Konzolista.cz

I Am Alive

recenzeúterý 6. března 2012Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: I Am Alive
Je tomu několik let, kdy Ubisoft oznámil hru I Am Alive od studia Darkworks. Z prvních informací museli být všichni hráči nadšení, protože všechny sliby zněly velmi nadějně. První artworky navíc zachycovaly zničený postapokalyptických svět, v němž měl hráč bojovat o přežití. Představit si, že se právě do takového prostředí vydáme, bylo velmi jednoduché. Poté ale přišla řada odkladů, přesun celé hry k vývojářům do studia Ubisoft Shanghai a několik předělávek. Výsledný produkt nyní doputoval na Xbox Live Arcade, a je na něm docela znát, že vývojáři vlastně ani moc nevěděli, jak celý projekt uchopit a jakou cestou se vydat.
Při pohledu na I Am Alive by si určitě každý myslel, že vývojáři vytvoří propracovaný příběh, plný nejrůznějších zvratů. Už po první zhruba hodince ale zjistíte, že příběh je jednoduchý, že jednodušší už ani být nemůže, ale to zase není tak na škodu, protože co může být větší motivací vydat se do mrtvého města, než najít svojí ztracenou ženu a dceru. Po této stránce je I Am Alive hodně lineární záležitost, protože máte svůj jeden cíl, který musíte splnit, ačkoliv vás bude čekat i několik menších odboček. Co se vývojářům povedlo, je navození někdy až hodně hororové a temné atmosféry, protože město vypadá velmi reálně. Po ulicích se šíří jedovatý kouř, který zakrývá všechnu zkázu, v troskách domů nebo metra jsou skupinky přeživších, kteří každý den bojují o svůj život. Do toho se samozřejmě sem tam najde nějaký ten gang, jenž chce ostatní obrat o to nejdůležitější – jídlo a pití. V základu je I Am Alive klasickou adventurou viděnou z třetí osoby. Vývojáři zde nevsadili hlavně na akci, ani na skákání a další klasické činnosti, které v takovýchto hrách většinou děláte, ale především na přežití, protože tohle bude celkem problém po celou hru. Lékárniček totiž není dost, navíc musíte sbírat jídlo nebo pití, abyste se udrželi v kondici a mohli se promenádovat na ulicích kdysi velkoměsta. Když už se budete nacházet na místě, než se dostanete na konec, budete muset splnit několik hlavních úkolů. Ty jsou docela zajímavé a dost se od sebe liší. Třeba hned na začátku zachráníte ve městě nemocnou holčičku, které poté budete muset najít lék. Po této stránce je hra rozhodně zajímavá. Horší už to ale je, když přijde na hratelnost. Většinou budete šplhat po obrovských mrakodrapech, případně po obrovských dírách v zemi. Systém šplhání není tak propracovaný, jako třeba v Assassin’s Creed, ale to nikdo od této hry nečekal. Horší je, že je stejně jako další činnosti, hodně limitován výdrží hlavního hrdiny. Díky tomu se musíte rychle rozmýšlet, kam skočit, případně se přesunout, protože když dojde výdrž, spadnete a následuje restart. Když hrajete hru poprvé, pochopitelně nemůžete vědět, kam skočit případně se dostat, takže budete tyto pasáže opakovat hodně často. K tomu si přičtěte dost nepřátelský systém checkpointů a peklo má najednou název I Am Alive. Rychlost rozhodnout se musíte praktikovat i při střetech s pouličními gangy. Občas na vás zaútočí jen obrovskými mačetami, jindy mají pistole, což je zvláště nepříjemné, protože jedna nebo dvě kulky, a už se válíte na zemi. Souboje je třeba nutné si rychle naplánovat, případně se jim pokusit co nejlépe vyhnout. Když vidíte skupinku nepřátel, můžete buď rychle podříznout šéfíka s pistolí, druhého neřáda s pistolí rychle odbouchnout a další dva dodělat mačetou, když vám to dovolí. Pokud se chcete vyhnout souboji, můžete zastřelit jednoho kolegu a na další namířit zbraň, přičemž mnohdy se vám v této situaci vzdají, jindy zase vyčkávají na chybu, třeba výstřel s prázdným zásobníkem, aby vás poté dodělali. Souboje s protivníky jsou dost nevyzpytatelné a mnohdy dost frustrující, zvláště v pozdějších levelech, kdy nábojů není dost. Naštěstí alespoň přibude luk, do kterého šíp můžete po zabití nepřítele sebrat. Je škoda, že jsou souboje řešeny dost krkolomným způsobem, navíc se na něj nemůžete vždy spolehnout. Nikdy nevíte, jak se nepřátelé zachovají, takže se střety přehoupnou v pokus – omyl, opakování. Jestli je tohle zábava? Dost pochybuji. Pokud se nebudete courat, není problém I Am Alive proběhnout za nějaké čtyři hodiny. Sice je to méně, než by každý čekal, ale tak jednoduché to rozhodně nebude, protože vývojáři vám budou během hraní házet docela dost klacků pod nohy. Hlavním problémem, který bude stát v pozadí vaší frustrace a mnohdy nekontrolovatelného vzteku, je možnost jen 3x zemřít během levelu. Když umřete třikrát, klidně v pozdější fázi, jste odepsaní a musíte celý level opakovat znovu, včetně všech soubojů a překážek. Pořád si tak musíte dávat pozor, co děláte a všechny své kroky rychle zvážit, protože mohou mít naprosto fatální následek. Během hraní narazíte i na několik přeživších, kteří budou potřebovat pomoc. Jednou budete muset najít lékárničku pro nemocnou holčičku na lavičce, jindy zase ochránit přeživší před gangy nebo někoho osvobodit. Za tyto vedlejší úkoly, mnohdy docela těžké, dostáváte jeden pokus k opakování k dobru. To se určitě hodí, takže doporučuji vedlejší úkoly plnit. Tyto bonusové pokusy se vám vždy přenesou do dalšího levelu, pokud je nevyčerpáte. Vývojáři vsadili u I Am Alive na Unreal 3 engine, ale výsledek je dost rozporuplný. V barevné paletě převládá šedá, hned po ní hnědá, což by nebylo zase tak na škodu, kdyby hra byla stylisticky pěkně udělaná, ale bohužel není. Už hlavní hrdina vypadá, jako by vypadnul z minulé generace konzolí a o animacích nebo okolním prostředí a je škoda mluvit. Těžko říci, jestli se na takto slabé vizuální stránce podepsaly roky vývoje či něco jiného – neschopnost vývojářů? Naštěstí se drží alespoň ten framerate, který mi po celou dobu hraní neklesnul. Nepotěší ani nevýrazný hudební doprovod, stejně tak zvuky. Povedl se v rámci možností jen dabing hlavního hrdiny, který občas prohodí pár slov. Ačkoliv má I Am Alive povedenou atmosféru a uvěřitelnou kulisu, hratelnost je daleko za očekáváním, a ani mnohdy frustrující obtížnost na zábavě rozhodně nepřidá. Pokud máte rádi hry z postapokalyptického světa, asi si I Am Alive neodpustíte, ale ostatní by měli oči obrátit spíše jiným směrem, tím, který ukazuje na konec roku a The Last od Us od Naughty Dogu. Pokus UbiSoftu je přesně takovou tou hrou, kterou si jednou zahrajete, trochu se u ní navztekáte, už nikdy více nezapnete a za týden nebudete vědět, že jste jí hráli. Promarněná příležitost!
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

