Konzolista.cz

GRID Legends

recenzepondělí 7. března 2022Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: GRID Legends
Série GRID vždy na první pohled vypadala trochu jako simulátor a konkurence pro zajeté série Forza nebo Gran Turismo. Ostatně má řadu licencovaných vozidel, velké množství okruhů a tak dále, ale první pohled klame a u GRID Legends to platí dvojnásob. Jde totiž o čisto čistou arkádu, která nemá se simulací naprosto nic společného, takže pokud čekáte alternativu ke zmíněným sériím, hledejte jinde. Třeba v remasteru Assetto Corsa Competizione, který vyšel před několika dny pro současné platformy, a o němž se zase tolik nemluvilo. To ale neznamená, že by bylo nutné na GRID Legends koukat skrze prsty, protože i arkádové závodění má své místo na trhu a řadu fanoušků. Navíc GRID Legends nabízí zábavné závodění, obohacené o řadu akčních momentů, díky čemuž je možné se u hraní slušně bavit, a to ne jenom jeden večer.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Hned po zapnutí hry budete uvedení do rozsáhlého příběhového režimu s názvem Driven to Glory, jenž vás postaví do role nováčka týmu Seneca Racing. Tento tým sice není nějak extra dobrý, ale má sen vyhrát sezónu. Proti němu jsou ovšem daleko lépe vybavenější konkurenti se zkušenějšími závodníky. Co na příběhové části oceňuji, je jednoznačně rozmanitost závodů. Hra totiž v příběhovém režimu střídá herní módy, ale také seznámí s velkým množstvím lokací, případně vozidel, do nichž je možné usednout a závodit v nich, takže se neustále děje něco nového. Co už je ale daleko horší, je ono příběhové pozadí, vyprávěné skrze hrané filmečky ve stylu rozhovorů se závodníky, které mě popravdě moc nenadchly. Herci nejsou zrovna důvěryhodní, ani nějak zvlášť skvěle nehrají, navíc dialogy působí dost kýčovitě. A pak je tu také skutečnost, že počítání na trati není nijak v příběhových filmečcích reflektováno, takže to, jak hrajete, nijak příběh neovlivňuje. I když jsem si příběhovou část, která rozhodně není krátká, nakonec docela užil, hlavně díky samotným závodům a hratelnosti, potenciál u ní byl daleko větší. Vývojáři očividně zůstali na půlce cesty.

Příběhová kampaň čítá hned 36 závodů, které vystačí sami o sobě na několik večerů. Kromě příběhové části je pak v GRID Legends přítomna i klasičtější Kariéra, v níž je možné vést k výšinám svůj vlastní tým, no a za nastřádané peníze ze závodů kupovat lepší vozidla, ale také i vylepšení, perky a je možné vylepšovat i mechanika, což přináší řadu výhod. Kariéra nabízí tedy oproti příběhové kampani daleko větší volnost, a to i co se týče závodů, které zrovna pojedete. Ty si můžete do značné míry vybírat. Po příběhovém režimu a Kariéře připravili vývojáři už jen klasické rychlé závody skrze před vydáním hodně propagovaný editor, kdy si vyberete okruh, herní režim a vůbec si hru nastavíte dle několika dalších parametrů. Další režimy GRID Legends pro jednoho hráče neobsahuje, ale to ve výsledku nevadí. Kariéra s příběhovým režimem doplněná o rychlé závodění podle mého dostačuje. I vzhledem k tomu, že oba režimy nejsou jen na pár desítek minut, ale klidně v nich strávíte řadu večerů, během nichž je celkem lehké se bavit.

