God of War Ragnarök Valhalla

recenze  122
Martin Šmíd, 15. 12. 2023 16:44
Když před rokem vyšla vynikající akční hra God of War Ragnarök pro konzole PlayStation, ihned se začalo mezi fanoušky spekulovat o možném rozšíření nebo dokonce spin-offu, jenž by vyprávěl příběh Atrea. Vývojáři ze SIE Santa Monica Studio ovšem všechny během letošních The Game Awards překvapili oznámením rozšíření Valhalla, točící se opět kolem Krata, navíc vycházející zcela zdarma pro všechny majitele původní hry. Když bylo toto rozšíření oznámeno s tím, že bude obsahovat roguelike prvky, každý si myslel, že půjde jen o menší vedlejší režim se souborem bojových arén bez příběhu. Tak tomu ovšem není, protože ačkoliv je rozšíření zdarma, jde ve výsledku o menší plnohodnotnou kampaň na několik hodin, která rozšiřuje příběh Krata i dalších postav z původní hry. V dnešní době, kdy si vývojáři i herní společnosti kolikrát i za ošklivé skiny říkají docela dost peněz, působí proto toto rozšíření pro God of War Ragnarök jako zjevení. A ano, je delší než kampaň u letošního Call of Duty.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Že se vývojáři vracejí opět ke Kratovi je trochu překvapení, ale vzhledem ke konci God of War Ragnarök to dává i trochu smysl. Vývojáři sami nové dobrodružství popisují jako epilog, který Kratovu pouť zakončuje. A nutno dodat, že nejlepším možným způsobem. Kratos je i s Mimirem pozván do Valhalla. Kdo ho pozval, to na začátku neví, navíc má na samotné místo řadu otázek, na které bude muset najít odpověď. V pátrání mu záhy pomůže stará známá Frea, ale na většinu je Kratos sám. Bude muset vyřešit nejen svoji budoucnost, ale zároveň se vrátit ke své neslavné řecké minulosti a vyrovnat se s ní. Více o příběhu neprozradím, protože je skvělý a každý fanoušek, pro které je tento dodatek ostatně vytvořen, si ho určitě užije. Má několik opravdu silných momentů a překvapení, které by byla škoda, kdybych vyspoileroval. Co ale mohu dodat, je to, že takto propracovaný a silný příběhový dodatek jsem po oznámení Valhally nečekal, zvláště když je rozšíření zcela zdarma. Navíc v něm opět podává parádní výkon Christopher Judge jako Kratos.

Valhalla je místo, které se značně liší od světů, které Kratos dříve navštívil v severských zemích, a to hlavně svými pravidly. Kratos v něm prochází lokace ze své minulosti, bojuje s protivníky, ale když náhodou zemře, je vrácen na úplný začátek a musí svojí cestu začít znovu. Vývojáři už při oznámení naznačili, že se nechali pro nové Kratovo dobrodružství inspirovat roguelike žánrem, do něhož spadá třeba výborný Hades nebo Returnal, ale hra je nastavena tak, aby si ji užili i hráči, kteří mu tolik neholdují, nebo jim nic neříká. Když totiž Kratos zemře, což se může stát popravdě docela snadno, pořád mu zůstane speciální herní měna, kterou následně může investovat do trvalého zvýšení zdraví, obrany, síly a dalších atributů, takže další pokusy nezačíná tak slabý, jako tomu bylo na začátku, a je proto jednodušší se nakonec hrou prokousat. Roguelike prvek navíc má opodstatnění i v rámci příběhu, jenž se točí kolem vzpomínek na minulost.

Před každým během se Kratos ocitne na pobřeží, kde si může zvedat statistiky, ale také měnit brnění, které má čistě kosmetický prvek a nemá tedy vliv na hratelnost. Co už ale má vliv na hratelnost, je dobře zvolená Relikvie s nějakým tím bonusem, ale také štít nebo Spartská zuřivost. Tyto tři věci je možné měnit a experimentovat s nimi. Zbraně má Kratos automaticky tři - sekyru Leviatan, čepele chaosu a kopí Draupni, navíc vylepšené na maximum. Nemá ovšem pro ně speciální útoky (runy), alespoň na začátku. Jak následně procházíte svět Valhally a v arénách likvidujete protivníky, tak po jejich porážce si můžete otevřít jednu z několika truhel. Ty vám zvedají buď dočasně atributy pro aktuální pokus, ale také posilují zbraně, případně jim dávají speciální útoky a vlastnosti. Vzhledem k tomu, že truhly jsou na každý během naprosto náhodné, dává to hře slušnou rozmanitost a pro každý pokus si prakticky vytváříte jedinečný herní styl, což je pěkné oživení a zajímavá herní mechanika.

