Konzolista.cz

Gran Turismo 7 (VR)

recenzepondělí 27. února 2023Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Gran Turismo 7 (VR)
Pokud je nějaký žánr, který má ve virtuální realitě obrovský smysl, jsou to závodní hry. Hráč díky VR headsetům může usednout přímo za volant závodního speciálu, a pokud má hra alespoň trochu solidní jízdní model a fyziku, může zažít hodně realistický a neskutečně pohlcující zážitek. Takový, který mu hraní závodních her na TV i třeba s volantem v ruce nedokáže zprostředkovat. Hlavně na PC VR headsety je k dispozici několik kvalitních závodních her, ať už jde o Project CARS, DiRT Rally 2.0, Assetto Corsa nebo rFactor 2. Hráči na PlayStationu si také mohli v minulosti zahrát pár závodních her ve virtuální realitě, ale i kvůli slabšímu výkonu konzole PlayStation 4 a několika dalším faktorům nebyl zážitek tak kvalitní jako na PC. Nyní je tu ale konzole PlayStation 5, headset PlayStation VR2 a hra Gran Turismo 7.

Recenzovaná verze: PlayStation VR2

Ještě dnes si pamatuju na launch headsetu PlayStation VR, na který byla dostupná od prvního dne i závodní hra Driveclub ve speciální verzi pro virtuální realitu. Ačkoliv původní Driveclub měl značně krkolomný start kvůli nefungujícím serverům a online prvkům, musím říci, že jsem si ho oblíbil pro jeho zábavné závodění i naprosto dech beroucí vizuální zpracování. Třeba efekt počasí má Driveclub stále nejlepší. I proto jsem byl verzí pro virtuální realitu obrovsky zklamán, protože obsah byl značně očesaný a vizuálně šlo o hodně slabou podívanou. Možná i proto se mi při hraní dělalo docela dost špatně. O to více jsem se těšil na závodní hru Gran Turismo Sport, ale nakonec se ukázalo, že sice virtuální realitu podporuje, ale pouze v jednom režimu s hodně omezeným obsahem. Těžko říci, jestli za tyto dva z pohledu virtuální reality závodní propadáky byly způsobeny menší investicí ze strany vývojářů, nebo jen slabým hardwarem konzole PlayStation 4. Každopádně nyní je tu Gran Turismo 7 pro PlayStation VR2. Když bylo oznámeno, měl jsem trochu strach, aby virtuální realita nebyla přítomna jako u Sport v jednom jediném menším režimu. To se naštěstí nepotvrdilo a vývojáři ze studia Polyphony Digital nám servírují plnohodnotnou hru pro virtuální realitu a headset PlayStation VR2.

Když jsem poprvé Gran Turismo 7 spustil s připojeným headsetem PlayStation VR2, nebyl jsem si jist, jestli se mi zapnulo ve virtuální realitě. Je to dáno skutečností, že menu i další nabídky jsou klasicky 2D a běží v kino režimu. Když jsem ale zapnul závod a ten se následně odstartoval, byl jsem přenesen přímo za volant do kokpitu a konečně se ocitl v do posledního detailu vymodelovaném voze. Přechod je přitom plynulý, hra nemá skoro žádné nahrávací obrazovky, a když už, tak trvají jen několik málo vteřin. Než se pustím do popisu dojmů, je třeba nutné zmínit, že Gran Turismo 7 je jednou z mála her, která pro své hraní vyžaduje ovladač DualSense nebo volant. S ovladači PSVR2 Sense kompatibilní není, což je vlastně i logické a nedokážu si ani představit, že by se s nimi pohodlně hrálo. Na některé žánry jsou prostě lepší klasické ovladače a závodní hry mezi ně rozhodně patří.

