Jurassic World Aftermath

Martin Šmíd, 24. 2. 2023 12:30
V dětství jsem hrozně hltal dinosaury, sbíral figurky, knížky a další materiál. Moje láska k dávno vyhynulým tvorům byla dána hlavně filmem Jurský Park režiséra Stevena Spielberga, který mě naprosto pohltil svoji atmosférou i realisticky vypadajícími dinosaury, ačkoliv musím uznat, že vypadali značně jinak, než tomu bylo před 65 miliony let. Na licenci Jurského Parku/Jurského Světa jsme tu v minulosti měli hned několik her, ale dalo by se říci, že více uspěly jen budovatelské strategie Jurassic Park: Operation Genesis a Jurassic World Evolution. No a před několika měsíci vyšla i hra Jurassic World Aftermath určená nejprve pro virtuální realitu, později i klasické platformy. Protože jsem fanoušek tohoto univerza, nemohl jsem si ji nyní nechat ujít, když vychází pro nový headset PlayStation VR2.

Recenzovaná verze: PlayStation VR2

O hře Jurassic World Aftermath jsem už nějakou dobu věděl. Zaznamenal jsem její vydání na headsety Oculus Quest, kde nedopadla špatně a jednalo se o jednu z těch lepších a originálnějších her s licencí oblíbeného Jurského světa. Koncem minulého roku se dostala na konzoli Nintendo Switch, takže k jejímu hraní nebyl nutný VR headset. U této verze se ale do značné míry vytratilo napětí při honičkách s děsivými Velociraptory, navíc v ní kvůli absenci virtuální reality snáze vynikly nejrůznější nedostatky, takže si neodnášela tak dobrá hodnocení. No a nyní hra přichází na headset PlayStation VR2. Je docela zvláštní, že mnoho her pro Oculus Quest vychází epizodicky, a takto původně vyšla i hra Jurassic World Aftermath. Na PlayStation VR2 se ale stejně jako na Nintendo Switch dostává v kompletní edici obsahující obě zhruba tříhodinové epizody.

Hra Jurassic World Aftermath se odehrává dva roky po událostech filmu Jurský svět, v němž byl park po nešťastných událostech zničen a dinosauři, kteří byli dříve zavřeni ve výbězích pro potěšení turistů, začínají žít ničím neomezovaný život. V této době je na ostrov vyslán bezpečnostní technik a hlavní hrdina hry Sam, aby získal hodně cenný vzorek jednoho modrého dinosaura (filmoví fanoušci vědí). Jenomže přílet na ostrov Isla Nublar se zrovna dvakrát nepovede. Letadlo je napadeno létajícími Pteradony a zřítí se. Tak nešťastně, že je jeden Samův parťák hned sežrán hladovým Tyranosaurem Rexem. Přežije jen Sam a doktorka Mia Everett, kterou dabuje Laura Bailey (Abby z The Last of Us Part II).

Ta je ovšem zraněna a proto bude fungovat jen jako Samův pomocník přes vysílačku, přes kterou ho naviguje výzkumným komplexem. Navíc i postupně odhaluje, co že se to v něm vlastně dělo a děje. Pokud jste fanoušci filmové ságy, asi tušíte, že nic pěkného. Příběh jako takový je každopádně docela slušný a jako fanoušek jsem rád, že jsem se dozvěděl další podrobnosti o tom, co se událo mezi oběma prvními filmy Jurský svět. Vývojáři navíc děj obohacují nahrávkami Iana Malcolma, jehož znovu ztvárnil herec Jeff Goldblum, a nechybí ani fanouškům filmové série dobře známý vědec a tak trochu padouch Henry Wu (B.D. Wong), jenž přivedl všechny dinosaury zpět k životu a v druhém filmu Jurský svět sehrál docela důležitou roli. Příběh sice na originalitu nehraje, ale jsem si jist, že výrazně nezklame. Má i několik silných momentů, díky nimž jsem si připadal jako přímý návštěvník dinosauřího parku. Nebo alespoň toho, co z něj zbylo.

