Konzolista.cz

MotoGP 22

recenzepátek 22. dubna 2022Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: MotoGP 22
Závodní série MotoGP od italského studia Milestone si už řadu let udržuje docela slušnou kvalitu, takže fanoušci motocyklových závodů mohli být více méně spokojeni. Od nového ročníku jsem si popravdě zase tolik nesliboval, ostatně mi nepřišlo, že by vývojáři připravovali pro něj nějaké převratné novinky. O to více jsem překvapen tím, co vše nabízí, od vylepšené hratelnosti po nové zajímavé herní režimy, které hru dělají daleko lákavější nejen pro hardcore fanoušky, ale hlavně nováčky. Více už ale v mé recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

MotoGP 22 je sice hra, s níž se chtějí vývojáři zavděčit co nejvíce hráčům, ale od první minuty je i vidět, že se stále více tato značka přibližuje simulátoru než arkádě. Tato skutečnost udělá nejvíce radost hlavně hardcore fanouškům. Ano, pořád je možné si zapnout řadu asistentů, ale i s nimi je nutné se s motorkou sžít, jinak budete neustále padat. Letos se vývojáři nepouštěli do nějaké velké revoluce, spíše se snažili vylepšit všechny osvědčené prvky z minulosti, ať už se jedná o opotřebovávání a zahřívání pneumatik, systém závěsů nebo správa brzd. Všechny tyto prvky, které byly představeny v minulosti, mají na hratelnost nyní ještě větší vliv a přibližují jízdu více realitě. Stejně tak má na závody daleko větší vliv stav vozovky. I proto závodění za deště vypadá nejen efektně, ale také představuje obrovskou výzvu i pro zkušeného závodníka. S motorkou je nutné se na kluzkém povrchu co nejvíce sžít, protože se ovládá úplně jinak a stačí trochu větší náklon či dostání se mimo trať a už leží. Prvních pár závodů za deště bylo pro mě opravdu velkým peklem, během něhož jsem viděl neustále flashbacky a snažil se naučit, jak do zatáček mám vůbec najíždět, aby motorka neskončila v kotrmelcích. O to uspokojivější ovšem pak bylo, když se mi povedl prakticky bezchybný závod a i po mokré vozovce jsem se naučil jezdit precizně jako po suché.

Když jsem hrál předchozí ročníky, říkal jsem si, že jsou trochu méně přístupné pro občasné hráče nebo naprosté začátečníky. Vývojáři ze studia Milestone si byli sami tohoto problému vědomi, a proto v ročníku 22 přicházejí s nápravou. Připravili totiž rozsáhlý tutoriál, v němž je možné se naučit herní základy. Navíc pak nechybí ani režim MotoGP Academy, pro který trochu opisovali u Gran Turisma, ale to vůbec nevadí. V něm je možné se naučit složité úseky jednotlivých tratí (za správné zajetí obdržujete medaile), abyste neměli během závodů větší problémy s kolikrát těžkými zatáčkami. Výukový režim s MotoGP Academy je určitě příjemná novinka, která sice ty největší hardcore fanoušky tolik nenadchne, ale nováčky nebo občasné hráče, kteří si také chtějí užít velmi dobře zpracované závodění na motorkách, určitě potěší. Další novinkou v letošním ročníku je speciální systém pro analýzu vaší jízdy. Ten vyhodnocuje, jak moc dobře si na trati vedete a podle toho následně doporučuje zapnuté asistenty. I ten tedy může na začátku hodně pomoci.

YouTube video: YouTube video player

Nabídka herních režimů v MotoGP 22 je skromnější, ale naleznete tu prakticky vše, co od podobné závodní hry očekáváte. Přítomna je Kariéra i možnost vytvářet si vlastní šampionáty (Championship) nebo jezdit rychlé Grand Prix závody podle vlastních pravidel na vybraných tratích. Nechybí ani časovky Time Trial. Protože hra obsahuje oficiální licenci, je zahrnuto přes 120 oficiálních jezdců a více než 20 pěkně zpracovaných okruhů, navíc vývojáři nezapomínají ani na minulost. Proto je zahrnuto hned přes 70 historických závodníků a několik starších okruhů. Fanoušci u nás budou rádi hlavně za brněnský okruh, ale je možné si zajezdit i na Laguna Seca a Indianapolis.  

