Hellblade Senua’s Sacrifice

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro
Mnoho hráčů určitě překvapí, že vývojáři z Ninja Theory opouštějí žánr, kterým se tolik proslavili a zkoušejí něco relativně nového. Hned ale na začátku mohu říci, že se jim tento experiment náramně povedl a začít mohu už u samotného příběhu. Ten sleduje dívku jménem Senua, která se vydává do země mrtvých Helheimu, aby požádala samotnou bohyni Helu, aby vrátila život její velké lásce Dilonovi. Přitom je vybavena jen svým mečem, hlavou svého milého v šátku a loďkou, v níž na začátku pádluje do země mrtvých. Když vystoupí, už není cesty zpět. Příběhové pozadí ale ve výsledku slouží jen jako taková ta vata kokem, protože hlavní je vypořádat se s vlastním strachem a dalšími problémy, které jsou před vás pokládány.
Vývojářům se po celou dobu hraní daří vyprávět příběh na podtrženou jedničku a mají vše pevně v rukou, čemuž jim dopomáhá i výborný výkon hlavní protagonistky, která je tak trochu šílená. Tedy trochu. Trochu hodně. Neustále má různé přeludy, halucinace i představy, do toho slyší různé hlasy, ze kterých jsem měl chvilkami pocit, že mi praskne hlava. Občas jsem si i myslel, jestli i já už nezačínám trochu šílet a nemám se objednat k vyšetření. Vývojáři se netajili tím, že během vývoje hodně zkoumali různé psychické problémy a mluvili o nich s odborníky, přičemž zkušenosti následně chtěli co nejvěrněji zapracovat do hry. Povedlo se jim to náramně. Senuina šílenost se podepisuje na naprosto jedinečné atmosféře a vyprávění hry, které vás na začátku chytne a už nepustí. Navíc jsem si hlavní hrdinku neskutečně oblíbil a následně měl o ní starost, ale i o sebe, zvláště po jednom docela kontroverzním varování ze strany vývojářů.
Co si jistě zaslouží samostatný odstavec, je výkon hlavní hrdinky a hlavně její představitelky. Protože vývojáři neměli na Hellblade velký rozpočet, nemohli si dovolit profesionální herce. Vzali proto toho, koho měli po ruce, přičemž roli Senui ztvárnila Melina Juergens, která v Ninja Theory do té doby stříhala videa. Je ale otázkou, jestli se k původní činnosti vrátí, protože odvedla naprosto bezchybný a hlavně přesvědčivý herecký výkon, z něhož doslova mrazí. Jsem přesvědčen, že pokud by Melina Juergens nepodala takový výkon, hra by ani z poloviny neměla na hráče takový dopad, jaký nyní má.
Hellblade Senua’s Sacrifice je lineární příběhová záležitost, v níž prakticky neustále jdete dopředu a nemáte kam odbočit. Linearita ale pomáhá vyprávět příběh, navíc i výbornému designu světa Helheimu, který má řadu krásných, ale i děsivých lokací. Hellblade Senua’s Sacrifice ale není jen o kochání se krásným a jedinečným designem světa, vycházejícím ze severské mytologie, ale také o řešení různých hádanek, abyste si otevřeli dveře a dostali se zase o kousek dál. Hádanky jsou spojené s představami i halucinacemi hlavní hrdinky, ale také s průzkumem samotného prostředí. Musím říci, že se mi hádanky líbily, rád jsem je plnil, navíc využívají i různé mechanismy a principy, takže nejsou tak jednotvárné, jak by asi každý čekal.
Možná se nyní sami sebe ptáte, jestli opravdu Hellblade Senua’s Sacrifice staví jen na příběhu, bláznivé hlavní hrdince a hádankách. Samozřejmě, že ne. Ve hře si sem tam i zabojujete, ale je třeba upozornit, že nejde rozhodně o akci, jakou byl Heavenly Sword nebo Devil May Cry. Vývojáři k soubojům přistupují značně jinak, protože jsou pomalejší, taktičtější, opatrnější a musíte vždy všechny útoky pečlivě naplánovat. Rovněž protivníků, mezi které patří nejrůznější duchové a další kreatury severské mytologie, není na bojišti nikdy hodně, většinou jen pár. Souboje s protivníky většinou slouží jako taková odměna za postup hrou, což platí především o parádně ztvárněné souboje s bossy. Souboje s řadovými protivníky časem asi trochu omrzí, navíc mi přišlo, že někdy jsou až moc natažené a nabourávají jinak solidní tempo hry. Rozhodně by neměly být v několika případech tak dlouhé, navíc se mi občas stalo, že trochu zahaprovala kamera, která zabrala scénu z ne zrovna dobrého úhlu. Hlavně, když byla hlavní hrdinka někde v koutě a bušil do ní protivník. Každopádně souboje jsou fajn, a i onen soubojový systém, ačkoliv se může zdát na začátku jednoduchý, obsahuje řadu komb, můžete se naučit i uskakovat a tak dále, takže je i celkem propracovaný. Jen se tedy vše musíte naučit. Hra sama vám neřekne, že nemusíte jen bušit do čtverečku, případně trojúhelníku.