Jak už jsem zmínil, Gran Turismo 7 pro PlayStation VR2 je plnohodnotná hra a zahrajete si ve virtuální realitě nejen celou hlavní singleplayerovou kampaň, ale i volné závody, všechny mise, tréninky a dokonce i online multiplayer proti kamarádům nebo hráčům z celého světa. Obsaženo je i několik stovek vozů a všechny doposud vydané okruhy. Chybí jen lokální split-screen multiplayer na rozdělené obrazovce, což je ale logické, těžko byste se o headset s někým dělili. Na druhou stranu mohli vývojáři udělat, že by jeden hráč hrál s headsetem na hlavě a druhý na TV. I když je otázka, jak moc je to technicky proveditelné, protože by konzole najednou musela zobrazovat dvě naprosto odlišné scény. Novinkou ve VR verzi je pak speciální VR Showroom. Jde o místo, do něhož se dostanete z garáže nebo od dealerů, přičemž si v něm můžete pěkně zblízka prohlédnout jednotlivé vozy, a to i jejich interiéry. Asi netřeba zmiňovat, že všechny vozy v Gran Turismo 7 jsou vymodelovány do posledního detailu, takže ve virtuální realitě krásně vyniknou a je radost si je prohlížet. A to i pěkně v klidu mimo závody.

Nejdůležitější ale je, jak se hra Gran Turismo 7 hraje ve virtuální realitě. A rovnou mohu říci, že co se hratelnosti týče i celkového zpracování, jde rozhodně o zatím nejlepší závodní hru, jaká se dostala na virtuální realitu pro konzole, která nabízí naprosto pohlcující zážitek, od něhož je těžké se odtrhnout. Protože jsem Gran Turismo 7 několik měsíců nehrál, návrat rovnou ve virtuální realitě byl o něco těžší, protože jsem se musel znovu trochu učit tratě i zvládat jednotlivé vozy, které se liší svým výkonem a ovladatelností. Závodění ovšem bylo najednou daleko napínavější a vlastně i zábavnější, protože v něm bylo více adrenalinu, navíc jsem nesledoval jen obrazovku, ale přímo se ocitl ve virtuálním voze a mohl být přímým účastníkem závodu.

Jde o naprosto novou perspektivu hry, když přímo sedíte za volantem, můžete se rozhlížet po voze a okolí, a zároveň kontrolovat soupeře ve zpětných zrcátkách jako ve skutečnosti, a ne jen zpětnou kamerou jako během klasického závodění. Výborný zážitek ze závodění je samozřejmě dán i kvalitními herními základy, ať už jde o fyziku, jízdní modely a různé simulace na trati. To mělo už původní Gran Turismo 7 pro PlayStation 5, přičemž vývojářům se povedlo vše zachovat i do verze pro PlayStation VR2.

Obrovský vliv na pohlcení a závodění má vizuální zpracování. Gran Turismo 7 pro PlayStation 5 je jednou z nejhezčích závodních her, jakou jsem si mohl doposud zahrát. Proto jsem byl docela zvědav, jestli vývojáři nebudou muset do PlayStation VR2 verze udělat nějaké ústupky a hru osekat, jako tomu bylo už u výše zmíněného Driveclubu nebo Gran Turismo Sport. Když jsem se poprvé ocitnul v kokpitu v samotném závodě, byl jsem doslova ohromen tím, jak dobře hra ve virtuální realitě vypadá. Ano, některé detaily vývojáři museli snížit, prostředí je trochu méně ostré, ale pořád dostatečně vizuálně působivé. Společně s do detailu zpracovanými vozy a výborným nasvícením i HDR jde o krásnou podívanou. A vliv na to má zmíněné realisticky se chovající nasvícení. Nejvíce jsem si jeho kvalit všiml během nočních závodů. Světlo z umělého osvětlení se krásně odráží od palubek a vytváří nádherné efekty, navíc realisticky vypadají i odlesky světel soupeřů ve zpětných zrcátkách, s nimiž tedy musíte nově počítat. Kolikrát dokážou lehce oslepit a pak je těžší vybrat třeba zatáčku nebo udržet auto na trati.  