YouTube video: YouTube video player

U GRID Legends se rozhodně nemusíte bát, že byste neměli v čem jezdit. Hra obsahuje přes sto licencovaných aut od známých automobilek v několika kategoriích a výkonnostních třídách jako Porsche, Nissan Renault, Audi, BMW, Aston Martin nebo Ferrari. Ano, Gran Turismo 7 má mnohonásobně větší vozový park, ale jsem toho názoru, že u GRID Legends počet vozidel dostačuje, vzhledem k tomu, na jaké závodění se zaměřuje. Co se týče jízdního modelu a fyziky, jak už jsem zmínil hned na začátku, je GRID Legends čisto čistou arkádovou záležitostí, od níž více čekat nemůžete. Rozdíl v řízení aut poznáte pouze podle kategorie. Auta pak na okruhu drží jako přibitá, takže do zatáček je možné najíždět smykem, a je vlastně i jedno, jestli je slunečný den nebo silný liják. Déšť nemá na ovladatelnost žádný vliv, je jen pro efekt. Zajímavostí je, že auta je možné tunit, ale má to jedno docela otravné a nepříliš dotažené pravidlo, které jen prudí hráče. Aby bylo možné auto vylepšit, je nutné s ním ujet potřebný počet kilometrů, což je zdlouhavé a vzhledem k tomu, jak často jsem auta točil, ani praktické.

Jsem rád, že vývojáři připravili pro GRID Legends velké množství rozmanitých okruhů (lokací je hned 22). Je tak možné závodit v ulicích Paříže, Moskvy, Dubaie, Londýna, Barcelony a dalších velkých měst, a do toho nechybí ani několik licencovaných okruhů. Moc jich ale není a jsou spíše jen příjemným doplňkem k seznamu smyšlených okruhů. Líbí se mi i počet herních módů. V GRID Legends nejsou jen klasické závody, které by časem určitě omrzely, ale také Drifty, Eliminačky, Time Attack či Head to Head. Po stránce obsahu rozhodně není GRID Legends chudou hrou, a dokáže zabavit na spoustu hodin.

Když jsem nedávno hrál Gran Turismo 7, umělá inteligence jezdila v rámci určitých pravidel a snažila se držet ideální lajnu. Ano, sem tam agresivněji dotírala, ale drtivá většina závodů se odvíjela podle jasně stanoveného kodexu. Umělá inteligence v GRID Legends je daleko akčnější, agresivnější a na vyšší obtížnosti dokáže pořádně prohnat. To k podobné hře sedí, protože díky větší agresivitě vznikají během závodu efektně vypadající bouračky, během nichž se pěkně mačká plech nablýskaných miláčků, i další nečekané situace, na které se dobře dívá, a hlavně obohacují samotné závodění. Umělá inteligence je tedy v GRID Legends slušná a vlastně ani nemám moc, co bych ji vytkl. S umělou inteligencí se pojí systém nemesis. Pokud jste hráli některý z předchozích dílů, určitě víte, o co se jedná. Pokud budete jezdit agresivně a bourat do soupeřů, můžete si je znepřátelit (hra vám ovšem může nemesis přidělit i sama před závodem). Pak vám takový soupeř na trati nic nedaruje, snaží se vám nabourání oplatit a vůbec se postarat o to, abyste dojeli do cíle na co nejhorším místě. Tento systém funguje opět solidně a stará se během závodů o další slušnou nadstavbu.

YouTube video: YouTube video player

Stejně jako v ostatních hrách od Codemasters ani v GRID Legends nechybí online multiplayer. Můžete si buď vyhledat klasickou rychlou hru (nedoporučuji, ještě se k tomu dostanu), vyhledat si založené lobby ostatních hráčů nebo si můžete založit vlastní lobby a pozvat do něj kamarády, ale i hráče z celého světa. Ačkoliv hra GRID Legends obsahuje velké množství lokací, vozidel a ani ten seznam herních režimů rozhodně není chudý, je docela škoda, že ji v současnosti nehraje moc hráčů. Je vidět, že načasované vydání nebylo ideální, a většina hráčů dala přednost jiným hrám. Vyhledávání soupeřů v online multiplayeru je tak zdlouhavější, no a když vyprší limit, hra místo hráčů nahází umělou inteligenci. Většinou jsem tak v závodu měl jednoho nebo dva hráče a ostatní závodníci byli ovládání umělou inteligencí, což není zrovna něco, proč jsem online multiplayer zkoušel. Je to vážně škoda, protože si dokážu představit, jak by velmi dobrý multiplayer byl, pokud by v závodech byli jen živí hráči. Co se týče samotných závodů, během nich jsem nezaznamenal žádné technické problémy, vše běželo tak, jak mělo. Codemasters má zkušenosti s online částmi svých her a GRID Legends je toho jen důkazem. U něj jsem ani nic jiného nečekal.

