Konzolista.cz

Metal Gear Solid: Master Collection - Volume 1

recenzeneděle 29. října 2023Leon
Hlavní obrázek článku: Metal Gear Solid: Master Collection - Volume 1
Série Metal Gear byla po tři desítky let stálicí konzolové scény a jednou z předních značek japonské společnosti Konami. Taktickou akční špionážní ságu obestírala už od jejího počátku ze strany hráčů a herních kritiků těžko popsatelná aura úcty a bázně. A není divu, protože za touto legendou stál po většinu její existence jeden z nejvýznamnějších a nejkreativnějších mužů herního průmyslu – Hideo Kojima. Metal Gear byl průkopníkem žánru stealth her, posunul tento okrajový žánr k mainstreamu, aniž by ztratil cokoli ze své specifické herní DNA, a vnesl do herního průmyslu filmové pojetí příběhu a kontroverzní filozofická témata. Právě za mimořádně silné protiválečné poselství a opakované varování před hrozbou jaderných zbraní byla série oceňována nejvíce. A varovně zdvižený prst je dnes aktuálnější než kdy dříve. Když Kojima opustil v roce 2015 Konami a vzal si sebou celou divizi Kojima Productions s přibližně stovkou zaměstnanců, která se doposud podílela primárně na Metal Gear tvorbě, byli fanoušci v šoku. A kladli si pochopitelnou otázku: „Dokáže Konami bez Kojimy a jiných velkých tvůrců zajistit značce Metal Gear budoucnost?“ Nyní již víme, že nedokázala a série upadla do stavu hluboké hibernace. V současnosti se Konami chystá svou velkou značku oživit. Blýská se snad na lepší časy? Metal Gear Solid: Master Collection může mnohé napovědět.

  Konami muselo rozdělit svou rozsáhlou sbírku Metal Gear her na dvě zhruba stejné poloviny. Nyní se k nám dostává toliko Vol. 1 obsahující tituly z dob 80., 90. a první poloviny nultých let. Jsou-li správné informace z herních dat, které hráči získali z Vol. 1, pak nás čekají ve Vol. 2, jehož se dočkáme snad někdy v průběhu příštího roku, tituly Peace Walker, MGS 4 a MGS V, tedy lukrativní nabídka impozantních her. Avšak zpět k první části. Předem upozorňujeme, že nebudeme hodnotit samotné hry, nýbrž pouze kolekci a stav, v jakém se jednotlivé tituly ve Vol. 1 nacházejí. Pokud se chcete dočíst více například o MGS 2 a MGS 3, pak si můžete přečíst naši recenzi HD Collection nebo zabrousit k letošnímu velkému speciálu o vývoji, příběhu a odkazu Metal Gear Solid 3: Snake Eater.   

  Způsob distribuce u nejnovější kolekce byl zvolen klasickým archaickým způsobem. Ačkoli je možné pořídit si kolekci ve fyzické verzi obsahující jeden disk nebo zakoupit na Store jako jediný balíček, do konzole je nutné stahovat hry a bonusy jednotlivě. Kvůli tomu se v hlavním menu konzole nahraje celkem 5 aplikací, z nichž každá obsahuje jinou hru a obsah. MGS, MGS 2 a MGS 3 mají každý vlastní aplikaci, oba Metal Geary jsou v další samostatné aplikaci a totéž platí pro bonusový obsah. Není to nic neobvyklého, protože podobným způsobem větší kolekce zahrnující tituly napříč několika konzolovými generacemi a platformami zpravidla fungují (viz. nedávná pixelová kolekce Final Fantasy), ale většina majitelů PS5 by jistě uvítala komplexnější a ucelenější provedení. Přepínání mezi aplikacemi je však překvapivě rychlé a skrz jednotlivá stylová menu s originálními artworky mistra návrháře a designéra Yojiho Shinkawy, která jsou podkreslená příjemnou hudbou, je možné dostat se ke všem hrám v řádech pár desítek vteřin.

  Avšak Konami se vymstila ukvapenost, s níž kolekci vydala. Nepohlídala si dostatečně výstupní kvalitu, a tak se v kolekci nalézá koncepční nesmysl v podobě hry Metal Gear (1987), který je přítomný jak v samostatné aplikaci spolu s Metal Gear 2: Solid Snake (1990), tak i v aplikaci Bonus content Vol. 1, kde je možné si zvolit verzi vydání pro Severní Ameriku nebo Japonsko. Hra měla být v kolekci přítomna se všemi bonusy pouze v jedné aplikaci a nikoli nesmyslně rozdělena nadvakrát. Stejně tak je mimo hranici lidského chápání skutečnost, že i po stažení všech aplikací je nutné ze Store manuálně postahovat další bonusy. Dokonce se v jednotlivých aplikacích mění potvrzovací tlačítko, což je neobyčejně matoucí a frustrující. Ve světle těchto zbytečných nedostatků, které zbytečně shazují výslednou kvalitu kolekce a na jiných platformách způsobují dokonce značné problémy v distribuci (Nintendo Switch verze), či útočí na samotné základy uživatelského rozhraní (PC verze), můžeme s mírnou nadsázkou přejmenovat kolekci z „Master“ na „Faster“ neboli rychlou a uspěchanou.

