Pikmin 4

Martin Šmíd, 26. 7. 2023 15:55
Když se řekne Nintendo, každý si ho hned spojí s celosvětově oblíbenými značkami jako Mario, Zelda, Splatoon nebo Pokémon, které mají miliony fanoušků, a to nejen díky videohrám, ale i filmům nebo seriálům. Málokdo ale zmíní dle mého hodně nedoceněnou originální strategickou sérii Pikmin legendárního vývojáře Shigeru Miyamota, které se také může řadit mezi to nejlepší a nejzábavnější, co je možné si na konzolích od Nintenda zahrát. To je určitě obrovská škoda, ale třeba se to nyní změní, protože před několika dny se dostal na pulty obchodů čtvrtý díl této série. Ten je na první pohled daleko propracovanější a hezčí, navíc se s ním vývojáři pokoušejí oslovit co největší počet hráčů, takže je daleko přístupnější a ideálním vstupním bodem pro naprosté nováčky. Já jsem si čtvrté Pikminy nemohl nechat ujít, a po několika dnech vyčerpávajícího hraní vám mohu už na začátku své recenze prozradit, že jde o doposud nejlepší díl celé série, od něhož je těžké se odtrhnout.

Fanoušci předchozích dílů určitě budou rádi, že hned na začátku uvidí nezbedného kapitána Olimara, který ale má zase obrovský pech a ztroskotá na neznámé/známé modré planetě označené jako PNF-404. Tentokrát ale není hlavním hrdinou, který by se musel pokusit z této šlamastiky dostat. Z ní ho musí dostat skupinka záchranářů, ale co čert nechtěl, i ta na planetě ztroskotá. Najednou tak nejde jen o záchranu Olimara, ale také záchranu členů týmů a opravu lodi, na což je nutné sesbírat obrovské množství surovin z různých artefaktů. Jedním z nich je hned na začátku třeba GameBoy, což už dává tak trochu tušit, o jakou planetu se jedná, ale náznaků je postupně daleko více. Jenomže záhadný svět je plný nebezpečí, a proto musí přiložit ruku k dílu i roztomilá barevná stvoření – Pikmini, které se naučíte záhy ovládat a pracovat s nimi. Zápletka opět jednoduchá, jak jsme ostatně u Nintenda zvyklí, ale v rámci hry a série funguje velmi dobře. Vůbec poprvé navíc vývojáři dávají možnost si hlavního hrdinu vytvořit, k čemuž je připraven jednoduchý editor.

Pikmin 4 se nesnaží o nějakou velkou revoluci v rámci série. Pokud jste hráli některý z předchozích dílů, budete tu od první minuty jako doma, navíc vývojáři tentokrát dělají hru daleko přístupnější nováčkům, což je určitě dobře, protože má tak šanci přitáhnout k sobě pozornost mnohem více hráčů. To ovšem neznamená, že by ztratila něco ze své komplexnosti, unikátní hratelnosti a hlavně zábavnosti. Jde bez debat o jeden z nejpropracovanějších a na obsah i herní možnosti nejbohatší díl, přičemž během hraní jsem začal i trochu chápat, proč Nintendu tak dlouho trvalo ho vytvořit. Spíše jde o to, jak vývojáři tentokrát pracují s dávkováním herních mechanik, druhů Pikminů a tak dále. Vše před hráče hází postupně, aby se mohl každým druhem Pikmina důkladně seznámit či se naučit jednotlivé herní mechaniky a novinky a naučil se s nimi pracovat.

Navíc nechybí na začátku ani velké množství tutoriálů. Ano, pro někoho, kdo hrál předchozí díly, budou tutoriály trochu zbytečné, protože většinou jen budou opakovat to, co bylo v předchozích dílech. Pro nováčky jde ale určitě o příjemnou součást hry, která jim ještě lépe osvětlí, o co ve hře jde a rychleji je do ní uvede. Co se také na čtvrtých Pikminech líbí, je skutečnost, že vývojáři se tentokrát rozhodli odstranit limit na počet dní, za který bylo nutné dokončit příběh, a zároveň už tu není ani problém se zdroji. Musím říci, že mi tohle v minulosti trochu vadilo, protože nešlo hrát svým tempem a vše důkladně prozkoumat. Je ale třeba říci, že hra má spoustu jiných nástrah a věcí, u nichž jde vytuhnout a dají zabrat. Dalo by se říci, že Pikmin 4 je ve výsledku o něco lehčí než předchozí díly, přesto má pořád několik slušných výzev, které prověří schopnosti hráče a jeho připravenost.

