Gran Turismo 7 (VR)

recenze  40
Martin Šmíd, 27. 2. 2023 11:20
Pokud je nějaký žánr, který má ve virtuální realitě obrovský smysl, jsou to závodní hry. Hráč díky VR headsetům může usednout přímo za volant závodního speciálu, a pokud má hra alespoň trochu solidní jízdní model a fyziku, může zažít hodně realistický a neskutečně pohlcující zážitek. Takový, který mu hraní závodních her na TV i třeba s volantem v ruce nedokáže zprostředkovat. Hlavně na PC VR headsety je k dispozici několik kvalitních závodních her, ať už jde o Project CARS, DiRT Rally 2.0, Assetto Corsa nebo rFactor 2. Hráči na PlayStationu si také mohli v minulosti zahrát pár závodních her ve virtuální realitě, ale i kvůli slabšímu výkonu konzole PlayStation 4 a několika dalším faktorům nebyl zážitek tak kvalitní jako na PC. Nyní je tu ale konzole PlayStation 5, headset PlayStation VR2 a hra Gran Turismo 7.

Recenzovaná verze: PlayStation VR2

Ještě dnes si pamatuju na launch headsetu PlayStation VR, na který byla dostupná od prvního dne i závodní hra Driveclub ve speciální verzi pro virtuální realitu. Ačkoliv původní Driveclub měl značně krkolomný start kvůli nefungujícím serverům a online prvkům, musím říci, že jsem si ho oblíbil pro jeho zábavné závodění i naprosto dech beroucí vizuální zpracování. Třeba efekt počasí má Driveclub stále nejlepší. I proto jsem byl verzí pro virtuální realitu obrovsky zklamán, protože obsah byl značně očesaný a vizuálně šlo o hodně slabou podívanou. Možná i proto se mi při hraní dělalo docela dost špatně. O to více jsem se těšil na závodní hru Gran Turismo Sport, ale nakonec se ukázalo, že sice virtuální realitu podporuje, ale pouze v jednom režimu s hodně omezeným obsahem. Těžko říci, jestli za tyto dva z pohledu virtuální reality závodní propadáky byly způsobeny menší investicí ze strany vývojářů, nebo jen slabým hardwarem konzole PlayStation 4. Každopádně nyní je tu Gran Turismo 7 pro PlayStation VR2. Když bylo oznámeno, měl jsem trochu strach, aby virtuální realita nebyla přítomna jako u Sport v jednom jediném menším režimu. To se naštěstí nepotvrdilo a vývojáři ze studia Polyphony Digital nám servírují plnohodnotnou hru pro virtuální realitu a headset PlayStation VR2.

Když jsem poprvé Gran Turismo 7 spustil s připojeným headsetem PlayStation VR2, nebyl jsem si jist, jestli se mi zapnulo ve virtuální realitě. Je to dáno skutečností, že menu i další nabídky jsou klasicky 2D a běží v kino režimu. Když jsem ale zapnul závod a ten se následně odstartoval, byl jsem přenesen přímo za volant do kokpitu a konečně se ocitl v do posledního detailu vymodelovaném voze. Přechod je přitom plynulý, hra nemá skoro žádné nahrávací obrazovky, a když už, tak trvají jen několik málo vteřin. Než se pustím do popisu dojmů, je třeba nutné zmínit, že Gran Turismo 7 je jednou z mála her, která pro své hraní vyžaduje ovladač DualSense nebo volant. S ovladači PSVR2 Sense kompatibilní není, což je vlastně i logické a nedokážu si ani představit, že by se s nimi pohodlně hrálo. Na některé žánry jsou prostě lepší klasické ovladače a závodní hry mezi ně rozhodně patří.