  Obsahově je ovšem kolekce vskutku přívětivá, ba dokonce nabízí obdivuhodně kvalitní obsah. V kolekci se nachází celkem 6 her – technicky vzato 7 titulů – z nichž pět patří k nejlepším hrám své doby a dodnes představují ojedinělý zážitek s velkým společenským přesahem a dopadem na hráče. Představme si podrobně veškerý herní obsah:

Metal Gear

Rok vydání: 1987

Původní platforma: MSX2

  První díl slavné série, který položil základy stealth žánru, ukázal poprvé robota schopného nést jaderné zbraně (Metal Gear) a vrhl na bojiště chlapáckého hrdinu Solid Snakea, je v kolekci dostupný jak ve své původní verzi pro MSX2, tak v předělaném portu pro Famicom/NES, u něhož je kompletně překopaný level design a obsahuje nové herní prvky. Jsou to de facto dvě rozdílné hry umožňující především mladším hráčům uvědomit si, jak bylo na přelomu 80. a 90. let složité portovat hry na jiné platformy a pro jiný region. Jako bonus jsou k Metal Gear připojeny Master Booky, které shrnují příběh a postavy ve hře, a také Screenplay Book, tj. kompletní scénář se všemi replikami. Metal Gear má na rozdíl od všech předešlých verzí z minulosti plnou podporu trofejí. Hra obsahuje také online manuál, díky němuž je možné podívat se virtuálně na původní krabicovou verzi.

Metal Gear 2: Solid Snake

Rok vydání: 1990

Původní platforma: MSX2

  Pokračování příběhu legendárního vojáka Solida Snakea, který musí čelit v Zanzibaru další hrozbě nového modelu Metal Gearu, a nadto je nucen změřit síly na bojišti se svými bývalými přáteli a spojenci, se dnes řadí k nejlepším 8-bitovým hrám všech dob. Metal Gear 2 je v kolekci zařazen ve své původní MSX2 verzi, u které je navíc možné zvolit si jazykovou verzi. Podobně jako Metal Gear, tak i Metal Gear 2 je v kolekci obdařen četnými bonusy pocházejícími z Master Book, Screenplay Book a online manuálu. Hra taktéž podporuje trofeje. 

Snake's Revenge

Rok vydání: 1990

Původní platforma: NES

  O Snake's Revenge pravděpodobně nikdy neslyšeli ani fanoušci a znalci Metal Gear série. Není divu, byl to port Metal Gear 2 pro pal region, který sice Konami produkovalo, ale vývoj šel mimo vývojářský tým Hidea Kojimy. Jedná se proto v podstatě o samostatný titul, který si přetvořil level design a obsah k obrazu svému. Hra není příliš kvalitní a do kolekce byla přidána jako kuriozita a takové malé zpříjemnění. Snake's Revenge je obsažen bez jakýchkoli bonusů, vyjma online manuálu. Nemá tudíž ani podporu trofejí. Ačkoli hra vyšla v roce 1992 v Evropě, v našich končinách se jedná o takřka neznámý počin.   

Metal Gear Solid

Rok vydání: 1998

Původní platforma: PlayStation

  První 3D díl v sérii a jedna z nejpopulárnějších her prvního PlayStationu s nezapomenutelným příběhem veterána Snakea, který infiltruje tajnou základnu na zasněženém aljašském Shadow Moses, nemůže chybět v této kolekci. Vydání je založeno na původním MGS z roku 1998 s tím, že „Metal Gear Solid VR Missions“ a „Special Missions“ jsou přístupné samostatně z menu této aplikace. Aby nebylo obsahu málo, máme zde navíc verzi „Metal Gear Solid: Integral“ z roku 1999, která přidává dodateční obsah. Tím pádem kolekce obsahuje všechna konzolová vydání prvního MGS z let 1998—1999. Vzhledem k tomu, že původní Metal Gear Solid je prezentován v poměru stran 4:3, lze z hlavní nabídky i během hraní vybírat řadu postranních tapet. Z technických důvodů je hra uzamčena na 30 fps, i když i na toto číslo má bohužel problém dosáhnout, což je podobné PC verzi z roku 2000. Stařičký engine dnes nevypadá bůhvíjak dobře a MGS tak v kolekci působí jako vizuálně nejméně vzhledná hra. Tady žádné úpravy a mody nepomohou, je potřeba plnohodnotný remake! 

  Za zmínku stojí unikátní řešení památného souboje s Psycho Mantisem. V menu aplikace lze totiž vytvořit falešná uložená data na pomyslnou Memory Card ze starých PS1 her od Konami, a tak snadno přelstít Mantise, který si tato data později ve hře „přečte“. Tím zůstala zachována geniální Kojimova myšlenka z roku 1998, která předběhla svou dobu o řadu let. Člověka ihned napadne, proč podobným způsobem Konami neinovovalo obsah také u dalších her v této kolekci.   

  MGS obsahuje v kolekci trofeje, a to vůbec poprvé, a Master Book v podobě rozsáhlého „Metal Gear Archive“ s detailním popisem všech postav ve hře, klíčových pojmů a historických souvislostí, tipů a triků ke hraní, souborem citací, skrytými bonusy či kompletním Ghost Photo Guide. Dále jsou zde online manuály ke všem verzím MGS (díky tomu lze snadno zjistit frekvenci Codecu u Meryl, tudíž opětovný doklad toho, že u MGS verze pro tuto kolekci někdo skutečně přemýšlel), Screenplay Book a pochopitelně Japanese Language Pack. 

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

Rok vydání: 2001

Původní platforma: PlayStation 2

  Další legendární dítko Hidea Kojimy z počátku milénia, kde se hráči zhostí jak role Solida Snakea, tak nováčka Raidena, aby se ocitli uprostřed šíleného světa konspirací. Jak už bylo oznámeno dříve, MGS 2 je v kolekci přítomen jako přímá konverze HD remasteru z roku 2011, který obstarala společnost Bluepoint Games původně pro verzi na PlayStation 3, PlayStation Vita a Xbox 360. Na PlayStation 5 je hra prezentována v rozlišení 1080p (1920 x 1080 pixelů) při maximálním výkonu 60 fps. HD verze MGS 2 je založena na „Metal Gear Solid 2: Substance“, takže i v nejnovější kolekci jsou k základní hře přidány bonusy „Special“, „Missions“ a „Snake Tales“. Minihra se skateboardingem ovšem chybí i zde, protože byla založena na Konami hře pro PS2 a GameCube „Evolution Skateboarding“. Minihra sloužila jako takové promo na skateboardingovou hru, a tak už nebyl důvod ji znovu do kolekce zahrnout, i vzhledem k nutnosti obnovení licence.