Co se týče hratelnosti, Pikmin 4 by se dal označit za mix předchozích dílů. Z nich si vzal to nejlepší a navíc vývojáři přidávají i některé zajímavé a osvěžující novinky, které dobrý a chytlavý koncept dělají ještě zábavnější. Základem hratelnosti je opět ovládání nejprve malé skupinky Pikminů, následně ale i jejich malé armády. Pikmini jsou dobří nejen na sbírání artefaktů, z nichž jsou důležité suroviny pro opravu lodi, ale také pomohou s řešením chytře vymyšlených a navržených hádanek (u nich bych možná jako zkušenější hráč ocenil, pokud by byly sem tam těžší) i během soubojů s normálními protivníky a většími dobře zpracovanými souboji bossy, kteří se nacházejí hlavně v dungeonech. Návrat k dungeonům je super nápad a hru krásně obohacují. Jde o samostatné levely, nacházející se v herních světech, jako je tomu třeba u her The Legend of Zelda: Breath of the Wild a The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. Dungeony obsahují další poklady, hádanky, zmíněné bosse a další nástrahy, které je nutné překonat. Dungeony jsou většinou zábavné a kvalitně navržené, navíc se mi líbí, že není nutné je splnit na 100% hned na první průchod. Je to lepší, ale pokud si s něčím nevíte rady nebo nemáte na překonání vhodný druh Pikmina, je možné to přeskočit.

Pikminů je opět několik druhů. Vracejí se červení Pikmini hodící se pro základní boj, navíc jsou imunní proti ohni. Žlutí Pikmini jsou slabší v boji, ale lze je házet na vyšší místa či si poradí s rozbitím elektrických plotů. Modrým Pikminům nevadí voda, kamenný Pikmin si snadno poradí s těžší překážkou a bílí Pikminové jsou rychlí a nevadí jim jed. Kromě oblíbených druhů přidali vývojáři i dva zcela nové druhy, které hratelnost i samotné univerzum roztomilých potvůrek dobře obohacují. Hned na začátku se objeví ledoví Pikmini, kteří umí zmrazovat protivníky či vodní plochy, po nichž je možné následně chodit. Kolikrát jsou tak naprosto nepostradatelní při řešení hádanek či zpřístupňování si cesty dál. Mezi nováčky patří i Glow Pikmini, kteří se nacházejí v rámci nočních expedic či podzemních částech. U nich se mi líbí hlavně skutečnost, že je možné je spojit do obří koule a podniknout jeden velký silný útok.

Postupně v Pikmin 4 navštívíte hned šest větších lokací/regionů, které jsou dobře navržené, mají krásný design a hlavně jsou i dostatečně rozmanité. Navštívení nové lokace je vždy dobrou odměnou za předchozí snažení. Na začátku budete s Pikminy řešit hádanky či dungeony v klasické zahradě, později ale nechybí třeba pobřeží. To má jednu zvláštnost, a to tu, že v polovině času nastane odliv a odteče tedy velká část vody, takže je možné se dostat do dalších jinak nedostupných míst. Naprostou novinkou je pak interiér domu, což je něco, co působí v rámci série hodně svěžím dojmem a já osobně jsem si tuto lokaci hodně užíval. Více ale neprozradím, abych vás nepřipravil o různá překvapení, kterými jsou čtvrtí Pikmini doslova prošpikovaní. Zmínit ale mohu jednu z výzev Dandori Battle, která se nachází občas místo klasického dungeonu. V ní je obrazovka rozdělena a cílem je posbírat v časovém limitu více předmětů než soupeř.

Ačkoliv jsem zmínil, že vývojáři tentokrát odstranili časový limit, za který je nutné dohrát celou kampaň, v jednotlivých expedicích pořád časový limit je. Když se vydáte na expedice do jednotlivých lokací, máte jen omezený čas na průzkum (ten je možné provádět jen přes den, nikoliv v noci), hledání pokladů a tak dále. Po jeho uběhnutí se musíte dostat i se všemi Pikminy k lodi, jinak o ně přijdete. Je tak dobré si předem říci, co zhruba chcete při další expedici udělat a jaký máte cíl, protože jinak hrozí, že budete jen běhat sem tam a moc toho neuděláte. Kromě klasických expedic, které jsou hlavní částí hry, vývojáři přidali novinku v podobě nočních expedic, v nichž jsou protivníci daleko agresivnější a silnější. Noční expedice se od klasických značně liší. Jde prakticky o tower defense minihru, během níž musíte s výše zmíněným druhem Pikminů ochránit základnu v podobě speciálního mravenčího hnízda.

