Konzolista.cz

God of War Ragnarök Valhalla

recenzepátek 15. prosince 2023Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: God of War Ragnarök Valhalla
Když před rokem vyšla vynikající akční hra God of War Ragnarök pro konzole PlayStation, ihned se začalo mezi fanoušky spekulovat o možném rozšíření nebo dokonce spin-offu, jenž by vyprávěl příběh Atrea. Vývojáři ze SIE Santa Monica Studio ovšem všechny během letošních The Game Awards překvapili oznámením rozšíření Valhalla, točící se opět kolem Krata, navíc vycházející zcela zdarma pro všechny majitele původní hry. Když bylo toto rozšíření oznámeno s tím, že bude obsahovat roguelike prvky, každý si myslel, že půjde jen o menší vedlejší režim se souborem bojových arén bez příběhu. Tak tomu ovšem není, protože ačkoliv je rozšíření zdarma, jde ve výsledku o menší plnohodnotnou kampaň na několik hodin, která rozšiřuje příběh Krata i dalších postav z původní hry. V dnešní době, kdy si vývojáři i herní společnosti kolikrát i za ošklivé skiny říkají docela dost peněz, působí proto toto rozšíření pro God of War Ragnarök jako zjevení. A ano, je delší než kampaň u letošního Call of Duty.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Že se vývojáři vracejí opět ke Kratovi je trochu překvapení, ale vzhledem ke konci God of War Ragnarök to dává i trochu smysl. Vývojáři sami nové dobrodružství popisují jako epilog, který Kratovu pouť zakončuje. A nutno dodat, že nejlepším možným způsobem. Kratos je i s Mimirem pozván do Valhalla. Kdo ho pozval, to na začátku neví, navíc má na samotné místo řadu otázek, na které bude muset najít odpověď. V pátrání mu záhy pomůže stará známá Frea, ale na většinu je Kratos sám. Bude muset vyřešit nejen svoji budoucnost, ale zároveň se vrátit ke své neslavné řecké minulosti a vyrovnat se s ní. Více o příběhu neprozradím, protože je skvělý a každý fanoušek, pro které je tento dodatek ostatně vytvořen, si ho určitě užije. Má několik opravdu silných momentů a překvapení, které by byla škoda, kdybych vyspoileroval. Co ale mohu dodat, je to, že takto propracovaný a silný příběhový dodatek jsem po oznámení Valhally nečekal, zvláště když je rozšíření zcela zdarma. Navíc v něm opět podává parádní výkon Christopher Judge jako Kratos.

Valhalla je místo, které se značně liší od světů, které Kratos dříve navštívil v severských zemích, a to hlavně svými pravidly. Kratos v něm prochází lokace ze své minulosti, bojuje s protivníky, ale když náhodou zemře, je vrácen na úplný začátek a musí svojí cestu začít znovu. Vývojáři už při oznámení naznačili, že se nechali pro nové Kratovo dobrodružství inspirovat roguelike žánrem, do něhož spadá třeba výborný Hades nebo Returnal, ale hra je nastavena tak, aby si ji užili i hráči, kteří mu tolik neholdují, nebo jim nic neříká. Když totiž Kratos zemře, což se může stát popravdě docela snadno, pořád mu zůstane speciální herní měna, kterou následně může investovat do trvalého zvýšení zdraví, obrany, síly a dalších atributů, takže další pokusy nezačíná tak slabý, jako tomu bylo na začátku, a je proto jednodušší se nakonec hrou prokousat. Roguelike prvek navíc má opodstatnění i v rámci příběhu, jenž se točí kolem vzpomínek na minulost.

YouTube video: YouTube video player

Před každým během se Kratos ocitne na pobřeží, kde si může zvedat statistiky, ale také měnit brnění, které má čistě kosmetický prvek a nemá tedy vliv na hratelnost. Co už ale má vliv na hratelnost, je dobře zvolená Relikvie s nějakým tím bonusem, ale také štít nebo Spartská zuřivost. Tyto tři věci je možné měnit a experimentovat s nimi. Zbraně má Kratos automaticky tři - sekyru Leviatan, čepele chaosu a kopí Draupni, navíc vylepšené na maximum. Nemá ovšem pro ně speciální útoky (runy), alespoň na začátku. Jak následně procházíte svět Valhally a v arénách likvidujete protivníky, tak po jejich porážce si můžete otevřít jednu z několika truhel. Ty vám zvedají buď dočasně atributy pro aktuální pokus, ale také posilují zbraně, případně jim dávají speciální útoky a vlastnosti. Vzhledem k tomu, že truhly jsou na každý během naprosto náhodné, dává to hře slušnou rozmanitost a pro každý pokus si prakticky vytváříte jedinečný herní styl, což je pěkné oživení a zajímavá herní mechanika.