S historií se pojí i zcela nový a určitě nejlákavější režim v novém ročníku - NINE Season 2009, který je naprosto skvělý. Je pojat jako jeden velký dokument památné sezóny 2009, v níž mezi sebou až do úplného finále závodili jezdci Valentino Rossi, Dani Pedrosa, Casey Stoner a Jorge Lorenzo. V tomto režimu na vás čekají nejrůznější rozmanité a hlavně zábavné výzvy, které jsou doplněny o dobové záběry. Ostatně vývojáři se chlubí, že režim obsahuje více než 50 minut filmečků. Co bych jim ale vytkl, tak je skutečnost, že jsou pouze v nízkém rozlišení a na velké televizi nevypadají moc dobře. Těžko říci, jestli je to tím, že vývojáři nesehnali kvalitnější záběry nebo nechtěli, aby hra zabírala více místa. Je to škoda, ale jinak opravdu nemám, co bych tomuto jinak skvělému režimu s rozmanitými výzvami a výbornou prezentací vytknul. Fanoušci MotoGP si ho určitě hodně užijí, stejně jako jsem si ho užil já. Bylo příjemné si připomenout si tento skvělý ročník, během něhož se toho tolik událo. Vlastně je tento režim i tím největším lákadlem, proč do nového ročníku MotoGP investovat.

V předchozím odstavci jsem zmínil režim Kariéry, který je pořád tím hlavním a dokáže bez debat udržet pozornost hráče na nejdelší čas. Opět je možné si v něm na začátku vybrat, jestli chcete začínat v Moto3, Moto2 nebo rovnou v MotoGP, přičemž kromě oficiálních týmů je možnost si založit vlastní (trochu zamrzí, že tu jsou v tomto ohledu pořád trochu omezenější možnosti). V tomto se tedy Kariéra oproti loňskému ročníku moc neliší, ale v nižší kubatuře si nově můžete založit speciální juniorskou stáj a starat se o ní. Když se tak na Kariéru podívám, jde vlastně letos o jedinou viditelnější novinku, kterou zde mohu napsat. Každopádně v Kariéře pak budete muset jezdit závody (můžete jet jen závod nebo i tréninky a kvalifikaci), ale i se starat o tým, který dokáže motorku vylepšovat v několika částech skrze jednoduchý RPG strom – motor, rám, aerodynamika a elektronika. To se následně podepíše na jízdních vlastnostech motorky. Vylepšování je dost podobné jako v předchozím ročníku, vlastně i interface je naprosto totožný. A to je vlastně vše, co mohu letos ke Kariéře napsat. Ta neobsahuje moc velkých ani menších novinek, což je trochu škoda. Na druhou stranu se pořád dobře hraje a dokáže zabavit na spoustu hodin. Zvláště pokud začnete v nižších kubaturách.

Na závodění v rámci Kariéry i v jiných režimech má vliv kvalitní umělá inteligence A.N.N.A. (Artificial Neural Network Agent). Ta byla představena už v minulosti, ale vývojáři ji neustále vylepšují, aby dokázala být důstojným soupeřem, a navíc aby závodění vypadalo a působilo daleko realističtěji a uvěřitelněji. Umělá inteligence nikdy nejezdí pouze ideální stopu, je navíc správně agresivní a snaží se využít každého drobného zaváhání. Na druhou stranu i sama dokáže chybovat, což působí přirozeně a díky tomu dochází kolikrát i k hodně nečekaným situacím, které musíte během závodu řešit. I když při uvedení měla tato umělá inteligence řadu problémů a byl jsem k ní dost skeptický, vývojáři ji dokázali postupně vylepšit tak, že k ní nemam žádné námitky a je jedním z hlavních důvodů, proč je závodění MotoGP sérii tak zábavné a kolikrát i napínavé do průjezdu cílem. 