I Am Alive
I Am Alive
I Am Alive
I Am Alive
I Am Alive
I Am Alive
I Am Alive
I Am Alive
I Am Alive

Komentáře (39)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
miroajax
miroajax #WAKE
👍1

I Am Alive je jedna z nejzajimavejsich survival her. Tahle recenze je uplne mimo.

Tuxedoassassin

Dohrána PS3 verze, dávám 8/10 a doufám že bude nekdy pokračování.

Kimi
Kimi #Z.M.R.D.I

Tak ja už to valim a hra je vyborna!!!

Devildodger

Četl sem recenzi od Apsiho,který hře věnoval osm hodin a myslím,že je o dost objektivnější..

Fanda999

Modlím se ať se to dá do cajku :-) Trailer je perfect :-)

Devildodger

Počkám si na objektivnější recenzi...Podle Apsiho se ta hra povedla a nemám jedinej důvod jeho tvrzení nevěřit..Tato hra je o přežití a ne o likvidaci tuctů nepřátel pomocí obřího arsenálu s checkpointem na každém kroku..Rozhodně I Am Alive šanci dám..

vonKrup73
vonKrup73 #ValMez

Kdyby jsi byl objektivní, tak bys přihodil i tohle:

Gamespot: 8.0

Gameinformer: 8.5

Destuctoid: 8.5

Metacritic: 77/100

Ale to ty nejsi...