Jednotlivé arény jsou pěkně navržené, vybudované ze vzpomínek hlavního hrdiny a tím pádem inspirované ostatními světy severské i řecké mytologie, a některé nabízejí i skryté truhly, k nimž je možné se dostat pomocí speciálních klíčů. Díky nim je tak možné si odemknout další pěkná brnění, ale i další bonusy pro daný i následující pokus. Ačkoliv je arén docela dost, když odehrajete docela dost pokusů, začnou se trochu opakovat, ale s tím se musí počítat. Zvláště když nejsou generovány náhodně, ale mění se jen to, v jakém pořadí je Kratos prochází. Z čeho jsem byl docela překvapen, tak je skutečnost, že některé pasáže během pokusů jsou hodně příběhové a lineární, a dají vzpomenout na Kratovu minulost a některé okamžiky, které ho definovaly. Jde o pěkné doplnění a jen další připomínku, jak je toto rozšíření propracované, a že jde prakticky o samostatnou mini kampaň, která skvěle propojuje původní trilogii s novými díly.

Většinou Kratos bude bojovat s protivníky, které potkal v minulosti v severských zemích, ale vývojáři přidali i některé z původní řecké trilogie, což je fajn a pěkná nostalgie. Co během soubojů s protivníky vynikne ještě více než v původní hře, je fantastický propracovaný soubojový systém s obrovským množstvím komb i možností, jak likvidovat protivníky. A to nejen ty řadové, ale také silné bossy. Vývojáři si připravili pro Valhallu docela slušné množství bossů i minibossů. Nejde o úplné nováčky, protože s nimi Kratos změřil síly v minulosti, ale jejich přítomnost rozhodně potěší. Zvláště když souboje s nimi jsou stále napínavé, skvěle navržené, zábavné a dobrou odměnou za předchozí snažení. Nebudu vám zde schválně spoilerovat, o jaké bosse jde, abyste nepřišli o nejedno překvapení. 

Hlavní příběhová linka rozšíření Valhalla se dá dohrát za zhruba pět až šest hodin, pokud nebudete moc umírat, ale to hodně záleží na vašem umu i zvolené obtížnosti, kterou vždy můžete před každým dalším během měnit. To je na dodatek zcela zdarma slušný čas, ale titulky rozhodně nic nekončí, jak ostatně naznačili hned po vydání vývojáři na sociálních sítích. Můžete dál běhat další pokusy s nově odemknutými lokacemi, mezi nimiž je i Egejská loď nebo Fórum, vylepšovat si Krata, odemykat si bonusová brnění a další kosmetické předměty, ale hlavně se budete během dalších pokusů dozvídat další podrobnosti o Kratově minulosti skrze předměty, které budete nacházet. Fanoušky původní série asi tyto informace moc nepřekvapí, ale jde o krásné doplnění a připomenutí si začátků oblíbeného hrdiny, jehož život se od té doby dramaticky změnil. Herní čas se tak ve výsledku ještě natáhne.

YouTube video: YouTube video player

God of War Ragnarök byl vizuálně působivou hrou už před rokem a za tu dobu se vlastně nic nezměnilo. Pořád jde o krásnou podívanou, ať už jde o detailní prostřední, protivníky, krásné nasvícení i detailní postavy s krásnými animacemi i výbornou mimikou. Navíc vývojáři více než kdy dříve nešetří oku lahodícími efekty. Hra navíc krásně jede, ať už v režimu zobrazení nebo výkonu, nesetkal jsem se s žádným problémem. Optimalizace je dobrá, až na jednu docela větší vadu na kráse. Během prvního hraní mi hra běžela naprosto bez problému. Po dalším zapnutí mi ale začala padat po otevření jedné konkrétní bedny. I proto jsem se jí vyhýbal, ale třeba v uzavírání riftů jsem nevěděl, co přesně padne, takže mi občas téměř na konci hra padla a já přišel o nahraný běh. To je nepříjemné a snad vývojáři brzy tento problém vyřeší. Zpět ale na pozitivní vlnu, protože musím vyzdvihnout výborné ozvučení a hlavně opět fantastický soundtrack se známými skladbami i úplně novými, které se starají o jedinečnou atmosféru. Valhalla má opět ty největší produkční hodnoty, na které jsme si u her od PlayStation Studios zvykli.