YouTube video: YouTube video player

Pokud vás omrzí hraní v jednom, je možné se pustit do multiplayeru. V letošním ročníku vývojáři přidali možnost hrát lokálně proti kamarádovi skrze povedený split-screen režim, za což určitě chválím, ačkoliv já sám nejsem pro něj cílovka. Věřím ovšem, že hodně hráčů možnost hrát na rozdělené obrazovce potěší. Co se týče online části, tak je na první a vlastně i jakýkoliv pohled podobná loňské verzi, takže je možné si vyhledat založenou hru jiným hráčem, případně založit vlastní pro ostatní nebo pouze pro kamarády. Co se týče online závodění, musím zmínit jednu a vlastně asi i jedinou novinku, kterou je podpora pro cross-play, ovšem jen v rámci jedné rodiny konzolí. Hráči s konzolí PlayStation 5 si tak mohou zahrát proti kamarádům s verzí hry pro PlayStation 4, ale už ne proti hráčům na Xboxu, což je trochu škoda. Třeba příště.

Vývojáři z Milestone používají pro závodní sérii MotoGP osvědčený Unreal Engine čtvrté generace, a ani letos v tomto nedošlo k žádné změně. I proto je vizuální stránka dosti podobná s předchozím ročníkem, vlastně, i kdybyste měli obě hry vedle sebe, těžko byste rozeznali, která je která. Žádné velké vizuální zlepšení tedy přímo během závodění nečekejte, vývojáři zapracovali jen na menších detailech mimo ně, třeba animacích a tvářích postav, které jsou nyní přirozenější. To ovšem neznamená, že by hra MotoGP 22 vypadala nějak ošklivě. Sice na velké vysokorozpočtové závodní hry jako Gran Turismo 7 nebo i ten GRID Legends nemá, ale pořád vypadá solidně a jsem toho názoru, že neurazí. Zvláště když se hýbe na konzolích současné generace svižně i během těch nejvíce náročných scén, třeba i za silného deště, což vypadá i velmi pěkně. Během testování jsem nezaznamenal žádný problém a oceňuji i rychlé nahrávací časy. Závody se vždy načtou během pár vteřin, což je velká a příjemná změna oproti verzím pro staré konzole. Tohle ale samozřejmě není žádná novinka, rychlé nahrávací časy měl už předchozí ročník.

Jak už jsem napsal na začátku, od MotoGP 22 jsem toho letos opravdu moc nečekal, ale dostal jsem doposud nejlepší ročník, který se může pochlubit povedeným jízdním modelem, solidní kariérou, dobře zvládnutými tutoriálovými režimy i výborným dramatickým režimem NINE Season 2009, který připomene hektický ročník 2009. Nákup mohu doporučit naprosto všem, ať už hardcore fanouškům nebo nováčkům či občasným hráčům. Jde o doposud nejpřístupnější ročník, u něhož se bude každý velmi dobře bavit po spoustu večerů. 

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (32)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Brančik

Bomba tak to sa neoplatí ani kupovať potom, bo to sa nedá hrať :/ keď chcem ísť tvrdo na brzdy tak spadnem

Ondrej Ok

@Brančik: Ne, brzdi to uplne stejne, chce to pracovat opravdu s obema.

Brančik

A brzdenie je lepšie ako v 21 ?? :D lebo to bolo otras, brzdil som ešte skôr ako mi ukazovala stopa a aj tak nestačilo to :D A keď brzdim podľa stopy ta idem mimo dráhu :D A to som hral všetky motogp a 20 bola asi najlepšia zatial :D

Ondrej Ok
👍1

@Epic: Pocitej, ze spis jen o trosku... Ale v nekterych pripadech je to i naopak. Zalezi jak si to nastavis, to dela hrozne moc, ale s plne zapnutymi asistenty to asi lehci bude, nez-li loni.