Jsem si jist, že by zážitek z hraní Gran Turismo 7 nebyl tak pohlcující, pokud by neměla dobré ozvučení. To ale naštěstí má. Ozvučení samotných vozů je parádní, ale co se mi ještě více líbí, je zvukový efekt deště, který se odráží od kapoty nebo čelního skla a v headsetu je slyšet každá kapička. Když jsem jel závod v noci za deště, opravdu jsem si díky dobrému zpracování a výbornému ozvučení připadal, jako kdybych v autě skutečně seděl. Navození pocitu reálné jízdy je v Gran Turismo 7 opravdu ohromující a vývojáři tímto posouvají virtuální závodění na zcela novou úroveň.

Co hře Gran Turismo 7 ve virtuální realitě neskutečně pomáhá, je podpora haptiky. Skrze ovladač DualSense cítíte každý hrbolek na silnici i povrch, po němž zrovna jedete. Pokud jste hráli už původní verzi, asi vás tohle zrovna moc nepřekvapí, protože podpora je stejná, ale ve virtuální realitě haptika ještě více vynikne a dokáže vás do hraní neskutečně ponořit. Ta je ale využita i v samotném headsetu, a to ve chvíli, když narazíte do bariéry nebo protivníka na trati ve vysoké rychlosti. Opravdu tak cítíte náraz jako ve skutečnosti. Popravdě, když se mi to stalo poprvé, následně jsem celý závod jen boural, protože jde o skvělý efekt a chtěl jsem si ho maximálně užít. Vím, asi jsem divný, ale nic takového jsem u žádné závodní hry doposud nezažil. Kromě haptiky jsou využity i ve virtuální realitě adaptivní spouště. Zatím jsem mluvil jen o DualSense ovladači, ale Gran Turismo 7 ve virtuální realitě podporuje i volanty. Pokud toto příslušenství máte, budete si prakticky připadat, že v autě skutečně sedíte a zážitek z jízdy bude maximální.

Zážitek ze závodění je ve virtuální realitě skvělý, vizuální zpracování sice nedosahuje kvalit normální verze, ale je plně dostačující. Má Gran Turismo 7 ve VR vůbec nějaké nedostatky? Má, ale naštěstí nejsou tak velké a dají se snadno napravit v budoucích updatech. Hned po prvním závodě jsem byl docela překvapen, že hra nenabízí možnost nastavit si polohu nebo výšku sedačky a další možnosti přizpůsobení, aby se hrálo co nejpohodlněji. Je to zvláštní o to více, když stejnými neduhy trpěla VR část v Gran Turismo Sport. U závodní hry pro virtuální realitu bych si představoval, že půjde o naprostou samozřejmost. Snad nebudu sám, komu tyto možnosti budou chybět a vývojáři z Polyphony Digital je v budoucnu přidají, a to dříve než později.

Také se mi během testování stávalo, že po závodě jsem měl často klasickou televizní/kino obrazovku mimo a musel jsem ji znovu kalibrovat. Ano, zabere dvě vteřiny stisknutím jednoho tlačítka, ale je to trochu nepříjemné a dít by se to nemělo. No a zmínit musím i ne úplně ideálně zpracované replay záběry, které mě ve virtuální realitě příliš nenadchly, případně skutečnost, že se hra během závodu sem tam přepne do 2D pohledu. Třeba při zajížďce do boxů. Jak ale vidíte, jde jen o drobnosti, na kterých mohou vývojáři do budoucna zapracovat a nijak nekazí jinak výborný zážitek ze závodění.

Pokud byste se chtěli o hře Gran Turismo 7 dozvědět další podrobnosti, můžete si přečíst moji starší recenzi.