Chris Redfield
👎3

odpad... link

Readdy_B
Readdy_B #GAME OVER

zlatý SOS Final Escape na PS2, tohle neee...nepotřebuji nesmrtelnost, ale funkční herní mechanismy[s6] a za 350Kč mám Crysis 2 z aukra, odpovídající cena je tak 135 Kč na PSN.

pařmen
pařmen #ProdejLimi

Nesouhlasim, náhodou konečně zas kde to neni ''jdi a ustřel všemu prdel'', jako za 350 určitě doporučuju, střídám s battlem a supr, na těžkou je to docela core to může dost lidem vadit

mutalisk79cz
mutalisk79cz #B3 RULEZ
👍1

readdy b hmmm ,tak to je tedy hotová katastrofa , slyšíte to všichni??? okamžitě od toho ruce pryč , samý dilemka ,když nepřátelé jsou tupý , nadávaj lidi ,že AI je na bodě mrazu když se chovaj reálně a nepředvídatelně je to špatný , když jsme limitováni energii výdrže je to špatný ,ono tam jde umřít ?? špatný , chcete hrát za nepřemožitelnýho hrdinu?? jasně že jo a nejlíp nesmrtelnýho a z titanovou výdrží , checkpointem na každym kroku a spoooooustou nábojů a lékáren celý město se přede mnou bude plazit protože sem přece GAMER

Readdy_B
Readdy_B #GAME OVER

grafika je na úrovni Silent Hill 2 pro PS2[s13], lehce říznutá Hydrofobií a Amy, nevim nevim...

honza.szitas

Za chvíli budou hry kdy nazačátku zmáčnete tlačítko a na konci druhý a hra se dohraje sama... dostane to jak jinak než 10/10 Co je proboha špatný natom, že sou nepřátele nevypočítavý a že má hlavní hrdina při lezení taky nějakou výdrž jako člověk. Ikdyž sem zatim neměl možnost si zahrát tak i po přečtení recenze se nato těšim a vidim to minimálně na 7/10

kasta -smf

Jako nevypada to uplne zle, ale pusobi to na mne tak, ze vetsina napadu zustalo s realizaci na pul cesty. Sice se nepratele vzdavaji i kdyz na ne mirite prazdnou zbrani, ale jakmile mirit prestanete, rozbehne se na vas hlava nehlava. To moc realisticky nepusobi, kdyz stale drzite v ruce udajne nabitou zbran, kterou muzete kdykoliv pouzit. Nehodlam hru definitivne odsuzovat, dokud si ji nezahraju, nicmene zabery z videorecenze mnemoc nepotesily : link

Styxx
Styxx #LikeABoss!

Tak do toho asi nepůjdu. Hra nevypadá vyloženě špatně, ale s tím, kolik času na hraní mám se u toho nepotřebuju nervovat.

Třeba někdy později.

up_er

Todle je presne podle mojeho gusta...ty nevyhody sou pro me vyhody takze tu hru beru...

pitrs - ma pravdu kamo, lidi sou zfetovani tunelovkama, kery je vedou za rucicku..

Dej herni boze vice takovych her...[s14]

vonKrup73
vonKrup73 #ValMez

No, mě to neodradí, podle všeho Kachlo narazil na hru, která je pro recenzenty peklem. Chtějí to proletět, aby mohli napsat článek a ouha. Ono je to proti nim. Takže spokojenost. A o grafice nebo vyzáži hlavního hrdiny bych se v tomto případě nebavil vůbec. Už je to profláklé.

Edit: na eurogameru dali prvních 15 minut link Z těch to na mne působí velice sympaticky. Třeba se to pak posere, ale nevadí [s14]

reklatonicek

Nooo, takové hodnocení jsem nečekal. Přečetl jsem si ještě několik recenzí a buď hru vynášejí do nebes nebo zadupávají do země (IGN, thesixthaxis). Otázkou je jak bude bavit/nebavit hráče. Můžete pak někdo napsat své dojmy? Zatím radši počkám.

KoKoT
KoKoT #Nečum!!!

pitrs-Přesně.Jako malí děti.

pitrs

nevim jak vy, ale jedna z mála her na který se letos těšim a určo do ní půjdu (na PS3). WTF ty lidi dneska chcou?? Nejdřív si stěžují na to, že jsou hry lehký a vzpomínaj na starý dobrý hardcore časy a když konečně něco old school výjde, tak maj opět hubu plnou keců... Mit vás po ruce tak vám vlepim takovou facku, že druhou dostaneš o zeď. Recenzenti, už se k***a proberte!! ://

eversman57
eversman57 ## Popravčí

inmax: tvůj komentář mě opravdu pobavil ( v dobrém) přesně vim o čem mluvíš, ale stejně svatej Flashpoint

inmax

Tak lidi, co hráli Flashpoint ví, co je to půl hodiny sledovat situaci, někam se nepozorován plazit a pak chytit kulku do hlavy kdoví odkud. Tyhle realisticky hry nejsou pro všechny ale hardcore hráči se z nich můžou zbláznit radostí :)

bosshunter78
bosshunter78 #Sony.Ms.N.