  Jelikož je v kolekci MGS 2 v důvěrně známé verzi (bohužel), pak jsou jedinými hodnotnými přidanými bonusy Master Book s popisem postav, světa a soupisem triků a lokací psích známek vojáků, Screenplay Book, online manuál a dabingová japonská mutace.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Rok vydání: 2004

Původní platforma: PlayStation 2 

  Velký návrat do dob Studené války a přeobsazení hlavní role ze Solida Snakea na jeho genetického otce Big Bosse představuje dodnes strhující akční politické drama. Také MGS 3 je pouhým portem HD verze z roku 2011. Tudíž nabízí identické technické specifikace. Hra disponuje některými funkcemi „Subsistence“ z roku 2006, například plně ovladatelnou 3D kameru nebo přehrávač cutscén, ale v jádru je to osekaný port někdejšího třídiskového vydání. Nemáme tu tak ani zábavnou parodickou minihru "Snake vs. Monkey". Konami pouze opravilo grafické glitche a chyby, které byly obsaženy v původní verzi od Bluepointu, a na které fanoušci dlouhodobě upozorňovali, ale nic se s nimi nedělo. Kolekce nabízí toliko možnost přepnout mezi verzí pro Severní Ameriku, Evropu nebo Japonsko. Podobně jako všechny hry obsažené v kolekci má MGS 3 Master Book (v něm je např. kompletní průvodce a stopař žabiček Kerotan), Screenplay Book, online manuál a nabízí možnost okusit japonský dabing.

YouTube video: YouTube video player

  Tím náš výčet her zařazených do Master kolekce končí. Nikoli výčet bonusů. Kromě výběrového herního soundtracku u každého dílu obsahuje kolekce sympatické video-bonusy v podobě „Metal Gear Solid: Digital Graphic Novel“ a „Metal Gear Solid 2: Digital Graphic Novel“ a jejich japonské mutace „Bande Dessinée“, což jsou digitální komiksy založené na příběhu MGS a MGS 2, které mají oba stopáž kolem dvou a půl hodin. Autorem vynikajících komiksových kreseb je bývalý dvorní ilustrátor Kojima Productions Ashley Wood.

  Naopak postrádáme v kolekci, která se tváří jako úplná a definitivní, jakákoli videa v podobě vývojářských deníčků, rozhovory s tvůrci a speciální materiál ze zákulisí Konami, kterých vznikl v období let 1987—2004 o Metal Gear sérii bezpočet. Takový přídavek by býval povýšil kolekci na skutečně mistrovskou záležitost, alespoň co se týče obsahu. Stejně tak zamrzí nejednoho fanouška nepřítomnost dalších titulů z tohoto období, ať již „Metal Gear: Ghost Babel“ (2000) vydaný na Game Boy Color, či „Metal Gear Solid: The Twin Snakes“ (2004) pro Nintendo GameCube. Druhý zmiňovaný by se dokonce hodil do koncepce současné kolekce lépe než originál, jehož audio-vizuál je pro mladší publikum již obstarožní záležitostí. Při trochu zaujetí a iniciativy ze strany Konami – a samozřejmě svolnosti Nintenda – se v kolekci mohly originální MGS a jeho kvalitní remake Twin Snakes potkat společně, čímž by srdce fanoušků zaplesalo dvojnásobně.     

  Konami se snaží s Metal Gear Solid: Master Collection vrátit kultovní sérii na současné konzole a přitáhnout k ní nové publikum. Činí tak ale ledabyle, a zároveň uspěchaně. Kolekce je navzdory svému úctyhodnému rozsahu a faktu, že zpřístupňuje hry uvězněné doposud na předminulé generaci konzolí, uživatelsky málo přívětivá, přičemž koncepčně působí roztříštěně. Titulům ze zlatého fondu kulturního dědictví herní scény byla věnována minimální, či nedostatečná péče, a to je hluboká neúcta k nesmrtelnému dílu Kojimova génia a významu, jakou Metal Gear sága sehrála v minulosti. Přesto dokáží desítky let staré hry zprostředkovat novým hráčům díky své nadčasovosti dotek herního a myšlenkového mistrovství, a zároveň u pamětníků zabrnkat na sentimentální strunu. Vlastníci původní HD kolekce sice budou nad pořízením kolekce dlouze rozmýšlet, protože jde víceméně o totéž jen s přidáním prvního MGS a některými bonusy, ale pokud se teprve chystáte vstoupit do světa Metal Gearu, či jen potřebujete po letech abstinence vpravit do žil dávku prvotřídní stealth akce, je Master Collection to pravé pod vánoční stromeček a na dlouhé podzimní večery. Bez větší investice trpělivosti a pohodlí se to ovšem neobejde …

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (28)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
stillalive
🤦1

@Leon: Četl a nevyvracel jsem, že bys to uvedl, navíc tím recenze začíná a zmiňuj, že to bylo v minulosti uváděno. Zdroje, ze kterých čerpám analýzu a srovnání pochází od Digital Foundry, zde odkaz link