Prozkoumávání jednotlivých oblastí a řešení různých problémů s roztomilými Pikminy je fajn, ale tentokrát je nedílnou součástí hratelnosti i pes Oatchi. Toho lze po nějaké době osedlat a jezdit na něm, čímž se zrychlí pohyb po lokacích, navíc na něj dokážou naskočit i všichni Pikmini. Ty pak Oatchi může převést na druhou stranu vodní nádrže nebo dostat do jinak nedostupných míst. Zároveň ale Oatchi umí rozrážet překážky a postupně se naučí tahat těžší a těžší předměty, na které by bylo nutné využít jinak desítky Pikminů. Pejska je navíc možné postupně vylepšovat za body, které se získávají za zachráněné trosečníky. Vylepšovat navíc nejde jen pejsek Oatchi, ale můžete vylepšovat i samotného hlavního hrdinu. Postupně skrze materiál je možné si odemykat různé upgrady, které přidají třeba ukazatel, jak daleko se nacházíte od pokladu, případně je možné skrze další předměty snížit poškození nebo se udělat imunní vůči elektrickému proudu či ohni. RPG systém je jednoduchý, ale dobře do hry pasuje a přidává hratelnosti další dobrou nadstavbu.

Na druhém a třetím dílu Pikmina se mi líbil kooperativní režim. Hráči se v něm mohli chopit vlastního hrdiny s armádou Pikminů, no a buď spolu mohli spolupracovat, nebo se vydat každý na jinou stranu mapy, aby bylo rychlejší vysbírání různých artefaktů a dalších důležitých předmětů. Je proto docela zklamáním, že Pikmin tuto možnost nenabízí, ačkoliv kooperativní režim obsahuje. Ten je ale podobný třeba tomu v plošinovce Super Mario Galaxy, kdy jeden hráč je hlavní a druhý mu jen pomáhá a asistuje v jeho snažení skrze kurzor. To tak zábavné a zajímavé bohužel není a zkušenější hráči zřejmě tenhle styl hraní hned zavrhnou. Zatím není náznak, že by se normální kooperace chystala.

Dohrání kampaně Pikmin 4 je běh na dlouhou trať a klidně ve hře strávíte 30 až 40 hodin, než uvidíte konec. Samozřejmě vše záleží na vašich schopnostech a také zkušenostech s předchozími díly. Dohráním ale nic nekončí, protože pokud budete chtít vidět vše a vysbírat každý poklad či splnit veškeré dungeony, zabere vám hra další hodiny příjemného hraní.

Na hratelnosti hry Pikmin 4 jen těžko najít něco, co by se dalo vyloženě vytknout. Hra je opět zábavná, a navíc i výborně vypadá. Na to, jak je konzole Nintendo Switch stará, má Pikmin 4 hodně detailní vizuální zpracování, kterému dopomáhá i líbivá stylizace, která se neokouká ani po desítkách hodin strávených hraním. Prostředí je pěkné, efekty krásně hru doplňují a nesmím zapomenout zmínit ani výborné nasvícení jednotlivých lokací i dongeonů, ale také roztomilé Pikminy, na které je radost pohledět. Protože hra vypadá opravdu pěkně a někdy se toho na obrazovce děje už opravdu hodně, nepřekvapí, že běží pouze ve 30 snímcích. Vzhledem ale ke stylu hry mi to vůbec nevadilo, navíc framerate je stabilní a nevšiml jsem si žádných velkých problémů. Jediné, co by se dalo vytknout, jsou někdy až příliš dlouhé nahrávací obrazovky, ať už při načítaní samotné hlavní mise nebo různých dungeonů.

Pikmin 4 je výborná strategická hra a dobrá evoluce jedné z nejlepších sérií Nintenda. Nabízí komplexní hratelnost, přesto je daleko přístupnější nováčkům. I proto doufám, že si k sérii najde cestu více hráčů, než tomu bylo v minulosti. Roztomilí Pikmini by si to určitě zasloužili. Hra Pikmin 4 dokáže od první minuty okouzlit svým kvalitním a chytrým designem, strategickými možnostmi, zábavnou hratelností, dobrými hádankami i pohlednou vizuální stránkou. Pikmin 4 je jednou z nejlepších her od Nintenda, jakou si můžete na konzoli Nintendo Switch zahrát.

Pikmin 4

21. 7. 2023
Strategie