God of War Ragnarök Valhalla je jedno z nejlepších rozšíření, jaké jsem mohl hrát, a je navíc zcela zdarma. Ačkoliv se to od něj nečekalo, nabízí prakticky novou kampaň se silným a emotivním příběhem, vytříbenou hratelností, kvalitním designem a výbornými střety s řadovými protivníky i bossy, které jsou podpořeny fantastickým soubojovým systémem. Pokud se vám God of War Ragnarök líbil a jste zvědaví, co na Krata čeká dál, je naprostou nutností, abyste se sami vydali do Valhally. 

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (103)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Jakub Andreas
Jakub Andreas #Totální borec 💙

@A2: Strč si to do řitě 😆

StouperCZ
StouperCZ #Xbox GEforceNow

Mě se tedy více zamlouvá koncept dřívější a radši bych si zahrál remake prvního a druhého dílu. Epické řecko s jejich mytologií bylo nejlepší.. Tenhle nový směr je asi fajn. Dohrál jsem jen první, ale Ragnarok už mě nějak nelákal. Jsem už docela unavený z toho, že Sony dělá všechny hry podle jedné šablony. Připomínají mi trošku Ubisoft..

CaJTeeKaNee
👍1
❤️1

@A2: Co jsem četl na redditu, tak 99% fanoušků souhlasí, že Barlog posunul sérii úplně na jinej level a že Kratos jako postava musel projít nějakým vývojem. Koncept super nasranýho Kratose, kterej bez milosti zabije skoro každýho na koho narazí byl sice výbornej, ale nemohl fungovat do nekonečna. Ta značka logicky už neměla kam jít beze toho, aby sama sebe vykrádala a stala se unylou. Takže ano. Jaffe může mít svůj názor, patří mu velký uznání za práci, co na značce vykonal, ale naprosto drtivé většině fanoušků a kritiků se nový směr značky zamlouvá, což taky dokazují prodejní čísla.

Kainé
Kainé #A2

link

Jenom odkládám.

CaJTeeKaNee
👍1
❤️1
😁1

Dohráno, za mě pecka. Po oznámení jsem absolutně nečekal, že to bude mít i příběh. Doufám, že příští hra bude z Egypta.

Heymi9615
Heymi9615 ##nolife
👍1
❤️1

Patchnotes... link

Jakub Andreas
Jakub Andreas #Totální borec 💙
👍2
🤦1

Dohráno. Slza ukápla. Jdu si přenést bonusy do Ragnaroku 👍😇

Heymi9615
Heymi9615 ##nolife

Stáhl se mi update, tak snad je to vyřešený, ty občasný pády.

Mr. Tky

@argokib: a kdy uz to prosim bude? Cekam uz triroky a hovno!

꧁༒♛Makléř♛༒꧂
😁3

@🏆Velmistr soky🏆: 😂😂😂.....

pojdi uz dedku😂

Prekrvené ramienka 💙
😁13
꧁༒♛Makléř♛༒꧂
😁2
🤦1

@STAR64: No jo no. To je prave ten smer sony co se mi nelibi. Horizon, nove gow apod., je uspesnejsi, protoze je ve vsem pristupnejsi a snazi se zavdecit i tem nejmin narocnym hracum a byt otevren naprosto vsem.

STAR64

Jenže to oni neudělaj páč nový Gowko jim sype víc než všechny předchozí díly. Proto zařízli Killzona neb Horizon je prodejnější a ještě ho jebnou na pc kde to taky pár míčků prodá tak co...

STAR64

Věřím že to jednou udělaj, lidi by jim pracky utrhali. Nemusí to bejt ani na 20h stačí desítka a prachy se jen pohrnou...

STAR64

Náhodou menší spin-off ze starýho gowka bych bral hned...

Starky
Starky #NaughtyGod
👍5

Ja rozumim, ze se novy smer nekomu nemusi libit. Ta zmena je skutecne obrovska, tam nezustal kamen na kameni. Ale vysledky jednoznacne ukazuji, ze to pro znacku byla dobra volba.