Epic

Takže by to mělo být přístupnější? Jelikož ve 21 se vůbec nechytám bez asistentů.

Adrian4422
Adrian4422 #Miska 21

Hlavně super známka číslo 8. Takovou známku si to zaslouží. A děkuji za Recenze

Adrian4422
Adrian4422 #Miska 21

Dnes kupuji. Změna je potřeba.Auta už mi lezou krkem. Jediné super MotoGP. Moc se těším až vás zase porazim. Dvě kola vládnou.

Hashut

@Oig1: Na Garyho se nedá zapomenout. To byl pro mně maestro 👍

Oig1
👍1

@Hashut: on si ještě nekdo kromě mne pamatuje na Gary Mc Coye. Hustý . To byly zlatý časy.

Hashut

Simulace aut se holt víc chytla a ve volantech a kokpitech je bohatý výběr. Hitech řidítka nikdo nedělá. Těžko říct, nakolik za to může malá poptávka a nakolik fakt, že nikdo nepřišel s nějakým inovativnějším přístupem k simulaci motorek. Já jsem si postavil kokpit z hliníkových profilů se závodní skořepinou, takže mně už od volantu asi nikdo nepřetáhne, ale Playseat je pro začátek na pohodu. Taky jsem hrál dlouho z křesla se stojanem od Fanatecu 😉

Ondrej Ok

Ted jsem si to tedy pro jistotu zkusil (Moto GP 21 a Moto GP 22) a pokud jedu normalne plynule zatacku pod plynem, nevidim zadne divne chovani zadniho kola. Kolo mi nikam neujizdi, pokud tedy nechci ja a pokud nemam degradovane pneu. Tak problem bude asi jinde... Nikdo nerika nic o dokonalem simulatoru, jen, ze to delaji zatim "nejrealneji" ze vsech na trhu. A Dirt rallye je uplne o necem jinem, ve kterem mam mimochodem najezdeno stovky hodin na kompletne sestavenem kokpitu od Playseatu, tak muzeme pohovorit... Ale auta se daji mnohem lepe implementovat na volant, pedaly, rukav apod. coz je ale zase uplne o necem jinem. Doufam, ze kdyz tak urputne obhajujes tyto simulatory, tak jezdis taky na nejakem peknem vybaveni?...

Hashut

@Ondrej Ok: A ty zase nechceš pochopit, že nejsou na trhu ani opravdu dokonalé simulátory auta nebo letadla. Jsou to jen kompromisy. Profi simulátory jak letadel tak aut stojí desítky miliónů, protože pohyb je nutnou součástí simulace čehokoliv - tečka. Jasně že když na brzdě zadní kolo odlehčíš nebo na výjezdu protočíš, tak nebude na kolejích. Ale když pod plynem jedeš mírný oblouk, tak prostě sedí. To že je země osou náklonu motorky je naprosto základní fyzikální fakt a Milestone ho ignoruje. A žádná obdoba Dirt Rally v jedné stopě neexistuje, tak mi nepodsouvej něco, co jsem nenapsal. I když si myslím o Milestone své, tak motorky dělají aktuálně nejlepší. Jednooký mezi slepými králen 😎

Hromotluk
Hromotluk #nezávislý
👍1

Ondrej ma pravdu. To s tim kolem muzu potvrdit i z vlastni zkusenosti , obzvlast kdyz mas na motorce omezenou nebo vypnutou elektroniku. V mezicase Portiamu se muzes podivat i na Assen kde se jede WSBK, startuje tam i nas Oliver Konig nebo Ondrej Vostatek