Co se týče příkladu použitého jako další příklad pro porovnání a argument, proč tady u Master Collection byla udělaná mizerná práce, tedy použití příkladu The Last of Us Part I, u nějž museli nakonec ND vysvětlovat, že se jedná o Remake, protože byla hra vnímána jako remaster, jsem zaměnil příklad a tento příklad patřil do jiné diskuze kterou jsem vedl ve stejném čase na toto téma. Moje chyba. Měl jsem pro tuto diskuzi připravený příklad hry Crisis Core: Final Fantasy VII - REUNION, který Square-Enix prezentoval jako remaster, ačkoliv hra množstvím změn a vylepšení spíše vypovídá o remaku. Měl to být příklad, pro porovnání s tím, že v této kolekci doručili ty samé HD remastery od Bluepoint dokonce v ještě horší obrazové kvalitě, především první, druhý a třetí MGS běží v původní verzi s lepším filtrováním textur a efektivním antialiasingem, které je nejpatrnější pro N Switch a Xbox One X. Nejhůře na tom je PC verze. Nejlépe PS5 verze. Ano, jediné pozitivum je, že si to teď můžou někteří zahrát všechno pohromadě, pokud do her vstupují prvně. Pořád jsou tu fyzické kopie, emulace pro jejich plné využití i dnes a už i MGS4 si dnes člověk zahraje nativně ve 4K při 60fps. Ano, neslibovali vylepšení, to se tak nějak předpokládalo automaticky, na systémech, které svým výkonem a výstupem zvládnou ty hry reálně v těch 4K klidně při 120 FPS. Pokud by nebyli použity emulace, ale sáhlo se do kódu, aby se přizpůsobil pro nativní chod na dnešních systémech. Když porovnám všechny remastery, které doručil dosud Square-Enix, s touto kolekcí, tak i ta Pixel HD kolekce Final Fantasy vychází jako něco, kde je na první pohled signifikantnější, že bylo něco uděláno k dobrému zážitku na dnešních zobrazovačích. To je fabulace?

Faktem je, že právě doručili ty hry v původním stavu, bez vylepšení s tím podstatným bonusem, že jednička, dvojka, trojka dokonce vypadá hůř, než to, co bylo k dispozici jako HD remastery, než je stáhli z obchodu a jednička pro originální PSX vypadá lépe, nikoliv rozmazaně jako v Master Collection. Podstatná část obsahu kolekce tu je už vylepšená dlouho a jim se nepodařilo ani tu původní kvalitu zachovat. Na Switchi ty hry měli v pohodě lítat na 60 v docku i v handheldu, i ten na to ten výkon má dostatečný. Neudělali nic pro dnešní standardy. Jedna z nejdůležitějších herních sérií jakože vůbec, a oni to sem plácnou prostě takhle? To není za mě rozhodně ani průměrná péče, žádná snaha, čistý cash grab. Tohle fanoušci i nový hráči opravdu chtějí? Tohle je ta pocta? Bojím se v jakém stavu doručí znovu MGS4 a MGS5 nejspíš ve Vol.2. Nedávno vydali ten jejich Silent Hill projekt, kde se mělo určovat něco interaktivně o loru Silent Hill? Co jsem viděl, to se taky tragicky nepovedlo. Modlím se, ať dopadne ten remake druhého Silent Hill.

Leon
Leon #Verum Rex
👍5

@stillalive: Použil jsi ve svých komentech několik fabulací, dezinformací a unfair ataků, a přesto nemám potřebu se vůči Tobě a tvým názorům jakkoli vymezovat. Není povinností recenzenta obhajovat svoji známku v komentářích a zabřednout do debaty s někým, kdo na rozdíl od ostatních, kteří projevili svůj názor na kolekci nebo recenzi, není schopen se smířit se známkou. Přesto ti odpovím:

Je škoda, že se dnes nečtou recenze a hledí se jen na známku a ta poté slouží mnohdy jako jediný protiargument vůči recenzentovi, s nímž se nesouhlasí. Nehodnotil jsem kvalitu her, což jsem ostatně v recenzi uvedl větou: "Předem upozorňujeme, že nebudeme hodnotit samotné hry, nýbrž pouze kolekci a stav, v jakém se jednotlivé tituly ve Vol. 1 nacházejí."

Uznávám, že tam mám uvedenou formulační necitlivost, když jsem psal o hodnocení "stavu" jednotlivých her. Nebyl tím myšlen stav technický, ale primárně verze vydání daného titulu, jelikož je známou věcí, že MGS tituly měly vždy rozšířené verze. Takže jsem hodnotil primárně kolekci a zdali je konkrétní díl vždy i ve své ultimátní verzi (což MGS 1 - MGS 3 jsou). U kolekce jsem bral v potaz například kolik je v ní titulů, za jakou se prodává cenu, je-li to nějaký reprezentativnější průsečík vydaných her v období 1987-2004, apod. + bonusy samozřejmě. Hodnotit technický stav her a od něj odměřovat výslednou známku mi přišlo neadekvátní, protože Konami jasně deklarovalo, že nebude hry v kolekci jakkoli vylepšovat, pouze zkompletuje nejlepší dostupné verze a dá je do jednoho balíčku. Vyčítat tudíž kolekci, že neobsahuje vylepšené verze titulů, je sice legitimním právem každého, ale nemůže se na něm postavit recenze. Protože na čem je v takovém případě založena věcná podstata očekávání? Na vývojářích a producentovi těžko, ti nic takového neslibovali ani v takovém ohledu kolekci nenabízejí zákazníkům. Jsou to toliko nenaplněná očekávání samotných zákazníků. Hodnotí se produkt a ne očekávání spotřebitelů. Kdyby v Konami naopak řekli, že přinesou vylepšené audio-vizuální verze her a představili tohle, pak by to byla věc úplně jiná a 4/10 bych dal i já.