phlips , dík za důvěru ,teď se modlim aby to fakt nebyla kravina[s6][s6] , ještě dodatek , samozřejmě ,že realita ve hrách je dost choulostivý téma , ono když ji tam je víc než dost ,dle mě se hra stává simulací a ztrácí pojem "hry " , vyváženost to je to s čím se musí umět pracovat opatrně , ale tohle co sem měl možnost vidět v gameplay videích z toho sem byl nadšenej , třeba to ,že zbraň je konečně chápána jako věc ,která dokáže ukončit lidský život a vzbuzuje strach a respekt to mi v dnešních hrách dost chybí , doufám ,že se splní moje kladný dojmy z tý hry a budu nadšenej ,ta syrovost a atmosféra to je to čím to vábí

Phlips

Remdih: IGN dalo link ... ale s bossem souhlasím a na jeho doporučení do toho nejspíš opravdu půjdu.[s12]

bosshunter78
bosshunter78 #Sony.Ms.N.

lyk - moje řeč

Lykantrop-one
Lykantrop-one #Lykantrop
👍1

Jinde naopak chovani nepratel, ktere se blizi realu, nahlym zmenam psychiky a vyhrocenym situacim hodnoti kladne, divne by naopak bylo, kdyby se zvedlyma rukama poslouchali cvakani prazdne zbrane. Dost bylo robotu na strelnici ala COD. Narovinu, v realu by vbehl sam ala Rambo do skupinky zoufalych lidi, bojujich o preziti jen blazen. Casto je vyhodnejsi je detekovat a vyhnout se jim. Hra to narozdil od vetsiny tunelu umoznuje.

Stategy Informer to dokonce povazuje za jednu z nejzajimavejsich her teto generace:To put it simply, I Am Alive is one of the most important releases this generation. Ubisoft should be commended for producing a title that challenges many adult themes. The effort is an amazingly brave and thought-provoking one, resulting in a product that is memorable and undeniably unique. People will be talking about this for years to come, and with good reason.

Gamespot: Constant tension and difficult emotional decisions make I Am Alive a powerful adventure.

inmax

Naprostý souhlas s bosshunterem. Čím dál jsem četl recenzi, tím víc jsem si říkal, jak to musí být awesome hra. Vždyť o tom přeci přežití je, že člověk platí za každou svoji chybu a nehraje stylem "vlítnu tam, vystřílím vše živé a jdu dál". Recenzent byl zřejmě zklámán spíš svou neschopností než hrou.

FreeGoro
FreeGoro #M1TV ytube

Me recenze neodradila :)..beru vsemi deseti,moc se mi hra libi a nebude stat moc,herni doba stejna jak u dnesnich AAA za 1300 [s6]

Kvuli trosku hardcore pojeti a nevyzpytalnejm nepratelum ubirat hodnoceni?[s6]..ja to vidim jako velke plus [s6] !...hlavne z tema enemy muze byt sranda

bosshunter78
bosshunter78 #Sony.Ms.N.
👍1

sice sem to nehrál, ale po přečtení recenze zůstávám klidnej, tohle všechno co recenzent označil za nedostatky bych u tohoto typu hry čekal, a co hlavně uvítal ,ono jde o přežití a jestliže mi je toto naservírováno v té nejsyrovější podobě ,i když se tím pádem asi rapidně zvedá obtížnost hry, troufám si říct ,že tohle je na místě . Ono když si vzpomenu na dny přežití na vojně ,kde jme na Doupově "živořili" s dvěma konzervami v blátě ,jsem pochopil ,že přežití není žádná sranda a to po nás nešly nájezdníci ,kteří by si na nás nebo našich zásobách rádi smlsli , zrovna tak mě dle gameplay videí těší ,že zbraň je konečně kus železa ,která u nepřátel ,kteří zřejmě mají pud sebezáchovy ,budí respekt zrovna tak jako v reálu ( celkem mě u her nudí až sere dnes velmi populární systém ,když do mě frajer napere půl zásobníku tak se stačí uklidit stranou a šup jsem živ a zdráv) ,zrovna tak ten výše zmiňovaný systém výdrže dle mě zvyšuje pocit reálu ,ono si zkuste vstát od konzolí a zavěste se na trubku schválně jak dlouho se udržíte viset , nedej bože se šplhat nekam vzhůru. zřejmě to bude hra pro špíš hardcore hráče kteří mají rádi výzvu ,nežli pro " zbrklé" jedince kteří mají rádi dynamický postup vpřed a ratata , no uvidíme ,soudit můžu až si to zahraju ,každopádně ve mě recenze zatím nevzbudila ani špetku pochyb o tom ,že by to byl propadák ,nebo zklamání ..... těším se!!!!

Remdih

Chlapi, většinou s vašema recenzema souhlasím, ale tohle hodnocení je krapet divný, protože průměr asi z 10 recenzí je přes 8/10... Jste jediný, kdo tomu zatim dal míň jak 7/10... Já do toho taky jdu [s1]