Jurassic World Aftermath je dobrodružnou adventurou se stealthem, která mi svými základními mechanikami hodně připomínala výborný Alien: Isolation. Taky se hlavní hrdina Sam neustále plíží chodbami a různými laboratořemi, jen mu společnost nedělá mimozemský neřád s kyselinou místo krve, ale Velociraptoři, kteří z jeho přítomnosti mají docela radost, protože by si rádi pochutnali na čerstvém mase. Na hře se mi hodně líbí, že ve virtuální realitě dokáže navodit neskutečné napětí a strach z těchto hodně silných a děsivých protivníků, takže jsem se při jejich obcházení neustále bál a modlil se, aby si mě nevšimli. V mnoha momentech jsem si i připadal jako hrdinové na konci prvního filmu, kteří se s Velociraptory střetli v obrovské kuchyni. Stejně jako oni jsem se neustále skrýval pod stoly, ale také ve skříních a čekal, až si Velociraptor půjde po svém a odejde z místnosti.

Zatímco napětí funguje na jedničku, ocenil bych, pokud by stealth pasáže nebyly mechanikami až tak jednoduché, ale o něco propracovanější. Je sice fajn, že je možné Velociraptory odlákat třeba spuštěním rádia na dálku, ale takových částí je málo. Stačilo by přitom, pokud by šlo vzít do rukou nějaký předmět a hodit s ním. To ale bohužel nejde. Ve virtuální realitě se to přitom přímo nabízí. Musím ale říci, že honičky s dinosaury a střety s nimi, mě neomrzely po celou dobu hraní. Vývojáři přitom uvedou na scénu i jiné druhy, mezi nimiž nechybí jed plivající Dilophosaurus nebo pro sérii Jurský Svět ikonický Tyranosaurus Rex. Ten stejně jako ve filmech má problém s očima, takže vidí jen to, co se pohybuje, což je něco, co se přímo hodí pro virtuální realitu. Střety s dinosaury jsou jednoznačně tím nejlepším, co hra Jurassic World Aftermath nabízí, a jako fanoušek filmové série jsem si je užíval.

Možná i proto je trochu škoda, že nahánění se s dinosaury je jediná zábavná a vlastně i zajímavá aktivita hry Jurassic World Aftermath. Jinak musí hlavní hrdina Sam plnit spíše pro adventury standardní a ne moc nápadité úkoly, jako je aktivace terminálů, zapínání elektřiny nebo získání důležitých informací. Ve druhé polovině se sice kvalita, propracovanost i rozmanitost úkolů o něco zlepší, ale pořád to není ono. Do toho musíte neustále řešit jednoduché puzzly u terminálů, kterých je jen pár druhů a jak se neustále opakují a jsou neskutečně primitivní, není moc zábavné je plnit. Je to vlastně obrovská škoda, že pokud si odmyslím nahánění se s dinosaury a slavnou licenci, je Jurassic World Aftermath jen standardní lehce nadprůměrná puzzle adventura ve virtuální realitě. Tady byl potenciál daleko větší.