Už před rokem jsem si Gran Turismo 7 hodně užil. Jde o výbornou hru pro fanoušky žánru, ale verze pro virtuální realitu posouvá zážitek z virtuálního závodění na zcela novou a více pohlcující úroveň. Před prvním spuštěním jsem měl sice trochu obavy, ale ty se hned po prvním závodě naprosto rozplynuly. Gran Turismo 7 pro PlayStation VR2 nabízí zábavnou hratelnost, velké množství obsahu pro jednoho i více hráčů, uspokojivé vizuální zpracování i výborné ozvučení. To vše se stará o skvělý zážitek, který by si žádný fanoušek závodění neměl nechat ujít. 

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (38)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
MistrOkurka

Problém je, že tyto více graficky náročné hry jsou dělaný na 60 fps a interpolací vyhnaný na 120fps. To vytváří ten ghosting. PS5 to neutáhne. Buď budou muset snížit grafický nároky, nebo to vyřeší PS5 pro.

U her jako třeba Pavlov,který nativně běží 90 fps ten problém není.

Krakatit-76
Krakatit-76 #PS5 VR2

@susty7: Tu scénu s Aloy jsem měl dvakrát a byla úplně stejně rozmazaná. Byla to scéna, kdy mi něco říká u skal a pak odchází mezi skály, tak ten odchod byl jako když ti monitor nestíhá při rychlém pohybu.

SuSty
SuSty #9800x3D, 9070xt

@Krakatit-76: Ja som mal Alloy ostrú po cely cas. Nemohol sa ti posunúť vr headset na hlave? Lebo ja keď ho nemám dobre nasadený vidím rozmazane. Ale akonáhle ho dám ako má byt do takej polohy ako som ho ladil tak to co mám v obzore a na čo sa pozerám mám vždy pekne ostré.

verxes
verxes #PS5

Tak máznutý to je - třeba když mám zapnuté ty žluté značky na vrcholcích zatáček, tak na tom to jde poznat, jsou asi 3x (jako viditelné obrysy ducha).. když koukám na věci kolem trati (lidi, billboardy..), nebo když se kouknu vedle sebe na projíždějící auto - popisky na něm a tak, tak taky to tam je prostě vidět několikrát.. ale celkový dojem mi nějak extra nevadí - pohled před sebe je ostrý dost, na požitek z toho závodění to stačí a na zbytek mají prostor, aby to ještě poladili.

Třeba ten interiér je fajn, ale některá auta mají tak malé budíky, že na tom skoro nic nerozluštím - nebo hodně blbě - zkoušel jsem se na to i podívat z blízka, ale žádné doostření se nekonalo.

To posouvání sedaček by se určitě hodilo, taky jsem si prve připadal, že jsem moc vpředu.. třeba i výběr jezdce by nemusel být od věci - koukám na sebe a jsem strašně vychrtlej 😁

Ale dobrý - čekal jsem že to bude víc problémový a bude se to ladit několik aktualizací, ale ono to funguje, je to už teď použitelný a do budoucna to doladí a bude to super

Krakatit-76
Krakatit-76 #PS5 VR2
👍1

V Horizonu při setkání s Aloy, která následně odchází, tak jsem ji viděl rozmazanou. Trochu mě to zaskočilo, protože při rozhlížení se je vše plynulé, tak tady byla taková mazanice.

Ondrej Ok

Koukali jste nekdo na zaznam jizdy ve VR? (Nemyslim 2D) To se neda, jaktoze to ty projizdejici auta vubec nestiha?

Atlas

S tím rozmazáním/zaostřením je to ještě nevychytaný. Ostrý jako na TV to není a asi ani nebude. Nicméně je to o zvyku. Mám dioptrické brýle a s nimi jezdím. Každopádně jsem tady četl, ze někdo vidí dvojmo/trojmo. Nejdřív zkuste vyrovnat čelenku VR, dle nastavení, aby jste měli headset rovně a potom kolečkem na VR, který je vlevo nahoře a koriguje vzdálenost čoček. Pokud i tak vidí někdo trojmo, běžte za optikem. Možná to může být chyba ve VR v rámci vadného displeje (zmetek).

