Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order

Martin Šmíd, 20. 7. 2019 10:45
Superhrdinové od Marvelu získali v posledních letech opět na popularitě, za což může hlavně filmová série, která ani po posledních Avengerech rozhodně neskončí. Marvel se přitom snaží více prorazit i ve videoherním průmyslu. V minulosti hry s hrdiny od Marvelu vznikaly, ale popravdě šlo většinou jen o lehce nadprůměrné záležitosti, z nich měli fanoušci noční můry. I proto byl před několika lety založen Marvel Games, který se má postarat o to, aby bylo s licencemi lépe zacházeno a fanoušci se dočkali her, za které se nebudou muset stydět, a které pomohou popularitu hrdinů od Marvelu ještě zvýšit. Zatím se to daří. Z Marvel's Spider-Man se stal obrovský hit, špatně nedopadla ani bojovka Marvel vs. Capcom: Infinite, navíc studio Crystal Dynamics v současnosti připravuje ambiciózní Avengers a špatně nevypadá ani Iron Man VR. V těchto dnech pak vychází akční hra Marvel Ultimate Alliance 3, kterou ve spolupráci s japonským studiem Team Ninja vytvořilo Nintendo exkluzivně pro svoji konzoli Nintendo Switch. Jak se povedla, se dočtete níže v recenzi.

Ačkoliv má Marvel Ultimate Alliance 3 v názvu číslovku tři, nijak na předchozí díly nenavazuje a spíše se na ně snaží odkazovat svojí hratelností. Možná i proto je škoda, že vývojáři nepřišli s nějakým novým názvem, ale jde jen o detail. Důležitější je, že hra má zcela novou zápletku. Ta se snaží zavděčit hlavně novým hráčům a fanouškům filmové série, která trhá každým novým filmem v kinech rekordy, protože se točí kolem Thanose. Ten se opět snaží zmocnit Kamenů nekonečna, s nimiž rozhodně nemá, kdo ví jak dobré úmysly. Není však jediný, kdo po těchto pěkných kamenech prahne. I proto se musí jednotliví hrdinové z komiksů od Marvelu spojit, aby kameny našli dříve a zabránili nejhoršímu. Jak vidíte, příběh rozhodně není originální a zápletka neohromí, ale funguje docela dobře, má řadu pěkných překvapení pro fanouška a vlastně i slouží jako takový velký fan servis. Hlavně z toho důvodu, že se vývojáři pokusili do hry narvat desítky nejrůznějších známých hrdinů i padouchů ze stránek komiksů, navíc je nutné ocenit i skutečnost, že se jim při této snaze hra nerozpadla pod rukama. Vstupování neustále nových postav na scénu funguje po celou dobu hraní a rozhodně neomrzí.

Marvel Ultimate Alliance 3 je akční týmová hack and slash hra, v níž se nevrháte do úrovní sami, ale s dalšími třemi vybranými hrdiny, které máte v týmu. Na začátku se seznámíte se Strážci Galaxie, mezi nimiž nechybí moje oblíbená Gamora, ale ani Rocket, Groot, věčně ukecaný Star Lord nebo Drax. Jak plníte jednotlivé úrovně, postupně se střetáváte s dalšími hrdiny, jejichž výskyt je vždy příběhově vysvětlen, přičemž následně se vždy přidají na vaší stranu a vy si je můžete dát u checkpointů do týmu. Hrdinů je opravdu hodně. Potkáte tu dále nejen Spider-mana s Venomem, Spider-Gwen nebo Milese Moralese, ale také členy Avengers jako Iron Man, Kapitán Amerika, Thor, Captain Marvel nebo Hulk. Mezi těmi méně známějšími je třeba Ghost Rider, Daredevil, Iron First nebo Psylocke, ale nechybí ani řada dalších překvapení. Nebudu vám zde vypisovat všechny hrdiny, s nimiž přijdete do kontaktu a budete moci za ně následně hrát. Jen musím zmínit, že všichni hrdinové mají výborný dabing. Vrací se třeba Brian Bloom jako Kapitán America (Marvel versus Capcom Infinity) nebo Eric Loomis, jenž dlouho daboval Iron Mana, ale také mezi jmény dabérů nalezneme jména jako Steve Blum, Ashly Burch, Liam O’Brien, Tara Strong a Nolan North. Nechat nadabovat všechny hrdiny i padouchy muselo dát hodně práce, ale vyplatilo se.