Jak už jsem zmínil, Gran Turismo 7 pro PlayStation VR2 je plnohodnotná hra a zahrajete si ve virtuální realitě nejen celou hlavní singleplayerovou kampaň, ale i volné závody, všechny mise, tréninky a dokonce i online multiplayer proti kamarádům nebo hráčům z celého světa. Obsaženo je i několik stovek vozů a všechny doposud vydané okruhy. Chybí jen lokální split-screen multiplayer na rozdělené obrazovce, což je ale logické, těžko byste se o headset s někým dělili. Na druhou stranu mohli vývojáři udělat, že by jeden hráč hrál s headsetem na hlavě a druhý na TV. I když je otázka, jak moc je to technicky proveditelné, protože by konzole najednou musela zobrazovat dvě naprosto odlišné scény. Novinkou ve VR verzi je pak speciální VR Showroom. Jde o místo, do něhož se dostanete z garáže nebo od dealerů, přičemž si v něm můžete pěkně zblízka prohlédnout jednotlivé vozy, a to i jejich interiéry. Asi netřeba zmiňovat, že všechny vozy v Gran Turismo 7 jsou vymodelovány do posledního detailu, takže ve virtuální realitě krásně vyniknou a je radost si je prohlížet. A to i pěkně v klidu mimo závody.

Nejdůležitější ale je, jak se hra Gran Turismo 7 hraje ve virtuální realitě. A rovnou mohu říci, že co se hratelnosti týče i celkového zpracování, jde rozhodně o zatím nejlepší závodní hru, jaká se dostala na virtuální realitu pro konzole, která nabízí naprosto pohlcující zážitek, od něhož je těžké se odtrhnout. Protože jsem Gran Turismo 7 několik měsíců nehrál, návrat rovnou ve virtuální realitě byl o něco těžší, protože jsem se musel znovu trochu učit tratě i zvládat jednotlivé vozy, které se liší svým výkonem a ovladatelností. Závodění ovšem bylo najednou daleko napínavější a vlastně i zábavnější, protože v něm bylo více adrenalinu, navíc jsem nesledoval jen obrazovku, ale přímo se ocitl ve virtuálním voze a mohl být přímým účastníkem závodu.

Jde o naprosto novou perspektivu hry, když přímo sedíte za volantem, můžete se rozhlížet po voze a okolí, a zároveň kontrolovat soupeře ve zpětných zrcátkách jako ve skutečnosti, a ne jen zpětnou kamerou jako během klasického závodění. Výborný zážitek ze závodění je samozřejmě dán i kvalitními herními základy, ať už jde o fyziku, jízdní modely a různé simulace na trati. To mělo už původní Gran Turismo 7 pro PlayStation 5, přičemž vývojářům se povedlo vše zachovat i do verze pro PlayStation VR2.

Obrovský vliv na pohlcení a závodění má vizuální zpracování. Gran Turismo 7 pro PlayStation 5 je jednou z nejhezčích závodních her, jakou jsem si mohl doposud zahrát. Proto jsem byl docela zvědav, jestli vývojáři nebudou muset do PlayStation VR2 verze udělat nějaké ústupky a hru osekat, jako tomu bylo už u výše zmíněného Driveclubu nebo Gran Turismo Sport. Když jsem se poprvé ocitnul v kokpitu v samotném závodě, byl jsem doslova ohromen tím, jak dobře hra ve virtuální realitě vypadá. Ano, některé detaily vývojáři museli snížit, prostředí je trochu méně ostré, ale pořád dostatečně vizuálně působivé. Společně s do detailu zpracovanými vozy a výborným nasvícením i HDR jde o krásnou podívanou. A vliv na to má zmíněné realisticky se chovající nasvícení. Nejvíce jsem si jeho kvalit všiml během nočních závodů. Světlo z umělého osvětlení se krásně odráží od palubek a vytváří nádherné efekty, navíc realisticky vypadají i odlesky světel soupeřů ve zpětných zrcátkách, s nimiž tedy musíte nově počítat. Kolikrát dokážou lehce oslepit a pak je těžší vybrat třeba zatáčku nebo udržet auto na trati.

Jsem si jist, že by zážitek z hraní Gran Turismo 7 nebyl tak pohlcující, pokud by neměla dobré ozvučení. To ale naštěstí má. Ozvučení samotných vozů je parádní, ale co se mi ještě více líbí, je zvukový efekt deště, který se odráží od kapoty nebo čelního skla a v headsetu je slyšet každá kapička. Když jsem jel závod v noci za deště, opravdu jsem si díky dobrému zpracování a výbornému ozvučení připadal, jako kdybych v autě skutečně seděl. Navození pocitu reálné jízdy je v Gran Turismo 7 opravdu ohromující a vývojáři tímto posouvají virtuální závodění na zcela novou úroveň.

