Marvel’s Iron Man VR

recenze  14
Martin Šmíd, 2. 7. 2020 16:30
Sony tuto konzolovou generaci hodně vsází na virtuální realitu a zatím se zdá, že se jí to vyplácí, z čehož následně těží i hráči, kteří mohou zažít zcela nové herní zážitky. Headsetu PlayStation VR se podle posledních údajů prodalo přes 5 milionů kusů a vyšla pro něj celá řada zajímavých a hlavně kvalitních her, které stojí za zahrání. A další jsou v přípravě pro letošní rok. Dalo by se říci, že jednou z nejočekávanějších her pro virtuální realitu je akce Marvel’s Iron Man VR od francouzského studia Camouflaj, která těží z oblíbené komiksové licence. Vývojáři od oznámení tvrdili, že k vývoji nepřistupují jen jako k vytvoření menší hříčky či k experimentu, ale chtějí vytvořit opravdu velkou AAA hru pro virtuální realitu, která ukáže všechny její přednosti. První dojmy z hraní na různých akcích a výstavách byly většinou minimálně kladné, když už ne nadšené, a jestli jsem spokojen já nyní po dohrání, se dozvíte níže v mé recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation VR

Iron Man je i díky filmovému univerzu Marvelu jedním z nejoblíbenějších superhrdinů současnoti a je určitě skvělé, že na něj došlo i ve videoherním světě a dostal svoji vlastní hru. A mohu říci už na začátku, že takovou, která mu rozhodně ostudu nedělá. Každopádně vývojáři se rozhodli, že napíší zcela nový příběh, který je poutavý od první minuty, nabízí řadu nečekaných zvratů a pro fanoušky komiksové předlohy i nejedno překvapení. Ten začíná v momentě, kdy Tony Stark testuje speciální oblek své společnosti Stark Industries. Netrvá to ale dlouho a hra skočí o několik let dopředu, kdy už je Iron Mane velký pojem a rovněž i součástí Avengers. Když Tony cestuje svým soukromým letadlem i charismatickou Pepper Potts a umělou inteligencí Friday, je přepaden drony a záhadnou postavou, která si říká Ghost. Letadlo je zničeno a následně je na vás, abyste zjistili, o co tomuto padouchovi jde. Příběh je určitě zajímavý a jedním z velkých taháků hry, přičemž mu pomáhají i dobře napsané charismatické postavy. Tím nemyslím jen samotného hlavního hrdinu, ale také Friday a další, které během hraní potkáte. Zamiloval jsem si i virtuální Pepper, ale ta má ve hře docela málo místa a asi bych si představil její větší využití. Třeba se tak stane někdy v budoucnu.

Když hru zapnete a po pár minutách si nasadíte helmu Iron Mana, dostaví se opravdu nezapomenutelný pocit. Najednou jste přímo vy oblíbeným hrdinou, který může létat a dělat všechny ty bláznivé věci, které znáte ze stránek komiksů nebo filmů. Marvel’s Iron Man VR je v prvé řadě akční hra a od toho se odvíjí všech dvanáct příběhových misí, v nichž budete střílet hlavně nejrůznější drony, ale sem tam dojde i na nějaké ty další problémy, které budete muset řešit. Střílet po protivnících nebudete jen základními lasery, ale můžete mít i sekundární zbraně, které aktivujete sklopením zápěstí, tak jako to měl Iron Man ve filmech. Přepínání mezi těmito módy střelby je jednoduché a intuitivní, takže jsem mohl v jednu chvíli pálit základními zbraněmi a následně hned sesílat na protivníky rakety. Co potěší, tak je určitě rozmanitost a zajímavost misí. Už první, v níž budete zachraňovat z hořícího letadla Pepper, je skvělá a nádherně naladí do následujících hodin, ale takových misí je daleko více a přímo nezapomenutelná je ta, v níž ochraňujete obrovskou létající loď SHIELDu. Tu jsem si dal hned dvakrát. Marvel’s Iron Man VR je hra, která vám nedá od první do poslední minuty vydechnout.

Pro Marvel’s Iron Man VR je nutnost vlastnit dva PlayStation Move ovladače. Bez nich si nezahrajete, takže s tímto je nutné při pořizování počítat. Nejlépe se hra ovládá v momentě, když stojíte a máte kolem sebe dostatečný volný prostor, protože každý ovladač představuje jednu ruku Iron Mana, s níž nejen střílíte po protivnících, ale také jsou na každé speciální trysky, díky nimž můžete létat. Náklonem rukou udáváte směr let, stiskem T následně rychlost. Kdykoliv je možné se ve vzduchu i zastavit a následně střílet po protivnících nejrůznějšími zbraněmi. Nebo také můžete střílet za rychlého letu, pokud to zvládnete. Ačkoliv mám k PlayStation Move ovladačům výhrady a myslím si, že pro řadu titulů pro virtuální realitu už nedostačují, tak Marvel’s Iron Man VR se pomocí nich ovládá vážně velmi dobře a není problém se tak jako Iron Man cítit. Ať už jde o létání nebo akci, vše je velmi dobře vyladěno.