꧁༒♛Makléř♛༒꧂

@Starky: jenze ono to nebude tak jednoduchy s tim, ze je neco okoukane. On ten dil totiz vubec nebyl tak dobrej jako trilogie

Starky
Starky #NaughtyGod
👍2

Puvodni koncept byl uz hodne okoukany, Sony po Ascension vubec dalsi dil nechtela. Studio tehda melo prejit na novou IP, kterou take zacalo pripravovat. Byl to Barlog, kdo tenkrat Sony presvedcil, ze GoW muze dal fungovat a navrhl zmenu konceptu. Dostal souhlas a s mensim tymen zacal. Nedlouho pote byl ve studiu zrusen vyvoj nove IP, udajne pro velkou podobnost s Destiny. Vsichni vyvojari byli presunuti k novemu GoW. Bez Barloga by uz dnes zadny Kratos nebyl, coz by byla velka skoda, protoze novy koncept ma obri uspech, vetsi nez puvodni dily.

Flash
Flash #Jrpg/rpg
😁2

Jako Ja jsem ze Sony her kyselej už roky. Vlastně poslední jejich hra co byla pro mně byl Legend of Dragoon. A asi první tři díly Ratcheta. Pak dělali už jen hry který mně moc neberou. Ok, přiznám se že se mi celkem líbí Horizon FW a dost jsem ho hrál. Ale ta masírka tam je děsná. Ale gameplay mně celkem bavil, když člověk jede na nejvyšší obtiznost tak to má něco do sebe. A je to pěkný. Prvni GoW s Kratosem otcem mně bavil asi hodinu a už sem to nikdy nezapnul, ale v práci ho používám při testování ps4 konzoli jelikož hlavní menu jak tam stojí s tou sekerou vytočí konzoli na 100% a je pěkně poznat jestli je u ni třeba čištění a výměna pasty :)

꧁༒♛Makléř♛༒꧂

Chtelo by to remake gow 1-3 kdyz uz sony jede remaky i 3 roky starych her😂

꧁༒♛Makléř♛༒꧂

@MCJezevčíkCZ: to ti nikdo nebere, ovsem pokud se nepletu, gow 3 jsi psal, ze byl vetsi narez 🙂 pasaze za Lokiho te taky sraly, pokud si dobre vzpominam apod. Sralo te neco pri starsich dilech? :) to jest o cem mluvim. Nekdo to prejde, nekoho to sere vic, no :)

꧁༒♛Makléř♛༒꧂

@🏆Velmistr soky🏆: ty tahni dedku, ragnarok byl jeden z duvodu proc jsem onen playstation poslal k sipku a ne ze bych koupil xbox a zacal kydat. Flash smer sony posledni doby popsal dost trefne a me tenhle jejich smer uz nic nerika. K tem milionum spokojenych pribyly i miliony nespokojenych. Vsak i tady, spousta fanousku gow, kterym se nakonec i nove dily libi maji k tomu spoustu vyhrad. To si myslim vypovida dostatecne.

꧁༒♛Makléř♛༒꧂

@Dante Kruger: kez by posel...😂

꧁༒♛Makléř♛༒꧂
👍1

@Flash: ja to chapu, ale prijde mi to stupidni teda😂. Do Kratose se nikdo vzit jako sam o sobe nemohl ani v minulosti uz z principu a ted si pripada, ze jsou skoro bratri? Nevim no, na me tohle nefunguje. Je to ikonicka postava na zaklade jeho charakteru a ten se komplet zmenil, tak uz pro me neni cim byval. Mohli udelat jinou hru, s jinym hrdinou o otcovstvi :).

Ostatne neznam nikoho, koho by ten rezavec s lucikem nesral... hlavne hrane padaze za nej, kdo by to byl kdy rekl... ze zrovna v teto serii budem za nekoho takoveho hrat. Z celeho gow je proste jen dalsi takova "family friendly" marvelovka no. To nic proti tem, komu to sedi... ale me to proste pohrbilo nejoblibenejsi serii na playstationu, bohuzel.

Prekrvené ramienka 💙
❤️1
😁1

Omg tady je zas pohadka od chlapce co slapl do... prazdna a ted bude u zapnuteho xboxu polemizovat o spatnem smeru Sony a jak by vse udelal jinak :( pritom miliony spokojnych hracu hraju klenot a darovane dlc..