Když byla oznámena cena hry Hellblade Senua’s Sacrifice, padaly otázky, jak je na tom s délkou a jestli jde o plnohodnotnou velkou hru. Prodává se totiž za 819,-Kč. Vývojářům z Ninja Theory se opravdu povedlo vytvořit na vlastní náklady AAA hru, mnohdy překonávající i dražší konkurenci, která nakonec vydrží zhruba sedm hodin, během kterých nuda rozhodně nehrozí. Co se ale znovuhratelnosti týče, neměl jsem nutkání si hru dát znovu, ostatně na druhé hraní už nemá prakticky, co nabídnout. Kromě jedné trofeje získáte během jednoho hraní všechny, uvidíte všechny scénky, a jakmile vyřešíte jednu hádanku, odpadá i tato výzva v podobě poslední trofeje. Znovuhratelnost Hellblade Senua’s Sacrifice spíše nemá, ale jako mínus to rozhodně nedávám. Ostatně během prvního průchodu vás čeká opravdu nevšední zážitek, na který budete ještě dlouho vzpomínat, a ten za ty peníze rozhodně stojí.
V čem hra Hellblade Senua’s Sacrifice naprosto boduje, je rozhodně vizuální zpracování, o které se stará osvědčený Unreal 4 engine. S technologií od Epic Games mají vývojáři z Ninja Theory dlouholeté zkušenosti, takže mohli vytvořit jednu z nejlépe vypadajících her současnosti. Nyní nemluvím jen o detailech hlavní hrdinky s naprosto neuvěřitelnými animacemi, ale také detailním prostředí a parádním nasvícením jednotlivých scén, nad nimiž budete chrochtat blahem. Pokud navíc máte doma konzoli PlayStation 4 Pro, můžete si zvolit vyšší rozlišení a lepší vizuální kvalitou nebo lepší framerate, který se většinou pohybuje mezi 50-60 snímky. Já kvůli pomalejším soubojům hrál většinu času s první možností, která mi přijde, že hře sluší asi nejvíce, ale každopádně přítomna je i možnost lepšího frameratu. Co dále musím pochválit, je výborný hudební doprovod společně s vynikajícím ozvučením. Ostatně vývojáři pro nejlepší zážitek doporučují nasadit kvalitní sluchátka podporující 3D zvuk, a já musím udělat to samé.
Hellblade Senua’s Sacrifice je jednou z dalších her, která má zabudovaný Photo režim, do něhož se můžete jednoduše přepnout stisknutím šipky dolů na D-padu. Vzhledem k tomu, jak hra vypadá a jak nádherné má občas scenérie, pořizují se nádherné obrázky jedna radost, takže zařazení Photo režimu s různými nastaveními rozhodně chválím.
Hellblade Senua’s Sacrifice je výborná akční adventura s parádním příběhem i skvěle zahranou hlavní hrdinkou, na níž budete vzpomínat ještě dlouho po dohrání. Vše je pak okořeněno o zajímavé hádanky, slušné souboje s protivníky a ohromující audiovizuální zpracování. Pokud máte rádi originální hry, u nichž vám jde především o příběh a nevšední zážitek, je pro vás Hellblade Senua’s Sacrifice jasnou volbou.
Tvoje reakce na článek
Galerie

























Komentáře (46)
Jedinou chybou je čeština jinak je to neskutečně silný zážitek. Vývojáři si zaslouží podpořit je to něco mezi hrou a uměleckým dílem .
Hellblade je skutečně zážitek. To že je to tunel a nic než tunel mě rozhodně po těch všech strašně otevřenejch světech bavilo. Zásadně teda doporučuju sluchátka, bez kterých by to nebylo ono. Hra je to skvělá!!!
Snaaaaaake!: Kde jsi prosím tě přišel na částku 1100? Hra vyšla pouze digitálně, a od prvního dne stála 819 kč. Aktuálně stojí 549. link
Podle YT gameplaye tahle hra vypadá jako walking simulátor zasazený do světa severské mytologie s mentálně narušenou hl. hrdinkou Recenze dobrá, hra má nejspíš nesporné kvality a zajímavý příběh. Za 350,- a míň, OK. Mám rád hry z nezávislé scény, ale dávat za tuto "Indii" 1100,- ?! Snad bude (zatím) lehce přehypovaný trailer Rune: Ragnarok nakonec lepší volbou za plnou cenu
Musím napsat že si mě Senua koupila, a její pouť mě bavila, přesto jsem se tak nějak špatně smiřoval s tím jak je to herně osekané/primitivní, a přál bych si aby to bylo trochu pestřejší. Je to v dobrém i zlém v podstatě Order 1886 v jiném žánru. Působivá audio-vizuální opera. 8/10
Vrchol umělecké tvorby prostřednictvím virtuální reality! V podstatě tytéž tvůrčí postupy jako u filmové tvorby AVATAR a trilogie Hobbit. Kéž Ninja Theory tvoří nadále naprosto svobodně po svém, protože jen tak lze skutečně tvořit. Neřekl bych, že se jedná o hru, ale spíše o interaktivní prožitkové vyprávění s herními prvky. A nyní mohou následovat QD s projektem Detroit Become Human a ND s TLOU 2.