MistrOkurka

@Zmar: Kazdej jsme originál,máme jiný mozky a vnímání. Někomu to třeba mozek dokáže odfiltrovat. Nebo máme nějakou vadu zraku která to zhoršuje ? Nebo je možný že některý headsety mají vadu z výroby, která to víc zvýrazňuje.

Docela mě to mrzí, ale asi si budu muset zvyknout.

Martin 76_CZ
MistrOkurka
👍1

@Zmar: Najdi si pojem "image reprojection" .Hry které to používají jsou prostě v pohybu mázlé. Snad to Sony nějakým způsobem patchne, dost mě to vysírá. Hlavně v Horizonu a GT.

MistrOkurka

@Lagzz: Tak to asi nastal čas zajít si do optiky. Každopádně to vnímám jenom u více graficky náročných her. Začínám mít pocit že bude zakopaný pes ve způsobu zobrazení, který Sony vymyslela pro náročný hry.

radik9
radik9 #~freeride~
😁1

Johny pojď do toho... už jenom pro to, abys přesednul ze zablácenýho náklaďáku zase zpátky do splašenejch plechů a ještě splašenějších karbonů.

johnyital
johnyital #Au Rat
😁1

Ale no táák, buďte dobří, já se znám, nemám žádnou kázeň, jestli to pořídím, proberu se až v důchodu a zjistím, že mezitím odešli i oba psi.:-)

Predicktor soky
Predicktor soky #Old shatterhand
👍1
😁1

@DE23K CZ: diky

DE23K CZ
DE23K CZ #XBOX

Soky: tady máš návod jak si na YouTube udělat 3d video na papírové retro brýle. Není to sice jako VR,ale tobě to na to tvé YouTube "hraní" bohatě stačí 🤣🤘

link

MistrOkurka

Když závodním a podívám se na auta soupeřů, vidím je v pohybu dvojitě (trojitě) ? Jakoby kolem sebe měli kopii sama sebe. Je to problém s mým headsetem nebo je to normalní ?

Jinak všechna čest, samozřejmě by auta co jsou dál než 20 metrů mohli být ostřejší, ale tolik detailů, ať už zvuky nebo funkční komponenty v autech, to chce neuvěřitelný smysl pro detail. To člověk i odpustí ty ps3/4 tratě.

radik9
radik9 #~freeride~
👍3
❤️1

Jezdím v playseatu s volantem, kinetóza první den hodně (dvacet minut a dost). Druhý den jsem jezdil přes dvě hodiny, lehký náznaky takovýho drobnýho žaludečního nekomfortu, ale v klidu. Třetí den už naprosto bez problémů. Je to spíš větší psychická (a částečně i fyzická) únava, co mě vyžene zpoza volantu, protože je to fakt náročný. Včera jsme s klukama jezdili (tímto všem ještě jednou děkuji za super formulový závody) cca dvě hodiny a všichni včetně mě hlásili zpocený trika. Holt v podstatě "real" závod není žádná prdel. (pro rejpaly jsem to dodatečně radši dal do uvozovek)

Insertcoin

@Macek_7: Tak já měl svého času krasnou E92 :) Ale tohle je o gravitaci a to nevypneš 😅

Macek_7
Macek_7 #🍕🎮💪😴♻️
😁2

Insertcoin / Atlas : Asi je kluci potřeba nahodit nízkoprofilové gumy s liťáky a sportovní podvozek. Tak to bude méně houpat. :D

Tab Arc
Tab Arc #VR+Simracing

Takže už tu niesom sám VR Fanboy posadnutý nadšenec 🤣

1razzorr: Teraz predstav, sedenie v úplne zhodnej polohe vrátanie polohy pedalov , pák, ako je v hre, úplne identický volant v rukách, zrkadlá s reálnym odrazom, (pod spravnym uhlom vidís plechy auta, alebo aj seba, v digitálnej podobe) , v online vidíš ako hráč krúti hlavou v aute, ako sa obzerá, alebo pozerá priamo na Teba ..... vibracie motora, každej nerovnosti v sedačke aj nohách. 😋🤤

A potom chci žasnut na najakou, čo aj preleštenou preodleskovanou "2d" zavodkou :)

Predicktor soky
Predicktor soky #Old shatterhand
👍1

Takze kral je mrtev, at zije kral? A co ted s plochyma autama, bude to jeste nekdo hrat?