V poslední době jsem si všiml, že Sony začala více spolupracovat s Oculusem, výsledkem čehož je, že se na Oculus Quest dostal Marvel’s Iron Man, který byl doposud dostupný pouze na PlayStation VR. Opačným směrem putuje Star Wars: Tales From Galaxy's Edge Enhanced Edition i třeba nyní recenzovaný Jurassic World Aftermath. Byl bych popravdě rád, pokud by podobná spolupráce pokračovala, protože budou-li mít hráči s jakýmkoliv headsetem přístup k většímu množství kvalitních her, bude z toho těžit samotný trh. Dostávám se ale k tomu, že s porty pro PlayStation VR2 nejsou odfláknuté nebo narychlo spíchnuté po nocích, ale jsou v kompletních edicích a navíc s různými vylepšeními, ať už je to vizuální stránka nebo využívání haptiky. A ta v Jurassic World Aftermath funguje skvěle, vývojáři ji využili nejen u ovladačů PSVR2 Sense, ale i v samotném headsetu. Už na začátku, když s hlavním hrdinou padá letadlo, je možné cítit, jak se vše třese, což jen prohlubuje ponoření do samotné hry. Protože byla hra Jurassic World Aftermath přímo postavena pro virtuální realitu, nabízí obrovské možnosti nastavení pohybu či ovládání. Každý si tak může hru vyladit podle sebe, aby se mu hrála co nejpohodlněji a nedělalo se mu z ní špatně.

Když jsem si nedávno prohlížel obrázky ze hry Jurassic World Aftermath, nebyl jsem zrovna moc nadšen z vizuální stránky. Komiksová stylizace mi moc k Jurskému Světu neseděla, ale když jsem hru zapnul, byl jsem docela překvapen, že vlastně vypadá docela dobře, ať už jde o prostředí tak hlavně dinosaury s pěknými animacemi. Velociraptoři jsou i v komiksovém zpracování opravdu děsiví a dokážou navodit pořádnou hrůzu, zvláště v momentě, když si vás všimnou. S vizuální stránkou tedy problém nemám, ale moc se mi nelíbí, že samotné prostředí není moc interaktivní. Jdou otevírat skříňky, do nichž je možné se schovávat, občas jde interagovat s panely nebo otevírat skrze otisk prstu krabice, ale to je tak vše. Když vidíte hrnek či jiný předmět v polici nebo na stole, ten nejde sebrat ani nereaguje na pohyb hráče. Je to škoda a jen to trochu narušuje pocit, že se opravdu nacházíte v laboratořích na ostrově Isla Nublar. Abych ale byl nakonec pozitivní, musím vývojáře pochválit za celkovou optimalizaci. Během zhruba sedmi hodin hraní jsem si nevšiml žádného problému.

Co má navíc na atmosféru a celkový zážitek obrovský vliv, je výborné ozvučení. Skvělé jsou různé zvukové efekty a dinosauři znějí přesně tak jako ve filmové sérii. Navíc se mi líbí, že je možné se podle zvuku snadno orientovat. Vždy díky němu víte, z jaké strany se blíží nebezpečí. Je tak možné bleskově reagovat úprkem nebo schováním se do bezpečí. Dokonce, i když jsem se krčil pod stolem, vždy jsem věděl, z jaké strany na mě Velociraptor zaútočí, abych se mohl posunout na bezpečnou stranu. Ozvučení je skvělé, ale ještě lepší je hudební doprovod. Vývojáři recyklují některé melodie z novodobé filmové trilogie, ale pomáhají si i vlastními, které se mi také líbily a dobře doprovází rozhovory, průzkum komplexu i střety s dinosaury. Nechybí ani ikonické skladby od dnes už legendárního skladatele Johna Williamse, které mi vždy vykouzlily úsměv na tváři. Moc jich ale popravdě není a vývojáři s nimi šetří. O to větší mají pak údernost.

Pokud jste fanoušky dinosaurů a filmové ságy Jurský Park/Svět, nemusíte nad nákupem hry Jurassic World Aftermath moc dlouho váhat, zvláště pro headset PlayStation VR2. Ačkoliv jednoduchými herními mechanikami i rozmanitostí úkolů jde spíše o lehce nadprůměrnou dobrodružnou puzzle adventuru, vše vynahrazuje napínavými a pořádně děsivými střety s několika druhy dinosaurů, líbivou vizuální stránkou, skvělým ozvučením a ještě lepším hudebním doprovodem, navozujícím výbornou atmosféru po celou dobu hraní.

Jurassic World Aftermath Collection

psvr2
Coatsink, Coatsink