Zkousky za mnou...cesta peklem se snad ctvrthodinovym soustavnym fightem byl zazitek!
Dohráno, můžu jen říct 10/10, hra splnila veškerá má očekávání, tříleté čekání se vyplatilo.Nadupaná temná atmosféra, silný příběh a hlavně soundtrack! Lidi pokud můžete podpořte Ninja Theory, ať vychází více takových originálních her! :)
za mě osobně se mi trefili do jídelníčku 10/10 naprosto skvělá hra. Příběh, hádanky fajn a zpříjemnění nějakou tou akcí. Hudba skvělá na 4K tv to vypadá fantasticky nemůžu říct popel víc takovejch her .
Koupeno. Dojmy napíšu.
No...tak jsem prave ve zkousce kdy je Senua "slepa" a muzu rict ze jsem celkem slusne podelanej strachy 😃
B.J. Blazkowicz: Je to hodně příběhové, ale co se náročnosti na angličtinu týče, tak bych řekl, že je to takovej průměr.
Fox-tak co dojmy?
Tak jste mě kluci zlomili. Už sosám, angličtinou sice moc nevládnu, ale polské titulky to jistí.
Je mi jasné, že celá hra stojí na příběhu a vzhledem k tématice psychózy hlavní hrdinky jsem někde četl, že to má docela náročnou angličtinu, je to pravda?
DAYWAK: Zahrát si ji zahraješ, protože je to lineární hra, ale příběh je polovina prožitku.
Tak tobě to může být jedno.....
Ahoj, zahraji si tu hru i bez znalosti angličtiny? Díky.
Z deníčků před vydáním na mě hra nepůsobila přesvědčivým dojmem, jelikož čtu pozitivní recenze, tak to budu muset vyzkoušet. V koupi mě brání digitální verze, počkám asi nějak čas.
Coklo presne tak!
Je to skvělý!Vytrhne vás to ze všech tech stereotypních her dnešní doby.Skvela práce Ninja T.
Je to nezapomenutelně nádherná procházka peklem
Synactix přesně to samé jsem chtěl napsat, já se v té hře dost nudil :). Část kde se měl vytáhnout meč bylo peklo, stereotip na vysoké úrovni. Já bych tomu dal tak 7.5
A to je to jediny co o tom napises?Tohle je fakt smutny...
Me to,ze delam neco nekolikrat v 7 hodinovy hre opravdu nesere...to mi spis sere zabijet plechovy dinosaury x desitek hodin
Ale tak kazdej jsme nejakej
Ty stereotypni hadanky jsou hrozne otravny v pozdejsich castech hry.
Tak u mě mají slušný vroubek za DmC :D Takže hezky kupujte a ja si radši chvíli počkám na tu krabičku :D
Neserte, chci to v krabici! Takhle budu muset vzít digitál a pak ještě snad krabici. Mám to tak, že ty nej hry chci mít prostě pěkně vystavené. Občas otevřít artbook a tak. Takové Life is Strange jsem koupil digitál ve slevě a pak musel ještě koupit limitku na disku, protože mi přišlo vyloženě hloupé, že jsem jim dal za ten zážitek jen ten mrzký peníz. Tam tuším taky vyšla až po delší době.
Koupil jsem digital a koupim snad i krabici pokud vyjde...
Tvl chlapi mi davate mam schovany prachy a rozhoduji se prave jestli vzit novej Uncharted nebo Hellblade
CERMI jak tam do te tmy nakoukla , tak jsem si rikal tvl , jesi nevezme tu pochoden tak tam nevlezu Jen mi to proletelo hlavou tak uz ji to v hlave nepovidalo- pochoden , vem pochoden a ty prvni krucky a ty zvuky demonu no ja na tom letel jak blazen ...
Hosi napisu to jeste jednou a mozna ne uplne presne , ale Ninja Theory tym cca 25 lidi , malo financi a prostredku . Sami to vyvojari rikali ze se omlouvaji , ale proste z digitalu maji vetsi zisk ... Uz nemaji prasule na dalsi hru , pokud Hellblade nevydela tak to bude hodne zli pokud je nezachrani Sony . Tak kaslete na krabicku a podporte je , hra neni draha a herni doba je tak akorat . Kdyz vydelaji tak se od nich dockame dalsi hry ...A ja to rikam furt oni umi ... Chapu ze krabicka je citova zalezitost , ale podporit studio , ktere si tu hru vytahlo az z paty ma rozhodne vetsi vahu nez krabicka na policce ...