Navíc je nutné si uvědomit také to, že dnes existují miliony hráčů na všech platformách, kteří nemají možnost si většinu z her z této kolekce zahrát. Tady je dostanou za dobrou cenu v jednom balíčku. O to šlo Konami nejvíce, a to bezezbytku splnila.

Na MC je průměr PS5 verze 77%, tudíž výsledná známka mojí recenze bezpečně spadá do průměru hodnocení založeného z desítek recenzí. Tam naopak nespadá recenze z Vortexu, protože 4/10 jde dokonce i pod průměr uživatelských recenzí! Přečtete-li si recenzi z Vortexu, tak tam autor jednoznačně trýznil kolekci za technický stav her, což je dle mého - a dle většiny recenzentů - špatně uchopená recenze, která si jako výchozí měřítko hodnocení zvolila segment, který odporuje samotné filozofii a smyslu této kolekce. Já i Vortex jsme šli na recenzi každý z jiného úhlu pohledu. Rozdíl je pouze v tom, že výsledná známka se u profesionálů z Vortexu zcela minula s průměrem kritických recenzí. Anomálii mají oni, ne Konzolista.

A možná nebude od věci, aby sis recenzi ještě jednou přečetl, poté si přečetl recenze jiných webů, včetně Vortexu, kolekci si zahrál a třeba zkusil nějaká srovnávací videa, aby si viděl, že Tvoje tvrzení z jednoho z předešlých příspěvků: "Povedlo se jim doručit dokonce ještě horší HD verzi už dávno existujících HD portů původně pro PS3/X360," není tak úplně pravda: link

stillalive

A2: No vyslechl jsem si několik hodin materiálů přímo z úst lidí z Naughty Dog, kde vysvětlují, proč je to určitým způsobem remaster a současně remake. Vysvětlují to docela výstižně. Než mi zde budeš podstrkovat svou snahu najít v mém textu něco, co bys mohl apriori použít k útoku, tak to se příště snaž víc, nejsem na tohle vytrhávání z kontextu zvědavej. Když už reaguješ, ačkoliv mimo kontext, jak mi tady obhájíš nadprůměrné hodnocení textem i číslem u něčeho, co je doručeno dokonce s objektivně horší kvalitou obrazu? A to se vůbec nebavíme o tom, že ta kolekce ani nevyšla jako kolekce, ale sada samostatně vydaných her, které pojí jen nastíněny kontext. Můžeš argumentovat v kontextu? Prohlížel sis ty hry? Protože v TLOU P.I mně trvá několik hodin, než se dostanu z úvodní scény k prvnímu střetu s Robertem. Poněvadž kurevsky podrobně hru zkoumám, od grafiky, přes světlo, stíny, fyziku, technologická řešení ze všech možných úhlů a situací, až po herní mechaniky, jejich funkčnost...dělám si vlastní poctivé studium, studuju ty hry do hloubky. Prokládám své vlastní hraní s názory samotných tvůrců. Co jsi udělal ty? Přečetl sis v textu něco, vtrhl to z kontextu a přidal k tomu text od jinudy jakože "hele koukej". No jestli někdo má problém s čtením a pochopením delšího textu než je "5 jednoduchých vět", to neznamená, že se kvůli tomu začnu vyjadřovat jako pro blbečky úsporně. Pojďme si rozebrat, proč je hodnocení nadnesené, nikoliv adekvátně zasloužené. Už jste někdy viděli reakce autorů hry na recenze jejich hry textem nai číslem? Reakce zákazníků? Ten dopad psychologický je neoddiskutovatelně zásadní a pokud bývají hry podhodnocené, mnozí tvůrci to nesou velmi těžce, bývá to pro ty tými někdy až likvidační. Většinou to naruší chod studia, těch lidí, prodeje... Nadhodnocování vedle toho objektivně špatně odvedené práce je něco jako výsměch. Protože dosud mi ani recenzent neodpověděl, proč vnímá kolekci a její technický stav za nadprůměrný, 7 je dokonce trochu více než nadprůměrný. Ve skutečnosti pro sebe ničí vysvětlování nepotřebuji, spíše mě zajímá, jestli je aspoň někdo ochotný prostě říct něco jako "hele objektivně se má věc tak, tak a tak a já hodnotím takhle, protože to, to a to a protože jsem fanoušek jak vyšité". Víš upřímnost, prostá, lidská upřímnost by postačila. Ta kolekce zkrátka objektivně nesahá ani na průměrných 5 z deseti, ano ačkoliv jsou to vynikající hry a dokonce pořád fungují, nerozbili je, pravda, ale hry tu nikdo nehodnotí. Konami a jejich Silent Hill Collection a MGS Collection jsou přesně tím důvodem a legitimním důvodem, proč vzít svou vlastní dekády starou hru pro PS2 a rozehrát ji přes umulátor nativně ve 4K v 60fps, vylepšením textur, stínů a ještě dalších možností.

sergej781
sergej781 #Krabičky

To raději v emulatoru v 60fps

stillalive

Digital Foundry dokonce potvrdili, že původní HD vydání má na současné konzole očividně dokonce lepší obrazovou kvalitu, než tato kolekce, která značně z práce Blue Point čerpá. Povedlo se jim doručit dokonce ještě horší HD verzi už dávno existujících HD portů původně pro PS3/X360. Tohle obhájíte jak? Argumentem, že se to přece aspoň mužů zahrát? No vlastně mužů no, třebas klidně na mobilu ve fullHD v 60fps napohodu. Existují zde možnosti emulace mnohem lepších výsledků na výstupu a pokud měli něco udělat, tak ukázat, že oni jsou ti, kteří to udělají nejlíp,vaby ani nebyl důvod sahat po té nejzazší možnosti hru dát přes umulátor, kde můžete PS2 hru hrát klidně ve 4K při 60fps perfektně vyhlazených. Kdyby aspoň nechali přístup zákazníků k těm původním HD verzím, které na Store normálně byli, ale odstranili je a regulérně nahradili verzemi se zhoršenou obrazovou kvalitou. To je sedmička zasloužená! 👍 Ironie samozřejmě. Každopádně ukazuje se, že spoustu věcí recenzenti neposuzují adekvátně. Tady nejvyšší známky měli padat pětky pro výtečnost samotných her a sdělit adresně ku Konami, ať celou kolekci vezmou zpět do vývoje a udělají vše proto, aby si aspoň tu sedmičku zasloužili nějakým objektivním stavem věcí, který by to reálně reflektoval.