Flash
Flash #Jrpg/rpg
🤦1
😁1

@KoLo🚲: Očekávání původního stylu hry a ta změna byla prave součást toho prozření budoucich otců, ten výchovný prvek. Však jsi sám viděl kolik neckbeard recenzentů to ocenilo. Jakože ty vole, tahle hra mi toho tolik říká, měl bych prestat chlastat, brousit kde koho a spíš zasadit ten strom :D

꧁༒♛Makléř♛༒꧂
😁1

@Dante Kruger: tak ja to nemyslel doslovne s temi emocemi, spis ale tou nekompromisnosti a tykalo se to 90% hry. Btw zacatek hry s onou ukazkou skoku z Olympu zacina vlastne koncem. Dosahl pomsty a pak si to chtel hodit a ne po vyvrazdeni vlastni rodiny🙂

꧁༒♛Makléř♛༒꧂

@Flash: "Na druhou stranu si taky ale nejsem jistý kdyby GoW zůstal jak byl jestli by slavil úspěch."

Naopak, ja si tim jisty jsem. To co se z kratose stalo vime az po zahrani noveho gow. Do te doby se tedy fanousci gow tesili na co? Snad prave na Kratose, ktereho znaji, ne? Ostatne si i troufam tvrdit, ze zachovat koncept te hry (nemyslim zmenu kamery) a charakter hlavniho hrdiny, tak tu ted ja a po sbete spousty dalsich neplkaj a "neexistuje" nespokojeny zakaznik. Ti co gow nemeli radi ani predtim by ho nemeli radi doted a ti co ho milovali by dostali to co milovali. Nekterym zmena nevadi, nekteri ji vitaj, nekterym vadi. Tohle rozdeleni na nekolik taboru by tu asi vubec nebylo a spokojeni by dle meho byli vsichni fanousci. Ale kdo vi

Flash
Flash #Jrpg/rpg
🤦1

No Ja myslím ze ta změna stylu hry je naprosto cílená. Prostě ti 8-18 lety kluci co to hráli kdysi a bylo to přesně pro ně teď dorostli je jim 30 atd a zakládají rodiny a věci kolem. Takže jim může ta změna Kratose sedět. Taky za tím stojí politika Sony která začla do her projektovat real life shit v podobě sociální vyváženosti a ..však víte co myslím. Prostě image brutálního Kratose co používá třeba ženy jako nástroj a vychází z mentality co by v očích mnoha dnešních hlasitých menšin nebo většin kazila reputaci firmy. Sony totiž tohle jede ve velkém, a ta image sluníčkové herní společnosti je ze vsech platforem největší. Starej Kratos se jim proste už nehodil do krámu, a příležitost stočit ho směrem jakoby k lidem co rozjiždejí ten život byla idealní.

Na druhou stranu si taky ale nejsem jistý kdyby GoW zůstal jak byl jestli by slavil úspěch. Možná vzhledem k jejich politice a stavu věci to udělali nejlíp jak šlo. Což neznamená ze by to fanoušky původního stylu hry nemělo srát.

Nový GoW je vychovná lekce pro začínající otce a lidi co jim straší v hlavě slova Já už jsem dospělý s pořádnou dávkou omáčky v podobě progresivního smyšlení dnešní doby. Starý GoW byla hra co zase jela na typu doby minulé. Věci se mění a holt já to taky ohledně her snaším hůř než sem čekal. :)

꧁༒♛Makléř♛༒꧂
🤦1

@RedTummyBirdie: tys to ovsem cele prekroutil. Hrat nove veci muzes, od toho jsou nove hry a ip. Zmeny prijit taky mohly, ale kompletne zmenit neci charakter a celkove pojeti hry v jednom? Ne-e diky. Samozrejme, ze to, ze s tim mam problem je muj problem (a ne jen muj), ale vzhledem k tomu, ze posledni produkce sony je jak pres kopirak blizko tomu, co jsem popsal vyse, tak si myslim, ze za to muze hlavne sony. Btw, ze umrel Joel mi nevadi, na tlou2 mi vadi jine veci, ale zrovna tlou tu radsi nechci znovu rozebirat😂.

Ze zmenili kompletne postavu je v poradku pro tebe, pro me urcite ne, protoze ja byl predni fanousek gow, prave mimojine i kvuli te "postave". Podivej, tu je nekolik hracu co ma kratose vytetovaneho na zadech 😂 a ne tatku kratose, ale nadsraneho kratose 🙂.

Vsadil bych boty, ze vyjit gow 2018/Ragnarok v grafice prvniho gow a misto prvniho gow na ps2, s timto pojetim, postavami a charakterem kratose, tak se z toho takovej kult nikdy nestal 🙂.

Ps: kazdopadne ja to vyresil po svem, ano. To co pro me bylo kultovni a zabavne na gow je pryc a tak uz me nezajima gow. To je ale dosti smutne reseni :).