Co hře Gran Turismo 7 ve virtuální realitě neskutečně pomáhá, je podpora haptiky. Skrze ovladač DualSense cítíte každý hrbolek na silnici i povrch, po němž zrovna jedete. Pokud jste hráli už původní verzi, asi vás tohle zrovna moc nepřekvapí, protože podpora je stejná, ale ve virtuální realitě haptika ještě více vynikne a dokáže vás do hraní neskutečně ponořit. Ta je ale využita i v samotném headsetu, a to ve chvíli, když narazíte do bariéry nebo protivníka na trati ve vysoké rychlosti. Opravdu tak cítíte náraz jako ve skutečnosti. Popravdě, když se mi to stalo poprvé, následně jsem celý závod jen boural, protože jde o skvělý efekt a chtěl jsem si ho maximálně užít. Vím, asi jsem divný, ale nic takového jsem u žádné závodní hry doposud nezažil. Kromě haptiky jsou využity i ve virtuální realitě adaptivní spouště. Zatím jsem mluvil jen o DualSense ovladači, ale Gran Turismo 7 ve virtuální realitě podporuje i volanty. Pokud toto příslušenství máte, budete si prakticky připadat, že v autě skutečně sedíte a zážitek z jízdy bude maximální.

Zážitek ze závodění je ve virtuální realitě skvělý, vizuální zpracování sice nedosahuje kvalit normální verze, ale je plně dostačující. Má Gran Turismo 7 ve VR vůbec nějaké nedostatky? Má, ale naštěstí nejsou tak velké a dají se snadno napravit v budoucích updatech. Hned po prvním závodě jsem byl docela překvapen, že hra nenabízí možnost nastavit si polohu nebo výšku sedačky a další možnosti přizpůsobení, aby se hrálo co nejpohodlněji. Je to zvláštní o to více, když stejnými neduhy trpěla VR část v Gran Turismo Sport. U závodní hry pro virtuální realitu bych si představoval, že půjde o naprostou samozřejmost. Snad nebudu sám, komu tyto možnosti budou chybět a vývojáři z Polyphony Digital je v budoucnu přidají, a to dříve než později.

Také se mi během testování stávalo, že po závodě jsem měl často klasickou televizní/kino obrazovku mimo a musel jsem ji znovu kalibrovat. Ano, zabere dvě vteřiny stisknutím jednoho tlačítka, ale je to trochu nepříjemné a dít by se to nemělo. No a zmínit musím i ne úplně ideálně zpracované replay záběry, které mě ve virtuální realitě příliš nenadchly, případně skutečnost, že se hra během závodu sem tam přepne do 2D pohledu. Třeba při zajížďce do boxů. Jak ale vidíte, jde jen o drobnosti, na kterých mohou vývojáři do budoucna zapracovat a nijak nekazí jinak výborný zážitek ze závodění.

Pokud byste se chtěli o hře Gran Turismo 7 dozvědět další podrobnosti, můžete si přečíst moji starší recenzi.

Už před rokem jsem si Gran Turismo 7 hodně užil. Jde o výbornou hru pro fanoušky žánru, ale verze pro virtuální realitu posouvá zážitek z virtuálního závodění na zcela novou a více pohlcující úroveň. Před prvním spuštěním jsem měl sice trochu obavy, ale ty se hned po prvním závodě naprosto rozplynuly. Gran Turismo 7 pro PlayStation VR2 nabízí zábavnou hratelnost, velké množství obsahu pro jednoho i více hráčů, uspokojivé vizuální zpracování i výborné ozvučení. To vše se stará o skvělý zážitek, který by si žádný fanoušek závodění neměl nechat ujít.

Gran Turismo 7 (VR)

psvr2
PlayStation Studios, Polyphony Digital