Codemasters s příchodem konzolí nové generace upgradoval svůj vlastní engine EGO, a musím říci, že se mi vizuální prezentace líbila nejen u DIRT 5, ale také posledního ročníku F1. Stejný engine je použit i u GRID Legends. Vozy mají velkou míru detailů a jsem s nimi spokojen, a to i třeba s městskými okruhy. Ty mají hodně detailů a potěší nejen pěkně zpracovaná architektura, ale i třeba pěkně zpracovaní diváci, starající se o tu pravou atmosféru. Klasické okruhy jsou na tom už ovšem hůře, hlavně vegetace (tráva, keře i stromy) se moc nepovedla a nepůsobí vůbec dobře. Naštěstí alespoň efekty jsou pořád silně nadprůměrné, ať jde o nasvícení, mačkající se plech nebo déšť. Zatímco v Gran Turismu 7 nebyl déšť po vizuální stránce tak pěkně zpracovaný, v GRID Legends je jeho efekt naprosto parádní, a i proto jsem za silného deště závodil úplně nejradši. GRID Legends pak jede na konzoli PlayStation 5 naprosto plynule při 60fps, nezaznamenal jsem žádný pokles ani jiný neduh. V nastavení jsem si ještě všiml možnost zapnutí 120fps režimu, ale ten jsem nezkoušel. Kdo ale preferuje nižší vizuální kvalitu a vyšší framerate, nebude z GRID Legends na konzolích současné generace zklamaný.

Od GRID Legends jsem vůbec nic nečekal, ale ve výsledku se jedná o solidní závodní hru, u níž jsem se po většinu času slušně bavil, a mohu ji tedy doporučit všem fanouškům žánru, kteří hledají trochu odlehčené závodění. Nabízí dva velké režimy pro jednoho hráče, množství lokací i vozidel, a dostačující je i počet herních módů. To vše je pak doplněno o slušný arkádový jízdní model. Pokud by vývojáři dotáhli příběhovou kampaň, vizuální stránku a několik mechanik, hodnocení mohlo být ještě o fous lepší, ale ani ta sedmička není špatná. 

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

GRID Legends
GRID Legends
GRID Legends
GRID Legends
GRID Legends
GRID Legends
GRID Legends
GRID Legends
GRID Legends
GRID Legends
GRID Legends
GRID Legends

Komentáře (17)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
rejca

@Safrina: Project Cars 3 byla pěkná arkáda, ale nějaké události v kariéře nereflektovali klouzavost trati (zasněžený okruh). AI tam jezdili jako by bylo jen mokro a neměl jsem šanci...

Grid Legends taky nevypadá zle, chystám se na něj, zatím jsem hrál to 10h demo. ale je to hodně odlehčené závodění.

Grid 2019 jsem dohrál kariéru, ale Legends mě přijde lepší...

FM7 jsem také dohrál kariéru, ale už mě to moc nebaví, online už je prázdnější, chtělo by to nový díl. Asi se pustím do Legends.

Ještě je šance, že by tě mohla zabavit Forza Horizon 4, 5.

Safrina

Ten minulí díl byl něco mezi odpadem a horším průměrem gt7 taky žádná sláva není ,ale je to o dost lepší osobně sem se vrátil k forze motor sport 7. Ale koukám i po něčem arkádovitějším a zároveň vážnějším zkoušel jsem project cars3, grid a drive club a ten je zároveň asi nejlepší i když bez on line už to není úplně ono a tady tohle veledílo se mi něják nechce líbit a zároveň už vlastně není konkurence a rally a pseudo rally jako je dirt5 mě nebaví neznáte ještě něco stále hledám co mě osloví? Forza ms mě baví ale to nastavování v menu je děs ještě že na xbox siries s už to netrvá tak dlouho.

dopitapetr

@Gotty_CZ: Myslíš tu trofej za těch 25000 mil nebo kolik to je? Joo, tak ta mi chybí taky jako jediná.

rejca

@Gotty_CZ: zajímavé GRID 2019 jsem hrál dost, dohrál kariéru, ale na xboxu bez problému, jelo to hladce... A to mi např. u Driveclubu vadilo mikrotrhání, které nikdo moc nepozoroval.

hrc.jena
👍1
👎1

@dopitapetr: A to jsme se ještě nedostali k ozvoceni aut a jejich pohonných jednotek, kde opět GT těžce kulha !! Řekl bych ze vysavač jsou už jeho DNA 😂Momentálně hraju Assetto Corsa Competizione. A to jak je ozvucena tahle hra je proste mistrovské dílo.