AsuraCZech
AsuraCZech #OverLord

Tak tady je otázka zda se jen hodnotí čistě kvalita "remasteru" a tam je to dosti průměrné, nebo zda se v hodnocení má promítnout i kvalita titulů, které sami o sobě jsou i dnes nadprůměrné tituly a takový MGS3 dnes obstojí bez problému, takže tam bych klidně těch 7 tomuhle balíčku dal vzhledem k tomu, že to dnes dostane kde co 😁

The Twin Snakes se nedivím, že ho ignorují, protože ve výsledku si to nic jiného nezaslouží a i většina fanoušků k tomu tak přistupuje. Kupoval jsem si kvůli tomu gamecube a dodnes bych to zařadil asi do nejhorších remaků, co kdy vznikly, naprosto to postrádá atmosféru originálu a ještě si tam hráli na Matrix, kdy se Snake odráží od raket 😁 A změna některých hudebních motivů či naprosto jejich výměna, je neodpustitelné. Takže i když PS1 MGS dnes vypadá hrozně, tak ho každému doporučím radši než TWS.

blau himmel chk2

Souhlasím, recenze dnes jsou už jen více-méně karikaturou recenzí, které se vytvářely před ještě tak 15.lety. Dnes už přímo ukázkově reflektují mainstream , kdy jsou spotřebitelé cílevědomě manipulováni směrem k žádoucímu výsledku - tvorbě ˝správných " názorů. Přečíst si je, je možné, ale pak nebýt líný a vyhledat si podklady sám, zdrojů je dost.

A že tam není remake 1, je zásadní chyba, min. 2.body dolů.

Před pár lety jsem sledoval práci 1.člověka na remaku - bylo to úžasné, ale nakonec to asi Konami koupilo ...a uložilo do ztracena.

wistr
wistr #ARSENALFC

Leon 7/10? To se nepovedlo chlape...

666bocjan666
👍3

@stillalive: tak zrovna Starman se nechal hodně krát slyšet že číselný hodnocení pod recenzí je hlavně proto, aby tam nějaký bylo, že to nejpodstatnější by mělo být v textu recenze ....

Což Leonova recenze určitě splňuje - perfektní hry ve zmršenym portu , to jsem se dočetl, a podle toho se budu rozmýšlet jestli to zkousnu nebo ne...

Ono asi většina z nás tady si myslíme že MGS by si zasloužil pořádnej remaster třeba jenom v nový grafice jako třeba Crash/Spyro, ale ty porty samy o sobě jsou hratelný dá se říct bez problému takže 4/10 by byla asi taky blbost

Kainé
Kainé #A2
👍1

@stillalive: udělal jsem si námahu a přečetl jsem tu tvoji slohovou práci bez odstavců a dle mého z toho vycházíš jako jasný fabulátor ty 🙂.

"Vždyť i Naughty Dog svůj první PS5 titul nazvali jako "pouhý" remaster, ačkoliv postavili od základu všechno znovu, vytvořili technicky vzato regulérní remake srovnatelný pouze s těmi nejpovedenějšími "

Možná by sis svoje fantasy příběhy měl prvně zkusit ověřit.

link

yenda1
yenda1 #Bellringer
👍1

Tak zrovna tady je recenze důležitá jenom stran technické stránky. Jestli to prostě funguje. To jediný mne jako uživatele zajímá. Zvlášť na Switchi třeba.

Jinak jak říkám už dlouho, recenze na hry jsou čím dál tím víc zbytečnější.

A cíl jedince, který se ve hrách pohybuje delší dobu, by mělo být emancipace od nich.

Číst je jakožto volnochvilní žánr u kafička u jedince, který vás baví, proč ne.

(.....No kecám tak trochu. Může za to dnešní doba, kdy se vydávají nedodělané hry, nefungující a dostávající vysoká hodnocení i tak. Takže recenze dobrá na ten technický stav jenom a pouze. Otázkou je jestli k tomu zapotřebí recenze.)

Já určitě koupím.Je to kánon koneckonců a dlouho jsem to nehrál. Ne kolekci. Ale jednotlivě si je pokoupím určitě. Ve slevě za 250kč až to spadne.

strejda 🙋‍♂️
strejda 🙋‍♂️ #SONY jo? Aha

Ani zadarmo z pluska. 🤮

Heymi9615
Heymi9615 ##nolife
👍3

Však hry jako takové jsou 10/10 a tohle jsou jejich porty téměř 1:1. Máš sám právo volby, koupit, nekoupit. Já nekoupím, ale nebudu odsuzovat ty, co koupí a u her se baví, ať už po letech, či poprvé. Ano, hry by si zasloužily lepší kolekci, ale pro mnohé je super i to, že si je můžou zahrát na této generaci.