Protože jde hlavně o akční hru, jsou důležité i schopnosti jednotlivých hrdinů. Zde mohu konstatovat, že každý hrdina má unikátní slabý a silnější útok, ale jenom u nich nezůstane. Nemusíte se tedy bát, že by souboje byly jen o mačkání dvou tlačítek, případně třech, pokud počítám uskakování jako u Souls série. Postupně jak jednotliví hrdinové levelují, mohou si odemykat speciální útoky, které lze během soubojů provádět. Tyto speciální útoky jsou čtyři, což je možná trochu méně, než bych si dokázal představit. Pokud by jich bylo více, určitě bych se nezlobil. Na druhou stranu jsem hrdiny během kampaně často měnil, takže souboje nesklouzly do stereotypu. Každopádně soubojový systém je jednoduchý na pochopení, dají se v něm provádět i zajímavá komba, hlavně ve spojení s dalšími hrdiny na bojišti. Hodně se mi líbil hlavně silný super útok, do něhož se mohou zapojit všichni čtyři hrdinové. Ten vždy rozpoutá na obrazovce obrovský chaos. Navíc později souboje nejsou jen o bušení do tlačítek. Hlavně u boosů musíte hrát opatrněji, uhýbat útokům a hrát chytřeji. Zde je trochu vidět, že na hře pracovalo studio Team Ninja. To má za sebou sérii Ninja Gaiden nebo Nioh. DNA studia je vidět i u Marvel Ultimate Alliance 3, ale je jasné, že hra je určena pro co nejvíce hráčů, takže se nemusíte bát nějak extrémně přestřelené obtížnosti. I když po vás vyžaduje, abyste se více soustředili, je férová a nijak vám postup uměle neztěžuje.

Jak už jsem zmínil, jak hrajete za jednotlivé hrdiny, postupně levelují a odemykáte si nové speciální útoky. Jen u toho ovšem nezůstalo. Každého hrdinu je možné vybavit i speciálními krystaly ISO-8, zvyšující následně třeba zdraví, poškození při útoku, vitalitu a přidávají další pasivní dovednosti. Stejně jako Laboratoř, v níž si odemykáte za nahranou měnu další pasivní dovednosti, které se neztratí. Tento RPG systém je snadno pochopitelný a funguje ve hře dobře. Co se mi u hry rovněž líbí, je skutečnost, že sice si můžete tým složit z jakýchkoliv hrdinů, ale občas není na škodu se nad složením i trochu zamyslet. Hrdinové ze stejných světů či týmů se lépe snáší a mohou ve společném týmu si nahodit další bonusy, které se určitě hodí v pozdějších fázích hry.

Pokud patříte mezi fanoušky komiksů, během hraní poznáte řadu známých míst. Sídlem Avengers to ale jen začíná. Lokace jsou rozmanité, občas kromě akce obsahují i menší logickou hádanku. Jen bych možná ocenil, pokud by bylo prostředí více interaktivní a třeba i lehce zničitelné. Ať už se ale podíváte kamkoliv, neustále vás budou napadat nepřátelé. Řadoví protivníci moc inteligence nepobrali, prostě jsou jen takovými těmi pěšáky, které musíte zlikvidovat, abyste se dostali k nějakému tomu minibossovi či velkému bossovi, jenž vlastní hledaný Kámen nekonečna. Ve hře existuje několik desítek soubojů s bossy, přičemž každý je nejen zábavný, ale také unikátní, takže nikdy neplatí na bosse stejná taktika. Souboje s bossy, mezi nimiž jsou nejen padouši Marvel univerza, ale také řada dalších hrdinů, jsem si po celou dobu hraní užíval a patří k tomu nejlepšímu, co hra Marvel Ultimate Alliance 3 nabízí.

Souboje s protivníky jsou fajn, jen k nim mám výtku, kterou je kamera. S ní mám vlastně hned dva problémy. První je skutečnost, že je často umístěna dost vysoko, takže hrdinové jsou moc malí. V hektických střetech, kdy je na obrazovce třeba i několik desítek protivníků a do toho se přidají různé grafické efekty, je hra proto dost nepřehledná i na velké televizi, a to nemluvím o handheldovím režimu. Nejvíce hodně oddálená kamera vynikne u kooperativního režimu, během něhož jsem chvilkami svého hrdinu často hledal. To by se dít rozhodně nemělo. Druhým problémem je i skutečnost, že kamera občas zabere scénu z ne zrovna ideálního úhlu nebo sjede někam, kam zrovna nechcete, takže se mi kolikrát stalo, že jsem najednou neviděl ovládaného hrdinu ani protivníka, do něhož jsem sekal. Je to škoda, protože s kamerou si šlo určitě více vyhrát a vyladit. Ne že by v současném stavu frustrovala, ale rozhodně zážitku nepřidá.