1razzorr
👍1
❤️1

Takisto môžem GT7 vo VR odporučiť všetkými desiatimi. Aj keď si to môžem dávkovať len po trochách kvôli nevolnosti . Od prvého zvezenia sa to pomaly zlepšuje. V tomto trocha závidím všetkým ktorý to dávajú úplne bez problémov.

Ale zážitok je si autá prezrieť už v showroome. Na trati je obrovský rozdiel tiež vo vnímaní prevýšenia. Tie horizonty sú zrazu skutočné a keď zvlnenie trati dostáva úplne iný rozmer. Tiež klopenie zákrut ako napr. na daytone sa nedá porovnať s klasickým zobrazením. A nakoniec predbiehacie manévre pri závodoch a pohľad na okolité autá zo začiatku doslova vyráža dych. Ako sa píše v recenzii kvalita zážitku je súhra všetkých faktorov - teda grafika, chovanie auta, zvuk, vibrácie a nakoniec celé dokopy naplno ukazuje potenciál aký mala GT7 od uvedenia ale odhalila ho naplno s VR. Tá detailnosť modelov je úplne fanatická.

hrc.jena

GT7 ve VR a volantem je jasná 11/10

Atlas

@Lagzz: hrál jsem od 09:00 do 22:00 s přestávkama na kouř a to každý den. První den byl nejhorší, tam jsem musel sundat VR po 60 minutách, ale dnes už to dám s přehledem, jen jsem reagoval na to, že si mi zvedne žaludek v určitých momentech ve hře, protože pocit z jízdy je, jako bych to auto skutečně řídil já.

Atlas
😁1

@Insertcoin: přesně jak píšeš. Dnes jsem jel z Brna do Břeclavi a od čtvrtka jsem řídil pouze ve VR no a dnes to bylo zajímavé zjištění, že moje auto se v zatáčkách houpe, jako kačena ve vodě.

Insertcoin
😁4

@Macek_7: Paradoxně bylo divný sednout po víkendu do mýho auta. Nějak divně se to houpalo a skákalo 😅

Atlas
👍1

já teda musím reagovat, protože ikdyž hraju GT ve VR2 od čtvrtka, tak pokaždé, ale opravdu pokaždé, když projedu zatáčku, která je např: nájezd do zatáčky je do kopce a výjezd ze zatáčky z kopce a navíc je klopená, tak vždy se mi zvedne žaludek, jako kdybych opravdu auto řídil a to i když jedu 10. kolo.

Macek_7
Macek_7 #🍕🎮💪😴♻️
👍1

@Insertcoin: každej člověk je unikát, na každého to působí jinak, já si pamatuji na moje začátky s prvním psvr právě u driveclubu a jednak teda ten wow efekt, když sem chodil před závodem kolem auta nebo se mohl rozhlédnout kolem uvnitř byl k nezaplacení i přes dnes už zastaralou grafiku. Ale pak taky první rozjezd nebo první náraz, kdy se mi z toho reálně udělalo šoufl a mohl sem hrát max hodku a pak mi 2 hodky bylo blbě :D...dnes už to se mnou nehne a jen si užívám vjem. :)

Insertcoin

@Macek_7: Jsem asi (skoro určitě 😅) nadčlověk, ale nebylo mi z VR špatně ani vteřinu 🥱😁

Macek_7
Macek_7 #🍕🎮💪😴♻️
👍1

Kdo si zkusí závody ve VR a ideálně s volantem, už nechce jinak. :) Jo chvíli vám z toho může být blbě, ale tělo si po pár dnech zvykne a ten vjem a realističnost je k nezaplacení.