Keeper

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S
Keeper skvěle zapadá do produkce studia Double Fine Productions mezi další jeho oblíbené menší hry. Nejde tedy o nějakou velkou a drahou AAA produkci, ale i díky tomu mohou vývojáři riskovat a přinášet zajímavé originální kousky. Za hrou Keeper stojí relativně malý tým uvnitř studia, který vedl Lee Petty, uznávaný art director, jenž se dříve podílel na Brutal Legend, Broken Age, Stacking nebo Headlander, a už na první pohled je to vidět při pohledu na vizuální zpracování, které míchá kreslené 2D pozadí s krásnými 3D objekty v popředí, slušným nasvícením i efekty, což vytváří velmi líbivou podívanou, zvláště když je vše doprovázeno povedenými animacemi. Sem tam jsem si dokonce řekl, že hra Keeper vypadá dost podobně jako třeba hříčky či kampaň kreativního nástroje Dreams od Media Molecule pro PlayStation 4. Umělecký styl je opravdu hodně podobný.
Hned na začátku hry Keeper uvidíte letět mořského ptáka Twiga i s jeho rodinou, ale z ničeho nic je přepaden záhadným temným mrakem. Rodinka se musí rozdělit, ale Twig je naštěstí zachráněn světlem z nedalekého majáku, který se nachází na tajuplném a lidmi zapomenutém ostrově. Maják po malé chvilce z ničeho nic ožívá, když se ulomí, spadne na zem a narostou mu nohy. V tu chvíli může začít emotivním, celkem poutavé a nevšední dobrodružství o záchraně světa i síle přátelství, které je vyprávěno bez jediného slova, pouze za pomoci animace, událostí a prostředí. Ano, hra má u sebe napsáno, že je lokalizovaná do češtiny, ale v tomto případě to znamená, že je přeloženo jen hlavní menu, nastavení a úvodní tutoriál.
Než hra Keeper vyšla, moc jsem nevěděl, co od ní čekat a vlastně ani do jakého žánru přesně patří. Nakonec jde o 2D/3D dobrodružnou adventuru, v níž ovládáte maják na čtyřech nohách, s nímž nejprve jen tak chodíte po krásném rozmanitém malebném prostředí, ale později musíte řešit i hádanky. Maják má na svém vrcholku světlo, s nímž si může během řešení hádanek pomáhat, navíc se může spolehnout i na svého nového kamaráda, jímž je zmíněný mořský pták Twig. Toho může vyslat, aby třeba pohnul pákou nebo přinesl klíčový předmět, přičemž postupně jsou hádanky důmyslnější. Nejsou nesložitější, protože Keeper je hra určená pro všechny, ale jsou dobře navržené, navíc se jejich kvalita postupem hrou zlepšuje. Určitě ale budou hráči, kterým bude přehnaná nízká obtížnost vadit. Pokud čekáte nějakou větší výzvu, budete zklamáni. V Keeper ostatně nejde ani selhat.
Na hře Keeper se mi líbí, že neustále předkládá před hráče něco nového a neokoukaného, a to nejen co se prostředí týče, které se docela hodně mění, ale i herních mechanik a hádanek. Zde nechci moc zacházet do podrobností, protože vývojáři toho před vydáním zase tak moc neukázali, hlavně z pozdějších částí. Hra ale dokáže být svěží po celou dobu hraní a i na svém konci překvapuje něčím novým a zajímavým. Ve výsledku tak jde o fajn dobrodružství, které jsem si užil, a to po celou dobu. Tomu určitě dost napomáhá i herní doba, k níž se hned dostanu. Nejprve ale zmíním jeden nedostatek, kterého jsem si všiml. Během průchodu úrovněmi a při řešení hádanek jsem bohužel příliš často bojoval s neposednou kamerou, která mnohé scény zabírá z prapodivných úhlů, což hraní docela komplikuje.
Před vydáním vývojáři zmiňovali, že Keeper bude spíše menší záležitost na 6 až 8 hodin, ale musím říci, že na tento čas zřejmě dosáhnou pouze méně zkušení hráči, kteří toho moc za sebou nemají. Já sám jsem totiž Keeper dohrál za necelé čtyři hodinky, což u hry, která je určena pro předplatné Game Pass Ultimate není špatné, ale i těch 669 Kč není vzhledem ke kvalitě moc. Jen je nutné si uvědomit, že na první hraní uvidíte prakticky vše a znovuhratelnost je spíše nulová, pokud nechcete vysbírat všechny achievementy, kterých moc není.

Pěknou vizuální stránku jsem zmínil už výše, a ostatně jak hra vypadá, se můžete podívat v ukázkách nebo díky obrázkům. Jak je ale na tom hra po technické stránce a optimalizaci? Nejvíce jsem hrál hru na konzoli Xbox Series X, kde má 4K rozlišení, díky němuž zvolená stylizace krásně vynikne. Framerate se snaží dosáhnout 60 fps, ale jsou situace, kde se to očividně nedaří. U konzole Xbox Series S je to ale ještě horší. Rozlišení je nízké, a pokud hrajete na velké TV, tak je obraz dost rozmazaný. Nehledě na to, že framerate mnohdy moc nedrží a hra má tendenci viditelně zpomalovat. Je to škoda, protože Keeper je přesně ta hra, která se hodí do předplatného a tedy i konzoli jako Xbox Series S. Snad vývojáři časem optimalizaci opraví.
Keeper je dobrodružství o přátelství, které si užije každý fanoušek originálních herních kousků i her studia Double Fine Productions. Zaujme světem, emotivním příběhem i chytře navrženými hádankami a pěkným vizuálním zpracováním. Škoda jen neposedné kamery, chybějící větší výzvy pro zkušenější hráče a horšího technického stavu, hlavně na konzoli Xbox Series S. Pokud ale máte předplatné Game Pass Ultimate a oblíbili jste si originální kousky jako Limbo nebo Stacking, mohu Keeper jednoznačně doporučit. Strávíte s ní pohodový a příjemný večer.
Hodnocení článku
Galerie















Komentáře (6)
@Pan Nestranný: ja jedu ofiko vsechno nestraniku 😁
@Prekrvené ramienka 💙: A odkud bereš Soky? Marrákeš, Papua-Nová Guinea, Mosambik nebo snad ještě nějaká víc exotičtější destinace? 😃
Tohle primo vybizi vylupkat ve sluzbicce 👍
Dám se ve službičce 😁
Prosim na PS5
Až vyjde na PS5, dost možná zkusím.