé hry a pokud si ho můžeš upgradovat, tak přece nemůžeš tvrdit, že tam nic vylepšovat nejde a ani to nezmínit v recenzi. Jasně, není to žádný převratný RPG systém, na to si hra ani snad nehraje, ale proč to zatracovat? Kolik her má taky jen pár takových vylepšení a píše se o tom. Já si prostě myslím, že to tam zbytečné určitě není. Ano, hra se dá dohrát asi i bez toho, ale já osobně si ten foták upgradovat budu a myslím, že se to bude hodit.
Kachlo, nosis cepici s rovnym ksiltem? Protoze by to ledacos vysvetlovalo.
Nevim, kdo bude dělat na XCHX recenzi, já asi ne, protože podobné hry nehraju, a Leon nemá Wii U, ještě to dořeším.
Já mám celkem rád jap horory, sem tam se mrknu i na nějaký ten film z tohoto žánru, co mi je doporučen.
Kachlo Xenoblade chronicle X bude dělat Leon? Co ty a japonské horory?
Se tu opravdu hádáte kvůli nějakému foťáku v této průměrné konině?
Ano, hodí se to, třeba u bossů, ale nepřijde mi, že by se takhle nepodstatná věc pro hodnocení měla v recenzi zmiňovat, v níž se mají hodnotit klady a zápory hry. Do té nabídky vjedeš tak 3x za 15 hodin, proto jsem si v komentářích pak nespojil, že se někdo ptá na tohle.
ME3 považuji za akci, RPG je to možná pro EA
V ME3 si tiez mozes upgradovat len 4-5 vlastnosti o nejake 4 levely - a to je hra, co sa pysni nalepkou RPG. :D
VulcanR: PZ2 Remake jsem nehrál, tak nevím, co se tam upgradovalo a co ne
HonZyczech: Ano, můžeš si o něco málo zvednout 4 základní vlastnosti o 4 body, ale to je prostě vše, je to tak prosté a jednoduché, že to nejde ani označit za nějaký upgrade systém.
kachlo: klasicky, neklasicky, to nebola otazka. :D Gumos sa pytal, ci tam je nejaky upgrade system na styl PZ2 Remaku - a ten tu je. :D
VulcanR: Ale to proboha není klasický upgrade systém, když si můžeš kupovat čtyři políčka na foťáku za nahrané body. To opravdu za upgrade systém nepovažuji.
gumos: kachla ta hra evidentne nebavila, v chate pisal ze niektore kapitoly hral na nehodnotenej/najnizsej obtiaznosti len aby to nejako doklepol a mohol napisat recku. O nejake upgrady alebo detaily systemu sa myslim ze vobec nezaujimal.
gumos22 to nemá smysl řešit, škoda psaní
VulcanR: Pak je teda zajímavé, že kachlo to v recenzi nezmínil a dokonce tady do diskuze napsal, že tam žádné upgradování není, jen si můžeš koupit filmy. To jsi kachlo teda projel celou hru, aniž by jsi ten foták nějak vylepšil? A nevšiml sis toho vůbec?
A jé, to je pláče, Kachlo někomu rozšlápl Nintendo, teda bábovičku.
gumos: jasne ze 5-ka upgradovanie ma
Remake dvojky na Wii mel upgradovani fotoaparatu, tenhle díl ho teda nemá?
To mě Nintendo zklamalo, těšil jsem se na další exkluzivní pecku, no a zase to nevyšlo, jako u Devils third. Každopádně zkusím Demo, když mě to zaujme, tak koupím ve slevě.
četl jsem nintendoeverything(doporučuje hru), nintendo life(7/10), destructoid(4/10), v podstatě jsou podobné té tvojí ale přesto, že jsou třeba i kratší, o hře jsem se dozvěděl víc aniž by byl nějaký spoiler. Běžně takové blbosti pospisuješ a tady prostě chybí. Narozdíl od vulcane já ti tu nekřičím o 18/10, atomovkách, že jsi dal špatnou známku ale že recenze jako taková je odfláknutá. Píšu to pod nintendo recenzí z jednoho prostého důvodu, hraju na nintendu a ostatní recenze vpodstatě tady nečtu, taky proč když ty hry nemám na čem hrát. Kdybys napsal podobný stylem recenzi na PS4/XBOX hru a já tu konzoli měl, napsal bych ti to stejně. I to bloudění se dalo napsat jinak, protože bloudění je dost nekonkrétní, napsat to slovy, mnohdy v levelech člověk neví kam jít, to je chyba hry, místo toho jsi napsal, že je to tunel a že v něm bloudíš, nevím proč mě vyskočí vzpomínka Smileface+BF3 :D .
Tvoje známky nijak extra nevybočují z celosvětového průměru, tak nevím proč je napadat. Já jsem to napsal pouze dost konkrétně. Místo toho abych šel na jiný web a tam tě pomlouval.
Ten upgrade je teda dost možná myšlené, jen výměna těch filmů, mě to z toho přišlo, že jde teda přímo foťák upgradovat nějak.
stinky napsat, že je mokrá, nebylo by to ono :D
Další WiiU sračka :)
Seth123: Recenze má hru zhodnotit jako celek, nemá abecedně vypsat vše, co hra má, ani to není manuál, což si mnozí i na jiných webech často pletou. Můžu ti sem udělat velký rozbor příběhu, říct ti co vše jde po kapitolách nakoupit za předměty a tak dále, ale proč, když na hodnocení to vliv nemá. Právě pokud čteš recenze v zahraničí, tak určitě víš, že jsou hodně strohé a popisují kolikrát jen základy, viz IGN, GameInformer nebo Gamespot. Pokud vás zajímá něco více, rád na případné otázky odpovím vždy v diskuzi, můžete se psát pod každou recenzi. Víte, že zde ani případnou kritiku nemažu jako jedna konkurence, je to pro mě skvělá zpětná vazba, ale určitě vyžaduju trochu slušnosti. Poslouchat pořád, že podhodnocuji hry od Nintenda a kdo ví co už začíná být trochu moc.
Možná bys mohl víc ty napsat o tom upgrade systému, žádného jsem si během hraní nevšiml. Postavy se nedají upgradovat, jen si můžeš měnit filmy ve foťáku, ale to je vše.
Čím vlhčí hrdinka, tak to se bude Vulcovi líbit
Stále jsem nemohl dojit na to co mi tato recenze pripomona. Po přečtení několika zahraničních je mi to scela jasné, narychlo napsany referát ve škole. Co tak něco napsat o zvláštních schopnostech hrdinu, o systému cim vlhčí hrdinka tím dává/dostává větší dmg, i nějaký ten upgrade tam je. Tady bohužel nic.