inFamous 2

recenze  18
Martin Šmíd, 13. 6. 2011 20:45
Před vydáním prvního inFamous od studia Sucker Punch si každý myslel, že půjde o lehce nadprůměrný komiksový titul a moc pozornosti se mu tak nedostávalo. O to větší překvapení přišlo, když vyšel. Vysoké známky v recenzích a radostné chrochtání hráčů znamenalo jedno, musí vzniknout pokračování. Na novou značku si inFamous vedl opravdu skvěle, za což mluví především miliony prodaných kopií. Druhý díl vývojáři ze Sucker Punch pojali velkolepěji a snaží se vyždímat z Playstationu 3 i ten poslední kousek výkonu. Jestli jde o stejně kvalitní zábavu jako před dvěma lety, na to vám odpoví naše recenze.

Příběhová stránka hraje v inFamous velmi důležitou roli. Proto vám doporučuji si nejprve zahrát jedničku, protože i když vám druhý díl na začátku shrne, co se dělo, ne vše můžete pochopit. Pro ty z vás, kteří jedničku hráli, je důležité to, že se opět vrací elektrický chlapík Cole MacGrath. Ten hned na začátku svede obrovskou bitvu s monstrem Beast poblíž Empire City, jehož příchod předpověděl v prvním díle Kessler. Co se ale nestane, město je zničeno a jedinou možností je utéci do nového působiště v New Marais, do kterého má namířeno i ono obrovské monstrum. Když si hru zapauzujete, tak vidíte, jaká vzdálenost dělí Beast od New Marais. Rovněž vidíte, jaká spoušť po monstru zůstala. V New Marais se musí Cole připravit na jeho příchod, ale samozřejmě to nebude mít vůbec jednoduché, protože v patách bude mít spoustu nepřátel. Hlavně vojáci, které vede záhadný muž jménem Bertrand, nemají superhrdiny v oblibě, takže se snaží Colovi neustále zatápět. Hlavní příběhovou linkou je připravit se na finální střetnutí, a to tím, že se podaří získat zařízení RFI, které se v New Marais nachází. Aby se tento těžký úkol podařil Colovi splnit, bude mít po svém boku věčně ukecaného kamaráda Zekeho, ale i agentku CIA Kuo nebo dredatou černošku Nix. Zmíněné dvě ženské postavy jsou zajímavé hlavně tím, že každá Cola vede na jinou stranu, takže se kolikrát bude muset mezi nimi rozhodnout, což samozřejmě ta odstrčená nebude dobře snášet.

Vývojáři stejně jako u prvního dílu vsadili na komiksové vyprávění, které se k inFamous hodí a nemá rušivý efekt jako třeba v posledním Motorstormu. Těchto sekvencí je přesto o něco méně, protože občas se spustí klasický filmeček, který se pro vyprávění hodí v daný moment asi lépe. Ve filmečcích budete obdivovat především vynikající herecké výkony všech protagonistů a určitě si všimnete i naprosto profesionálního dabingu.

Hlavní hvězdou druhého inFamous je pochopitelně město New Marais. To není tak pěkné, jako třeba Liberty City, ale svoji temnou atmosférou připomíná Gotham z Batmana. Centrum tvoří docela pěkný park a moderní baráky, okolo je ale zakalená řeka a v druhé části města dokonce i bažiny, kam by člověk ani psa nevyhnal. I když jsem první díl hrál před nějakými dvěma lety, tak mi přišlo, že New Marais je o něco menší jak Empire City. To ale není hned nevýhoda, protože díky menší velikosti jsou přechody k úkolům rychlejší a hra má tak daleko větší spád. Nikdy se mi nestalo, že bych se belhal několik minut k úkolu. Nemusíte se ale bát, že by město bylo tak malé, že by se v něm nedalo nic dalšího dělat, to rozhodně ne, pořád se jedná o docela velký plácek. K přesunu po městě nepoužívá Cole automobily, jako jeho kolegové z normálních městských akcí, ale raději dává přednost elektrickému vedení a na úplný závěr se naučí vystřelovat speciální elektrický hák, který ho přitáhne do požadovaného místa, takže se cestování ještě urychlí.

Co nejvíce vystihuje inFamous 2, tak to je určitě volnost. Základem je pochopitelně plnění hlavních příběhových úkolů, které vám zaberou nějakých patnáct hodin hraní. Hlavní mise jsou většinou hodně akční a ve většině jde o to rozpoutat ve městě co největší bitvu. Dokonce vám mnohdy budou pomáhat i prostí lidé, takže kolikrát se menší potyčka zvrtne v pořádnou melu, kdy na jedné obrazovce pobíhají desítky postaviček, které do sebe šijí hlava nehlava. Samozřejmě občas narazíte i na nějakou klidnější misi, ve které musíte něco vyfotit nebo někoho sledovat. Určitě je ale inFamous 2 především akční hrou. Patnáct hodin uteče docela rychle, zvláště u takovéto hry, která se hraje sama. Tím myslím to, že obtížnost je posazena docela nízko a během hraní se nevyskytl problém, který bych třeba na druhý nebo třetí pokus nedal. Tím je hra přístupná naprosto všem. Vývojáři si proto připravili i celou řadu vedlejších úkolů, které hraní protáhnou o další hodiny. Můžete hledat bomby a likvidovat je, pomáhat občanům New Marais před dotěrnou milicí nebo sbírat Blast Shards, které vám poskytnou energii navíc. Dobrou zprávou určitě je, že i tentokrát se dá po dohrání příběhu do města vrátit a pokračovat tak v plnění vedlejších úkolů. Dokonce si vývojáři pro hráče připravili i několik speciálních míst, jako Uncharted Love nebo Call of Booty. Pokud se podíváte na rozpis kina, tak zjistíte, že vysílá filmy jako Assassin's Need, Epic Hickey, No Need For Speed, Sly 4 nebo LittleBigUnit.