Jak už jste určitě pochopili, po celou dobu vás doprovází další tři postavy, do nichž se můžete kdykoliv přepnout. Pokud je zrovna neovládáte, snaží se rovněž s protivníky bojovat. Jejich umělá inteligence je ale trochu diskutabilní, protože sice sem tam nějakého toho menšího protivníka zabijí, do bosse také sekají, ale na nějaká ta komba můžete spíše zapomenout. Navíc umělá inteligence se tolik nekryje. To je občas problém u soubojů s bossy. Sice nedostávají plnou dávku úderu, ale i tak jim život celkem mizí, a tak následně můžete projet nadějně rozehraný souboj. Marvel Ultimate Alliance 3 je proto hlavně kooperativní hrou, kterou si nejlépe užijete s kamarády na jedné obrazovce, případně v lokálním multiplayeru. Možnost je ale rovněž hrát s dalšími hráči online. Připojování je rychlé a během hraní jsem nezaznamenal nějaké závažnější opakující se problémy. Jen mi tedy hra jednou spadla do menu. To by se asi dít nemělo, ale naštěstí se to neopakovalo.

Hlavní příběhová kampaň zabere zhruba 12-15 hodin, v závislosti na zvolené obtížnosti. Vývojáři si byli vědomi toho, že si Marvel Ultimate Alliance 3 budou chtít zahrát i sváteční hráči, proto přidali jakousi procházkovou obtížnost, v níž by si měl hráč užít hlavně příběh a moc se nestarat o souboje s protivníky. Pro běžné hráče akčních her je tu normální obtížnost. Ta také nemá na začátku obtížnost nějak přehnaně vysokou, ale v druhé polovině se už slušně zapotíte a nejedná se jen o bezhlavé bušení do tlačítek, hlavně při soubojích s bossy. Zatímco délka kampaně je v pořádku, zklame určitě přítomný end game obsah, jenž prakticky neexistuje. Vývojáři sice plánují několik rozšíření s dalšími režimy, několika novými hrdiny i příběhovými linkami, ale zatím si můžete dát pouze new game+, případně speciální Rifty, což jsou místnosti s nejrůznějšími výzvami, za které dostanete další kostýmy pro hrdiny (nejsou zrovna nějak zajímavé), případně materiál. Více toho bohužel Marvel Ultimate Alliance 3 už neobsahuje. Určitě by to chtělo něco dalšího, kde by mělo smyslvylepšovat jednotlivé hrdiny a pokoušet se je různě kombinovat.

Protože hra Marvel Ultimate Alliance 3 vychází pro konzoli Nintendo Switch, určitě nešlo čekat, že bude vypadat jako loňský Spider-man. Přesto jsem toho názoru, že vizuální stránka nikoho neurazí. Hlavně jednotliví hrdinové a padouši mají hodně detailů a jakýsi komiksový nádech, navíc mají i pěkné animace. Prostředí během hraní je na tom už o něco hůře, a spíše jde už dnes jen o takový ten průměr, jenž sem tam trochu vyzdvihne výše nějaký ten pěkný efekt či parádně vypadající scenérie. Nejlépe se Marvel Ultimate Alliance 3 hraje klasicky na televizi, na níž nemusíte tolik hledat menší postavičky, a zároveň má v tomto módu hra i stabilnější framerate. Ten pořád není ideální a v mnoha náročných scénách viditelně klesá, ale méně jak u handheldového módu. Sice se to dá přežít, ale na optimalizaci by se měli vývojáři ještě trochu podívat.

Marvel Ultimate Alliance 3 je kvalitní kooperativní hack and slash akce. Fanoušci komiksových předloh si ji určitě užijí a mohu jim nákup bez váhání doporučit. Desítky hrdinů, kteří vypadají, jako kdyby vystoupili z komiksů, jsou velkým lákadlem. Stejně jako zábavná hratelnost, solidní soubojový systém s lehkými RPG prvky nebo dobře navržené souboje s bossy. Je jen škoda, že vývojáři nedotáhli kameru, která občas nepěkně zazlobí, stejně jako framerate, no a nepotěší ani zatím nulový end game. Fanoušky Marvelu ale jistě tyto nedostatky nebudou moc trápit.

Nintendo, Team Ninja
19. 7. 2019
RPG, Hack and slash/Beat 'em up