Moss a Moss: Book II (PSVR2)

recenze  13
Martin Šmíd, 22. 2. 2023 20:30
Když bych si udělal seznam nejlepších her, jaké jsem hrál na headsetu PlayStation VR, nechyběly by v něm plošinovky Moss a Moss: Book II od studia Polyarc s charismatickým a roztomilým myšákem Quillem v hlavní roli. Oba dva díly nabídly nejen pěkné stylizované vizuální zpracování, pohádkový příběh doplněný o kvalitní prezentaci, ale také zábavnou hratelnost postavenou na soubojích a řešení jednoduchých hádanek. I proto mi nedělalo radost, že druhý díl komerčně moc neuspěl, alespoň ne na headsetu PlayStation VR, což bylo dáno řadou faktorů. Rozhodujícím ovšem byl zřejmě fakt, že hodně hráčů přešlo na konzoli PlayStation 5 a starší headset přestalo používat. Naštěstí vývojáři nyní dávají oběma hrám další šanci zazářit, protože připravili jejich nové verze pro headset PlayStation VR2. Já jsem si je hned vyzkoušel a zde jsou mé dojmy.

Recenzovaná verze: PlayStation VR2

Když vývojáři ze studia Polyarc oznámili, že hry Moss a Moss: Book II vyjdou pro headset PlayStation VR2, aby s nimi oslovili nové hráče, měl jsem popravdě velkou radost. Možnost vyzkoušet si je s vylepšenou vizuální stránkou i za pomoci nových gamepadů PSVR2 Sense s haptikou byla hodně lákavá, zvláště když vývojáři během oznámení zmínili, že nepůjde jen o narychlo připravené porty. Pokud o hrách vůbec nic nevíte, určitě si přečtěte mé starší recenze – Moss a Moss: Part II, v nichž se dozvíte vše podstatné o zápletce, hratelnosti a dalších prvcích. V této menší doplňující recenzi se chci zaměřit hlavně na kvalitu portů a zhodnocení, jak nově hry vypadají a hrají se. I když tedy asi trochu tušíte, že tohle špatně dopadnout nemohlo a obě už tak výborné akční plošinovky jsou díky výkonnějšímu hardwaru ještě lepší. Pojďme ale pěkně popořadě.

Moss - „Moss je triumfem nejen pro studio Polyarc, ale hlavně pro virtuální realitu. Jde o parádní logickou akční adventuru, kterou si zamilujete už po prvních několika minutách. Nabízí nejen nádherné prostředí, důmyslné hádanky i výborné využití virtuální reality, ale také uspokojivé souboje s protivníky a dobře napsaný příběh se skvělým hlavním hrdinou. Pokud máte doma PlayStation VR, Moss je hra, která by neměla chybět ve vaší sbírce. Pravda, cena mohla být vzhledem k délce trochu nižší, ale na druhou stranu dostanete vynikající zážitek, který si určitě dáte více jak jednou.“ Hodnocení 9/10. Odkaz na recenzi

Moss: Book II - „Moss Book II je skvělá plošinovka vytvořená od základu pro virtuální realitu, která fanoušky myšího hrdiny Quilla rozhodně nezklame. Dobře navazuje na první díl, má výborný a hlavně rozmanitý design úrovní, chytře navržené hádanky, vyladěné ovládání, zábavné střety s protivníky, pohledné vizuální zpracování, líbivý hudební doprovod i dobře napsaný příběh s několika silnými zvraty. Je jen škoda, že když už se vše rozjede a všechny mechaniky se začnou starat o parádní zábavu, je najednou konec. Délka tedy je pořád trochu problém, ale naštěstí jediným. Nákup mohu všem doporučit.“ Hodnocení 9/10. Odkaz na recenzi

Nejviditelnějším vylepšením nového vydání pro PlayStation 5 a headset PlayStation VR2 je na první pohled bez debat vizuální zpracování. Pamatuji si, že když jsem před necelým rokem recenzoval druhý díl ještě na první verzi PlayStation VR, sice se mi vizuálně docela líbil, ale sem tam bylo vidět, že už narazil na pomyslný výkonnostní strop. Ať už konzole PlayStation 4, tak samotného headsetu, který měl nižší rozlišení. I proto grafická stránka nebyla tak jemná a občas byla i dost kostrbatá a nevyhlazená. Na PlayStation VR2 je to ale naprosto odlišná písnička. Vývojáři znatelně zvedli rozlišení, obě hry krásně vyhladili a zlepšili u nich kvalitu textur, hlavně v prostředí, ale detailnější jsou i nepřátelé či hlavní hrdina. Líbí se mi i upravené nasvícení i nově přidané odlesky na několika površích a objektech. Výsledkem je daleko hezčí podívaná, navíc díky pohlednější vizuální stránce ve 4K rozlišení při 90fps mohou vyniknout i krásné drobné animace hlavního hrdiny. Ten je nyní opravdu roztomilý a oblíbil jsem si ho na PlayStation VR2 snad ještě více než na první hraní. S vizuálními vylepšeními jsem maximálně spokojen, vývojáři tady odvedli velmi dobrou práci a hry nyní přináší novým hráčům v maximální kvalitě.

Vylepšená vizuální stránka je určitě fajn a potěší. Osobně si ale myslím, že obě dvě hry Moss jsou nyní daleko lepší hlavně díky ovládání skrze nové ovladače PSVR2 Sense. Pokud jste četli mé starší recenze nebo se dívali na ukázky z hraní, tak už víte, že jde o dobrodružné hry, v nichž hlavního hrdinu přímo ovládáte skrze páčky a za pomocí pohybového ovládání interagujete s prostředím. Je tak možné takto řešit drobné hádanky, držet protivníky, léčit hlavního hrdinu nebo přesouvat předměty. Nemohu říci, že bych měl s ovládáním v původních verzích na DualShocku 4 nějaké velké problémy, ale s ovladači PSVR2 Sense je interakce s prostředím i vybírání předmětů z inventáře daleko příjemnější, intuitivnější, zábavnější a kolikrát i lehčí. I proto si nyní nedokážu představit, že bych se k původním verzím vracel.

Na obou hrách Moss na PlayStation VR2 se mi líbí i využití haptické zpětné vazby v ovladačích PSVR2 Sense i v samotném headsetu. Vibrace různé síly krásně reflektují zásahy mečem do předmětů či protivníků, ale také skoky hlavního hrdiny nebo další dění na obrazovce. Třeba ve druhém dílu hned na začátku potká hlavní hrdina obrovského žabáka, ale než doskáče, cítíte dunění díky haptice v headsetu. Adaptivní spouště jsou využity pro drobné interakce a mají tužší stisk, ale to je tak vše, ničeho dalšího výraznějšího jsem si nevšiml. Co ale bylo vylepšeno a má vliv na samotný zážitek, je prostorové ozvučení, které kvalitnější a nově slyšíte každý otřes i další zvukové efekty, takže se budete chvilkami připadat jako součást pohádkového dobrodružství.

Moss a Moss Book II byly výborné dobrodružné plošinovky už na původním headsetu PlayStation VR, ale na nové generaci jsou ještě lepší díky výraznému vizuálnímu upgradu, ale také příjemnějšímu ovládání skrze PSVR2 Sense gamepady či příjemné haptické zpětné vazbě. Pokud jste tyto dvě hry ještě nehráli a nad nákupem PlayStation VR2 uvažujete, rozhodně byste je neměli minout. Přišli byste o jedny z nejlepších her pro virtuální realitu v doposud nejlepší verzi.

Moss 1 & 2 Remaster

psvr2
Polyarc, Polyarc