Arrozo
Arrozo #PS5

Me spis prijde, ze se hodnoti na stupnici 5/10 az 10/10. Pod 5/10 se jde hooodne vyjimecne. Pokud je to prumer, znamka sedi 😁

MarcusChef
MarcusChef #Team PS/XB
👍6

Ano, všichni tihle novináři se sekli - link . Většinou padají 7 a 8, ti co dali 9 a víc jsou zřejmě přímo z Konami že? Co vám na té kolekci tak vadí? Jen rozlišení... Obsaj je super. Dají se všechny hry v pohodě hrát? Ano. Jsou technicky rozbité se spoustou bugů? Ne. Dokonce i jednička má dobře vyřešený ten souboj s PM, na rozdíl od zbabrané dřívější PC verze. Framerate sice blbej je, ale třeba ho opraví, ale rozhodně kvůli němu není nehratelná. Včerta jsem skončil u Sniper Wolf. Teď je to pro mnohé odpad, ale kdyby zvedli pár pixelů, hned by to byl masterpiece 😁 4/10 je ústřel mimo pro rozbitou hru, a ne kolekci, která má super hry, které jsou naprosto v pohodě hratelné. PS: Konami nikdy neřeklo, že kolekce bude obsahovat remastery. Od začátku ve všech zprávách zmiňovalo, že půjde o nové vydání starších her pro současné platformy... Bylo naprosto transparentní.

menzes2.0
👍1

na vortexu tomu dal 4/10…coz je total realna znamka.Ta 7 tady je stejnej prestrel jako kdyby Redfall dostal 9,5/10

stillalive
👍1

Problém je, že všichni recenzenti se nejspíš cítí býti neomylnými. Říkám všichni, protože dosud jsem se nesetkal s jediným případem, kde by recenzent vydal své prohlášení o omylu a že by své hodnocení upravil, pokud hru nadhodnotil, nebo podhodnotil. Na Indian napálili hře The Callisto Protocol desítku a jaksi náhodou právě po této recenzi přišli s tím, že ruší číselné hodnocení. Než aby dotyčný sám za sebe uznal, že přestřelil a následně své hodnocení upravili, tak ne, místo toho je lepší kompletně zrušit číselné hodnocení a prostě se problému zbavit, hlavně nikdy nepřiznat chybu, aby náhodou neutrpěla kompetence ty recenze dělat. Jsem přesvědčen, že minimálně letost padlo mnoho neadekvátních hodnocení vůči objektivnímu stavu hry, bez mrknutí oka, jedeme dál, neřešíme. Zrušíme hodnocení a jsme z toho venku, zbavili jsme se odpovědnosti za svůj verdikt, protože jak chcete měřit slova, celý text o hře? Myslí si jak geniálně chytře z toho vybruslili, vskutku v očích hlupáků jistě bez povšimnutí, ale co to o těch lidech ve výsledku vypovídá? Zlatý Farid Starman. Kam tu desítku dál, tam prostě patřila, kam ji nedal, tam nepatřila a to vždy s jasným výčtem objektivních důvodů. Na Konzolista už taky padlo pár nonsense známek, na IGN, GameSpot, všude jsem našel zřejmý rozpor, který se bez komentáře jako vždy nechala věc prostě být, pořád lepší než říct "hele tady jsem z toho a toho důvodu byl zaujatý" omluvit se vývojářům i hráčům a své hodnocení opravit. Všichni se tváří strašně profi, vždycky přeci udělí přesně to, co reflektuje stav věcí, vždycky tvl.

A2 tady pro změnu fabuluje nad tím, že je to jakože těžké zhodnotit? Cože? Přečteme si znovu zdejší recenze remasterů a remaků her za poslední tři roky. Co se v recenzích často opakovaně podotýká? To, že recenze na hru už je, okazuje se na původní recenzi a hodnotí se nová forma provedení, nikoliv ta hra, proboha. A teď to najednou neplatí? Teď ta sedmička tedy zahrnuje nové zhodnocení samotných her? K té formě, jejíž kvalita se měla zlepšit, teď počítáme i hodnocení samotných her? Jak to teda je? Sleduju tu argumentaci na gamecz, Indian, Vortex, IGN, prostě všude. Všichni jsou to evidentně zaslepeně zaujatí lidé, kteří své přirozeně individuální preference pletou do hodnocení her, které by právě jako ti profíci měli umět rozlišit a zcela oddělit. To je důvod, proč recenzovat hry nemůže každý, není to pro každého. Je to pro ty, kteří natolik vyspěli, emocionálně, intelektuálně, duševně, že dokáží sebe úplně vynechat a konstatovat neosobně skutečný stav věcí, z čehož se kvantifikuje do čísel. Do značné míry ti lidé rozhodují o tom, jestli pro hru značné procento zákazníků hru koupí, nebo nekoupí. Jako třeba sedmička pro Death Stranding od IGN byl taky slušný úlet. Filozoficky hluboké dílo, něco ve hrách neviděného a řeknou, že je to good a jde se dál? WTF? Takových případů, kdy dílo a jeho náročnost přesahuje schopnosti recenzenta je mnoho, jenže z pohledu recenzenta to nikdy není on, kdo na pochopení nestačil a vlastní nedostatečností se nudil. Vždycky ta hra je špatně a on vždycky to vidí správně. Až začneme být k sobě upřímní, zcela, pak teprve se stane ti, že lenoši půjdou od válu a pracovití budou prosperovat, respektive vývojáři kteří fakt makaj, nelžou, doručují co slibují, hotové, funkční, ti tu zůstanou. Vždyť i Naughty Dog svůj první PS5 titul nazvali jako "pouhý" remaster, ačkoliv postavili od základu všechno znovu, vytvořili technicky vzato regulérní remake srovnatelný pouze s těmi nejpovedenějšími vůbec a v případě konzolové verze to taky nemělo desítky, u desítkové hry, která k tomu ještě vypadá o dvě generace líp a vylepšuje zásadně všechny herní systémy na úroveň ještě o chlup lepší než u Part II. A Tad na druhé straně, sice kolekce, sice fenomenálních her, ale v nonsense provedení které objektivně kritický člověk opravdu nemůže akceptovat. Je to výsměch Hideo Kojimovi, výsměch lidem, kteří to s ním tvořili, výsměch tomu, jak se dělají remastery a jak by měli vypadat.

Darth_Štófi
Darth_Štófi #Palmárák

Vynechám. Počkám si na remake a uvidíme jestli předělají i další tituly.

Kainé
Kainé #A2
👍2

tohle je ale hodně těžké na hodnocení. Dostane tři hry, které definovaly žánr, spousty myšlenek ze hry je pořád velice aktuální. Letos u každé druhé hry čtu, že je masterpiece, není není, tohle je masterpiece, ovšem Konami je Konami, takže přišlo, co všichni čekali a totiž cash grab. Takže teď nastává otázka, kolik chceš strhnout bodů za špatný stav z desítkové hry. Tři? Čtyři? Kolik se strhává letos za špatný technický stav u nových her? BG3, Star Wars, Alan Wake etc. Většinou nic.

CaJTeeKaNee
👍4

Za tři kila bych tohle koupil, ale za 1300 je to zlodějina. Jak tohle může dostat sedmičku, když jednička neběží ani ve stabilních 30 fps? Očekávál bych 4K/60fps ne-li 4K/120 fps. Nějaký výmluvy, že to nejde mě vůbec nezajímají. Pokud to nejde, tak si neúčtuju 1300 kč.

MarcusChef
MarcusChef #Team PS/XB

Pořád jde o kolekci, která toho nabízí po obsahové stránce hodně - několik skvělých her a dost bonusů. Že nedosahuje moderních standardů je druhá věc. První MGS by potřeboval kompletní předělání, ale 30fps je max, co ten engine zvládá. I PC verze z roku 2000 běžela pouze ve 30fps a nikdy se neobjevil žádný mód, který by framerate zvednul, aniž by ji rozbil. Je také otázka, jestli mají zdrojový materiál pro MGS2 i 3, aby dokázali hry zvednout do vyššího rozlišení. Už teď jsem zvědav, jestli bude vůbec možné třeba MGS4 rozchodit v 60fps. Možná nás bude čekat další nepříjemné překvapení.

666bocjan666

Já už třeba nechápu tu logiku u Konami: mám remake prvního dílu na enginu MGS2 , ale narvu tam originál z PS1 ? Proč?

Beru starý díly, ale tím že by místo MGS bylo Twin Snakes, tak krom toho že budou všechny hry sjednocený graficky, sjednotilo by se i ovládání...

Jedině že by na Twin Snakes pořád drželo exkluzivitu Nintendo, zas tak moc jsem po tom nepátral ...

Každopádně ostuda, Konami je poslední dobou vychcana a hrozně líná firma, Silent hill remaster na PS3 byla taky ostuda, přitom člověk by řekl co na tom je zvednout rozlišení...🤮🤮

Já si počkám na vol.2 , nejradši bych nepodporoval ani to, ale vzhledem k přítomnosti MGS4 nemůžu jinak

CutlerrCZ
👍2

Tady tu 7čku taky vůbec nechápu. Za mě tak 3-4 z 10. Tohle určitě nepodpořím.

stillalive
👍7
❤️1

Obsahově nadprůměrná kolekce v podprůměrném provedení v kontextu remasteru. Na škále od nuly do deseti je průměr 5. Nějak nechápu to přepálený hodnocení 7. V čem, krom kvantity, shledává recenzent tento remaster za nadprůměrný? Když jeho stav neodpovídá ani průměru na příč remastery. Pro Konami takové hodnocení je pořád zprávou o tom, že si to klidně můžou lajsnout příště zas. Takové hodnocení je defakto schvalováním takto bídné práce, no spíš absence jakékoliv práce. Tady přece nehodnotíme hry, které už hodnocení mají, ale čistě jejich port na současné konzole. Takhle staré hry bych očekával ve 4K při raketových 60 FPS jako samozřejmost v roce 2023, brzy 24...Sranda je, že tisíckrát výpočetně náročnější hra jako je třeba Uncharted 4 i jeho pokračování zvládají hru v tzv. performance+ modu na konzoli PS5 dokonce i 120 fps při nativním 1080p. Proč tahle kolekce a všechen její obsah nefrčí ve 4K je pro mě zcela nepochopitelné rozhodnutí. Tomuhle říkáte osvěžení pro nové i staré hráče pro dnešní systémy, respektive pro dnešní technické standardy??? Jaké osvěžení? Kde? Tak že tady budeme rozdávat sedmičky, osmičky remasterům, které svým technickým stavem regulérně odpovídají technickým standardům dvacet let nazpět? Jenom proto, že tam mimo hlavní díly série dodali i pár spin-offů? Když budou průměrné hry jako Starfield dostávat osmičky a podprůměrné remastery sedmičky, vedle her, které jsou o několik levlů kvalitativně výš a mají kolikrát 8,9, i méně, pak tímto dostávají lidé zodpovědní za neúplnou práci jasný vzkaz o tom, že lenost a proradnost se vyplácí taky a klidně se to může zopakovat.

menzes2.0
👍2

to jako vazne tohle dostalo 7/10 ???? tady to uz fakt obcas nejde brat vazne,kdyz tohle dostane 7/10.

Prevoznik
👍2

Diky, strcte si to nekam...Max 5 z 10

Heymi9615
Heymi9615 ##nolife
👍6

Přes to všechno mě to láká, ale počkám na slevu, protože ty

hry jako takové jsou už součást mého života už od ps1. Pěkná recenze, Leone.

Dweight
Dweight #PS5
👍4

Ta sedmička mi přijde hodně milosrdná

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články