Jednotlivé arény jsou pěkně navržené, vybudované ze vzpomínek hlavního hrdiny a tím pádem inspirované ostatními světy severské i řecké mytologie, a některé nabízejí i skryté truhly, k nimž je možné se dostat pomocí speciálních klíčů. Díky nim je tak možné si odemknout další pěkná brnění, ale i další bonusy pro daný i následující pokus. Ačkoliv je arén docela dost, když odehrajete docela dost pokusů, začnou se trochu opakovat, ale s tím se musí počítat. Zvláště když nejsou generovány náhodně, ale mění se jen to, v jakém pořadí je Kratos prochází. Z čeho jsem byl docela překvapen, tak je skutečnost, že některé pasáže během pokusů jsou hodně příběhové a lineární, a dají vzpomenout na Kratovu minulost a některé okamžiky, které ho definovaly. Jde o pěkné doplnění a jen další připomínku, jak je toto rozšíření propracované, a že jde prakticky o samostatnou mini kampaň, která skvěle propojuje původní trilogii s novými díly.

Většinou Kratos bude bojovat s protivníky, které potkal v minulosti v severských zemích, ale vývojáři přidali i některé z původní řecké trilogie, což je fajn a pěkná nostalgie. Co během soubojů s protivníky vynikne ještě více než v původní hře, je fantastický propracovaný soubojový systém s obrovským množstvím komb i možností, jak likvidovat protivníky. A to nejen ty řadové, ale také silné bossy. Vývojáři si připravili pro Valhallu docela slušné množství bossů i minibossů. Nejde o úplné nováčky, protože s nimi Kratos změřil síly v minulosti, ale jejich přítomnost rozhodně potěší. Zvláště když souboje s nimi jsou stále napínavé, skvěle navržené, zábavné a dobrou odměnou za předchozí snažení. Nebudu vám zde schválně spoilerovat, o jaké bosse jde, abyste nepřišli o nejedno překvapení. 

Hlavní příběhová linka rozšíření Valhalla se dá dohrát za zhruba pět až šest hodin, pokud nebudete moc umírat, ale to hodně záleží na vašem umu i zvolené obtížnosti, kterou vždy můžete před každým dalším během měnit. To je na dodatek zcela zdarma slušný čas, ale titulky rozhodně nic nekončí, jak ostatně naznačili hned po vydání vývojáři na sociálních sítích. Můžete dál běhat další pokusy s nově odemknutými lokacemi, mezi nimiž je i Egejská loď nebo Fórum, vylepšovat si Krata, odemykat si bonusová brnění a další kosmetické předměty, ale hlavně se budete během dalších pokusů dozvídat další podrobnosti o Kratově minulosti skrze předměty, které budete nacházet. Fanoušky původní série asi tyto informace moc nepřekvapí, ale jde o krásné doplnění a připomenutí si začátků oblíbeného hrdiny, jehož život se od té doby dramaticky změnil. Herní čas se tak ve výsledku ještě natáhne.

God of War Ragnarök byl vizuálně působivou hrou už před rokem a za tu dobu se vlastně nic nezměnilo. Pořád jde o krásnou podívanou, ať už jde o detailní prostřední, protivníky, krásné nasvícení i detailní postavy s krásnými animacemi i výbornou mimikou. Navíc vývojáři více než kdy dříve nešetří oku lahodícími efekty. Hra navíc krásně jede, ať už v režimu zobrazení nebo výkonu, nesetkal jsem se s žádným problémem. Optimalizace je dobrá, až na jednu docela větší vadu na kráse. Během prvního hraní mi hra běžela naprosto bez problému. Po dalším zapnutí mi ale začala padat po otevření jedné konkrétní bedny. I proto jsem se jí vyhýbal, ale třeba v uzavírání riftů jsem nevěděl, co přesně padne, takže mi občas téměř na konci hra padla a já přišel o nahraný běh. To je nepříjemné a snad vývojáři brzy tento problém vyřeší. Zpět ale na pozitivní vlnu, protože musím vyzdvihnout výborné ozvučení a hlavně opět fantastický soundtrack se známými skladbami i úplně novými, které se starají o jedinečnou atmosféru. Valhalla má opět ty největší produkční hodnoty, na které jsme si u her od PlayStation Studios zvykli.

God of War Ragnarök Valhalla je jedno z nejlepších rozšíření, jaké jsem mohl hrát, a je navíc zcela zdarma. Ačkoliv se to od něj nečekalo, nabízí prakticky novou kampaň se silným a emotivním příběhem, vytříbenou hratelností, kvalitním designem a výbornými střety s řadovými protivníky i bossy, které jsou podpořeny fantastickým soubojovým systémem. Pokud se vám God of War Ragnarök líbil a jste zvědaví, co na Krata čeká dál, je naprostou nutností, abyste se sami vydali do Valhally. 

God of War Ragnarök: Valhalla

ps5ps4
Sony Interactive Entertainment, Sony Santa Monica Studio
Datum vydání hry:
12. 12. 2023
Žánr:
Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře