Monster Hunter Rise (PS/Xbox)

recenze  13
Martin Šmíd, 17. 1. 2023 16:00
Série Monster Hunter je tu s námi už hodně dlouho, ale ještě nedávno byla oblíbená hlavně v domovském Japonsku, kde se každého dílu prodalo několik milionů kopií. Celosvětovou oblibu si tato slavná série o lovu nejrůznějších velkých monster získala až s vydáním dílu Monster Hunter World pro konzole PlayStation 4 a Xbox One. Ten do neskutečně návykového lovu monster přinesl řadu herních novinek, navíc v líbivém vizuálním kabátku, takže lákal nejen hardcore fanoušky, ale i zcela nové hráče. Dnes jde o jednu z nejúspěšnějších her Capcomu v celé jeho bohaté historii, která stále láká další a další hráče k lovu nejrůznějších monster a výrobě nádherně vypadajících setů brnění a silných zbraní. Před zhruba dvěma lety se Capcom rozhodl vydat další díl s podtitulem Rise, který na základy Worldu navazoval a obohatil o zajímavé novinky, ovšem s exkluzivitou pro konzoli Nintendo Switch. Dlouho to vypadalo, že se tento díl na konzole PlayStation a Xbox nedostane, ale nakonec byl pro ně koncem minulého roku oznámen. Navíc s tím, že vyjde už v lednu. Já jsem si ho mohl díky Capcomu v posledních týdnech vyzkoušet, no a zde jsou mé dojmy.

Dalo by se říci, že Monster Hunter Rise navazuje hratelností i některými mechanikami na předchozí díl Monster Hunter World z roku 2018, který u hráčů hodně zabodoval. Vývojáři navíc přinesli před dvěma lety i několik vylepšení a novinek do stále velmi návykové a skvěle promyšlené hratelnosti (možnost během bojů ovládat jiná gigantická monstra, jízda na chlupatém mazlíčkovi nebo možnost lépe se pohybovat po prostředí skrze speciální záchytný hák), díky nimž byly souboje s monstry dynamičtější, trochu jiné a hlavně i ještě o trochu zábavnější. Nechyběl ani docela zábavný tower defense režim Rampage, v němž je nutné se ubránit vlnám nejrůznějších monster, který obohacoval jinak klasické lovy. Nebyl proto problém ve hře nechat desítky hodin, vlastně jsem se do jejího světa vracel ještě dlouho po dohrání, abych ulovil další těžká monstra, vysekal z nich suroviny a mohl si vyrobit nové brnění nebo nějaký ten nový velký meč. A určitě jsem nebyl sám. Protože jsem vám na původní Nintendo Switch verzi přinesl docela obsáhlou recenzi, asi nemá moc velký význam vám hru zde znovu popisovat a hodnotit. Raději vás na zmíněnou recenzi odkážu. Naleznete v níž o hře jako takové všechny podrobnosti. Stále je recenze Nintendo Switch vydání z mého pohledu aktuální, protože po obsahové stránce jsou totiž nově vydané verze pro PlayStation a Xbox plus mínus totožné. Nyní se jen pustím do zhodnocení portu pro nové platformy.

Protože se Monster Hunter Rise dostává na konzole PlayStation a Xbox s téměř dvouletým zpožděním, očekával bych, že to bude v kompletní edici, s níž vývojáři odmění fanoušky za tak dlouhé čekání. Capcom se ale rozhodl bohužel jinak. Nejprve nám tak nyní v lednu servíruje původní hru s veškerými bezplatnými updaty, které zahrnovaly úpravy i dodatečný obsah, a až během jara dorazí i velké placené rozšíření Sunbreak, které vyšlo pro Nintendo Switch a PC verzi v létě minulého roku. To přineslo nové mise, nové lokace k prozkoumávání, nové velké potvory k lovu, nové zbraně i sety brnění, Master Rank a další novinky na další desítky, vlastně možná stovky hodin. Je docela škoda, že se Capcom rozhodl k takto oddělenému vydání. Naštěstí se hra na nové konzole prodává alespoň za sníženou cenu kolem jednoho tisíce korun na PlayStation Store nebo Xbox Store (vychází zatím pouze digitálně). Do té doby si mohou fanoušci vyrobit co nejlepší zbraně a brnění, protože rozšíření Sunbreak nepřináší pouze novou příběhovou linku, ale také mohutný endgame, který v původní hře nebyl zrovna nějak zajímavý. Snad se brzy dozvíme datum vydání.

Největší změnou oproti původní verzi pro Nintendo Switch je vizuální stránka a také samotný technický stav, u něhož vývojáři vychází hlavně z později vydané PC verze. Už na konzoli od Nintenda hra vypadala rozhodně pěkně a nedělala ostudu, za což mohla nejen šikovnost samotných vývojářů, ale hlavně mocný nástroj v podobě RE Enginu. Ten byl původně vytvořen pro Resident Evil sérii, ale osvědčil se i u Monster Huntera a jeho polootevřených světů. Z čeho jsem byl ale zklamaný, byl framerate, který ačkoliv byl docela stabilní, 30 snímků už pro podobnou akční hru nebylo moc dostačujících, protože ovlivňují přesnost a vůbec samotnou hratelnost. Monster Hunter Rise pro konzole PlayStation 5 a Xbox Series X by se tak dal nazvat definitivní verzí a nejlepším způsobem, jak si hru na konzolích užít.

Hra na těchto současných konzolích nabízí dva režimy zobrazení. První nabízí co nejlepší vizuální stránku převzatou z PC verze, 4K rozlišení a hlavně 60fps, díky nimž je ovládání daleko intuitivnější, pohyb plynulejší a vůbec se hra lépe hraje. Framerate je stabilní a nezaznamenal jsem žádný problém ani v těch nejnáročnějších scénách při kooperaci s druhým hráčem. Druhý režim má nižší rozlišení (1080p), viditelně horší detaily a několik dalších ústupků, ale zase v něm hra běží až ve 120fps. Kdo tak dává přednost co nejlepšímu frameratu a nevadí mu o něco vizuálně horší zážitek, má tady tuto volbu. Tento režim má rozhodně něco do sebe, ale já dával přednost tomu prvnímu, který mi maximálně vyhovoval, protože nabízí dobrou rovnováhu mezi vizuálním zpracováním a frameratem.

Co se týče samotné vizuální stránky, tak ta je slušná, oproti Switch verzi má nové efekty, více detailů v prostředí (třeba voda je daleko hezčí) a detailnější jsou i potvory, které budete lovit. I tak ale je nutné počítat s tím, že je stále omezena do značné míry hardwarem, na který byla hra původně designována, což je vidět hlavně na ne tolik rozsáhlých lokacích, do nichž se postupně podíváte. Ty byly ve Worldu daleko větší, členitější a vlastně i propracovanější. Celkově mi Monster Hunter World přijde v mnoha ohledech hezčí a detailnější, hlavně co se týče světů a nasvícení. Trochu horší textury v prostředí ale hra vynahrazuje krásnou anime stylizací, pěknými postavami s povedenými animacemi, kolikrát parádními scenériemi v jednotlivých velkých lokacích a epickými souboji s obrovskými monstry, které se jen tak neokoukají. Jsem si jist, že i proto vizuálně hra nikoho moc nezklame, zvláště když běží tak dobře a navíc jsem za celou dobu nezaznamenal žádný technický problém, který bych musel v recenzi zmínit. Hra má i velmi dobrou prezentaci, do níž spadají i povedené filmečky či animace, skvělé ozvučení, na PS5 využívající 3D Audio, a líbivý soundtrack, ať už ve vesničce nebo během lovu monster.

Navíc musím zmínit, že na konzoli PlayStation 5 má hra naprosto bleskové načítání, takže vůbec nic nezdržuje od toho nejdůležitějšího, a to hraní. Nahrávací obrazovka při skoku do mise trvá zhruba dvě vteřiny, to samé pak platí při návratu z mise do základní vesničky. Ta je sice pořád rozdělena na menší plácky s NPC postavami jako ve verzi pro Nintendo Switch, ale při přechodu vždy hra jen problikne, o nějakém načítání nemůže být v tomto případě řeč. Monster Hunter Rise je tak na konzoli PlayStation 5 hezčím, plynulejším a vůbec příjemnějším zážitkem. A jsem si jist, že tomu tak bude i u konzolí Xbox Series X/S, ale tyto verze jsem neměl možnost nyní před vydáním testovat. U nich ale potěší, že si je hráči mohou zahrát i v rámci předplatného Xbox Game Pass. Jen si tak říkám, jestli rozšíření Sunbreak není součástí právě kvůli tomuto rozhodnutí, ale to je jen má spekulace. Rozhodně by to ale dávalo smysl oslovit nové hráče skrze předplatné a následně je donutit koupit rozšíření.

Když byla hra Monster Hunter Rise pro současné konzole oznámena, vývojáři z Capcomu řekli, že bude využívat i DualSense gamepad na konzoli PlayStation 5. Bohužel ale musím říci, že ho využívá v tak malé míře, že to ani nemáte šanci postřehnout. Vibrace jsou minimální a prakticky jsem si jich nevšiml, a adaptivní spouště jsou využity jen v Rampage režimu při střelbě z kuše. Jinde jsem si jich popravdě nevšiml. To je škoda, protože si dokážu lepší využití představit. Snad příště u plnohodnotného dílu. Co může také zamrzet, je absence cross-save/platform podpory, takže uloženou pozici z PlayStation 4 verze si do PlayStation 5 verze nepřenesete. U takto velké hry s další podporou by měla být cross-save podpora samozřejmostí.

Ačkoliv Capcom oznámil Monster Hunter Rise pro konzole PlayStation a Xbox teprve před několika týdny, s portem na tyto nové platformy si dal hodně záležet. Mnou testovaná PlayStation 5 verze vypadá znatelně lépe než dříve vydaná Switch verze, navíc běží svižně, ať už jde o framerate nebo načítání, a zároveň jsem nezaznamenal žádný technický problém. Jde tak o definitivní a vlastně i zatím nejlepší vydání kvalitní akční RPG hry na konzolích, která fanouškům lovu monster přináší zábavu na desítky, možná i stovky hodin. Nákup mohu všem doporučit. A to nejen fanouškům Monster Hunter World, ale i nováčkům, protože přístupnější díl této série tu ještě nebyl.

Monster Hunter Rise (PS/Xbox)

xsxps5ps4xone
Capcom, Capcom