Pokud jste viděli nějaký ten trailer nebo gameplay ukázku, určitě jste si museli říci, že Marvel’s Iron Man VR nebude nic pro slabé žaludky, protože jde o hodně rychlou akci. Musím ale říci, že se vývojářům ze studia Camouflaj podařilo hru dobře odladit a ani na moment se mi nestalo, že by mi bylo nevolno a musel skončit s hraním. Létání je rychlé, ale příjemné, a když už se nacházíte jako Tony Stark v jeho garáži či další lokaci, pohybujete se pomocí teleportace, takže tím případná nevolnost také odpadá.

Příběhová kampaň je k mému překvapení docela dlouhá a zabrala mi zhruba osm hodin, během nichž jsem se ani na moment nenudil, protože střílecí pasáže jsou dobře kombinovány s jinými druhy úkol. Jak jsem pokračoval kampaní, odemykaly se mi v už prošlých kapitolách a tedy lokacích speciální výzvy. Ty spočívají většinou v co nejrychlejším průletem checkpointy, případně sestřelování cílů. Během těchto výzev se teprve naplno projeví, jak moc dobře umíte jako Iron Man létat a jak dobře ovládáte jeho oblek. Každá třetinka se počítá a překonat docela velmi dobré časy vývojářů vyžaduje hodiny tréninku a také vylepšený oblek. Jak plníte výzvy a hlavní mise, získáváte body, za které si oblek můžete vylepšovat o nové zbraně, rychlost a tak dále. Je dobré, že takto si můžete poskládat dva různé obleky a následně si před každou misí zvolit, jaký vám bude pro danou situaci nejlépe vyhovovat. Každopádně výzvy, které nejsou vůbec špatné, jsou důvodem, proč hru po dohrání příběhu neodložit, ale ještě v ní několik dalších hodin setrvat.

Na PC neustále vychází nové verze headsetů a ovladačů pro virtuální realitu, navíc se zvyšuje výkon samotných počítačů, což přináší i velmi kvalitní vizuální podívanou. Marvel’s Iron Man VR se musí spolehnout na sedm let starý hardware konzole PlayStation 4 a headset, který už má také to nejlepší za sebou. I proto nelze očekávat, že bude vizuálním zpracováním držet krok s PC konkurencí. Vizuálně asi hra nijak extra nenadchne, menší rozlišení a horší textury jsou patrné na první pohled, ale i tak bych řekl, že grafika dostačuje, aby bylo možné si hru užít a cítit se jako pravý Tony Stark v obleku Iron Mana. Zvláště, když hru pohání zmíněný dobře napsaný příběh, zajímavé postavy a navíc obsahuje velmi dobrou hratelnost. Během testování jsem nezaznamenal žádný problém s výkonem ani další technický neduh. Co mi ovšem vadilo daleko více než vizuální zpracování, jsou nahrávací obrazovky. Ty jsou hodně časté, trvají docela dost dlouho a narušují tempo hry. Tady už zřejmě vývojáři ze studia Camouflaj opravdu narazili na limity hardwaru konzole PlayStation 4. A i proto bych byl rád, pokud by vývojáři připravili v budoucnu nějakou vylepšenou verzi pro PlayStation 5 a jeho případný nový headset. Co ovšem nebude vyžadovat úpravu, je velmi kvalitní ozvučení a hlavně skvělý soundtrack, starající se o tu pravou filmovou/komiksovou atmosféru.

Už první dojmy naznačovaly, že Marvel’s Iron Man VR by mohl být trefou do černého. A tou opravdu je, protože dokáže zaujmout zajímavým originálním příběhem, dobrým designem misí, vyladěným ovládáním, díky němuž se budete cítit jako skutečný Iron Man, a také kvalitním hudebním doprovodem. Samozřejmě, sem tam se nějaká ta muška objeví, která je spojená hlavně s omezeními hardwaru, na němž hra běží. Výsledný dojem je ale pořád velmi dobrý, a pokud máte PlayStation VR doma, nad nákupem byste neměli moc dlouho váhat.

Marvel’s Iron Man VR

ps4psvr
Sony Interactive Entertainment, Camouflaj