Slim Jim

Akorát se nemůžu dostat k onlinu, chce to po mě účet, ale nenašel jsem kde se přihlásit nebo založit.

SteveHood
👍2

@dopitapetr: Na co prosím tebe potřebuješ roztřískat auto? :D Máš jezdit slušně, předpisově a bez nehod. Pak nebude štvát.

dopitapetr
👍3
👎1

@hrc.jena: Souhlas. Všichni to GT vynáší do nebes za tohle a tamto, ale já to vidím jinak. Už tebou zmiňovaná umělá inteligence je tam naprosto tragická. Takhle se v i reálu chovají auta na trati? Vypadá to strašně uměle a strojově a ten neexistující model poškození, to jako vážně?

Michal Šimon

Včera jsem rozehrál a po hodině a půl hraní můžu s čistým srdcem říct že to je levné, nudné a oldgen.DIRT 5 je oproti tomu aspoň zábava, no co no Forza Horizon 5 stále vede arkadovemu závodění a dokopalo mě to jí zase stáhnout.

hrc.jena
👍2

@rejca: to ze se startuje za zadu pole by mě osobně nevadilo! Rad si zazavodim. Ale co mě štve je přesně to jak se v GT auta chovají. V 90% se drzi své jízdní stopy a málo kdy se pokusí té předjet. A to je za mě špatně. Když se pokusís předjet vůz na brzdy nijak nereaguje, většinou se opět drzi své jízdní stopy a vrazi do tebe. Hraju auta hodně. Assetto Corsa, F1, Project cars. A přesto ze mám Gran Turismo jako sérii rad a hrál jsem všechny díly, tak za mě osobně tato série ztrácí dech!! Ostatní závodní hry nabytí daleko lepší požitek jsk v singlu tak v multaku. Bohužel Gran Turismo již dávno není králem závodních her. Jen je nejvíc přístupný většinovém publiku, kdy půlka lidi co hraje GT by se v jiných sériích moc nedvezla

Džangl
Džangl #PS+punx

Nevíte jak to běží na klasické PS4 dát? 😁 Docela bych si zas nějakou arkádu dal a NFS mě od undergroundu neláká 😁

rejca

@hrc.jena: mně se na GT nelíbí jak se furt startuje zezadu... A na nextgen to taky nejsou žádné grafické orgie.

hrc.jena
👍3

Hm přijde mi ze všechny většina závodních her má kvalitnější UI než všemi opěvované Gran Turismo.

rejca

@StalkerXO: Já mám zatím tak 3-4 hodiny a žádné propady nepozoruji... Běží to hezky plynule...

StalkerXO

Hraju na Xbox Series X a hru si celkem uzivam.Libi se mi akcni styl zavodu.Jen me docela udivuje ze nikdo nezminuje pokles fps pri zavodech.Hra se mi nekdy az neprijemne trha a pak zase jede normalne.Vzdy na stejnych usecich na trati.Nikdo o tom nepise tak nechapu co se vzdy deje.Zase tak bozsky to nevypada ze by se to muselo z 60 fps padat na mozna 15 fps.Jinak zavody dobry

dopitapetr
👍3

O mnoho lepší jak reboot z roku 2019. Na grafice jde sice poznat že jde o mezigenerační hru, ale na PS5 to jede v plném 4K a 60 fps. Závody mají super atmosféru, auto jde rozbít na sra... a hlavně umělá inteligence dělá chyby. Kariéra je pak o mnoho lepší a vydrží na dlouhou dobu. Vůbec nelituji koupě.

rejca
👍1

Taková lehká hra na vyblbnutí... Člověk se nemusí pekelně soustředit a odpouští chyby.

Grafika, potěší, neurazí. Ve výsledku lepší než GRID 2019.

Co mě zaujalo, jak pěkně na Xboxu Series S vypadá, přijde mi, že skoro jako na Series X. A jede velmi dobře (60 FPS).