Ondrej Ok
👍1

Tohle nema smysl, jiz na zacatku vlakna jsem Ti rikal, ze se motorka ovlada hlavne telem a to do hry nikdy nepreneses, ale to co dela Milestone s motorkami je minimalne slusna prace pro to, aby to "priblizili"realite a zatim v tom nemaji konkurenci. Takovy rozbory, ktere tady resis ty jsou uplne zbytecne. Asi jsi na motorce nikdy nejezdil nebo nenavstivil podniky Moto GP, aby jsi vedel, ze je naprosto realne, ze v plne rychlosti motorka v naklonu a akceleraci jde prave do smyku a vselijak se smýká zadni kolo, v malych rychlostech je tomu prave naopak... Snad mi nechces rict, ze TT isle of Man 1,2 nebo Rims racing tomuhle nejak konkuruji? Podle toho, co rikas z toho chces mit naopak arkadu a ne simulator, kdyz chces aby byla motorka jak prilepena a jela si svou stopu. Jinak se dnes muzes podivat na zavod v Portimau, aby jsi se trosku priucil, jak se chova motorka...

Pendolino

Martine, nechci nějak rýpat, ale praštilo mě to do očí a myslím si, že slovo "obdržujete", slovo užité v recenzi, se takto neskloňuje. Mělo by tam být obdržíte. V recenzi je to špatně - (za správné zajetí obdržujete medaile)

Hashut

Mám takový pocit, že motorky by stejně jako rally potřebovali, aby někdo udělal obdobu Dirt Rally v jedné stopě a donutil Milestone vytáhnout hlavu z prdele 😀

Hashut

@Effa: Tak zaprvé auta se z velké části řídí “zadkem”, což se snaží herní vývojáři obejít pomocí úplně vymyšlených FFB efektů ve volantu. No a za druhé - zmínka o klávesnici míří na to, že už kdysi Microprose dokázali vydat simulátor motorek, které opravdu jeli po silnici a žádný gamepad je v tom neomezoval. Nebyl to žádný hardcore simulátor, ale základy měl rozhodně poctivější 😉

Effavasmanasalamu

@Hashut: ver tomu ze realitu z motorky na gamepad neprenes a to rikam jako nekdo kdo ma najezdeno hodne pres 100 tis km na motorkach. Proste to neni mozne. Auto i letadla ovladas pakou nabo volantem i v realu ale motorku ovladas telem a to proste s gamepadam nedas a kdyz zminujes ze to slo na klavesnici tak o jakr hre se bavime?

Hashut

@Ondrej Ok: Ale no tak - nebavíme se tady o žádném powerslidu. Když v plné rychlosti na rovince nakloním motorku, nejde do žádného smyku. To je hovadina jejich enginu a ne zádná super simulace. Možnost měnit rozložení brzdné síly nebo nezávisle používat zadní brzdu a hrát si na Garyho McCoye je super, ale nemá to nic společného s tím, o čem tady mluvím já 😉

Ondrej Ok

@Hashut: Ale vzdyt to je normalne realny powerslide (rolling) to se deje i u skutecnych Moto GP. Oni si naopak prave zadni brzdou schvalne hazi zadni kolo do smyku k vnejsi strane. Vse jde nastavit pokud nechces tyto veci (stoppie, rolling apod.)Dokonce i ta degradace pneu je tu realne znat a pokud uz je az moc sjeta, tak Ti motorka leta vzadu ze strany na stranu a to uz Ti ani zadne nastaveni moc nepomuze. Pokud chces nastavis vse na max, to Ti motorka Ti drzi jak prilepena, ale to uz pak nema prave s realem vubec nic spolecneho ba naopak.