Hra inFamous 2 je také hlavně o volbě osobnosti. Zase zde máte dvě cesty, kterými se můžete vydat. Ta první je pochopitelně kladná, ve které pomáháte lidem a jde vám jen o jejich dobro. Pokud chcete být po čase oslavováni, je toto ta cesta, kterou se vydat. Druhá cesta je daleko temnější a je pravým opakem té první. Jestli chcete, aby vás lidé nenáviděli, tak se jí vydejte, ale musíte vzít v potaz to, že vám pak už nikdo nepomůže a váš osud bude lidem ukradený. To ostatně vede opět ke dvěma koncům, takže se vyplatí hru rozehrát minimálně dvakrát. Vzhledem k velmi slušné znovuhratelnosti je to určitě velké plus.

S volbou osobnosti se pak vážou i schopnosti. Jakou karmu si zvolíte, tak takové schopnosti se vám odemknou, přičemž na některé musíte splnit i několik požadovaných úkonů. To je docela dobrá motivace, jak hráče donutit, aby plnili i blbůstky, za které většina her dá jen trofeje. Zde za ně dostanou další schopnosti, které se budou během hraní určitě hodit. Když se vám nová schopnost konečně odemkne, tak si ji musíte koupit za nasbírané body, které získáváte za plnění hlavních a vedlejších úkolů. Díky velkému výběru schopností, se nikdy nestane, že by souboje nebyly zajímavé a po čase se ohrály. Každý střet s nepřítelem si budete užívat a kapitolou pro sebe jsou souboje s nejrůznějšími bossy, kteří dokonale prověří nejen vaše herní schopnosti. Navíc řadoví nepřátelé nemají v hlavách jen čokoládu. Dokážou se krýt, podporovat se a díky tomu vám občas i pořádně zatopí.

Celkově má hratelnost velký spád a hru si budete užívat od začátku do konce. Jediné, co bych vytkl, je až moc velká podobnost s prvním dílem. Možná i díky tomu jsem se neodvážil sáhnout po desítce. Jinak ale zde moc chyb nenajdete, tedy alespoň v hratelnosti. S technickým provedením je to trošinku horší, protože občas se vyskytne bug, který rozhodně nepotěší. U finálního souboje se mi třeba stalo, že se hra podivně načetla, což znamenalo zmatené pobíhání s rozpadnutým obrazem. Naštěstí se souboj po čase ukončil jako nepovedený a hra měla možnost se načíst správně. Také zasekávání postaviček o předměty nepotěší, stejně tak jako někdy podivné animace, ale to už fakt rýpu, abych měl alespoň něco, co můžu vytknout.

Je to několik měsíců zpět, co vývojáři odhalili velkou novinku, kterou je uživateli vytvářený obsah (User Generated Content - UGC). Ten se vám odemkne po zhruba dvou hodinách hraní, a jak už název napovídá, jedná se o tunu dalšího obsahu. Každý majitel hry inFamous 2 se tak může přes Playstation Network podílet na vytváření nových misí, druhů je tu opravdu hodně, a poté je sdílet ostatním hráčům po celém světě. Jako třeba ve hře LittleBigPlanet je i zde vyžadována určitá zručnost a třeba i hodiny učení se v editoru, abyste byli schopni vytvořit hratelný kousek. Fanoušci určitě rádi obětují na začátku nějakou tu hodinu, protože uživateli vytvořený obsah je něco, co hru neuvěřitelně prodlužuje. Všechny mise od hráčů se vám zobrazují zeleně přímo na mapě, vedle příběhových levelů. Vybrání si tak takového levelu je velmi jednoduché a prakticky stačí vždy doběhnout k určitému místu, kde úkol spustíte. V současnosti jsou takovéto úkoly dost jednoduché a je vidět, že spíše hráči zkouší, co je v editoru možné vytvořit. Uvidíme, jaké mise budou na mapě za měsíc. Každopádně uživatelský obsah má v inFamous 2 velký potenciál.

Už první díl měl na hru v otevřeném světě naprosto ohromující grafiku, která navíc běžela velmi svižně. Je vidět, že za ty dva roky se vývojáři naučili s konzolí Playstation 3 ještě více pracovat, takže naservírovali hráčům hezčí podívanou, která je o třídu výše než minule. Infamous 2 je tak dle nás v současnosti nejhezčí hra odehrávající se v otevřeném světě. Prostředí je nádherné, postavy jsou uvěřitelné a jejich animace na špičkové úrovni. Víc si snad ani nejde přát. Do toho si připočtěte vynikající ozvučení a hudbu, a máte zhruba představu, jak na tom inFamous 2 je po audiovizuální stránce.

inFamous 2 je ukázkou moderní akční hry. Je zábavný, díky své jednoduchosti přístupný naprosto všem hráčům a na dnešní poměry i dlouhý. Vše pak pochopitelně podtrhuje vynikající audiovizuální zpracování. Pokud doma máte Playstationu 3, rozhodně si inFamous 2 kupte. Jedná se totiž o jednu z nejlepších her na tuto konzoli. Víc není co dodat.

InFamous 2

ps3
Sony Computer Entertainment, Sucker Punch
Datum vydání hry:
7. 6. 2011
KARTA HRY
9/10

Komentáře