Hashut

@Ondrej Ok: Já jsem celkem dost hrál ročníky 19 a 20, takže mám celkem dobrou představu. Zajet dobré kolo fakt není žádná prdel ani s pomocníky, natož tak bez nich. Ale právě protože mám něco odježděno mě štve, že pořád nedokážou přilepit kola na asfalt. Když jedu podél levého obrubníku a nakloním se doprava, tak zadní kolo vyletí na obrubník, protože celý spodek motorky se při pravém náklonu posune doleva. To je absolutní základ a dokud tohle nespraví, tak to nejsou motorky ale vznášedla 👎

Ondrej Ok

@Hashut: Podle toho, co jsem pochopil z Tveho prvniho prispevku, tak na hru pouze koukas na videich a vlastne ji vubec nevlastnis. Tohle opravdu miluji, ty analytiky z videí. Co takhle si ji koupit a zkusit to? Mozna by jsi byl prekvapeny, ze nezvladnes odjet bez chyby a padu ani jedno kolo....

Hashut

@mnaca: Tak já preferuju 4 kola, takže jsem si pořídil čtyřkolku. Sice má taky řidítka, ale tělo samozřejmě tak důležité není. Každopádně chápu co chceš říct, ale prostě s tím nesouhlasím. Chtěl jsem naznačit, že všechny simulátory musí dělat kompromisy. To že Milestone nechce měnit jádro jejich letitého enginu a raději ladí jen detaily je jejich volba. Vydávat každý rok "DLC" vydělá vždycky víc než větší pokrok jednou za 2 nebo 3 roky 👎

Hashut

Jinak simulace auta na ploché obrazovce a bez toho abys ho cítil "pod zadkem" taky nikdy nebude dokonalá. Ale to nebrání ani autorům "simcade" her, aby měla kola kontakt s vozovkou a nechovala se jako vznášedla 😉

Hashut

@mnaca: Jasně - takže simulace letadla kde k optimálnímu přiblížení k realitě potřebuješ VR kvůli lepšímu vnímání prostoru, pořádnou páku, ovládání plynu a pedály pro ovládání směrovky může klidně vyjít na konzoli s ovládáním na gamepadu, ale motorky prostě kvůli gamepadu nevyjdou. Ty jsi fakt jouda. Nikdo neříká, že je to snadné, ale osa náklonu někde v polovině výšky motorky určitě není vynucená tím, že by to jinak nešlo 😆

Hashut
👎1

@mnaca: Pořád jsi nevysvětlil, jakou to má spojitost s gamepadem? Simulace letadel nebo aut jsou na padu taky na prd, ale vycházejí. To že nikdo neudělal pořádný simulátor motorky není určitě problém gamepadu. A určitě to nevysvětluje, proč ti magoři z Milestone odmítají přiznat, že osa náklonu motorky je na úrovni vozovky. To je stejná hovadina jako bruslící hráči ve všech virtuálních fotbalech 👎

Hashut
👎1

Pokud by byl standart ovladač s tlačítky na spodní straně gamepadu (jako Elite controller nebo Nacon), tak bych využil obě páčky gamepadu, kde by jedna ovládala řidítka a druhá tělo. Bohužel na standartním padu by pak nebylo kde řadit 😔

Slim Jim
👍2

A to by letos v létě měli ještě vydat Sbk 2022

Ondrej Ok
👎1

Ja osobne tedy musim rict, ze letosni dil je nejblize k simulaci. Jasne, kdo jezdi na motorce vi, ze se to do hry neda uplne realne prenest, jelikoz motorku ovladate hlavne svym telem. Ale co se musi nechat je to, ze Milestone dela svoje hry s motorkama skvele a nema konkurenci. Posledni dva roky se jizdni model vyrazne posunul. Letos navic nabizi novinku, kdy muzete naklanet motorku pohybem ovladace u PS. A co se tyce rollingu zadniho kola a vse moznych nastaveni simulace, tak muzete jit az do extremu v menu nastaveni hry a pri vypnuti techto veci (nemyslim jen zakladni TCS, EB, AW) tak si myslim, ze malokdo by to na toto nastaveni vubec zvladl ukocirovat.

Hashut
👎1

@mnaca: Šlo to kdysi i na klávesnici. Proč by to proboha nešlo na gamepadu? To jako nejde rozumně simulovat motorku bez řídítek nebo co jako? 😁